x
בניית אתרים בחינם
   צור קשר    כתב הסמכה מינוי לכהנים    טפח באישה ערווה?    כי יפלא ממך דבר למשפט?    יקום נביא או חלם חלום?
   האם "חכמים" סוטים?    אל תוסף על דבריו?    נישואין לגויה מותר אסור?    12 אבות נישאו לגויות?    חכמי גמרא בישלו עוף בחלב?
   שאלות ותשובות    מי כתב את התורה?    עולם הבא?    על גימטריה בתנ"ך.    שמעון בר יוחאי
   שכינה?    פסח    משלם לאדם כפועלו    היו במצרים 430 שנה או 210?    120 שנה לאדם.
   רשב"ם וסבא רש"י    ככל אשר יורוך?    נחמן מברסלב צדיק?    המקל    ירבעם והנביא מסר לחיים
   אל תפלל לא לתפילה    פתק בכותל?    ואכלת ושבעת וברכת - ושמחת    פיגול    הבנת הנקרא
   ודרשת וחקרת ושאלת היטב    ניסיון    מצאת כי תדרשנו    בשמו תשבע    המילה אלוהים קדושה? אלוקים?
   בתי כנסת?    מסורת ממשה לאן נעלמו כהנים?    הכל מכתוב כתוב מראש?    הוכח תוכיח צופה    רחב הזונה
   נישואין חובה?    לא תבשל גדי בחלב אמו?    חשוב חשוב    אלוהים? שטן?    שאלות בראשית א ב 5
   יום תנ"כי?    כהן = מורה?    גר גרים גיור    וקשרתם מה זה?    וקשרתם?
   וקשרתם על? על מה?    מאמין ואינו מקיים    שומרים על התורה השבת החג?    לשמור? להגן? "ולהילחם" את מלחמות יהוה?    דגל, מאמין ואינו מקיים,
   ברכות מוזרות    מי הוא אליעזר?    ספר הזהר?    יצחק ומצרים    נפש תחת נפש ממון?
   אדם?    איש?    ט באב?    אגרת הגר"א    מהו מלאך
   הרמב"ן על ימין ושמאל    על ימין שמאל?    ימין שמאל דרך אמצעית    לא תסורו ימין ושמאל?    וימאס ברכה מועלם
   אלוהי עץ ואבן    אלוהי כסף וזהב עץ ואבן

ארבע מידות בנשים?

בראשית רבה פרשה מה ר' נחמיה בשם ר' אבון אמר חימסה בפניו, ורבנן אמרי ד' מדות נאמרו בנשים, גרגרניות צייתניות עצלניות קנאניות, גרגרניות מחוה (בראשית ג) ותקח מפריו ותאכל, צייתניות (שם /בראשית/ יח) ושרה שומעת, עצלניות (שם /בראשית י"ח/) מהרי שלש סאים קמח סולת, קנאניות דכתיב (שם /בראשית/ ל) ותקנא רחל באחותה, רבי יהודה בר נחמיה אמר אף איסטטניות, ודברניות, איסטטניות (שם /בראשית/ טז) ותאמר שרי אל אברם חמסי עליך, ודברניות (במדבר יב) ותדבר מרים ואהרן במשה, רבי לוי אמר אף גנביות שנאמר (בראשית לא) ותגנוב רחל את התרפים, יוצאניות (שם /בראשית/ לד) ותצא דינה, רבי תנחומא אמר בשם רבי חייא רבה ורבי ברכיה אמר בשם רבי חייא כל מי שהרחיק אחר מדת הדין לא יצא שפוי מתחת ידיה, ראויה היתה שרה להגיע לשניו של אברהם, ועל ידי שאמרה (שם /בראשית/ טז) ישפוט ה' ביני וביניך נמנעו מחייה שלשים ושמנה שנה, כתיב ויבא אל הגר ותהר ומה ת"ל הנך הרה וילדת בן אלא מלמד שהכניסה בה שרה עין רעה והפילה עוברה, א"ר יוחנן ביני ובינך, ובנך כתיב, א"ר חנינא אילו אלישע הנביא אמר כן ברוח הקודש דיי אלא שזכתה לדבר עמה המלאך. ארבע מידות בנשים או שמונה? 1) גרגרניות 2) צייתניות 3) עצלניות 4) קנאניות 5) איסטטניות 6) ודברניות 7) גנביות 8) יוצאניות, איך יש שמונה? או שאולי רב יהודה ורב לוי אינם נחשבים כרבנים הרי כתוב "ורבנן אמרי"? ואיך מסתדר המדרש הזה עם המדרש הבא?

דברים רבה (ליברמן) פרשת כי תצא

א"ר יהושע דסכנין כשבא הקב"ה לבראת חוה היה מתבונן מהיכן לבראת אותה, דכתי' ויבן ה' אלהים את הצלע, אמר הקב"ה לא אברא אותה מן הראש שלא תהא זוקפת ראשה, ולא מן העין שלא תהא עינה רמה, ולא מן האוזן שלא תהא צייתנית, ולא מן הפה שלא תהא דברנית, ולא מן היד שלא תהא גונבת, ולא מן הרגל שלא תהא רגלה פורסת, ומאיכן ברא אותה, מאבר הצנוע שיש באדם, מן הצלע, ואעפ"כ לא הועיל לו כלום,? וכל מה שנתכוון הקב"ה שלא יהו בה כולהן בכשרות שבהן.? אמ' הקב"ה לא אברא אותה מן העין שלא תהא עינה רמה, הנה כתיב ותרא האשה, לא אברא אותה מן האזן שלא תהא צייתנית, וכתיב ושרה שומעת פתח האהל, לא אברא אותה מן היד שלא תהא גונבת, ורחל כתי' בה, ותגנוב רחל את התרפים, לא אברא אותה מן הרגל, שלא תהא רגלה פורסת, ודינה כתי' בה, ותצא דינה בת לאה, לא אברא אותה מן הפה שלא תהא דברנית, ומרים הצדקת כתי' בה, ותדבר מרים ואהרן במשה, וראה מה הגיע אותה, הוי זכור את אשר עשה ה' אלהיך למרים. מה פירוש "כל מה שנתכוון הקב"ה שלא יהו בה כולהן בכשרות שבהן." האם לא הצליח לאלוהים מה שרצה? וכל המידות הרעות האלה נמצאות בכשרות שבנשים?  האם מי שכתב את המדרש הזה מטומטם או סתם אידיוט? שהרי לפי מדרש זה אלוהים אינו כל יכול, ואין ידיעת אלוהים לאחרית כראשית,  

מסכתות קטנות מסכת אבות דרבי נתן נוסחא ב פרק מה

ד' מדות בנשים אבל לא באנשים. הנשים גרגרניות [קנאתניות] ועצלתיות צוותניות. גרגרניות שנאמר ותרא האשה כי טוב העץ למאכל וגו' (בראשית ג' ו'). קנאתניות מנין שנאמר ותקנא רחל באחותה (שם ל' א'). צוותניות שנאמר ושרה שומעת פתח האהל והוא אחריו (שם י"ח י'). עצלניות מנין שנאמר מהרי שלש סאים (שם שם ו'). ר' יוסי אומר כשם שנתנו ד' מדות בנשים כך נתנו באנשים. האנשים גרגרניים קונאניים צוותנים ועצלנים. גרגרניים מנין שנאמר וישבו לאכל לחם (שם ל"ז כ"ה). קונאניים מנין שנאמר ויקנאו בו אחיו (שם שם י"א) צוותנים מנין שנאמר והם לא ידעו כי שומע יוסף (שם מ"ב כ"ג). עצלניים מנין שנאמר מהרו ועלו אל אבי (שם מ"ה ט'):  האם לא קיבלו כולם את אותה "מסורת" "תושב"ע"? הרי רי יוסי טוען שארבע מידות נמצאות גם בנשים וגם בגברים, והמסכתות הקטנות טוען שרק בנשים נמצאות ארבע המידות ולא בגברים?

 

האם לא הצליח לאלוהים מה שרצה, שלא תהא יצאנית/"פורסת רגלה"?

בראשית לד (א) וַתֵּצֵא דִינָה בַּת לֵאָה אֲשֶׁר יָלְדָה לְיַעֲקֹב לִרְאוֹת בִּבְנוֹת הָאָרֶץ: רש"י בת לאה - ולא בת יעקב אלא ע"ש יציאתה נקראת בת לאה שאף היא יצאנית היתה (ב"ר) שנאמר ותצא לאה לקראתו (ועליה משלו המשל כאמה כבתה): פרשן חלול ונבוב האיש הזה(רש"י) שלא הבין שמלאה נולדו כל מנהיגי העם משה, אהרון, ודוד, ומלך משיח אמור להיות נכדה? בשמות א (כא) וַיְהִי כִּי יָרְאוּ הַמְיַלְּדֹת אֶת הָאֱלֹהִים וַיַּעַשׂ לָהֶם בָּתִּים: רש"י ויעש להם בתים - כג בתי כהונה ולויה ומלכות שקרויין בתים. ויבן את בית ה' ואת בית המלך. כהונה ולויה מיוכבד. ומלכות ממרים כדאיתא במס' סוטה (שם):  הרי יוכבד ומרים, נכדותיה של לאה, שהיא אימו של לוי, 

שופטים יט (א) וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וּמֶלֶךְ אֵין בְּיִשְׂרָאֵל וַיְהִי אִישׁ לֵוִי גָּר בְּיַרְכְּתֵי הַר אֶפְרַיִם וַיִּקַּח לוֹ אִשָּׁה פִילֶגֶשׁ מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה:(ב) וַתִּזְנֶה עָלָיו פִּילַגְשׁוֹ וַתֵּלֶךְ מֵאִתּוֹ אֶל בֵּית אָבִיהָ אֶל בֵּית לֶחֶם יְהוּדָה וַתְּהִי שָׁם יָמִים אַרְבָּעָה חֳדָשִׁים:  רש"י ותזנה עליו פילגשו - זנתה מביתו אל החוץ כל לשון זנות אינו אלא לשון יוצאת נפקת ברא יוצאת מבעלה לאהוב את אחרים: אם כך: מדוע האחים שואלים שאלה זו? בבראשית פרק לד (לא) וַיֹּאמְרוּ הַכְזוֹנָה יַעֲשֶׂה אֶת אֲחוֹתֵנוּ: האם אבות האומה, אינם יודעים שלשון יוצאת זו זנות? האם אחי דינה לא מבינים כמו רש"י? שדינה אחותם יצאנית?

בראשית רבה (וילנא) פרשה מה י  ורבנן אמרי ד' מדות נאמרו בנשים, גרגרניות צייתניות עצלניות קנאניות, גרגרניות מחוה (בראשית ג) ותקח מפריו ותאכל, צייתניות (שם /בראשית/ יח) ושרה שומעת, עצלניות (שם /בראשית י"ח/) מהרי שלש סאים קמח סולת, קנאניות דכתיב (שם /בראשית/ ל) ותקנא רחל באחותה, רבי יהודה בר נחמיה אמר אף איסטטניות, ודברניות, איסטטניות (שם /בראשית/ טז) ותאמר שרי אל אברם חמסי עליך, ודברניות (במדבר יב) ותדבר מרים ואהרן במשה, רבי לוי אמר אף גנביות שנאמר (בראשית לא) ותגנוב רחל את התרפים, יוצאניות (שם /בראשית/ לד) ותצא דינה, 

  אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר