x
בניית אתרים בחינם
   צור קשר    כתב הסמכה מינוי לכהנים    טפח באישה ערווה?    כי יפלא ממך דבר למשפט?    יקום נביא או חלם חלום?
   האם "חכמים" סוטים?    אל תוסף על דבריו?    נישואין לגויה מותר אסור?    12 אבות נישאו לגויות?    חכמי גמרא בישלו עוף בחלב?
   שאלות ותשובות    מי כתב את התורה?    עולם הבא?    על גימטריה בתנ"ך.    שמעון בר יוחאי
   שכינה?    פסח    משלם לאדם כפועלו    היו במצרים 430 שנה או 210?    120 שנה לאדם.
   רשב"ם וסבא רש"י    ככל אשר יורוך?    נחמן מברסלב צדיק?    המקל    ירבעם והנביא מסר לחיים
   אל תפלל לא לתפילה    פתק בכותל?    ואכלת ושבעת וברכת - ושמחת    פיגול    הבנת הנקרא
   ודרשת וחקרת ושאלת היטב    ניסיון    מצאת כי תדרשנו    בשמו תשבע    המילה אלוהים קדושה? אלוקים?
   בתי כנסת?    מסורת ממשה לאן נעלמו כהנים?    הכל מכתוב כתוב מראש?    הוכח תוכיח צופה    רחב הזונה
   נישואין חובה?    לא תבשל גדי בחלב אמו?    חשוב חשוב    אלוהים? שטן?    שאלות בראשית א ב 5
   יום תנ"כי?    כהן = מורה?    גר גרים גיור    וקשרתם מה זה?    וקשרתם?
   וקשרתם על? על מה?    מאמין ואינו מקיים    שומרים על התורה השבת החג?    לשמור? להגן? "ולהילחם" את מלחמות יהוה?    דגל, מאמין ואינו מקיים,
   ברכות מוזרות    מי הוא אליעזר?    ספר הזהר?    יצחק ומצרים    נפש תחת נפש ממון?
   אדם?    איש?    ט באב?    אגרת הגר"א    מהו מלאך
   הרמב"ן על ימין ושמאל    על ימין שמאל?    ימין שמאל דרך אמצעית    לא תסורו ימין ושמאל?    וימאס ברכה מועלם
   אלוהי עץ ואבן    אלוהי כסף וזהב עץ ואבן

רש"י על אסתר

אסתר ב (י) לֹא הִגִּידָה אֶסְתֵּר אֶת עַמָּהּ וְאֶת מוֹלַדְתָּהּ כִּי מָרְדֳּכַי צִוָּה עָלֶיהָ אֲשֶׁר לֹא תַגִּיד: רש"י אשר לא תגיד - כדי שיאמרו שהיא ממשפחה בזויה וישלחוה שאם ידעו שהיא ממשפחת שאול המלך היו מחזיקים בה: אם כל כך חשוב להם המשפחות? מדוע מלכתחילה היא נלקחה? האם נכנסו פקידי המלך לבתים, או שקראו קריאה ומי שרצה שלח את בתו? ועל השטות "ואם היא ממשפחה בזויה ישלחוה"? הרי בזה שהסתירה הפכה פרשנות זו לשטות מפני שהיה עליה רק לספר שממשפחה בזויה והיו שולחים אותה? מדוע נכתב עמה ומולדתה ולא משפחתה? ואיזה חשיבות יש למשפחת שאול בעם היהודי?

ועוד יותר מכך, מרדכי ממשפחה בזויה מאוד אסתר ב (ה) אִישׁ יְהוּדִי הָיָה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה וּשְׁמוֹ מָרְדֳּכַי בֶּן יָאִיר בֶּן שִׁמְעִי בֶּן קִישׁ אִישׁ יְמִינִי: שאול ובניו ואפילו נכדיו, הושמדו במצוות האלוהים, וזאת מפני שהיו ממשפחה מהודרת?  ושמעי הרי היה מקלל המלך דוד, והוצא להורג ע"י שלמה? אבן עזרא בן קיש - היה גדול כאבותיו ואילו היה אבי שאול היה מזכיר שאול כי הוא מלך ולא אביו על כן לא נודע אם מרדכי היה מבני שאול אם לא:

ואיך מסתדר לרש"י הפרוש "ממשפחה בזויה וישלחוה" עם הפרוש שלו לפס' הבא באסתר ב (יא) שראה מרדכי שהיא תושיע את ישראל? הרי אם ישלחו אותה מפני שהיא יהודיה, מי יושיע את ישראל? האם מפני שיתגלה שהיא ממשפחה בזויה "הנבואה" שכביכול ראה מרדכי תתבטל? "הנבואה" התקבלה עם תנאים/הגבלות? ואיך מסתדר שמרדכי ראה שהיא תושיע, והוא לא ראה את השאר, למשל, שאין צורך להעלים את מוצאה?

אסתר ב (יא) וּבְכָל יוֹם וָיוֹם מָרְדֳּכַי מִתְהַלֵּךְ לִפְנֵי חֲצַר בֵּית הַנָּשִׁים לָדַעַת אֶת שְׁלוֹם אֶסְתֵּר וּמַה יֵּעָשֶׂה בָּהּ: רש"י ומה יעשה בה - זה אחד משני צדיקים, שניתן להם רמז ישועה, דוד, ומרדכי, דוד שנאמר (שמואל א יז) גם את הארי גם הדוב הכה עבדך אמר לא בא לידי דבר זה אלא לסמוך עליו להלחם עם זה. וכן מרדכי אמר לא אירע לצדקת זו שתלקח למשכב ערל אלא שעתידה לקום להושיע לישראל לפיכך היה מחזר לדעת מה יהא בסופה: הרי אם מלכתחילה לא הייתה נלקחת אסתר לבית המלך, מרדכי לא היה יושב בשער המלך, ולא היה נתקל בהמן, ומסרב להשתחוות להמן, וכך לא היה כל הסיפור מתקיים,  לכן: פרשנות רש"י היא שטות מוחלטת, שהרי אם ידע מרדכי בנבואה? מדוע הוא צריך לראות "וּמַה יֵּעָשֶׂה בָּהּ", הרי הוא כבר ראה? מרדכי ראה "בנבואה" כביכול, אבל לא האמין? ומדוע מרדכי צריך להזהיר את אסתר, שאם היא לא תלך למלך לבקש על היהודים, תבוא עזרה ממקום אחר, היה רמז אבל עם כמה אופציות? האם לא היה ברור ברמז שאסתר תלך, הרי היה לו רמז לצדיק, אבל הרמז לא סגור עם אופציה אחת? אסתר ד (יג) וַיֹּאמֶר מָרְדֳּכַי לְהָשִׁיב אֶל אֶסְתֵּר אַל תְּדַמִּי בְנַפְשֵׁךְ לְהִמָּלֵט בֵּית הַמֶּלֶךְ מִכָּל הַיְּהוּדִים:(יד) כִּי אִם הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי בָּעֵת הַזֹּאת רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר וְאַתְּ וּבֵית אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ וּמִי יוֹדֵעַ אִם לְעֵת כָּזֹאת הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת: מה פירוש ומי יודע? הרי נרמז לו? ומדוע לצום שלושה ימים, הרי כבר הובטחה לו התשועה ברמז? אסתר ד (טו) וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר לְהָשִׁיב אֶל מָרְדֳּכָי:(טז) לֵךְ כְּנוֹס אֶת כָּל הַיְּהוּדִים הַנִּמְצְאִים בְּשׁוּשָׁן וְצוּמוּ עָלַי וְאַל תֹּאכְלוּ וְאַל תִּשְׁתּוּ שְׁלֹשֶׁת יָמִים לַיְלָה וָיוֹם גַּם אֲנִי וְנַעֲרֹתַי אָצוּם כֵּן וּבְכֵן אָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר לֹא כַדָּת וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי אָבָדְתִּי: ואיך זה שהצדיק מרדכי לא מודיע לצדקת אסתר שהיא תצליח? כי כבר נרמז לו על הישועה? שהרי מה פירוש "וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי אָבָדְתִּי" שהרי ממה היא חוששת? וממתי מותר לתת את בת ישראל לערל כדי להציל את עם ישראל? האלוהים יוצר לעצמו בעיה, כדי שיוכל לפתור אותה? האם אלוהים יכול לפתור בעיות, אבל לא יכול לעצור אותן לפני התרחשותן? אלוהים לא היה יכול למנוע את כל סיפור המגילה קודם? אלוהים אינו יכול למנוע היסטוריה עתידית? האלוהים יכול להשפיע על ההיסטוריה אבל רק תוך כדי המקרים?

אסתר ב (טז) וַתִּלָּקַח אֶסְתֵּר אֶל הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ אֶל בֵּית מַלְכוּתוֹ בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי הוּא חֹדֶשׁ טֵבֵת בִּשְׁנַת שֶׁבַע לְמַלְכוּתוֹ: רש"י בחדש העשירי - עת צנה שהגוף נהנה מן הגוף זימן הקב"ה אותו עת צינה כדי לחבבה עליו: מה הקשר בין צינה לבין חיבוב? והאלוהים יכול לזמן צינה, אבל לא יכול לגרום לאחשוורוש לחבב את אסתר ללא צינה? ומדוע שיחבב רק את אסתר? הרי היו שם מלא נערות? וכל ערב אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ החליף אחת? אסתר ב (יד) בָּעֶרֶב הִיא בָאָה וּבַבֹּקֶר הִיא שָׁבָה אֶל בֵּית הַנָּשִׁים שֵׁנִי אֶל יַד שַׁעַשְׁגַז סְרִיס הַמֶּלֶךְ שֹׁמֵר הַפִּילַגְשִׁים לֹא תָבוֹא עוֹד אֶל הַמֶּלֶךְ כִּי אִם חָפֵץ בָּהּ הַמֶּלֶךְ וְנִקְרְאָה בְשֵׁם: או שאולי הצינה משפיעה רק כדי לחבב נערות יהודיות? שהשם שלהן אסתר?

אסתר ב (יז) וַיֶּאֱהַב הַמֶּלֶךְ אֶת אֶסְתֵּר מִכָּל הַנָּשִׁים וַתִּשָּׂא חֵן וָחֶסֶד לְפָנָיו מִכָּל הַבְּתוּלֹת וַיָּשֶׂם כֶּתֶר מַלְכוּת בְּרֹאשָׁהּ וַיַּמְלִיכֶהָ תַּחַת וַשְׁתִּי: רש"י מכל הנשים - הבעולות שאף נשים הבעולות קבץ: אצל רש"י הנייר סופג הכול? ולכן: לא חשוב מה כתוב במגילה, חשוב מה הוא רש"י כותב/ממציא או מביא מאגדות? הרי איך "הבעולות", הרי כתוב "הַבְּתוּלֹת"? אסתר ב (ב) וַיֹּאמְרוּ נַעֲרֵי הַמֶּלֶךְ מְשָׁרְתָיו יְבַקְשׁוּ לַמֶּלֶךְ נְעָרוֹת בְּתוּלוֹת טוֹבוֹת מַרְאֶה:(ג) וְיַפְקֵד הַמֶּלֶךְ פְּקִידִים בְּכָל מְדִינוֹת מַלְכוּתוֹ וְיִקְבְּצוּ אֶת כָּל נַעֲרָה בְתוּלָה טוֹבַת מַרְאֶה אֶל שׁוּשַׁן הַבִּירָה אֶל בֵּית הַנָּשִׁים אֶל יַד הֵגֶא סְרִיס הַמֶּלֶךְ שֹׁמֵר הַנָּשִׁים וְנָתוֹן תַּמְרוּקֵיהֶן:(ד) וְהַנַּעֲרָה אֲשֶׁר תִּיטַב בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ תִּמְלֹךְ תַּחַת וַשְׁתִּי וַיִּיטַב הַדָּבָר בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ וַיַּעַשׂ כֵּן:--- (יז) וַיֶּאֱהַב הַמֶּלֶךְ אֶת אֶסְתֵּר מִכָּל הַנָּשִׁים וַתִּשָּׂא חֵן וָחֶסֶד לְפָנָיו מִכָּל הַבְּתוּלֹת וַיָּשֶׂם כֶּתֶר מַלְכוּת בְּרֹאשָׁהּ וַיַּמְלִיכֶהָ תַּחַת וַשְׁתִּי:--- (יט) וּבְהִקָּבֵץ בְּתוּלוֹת שֵׁנִית וּמָרְדֳּכַי יֹשֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ: הרי כתוב ומודגש שהן בתולות? איך רש"י מגיע לבעולות(נשואות)? הרי בעולות = אינן בתולות,

אסתר ו (א) בַּלַּיְלָה הַהוּא נָדְדָה שְׁנַת הַמֶּלֶךְ וַיֹּאמֶר לְהָבִיא אֶת סֵפֶר הַזִּכְרֹנוֹת דִּבְרֵי הַיָּמִים וַיִּהְיוּ נִקְרָאִים לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ: רש"י נדדה שנת המלך - נס היה, ויש אומרים שם את לבו על שזמנה אסתר את המן שמא נתנה עיניה בו ויהרגהו: מה רע בפירוש שהיה נס? שהרי מדוע צריך להוסיף עוד פרשנות של יש אומרים? האם זו נקראת "מסורת" "תושב"ע"? ש"נמסרו" כמה גרסאות/אופציות לכול פירוש? וכול אחד יבחר לו, איזה פירוש שיתאים לו?

אסתר ז (ה) וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ וַיֹּאמֶר לְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה מִי הוּא זֶה וְאֵי זֶה הוּא אֲשֶׁר מְלָאוֹ לִבּוֹ לַעֲשׂוֹת כֵּן: רש"י ויאמר המלך אחשורוש ויאמר לאסתר המלכה - כל מקום שנאמר ויאמר ויאמר ב' פעמים אינו אלא למדרש ומדרשו של זה בתחלה היה מדבר עמה על ידי שליח עכשיו שידע שממשפחת מלכים היא דבר עמה הוא בעצמו: איך מדבר עימה ע"י שליח? הרי באסתר ז (ב) וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְאֶסְתֵּר גַּם בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי בְּמִשְׁתֵּה הַיַּיִן מַה שְּׁאֵלָתֵךְ אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וְתִנָּתֵן לָךְ וּמַה בַּקָּשָׁתֵךְ עַד חֲצִי הַמַּלְכוּת וְתֵעָשׂ: הרי אחשורוש בפס' כאן עוד אינו יודע שהיא מהעם היהודי? ואיך מסתדר השליח בפס' הבא? אסתר ה (ג) וַיֹּאמֶר לָהּ הַמֶּלֶךְ מַה לָּךְ אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וּמַה בַּקָּשָׁתֵךְ עַד חֲצִי הַמַּלְכוּת וְיִנָּתֵן לָךְ: הרי כאן בפס' מגיעה אסתר למלך בפעם הראשונה, כדי להזמינו למשתה הראשון, וזה קרה הרבה לפני שהמלך יודע מאיזה עם היא, ומאיזה ארץ?

אסתר ה (ו) וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְאֶסְתֵּר בְּמִשְׁתֵּה הַיַּיִן מַה שְּׁאֵלָתֵךְ וְיִנָּתֵן לָךְ וּמַה בַּקָּשָׁתֵךְ עַד חֲצִי הַמַּלְכוּת וְתֵעָשׂ: כאן במשתה הראשון, הרי אחשורוש אינו יודע שהיא ממשפחת מלוכה? מי היה השליח שדיבר איתה כאן? מהפס' כאן אפשר להסיק שמדרש האגדה, הוא הבל ושטות, שאין לו בסיס.  

מדוע האבן עזרא אינו מבין את הפירוש כמו רש"י ומדרש האגדה, האם האבן עזרא קיבל "מסורת" שונה לגבי הפעמיים ויאמר? אבן עזרא ויאמר המלך אחשורוש ויאמר - פעמים להורות שהמלך כעס מיד ומרוב כעסו אמר במהירות מי הוא זה פעמים באומרו בכעסו מי זה את אמור מי זה אמור מהרה:

אסתר ו (ח) יָבִיאוּ לְבוּשׁ מַלְכוּת אֲשֶׁר לָבַשׁ בּוֹ הַמֶּלֶךְ וְסוּס אֲשֶׁר רָכַב עָלָיו הַמֶּלֶךְ וַאֲשֶׁר נִתַּן כֶּתֶר מַלְכוּת בְּרֹאשׁוֹ:

רש"י ונתן הלבוש והסוס על יד איש - ואת הכתר לא הזכיר שראה עינו של מלך רעה על שאמר שיתנו הכתר בראש אדםהיכן זה כתוב, שראה עינו של המלך רעה?

אבן עזרא ואשר נתן כתר מלכות בראשו - יש אומרים שהרגיש שחרה המלך על כתר המלכות בעבור כבוד המלכות על כן אמר ונתון הלבוש והסוס ולא הזכיר הכתר והנכון בעיני שוי"ו בראשו שב על הסוס כי יש סוס של מלך שישימו כתר מלכות בראשו כאשר ירכב עליו המלך ואין אחד מעבדי המלך רשאי לרכוב עליו וזה דבר ידוע: ידוע למי? הרי לרש"י זה לא היה ידוע, כי הוא מדבר על כתר לאדם, ולא לסוס? כל אחד קיבל "מסורת" שונה לגבי פרשנות התנ"ך? מי אלה ה"יש אומרים"? ומה פירוש "והנכון בעיני"? האם זו "מסורת", או שכול אחד מדמיין לעצמו שפירושו הוא הנכון? האם ה"יש אומרים" אינם בעצם "חֲכָמִים בְּעֵינֵיהֶם" הקודמים לאבן עזרא בזמן? האבן עזרא חושב שהם טעו, או לא נתנו פירוש טוב? הקודמים לאבן עזרא לא ידעו מדויק יותר ממנו? האם מכאן אפשר ללמוד שאין "מסורת" וכול אחד המציא ממוחו פרשנות?

  אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר