חצי מלכות = מקדש?
אסתר ה (ג) וַיֹּאמֶר לָהּ הַמֶּלֶךְ מַה לָּךְ אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וּמַה בַּקָּשָׁתֵךְ עַד חֲצִי הַמַּלְכוּת וְיִנָּתֵן לָךְ: רש"י עד חצי המלכות - דבר שהוא באמצע ובחצי המלכות הוא בית המקדש שהתחילו לבנותו בימי כורש וחזר בו וצוה לבטל המלאכה ואחשורוש שעמד אחריו גם הוא ביטל המלאכה ופשוטו של מקרא אף אם תשאלי ממני חצי המלכות אתן לך: איך חצי מלכות = מקדש? איך בדיוק מסתדר לרש"י פירושו כאן עם פירושו הבא? הרי ברש"י אסתר ה (ח) ומחר אעשה כדבר המלך - מה שבקשת ממני כל הימים לגלות לך את עמי ואת מולדתי: הרי אם המלך אינו יודע מאיזה עם היא? ומאיזה ארץ? אם כך: איך המלך מציע לאסתר שהוא יבנה ליהודים את המקדש? הרי אולי היא מעם ששונא יהודים?
היכן כתוב שהפסיקו לבנות את המקדש במצוות המלך? הרי הסיפור הזה היה צריך להופיע בעזרא ונחמיה?
איך פירוש זה מסתדר לרש"י הרי מרדכי היה בין העולים לארץ, האם מרדכי חזר לגלות?
עזרא ב (א) וְאֵלֶּה בְּנֵי הַמְּדִינָה הָעֹלִים מִשְּׁבִי הַגּוֹלָה אֲשֶׁר הֶגְלָה נבוכדנצור נְבוּכַדְנֶצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל לְבָבֶל וַיָּשׁוּבוּ לִירוּשָׁלִַם וִיהוּדָה אִישׁ לְעִירוֹ:(ב) אֲשֶׁר בָּאוּ עִם זְרֻבָּבֶל יֵשׁוּעַ נְחֶמְיָה שְׂרָיָה רְעֵלָיָה מָרְדֳּכַי בִּלְשָׁן מִסְפָּר בִּגְוַי רְחוּם בַּעֲנָה מִסְפַּר אַנְשֵׁי עַם יִשְׂרָאֵל:
אבן עזרא (ב) מרדכי בלשן - הוא מרדכי היהודי רק בלשן יתכן שהוא איש אחר והוא חסר וי"ו כאדם שת אנוש:
מצודת דוד מרדכי בלשן - הוא שם אחד והוא דוד לאסתר המלכה ונקרא בלשן על שידע בשבעים לשון כן ארז"ל:
מדוע צריך רש"י לתת בסוף פירושו את פירוש הפשט של המקרא? האם גם רש"י מבין שהפרשנות של חצי מלכות = מקדש, ועצירת המקדש, אינה עומדת אף לא על כרעי תרנגולת?
אבן עזרא אסתר ה (ג) וינתן לך - חפצך או דברך: