אין תורה? מתים?
תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ג עמוד ב אמר רב יהודה אמר שמואל, מאי דכתיב: +חבקוק א+ ותעשה אדם כדגי הים כרמש לא מושל בו, למה נמשלו בני אדם כדגי הים? לומר לך: מה דגים שבים - כיון שעולין ליבשה מיד מתים, אף בני אדם - כיון שפורשין מדברי תורה ומן המצות מיד מתים. דבר אחר: מה דגים שבים - כיון שקדרה עליהם חמה מיד מתים, כך בני אדם - כיון שקדרה עליהם חמה מיד מתים. איבעית אימא: בעולם הזה, ואיבעית אימא: לעולם הבא. איבעית אימא בעולם הזה, כדר' חנינא, דא"ר חנינא: הכל בידי שמים חוץ מצנים פחים, שנאמר: +משלי כב+ צנים פחים בדרך עקש שומר נפשו ירחק מהם. ואיבעית אימא לעולם הבא,
איך מסתדרת קביעה זו עם מות עשרת הרוגי מלכות ועקיבא בתוכם? ואיך עם מות עשרים וארבע אלף מתלמידיו של עקיבא? ואיך קביעה זו מסתדרת עם כל ה"צדיקים מטעם עצמם" שמתו כאילו על "קידוש השם"?
ואיך מסתדרת גמרא זו עם כל היהודים הדתיים המתים? ואיך מסתדרת עם כן החילונים שאינם מקיימים תורה?
איך מסתדר דבר זה, עם כל הגויים שאינם מקיימים תורה, הרי הם חיים ומתרבים?
או שאולי המושג "מיד" אין כוונתו מיד ממש, אלא לאחר עשרות שנים?