x
בניית אתרים בחינם
   צור קשר    כתב הסמכה מינוי לכהנים    טפח באישה ערווה?    כי יפלא ממך דבר למשפט?    יקום נביא או חלם חלום?
   האם "חכמים" סוטים?    אל תוסף על דבריו?    נישואין לגויה מותר אסור?    12 אבות נישאו לגויות?    חכמי גמרא בישלו עוף בחלב?
   שאלות ותשובות    מי כתב את התורה?    עולם הבא?    על גימטריה בתנ"ך.    שמעון בר יוחאי
   שכינה?    פסח    משלם לאדם כפועלו    היו במצרים 430 שנה או 210?    120 שנה לאדם.
   רשב"ם וסבא רש"י    ככל אשר יורוך?    נחמן מברסלב צדיק?    המקל    ירבעם והנביא מסר לחיים
   אל תפלל לא לתפילה    פתק בכותל?    ואכלת ושבעת וברכת - ושמחת    פיגול    הבנת הנקרא
   ודרשת וחקרת ושאלת היטב    ניסיון    מצאת כי תדרשנו    בשמו תשבע    המילה אלוהים קדושה? אלוקים?
   בתי כנסת?    מסורת ממשה לאן נעלמו כהנים?    הכל מכתוב כתוב מראש?    הוכח תוכיח צופה    רחב הזונה
   נישואין חובה?    לא תבשל גדי בחלב אמו?    חשוב חשוב    אלוהים? שטן?    שאלות בראשית א ב 5
   יום תנ"כי?    כהן = מורה?    גר גרים גיור    וקשרתם מה זה?    וקשרתם?
   וקשרתם על? על מה?    מאמין ואינו מקיים    שומרים על התורה השבת החג?    לשמור? להגן? "ולהילחם" את מלחמות יהוה?    דגל, מאמין ואינו מקיים,
   ברכות מוזרות    מי הוא אליעזר?    ספר הזהר?    יצחק ומצרים    נפש תחת נפש ממון?
   אדם?    איש?    ט באב?    אגרת הגר"א    מהו מלאך
   הרמב"ן על ימין ושמאל    על ימין שמאל?    ימין שמאל דרך אמצעית    לא תסורו ימין ושמאל?    וימאס ברכה מועלם
   אלוהי עץ ואבן    אלוהי כסף וזהב עץ ואבן

שאלות: מיהו יהודי?

דברים כג (ג) לֹא יָבֹא מַמְזֵר בִּקְהַל יְהֹוָה גַּם דּוֹר עֲשִׂירִי לֹא יָבֹא לוֹ בִּקְהַל יְהֹוָה:(ד) לֹא יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל יְהֹוָה גַּם דּוֹר עֲשִׂירִי לֹא יָבֹא לָהֶם בִּקְהַל יְהֹוָה עַד עוֹלָם:(ה) עַל דְּבַר אֲשֶׁר לֹא קִדְּמוּ אֶתְכֶם בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם וַאֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר מִפְּתוֹר אֲרַם נַהֲרַיִם לְקַלְלֶךָּ:(ו) וְלֹא אָבָה יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹעַ אֶל בִּלְעָם וַיַּהֲפֹךְ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לְּךָ אֶת הַקְּלָלָה לִבְרָכָה כִּי אֲהֵבְךָ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ:(ז) לֹא תִדְרֹשׁ שְׁלֹמָם וְטֹבָתָם כָּל יָמֶיךָ לְעוֹלָם:(ח) לֹא תְתַעֵב אֲדֹמִי כִּי אָחִיךָ הוּא  לֹא תְתַעֵב מִצְרִי כִּי גֵר הָיִיתָ בְאַרְצוֹ:(ט) בָּנִים אֲשֶׁר יִוָּלְדוּ לָהֶם דּוֹר שְׁלִישִׁי יָבֹא לָהֶם בִּקְהַל יְהֹוָה:

בהנחה שנכונה קביעת "חֲכָמִים בְּעֵינֵיהֶם" שהאישה היא הקובעת את יהדותו של הילד ולא האב, מדוע מצווה תורה שממזר לא יבוא בקהל יהוה? הרי אִם הוא מתחתן עם יהודיה כשרה, היא קובעת מה יהיה הילד ולא האב הממזר? מה עניין דור עשירי מהממזר? הרי האישה היא הקובעת?

איך זה מסתדר בעניין עמוני או מואבי הַאִם אצל העמונים והמואבים לא האישה היא הקובעת, הרי אמרו "חֲכָמִים בְּעֵינֵיהֶם" שהנקבות עמונית ומואבית כשרות לבוא בקהל ישראל? איך זה מסתדר עם זה שנאסרו הזכרים, הרי אם הזכר האסור התחתן עם יהודיה או הביא ממנה ילד ללא נישואין הרי הילד יהודי אז מה עניין איסור גם דור עשירי?

איך זה מסתדר עם אדומי ומצרי? מה עניין דור שלישי? הרי אִם למצרי והאדומי נולד ילד מיהודיה מנישואין או ללא נישואין הילד יהודי, אִם כך: מה עניין דור שלישי? הַאִם כוונת כותב התורה שהנכדים של האדומי יכולים לבוא בקהל יהוה ואינם צריכים גיור? הרי על אדומי אומר כותב התורה אחיך הוא, עוד לפני שבא בקהל יהוה? הַאִם האדומים אינם צריכים גיור?

רמב"ם הלכות איסורי ביאה פרק יב הלכה (טו) וכיצד דינן, עמון ומואב - אסורין איסור עולם, זכרים ולא נקבות, שנאמר "לא יבוא עמוני ומואבי, בקהל ה'. . ." (דברים כג, (ד). והלכה למשה מסיניי, שהעמוני הזכר והמואבי הזכר, הוא שאסור לעולם לישא בת ישראל, אפילו בן בן בנו עד סוף העולם; אבל עמונית ומואבית, מותרת מיד כשאר האומות: מדוע יש בעיה עם עמוני ומואבי, הזכרים? הרי לפי ההלכה היהודית שהומצאה ע"י "חֲכָמִים בְּעֵינֵיהֶם", האישה קובעת את יהדותו של הבן ולא האב? בהנחה שנכון קשקוש זה, והָאֵם היא הקובעת את יהדותו של הבן, הַאִם ילד שנולד מנישואין של יהודיה לעמוני או מואבי זכרים, הַאִם הוולד עמוני או מואבי. או שהוא יהודי? הרי אם האימא קובעת את יהדותו של הבן, הילד הוא יהודי, אם כך: מדוע לאסור את הנישואים האלה? הרי לפי ההלכה אם האימא היא מואבייה או עמונית הילד עמוני או מואבי, אם כך: מדוע להתיר את הנשים ולאסור את הגברים?

רמב"ם הלכות איסורי ביאה פרק יב הלכה (יז) כל העכו"ם כולם כשיתגיירו ויקבלו עליהן כל המצות שבתורה והעבדים כשישתחררו הרי הן כישראל לכל דבר שנאמר הקהל חוקה אחת יהיה לכם ומותרין להכנס בקהל י"י מיד, והוא שישא הגר או המשוחרר בת ישראל וישא הישראלי גיורת ומשוחררת, חוץ מד' עממין בלבד והם עמון ומואב ומצרים ואדום שהאומות האלו כשיתגייר אחד מהן הרי הוא כישראל לכל דבר אלא לענין ביאה בקהל. הלכה (יח) וכיצד דינן עמון ומואב איסורין /איסורן/ איסור עולם זכרים ולא נקבות שנאמר לא יבוא עמוני ומואבי בקהל י"י וגו', הל"מ שהעמוני הזכר והמואבי הזכר הוא שאסור לעולם לישא בת ישראל אפילו בן בנו עד סוף העולם אבל עמונית ומואבית מותרת מיד כשאר האומות. הרי רעיון זה של האיסור להינשא לעמוני ומואבי זכרים, שומט את ההלכה שהאישה קובעת את יהדותו של הוולד, הרי אִם עמוני או מואבי מתחתן עם יהודיה הוולד אמור להיות יהודי, ואִם יהודי מתחתן עם עמונית ומואבית הרי הילד צריך להיות עמוני ומואבי, לפי ההלכה שהמציאו "חֲכָמִים בְּעֵינֵיהֶם"? הרי רק כאשר האב הוא הקובע את יהדותו של הוולד מסתדרת הלכה זו, שהרי העמוני והמואבי אסורים מפני שבניהם לעולם יהיו מואבים ועמונים, האישה אינה קובעת, לכן אִם נשא יהודי אישה עמונית או מואבית הבן תמיד אחרי אביו לכן הוא יהודי, אִם כך: מסתבר ש"חֲכָמִים בְּעֵינֵיהֶם" אפילו את ההלכה שהמציאו לא הבינו,

בבמדבר כ (יד) וַיִּשְׁלַח מֹשֶׁה מַלְאָכִים מִקָּדֵשׁ אֶל מֶלֶךְ אֱדוֹם כֹּה אָמַר אָחִיךָ יִשְׂרָאֵל אַתָּה יָדַעְתָּ אֵת כָּל הַתְּלָאָה אֲשֶׁר מְצָאָתְנוּ: ובדברים ב (ב) וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֵלַי לֵאמֹר:(ג) רַב לָכֶם סֹב אֶת הָהָר הַזֶּה פְּנוּ לָכֶם צָפֹנָה:(ד) וְאֶת הָעָם צַו לֵאמֹר אַתֶּם עֹבְרִים בִּגְבוּל אֲחֵיכֶם בְּנֵי עֵשָׂו הַיֹּשְׁבִים בְּשֵׂעִיר וְיִירְאוּ מִכֶּם וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד: ובדברים ב (ח) וַנַּעֲבֹר מֵאֵת אַחֵינוּ בְנֵי עֵשָׂו הַיֹּשְׁבִים בְּשֵׂעִיר מִדֶּרֶךְ הָעֲרָבָה מֵאֵילַת וּמֵעֶצְיֹן גָּבֶר וַנֵּפֶן וַנַּעֲבֹר דֶּרֶךְ מִדְבַּר מוֹאָב: ובדברים כג (ח) לֹא תְתַעֵב אֲדֹמִי כִּי אָחִיךָ הוּא לֹא תְתַעֵב מִצְרִי כִּי גֵר הָיִיתָ בְאַרְצוֹ: מדוע משה קורא ל"בְּנֵי עֵשָׂו" "אֲחֵיכֶם" ו"אַחֵינוּ"? האלוהים מצווה לא לשנוא את האדומי, כי הוא אחינו? האלוהים ומשה אינם מבינים את ההלכה? האם שכח האלוהים את מה שנתן בסיני? הרי בתלמוד בבלי מסכת ברכות דף ה עמוד א ואמר רבי לוי בר חמא אמר רבי שמעון בן לקיש: מאי דכתיב +שמות כ"ד+ ואתנה לך את לחת האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם, לחות - אלו עשרת הדברות, תורה - זה מקרא, והמצוה - זו משנה, אשר כתבתי - אלו נביאים וכתובים, להורותם - זה תלמוד; מלמד שכולם נתנו למשה מסיני. רש"י מסכת ברכות דף ה עמוד א זה מקרא - חומש, שמצוה לקרות בתורה. זו משנה - שיתעסקו במשנה. זה גמרא - סברת טעמי המשניות שממנו יוצאה הוראה, אבל המורים הוראה מן המשנה נקראו מבלי העולם במסכת סוטה (דף כ"ב א). רש"י ישעיהו נא (ד) כי תורה מאתי תצא - דברי נביאים תורה הוא והמשפטים סופן להיות מרגוע ומנוחה לעמי' אשר אהפוך להם שפה ברורה לעבדני: ויקרא כו (מו) אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים וְהַתּוֹרֹת אֲשֶׁר נָתַן יְהֹוָה בֵּינוֹ וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהַר סִינַי בְּיַד מֹשֶׁה: רש"י והתורת. אחת בכתב ואחת בעל פה מגיד שכולם נתנו למשה בסיני: פרקי אבות פרק א משנה (א) משֶׁה קִבֵּל תּוֹרָה מִסִּינַי וּמְסָרָהּ לִיהוֹשֻׁעַ וִיהוֹשֻׁעַ לִזְקֵנִים וּזְקֵנִים לִנְבִיאִים וּנְבִיאִים מְסָרוּהָ לְאַנְשֵׁי כְנֶסֶת הַגְּדוֹלָה. הרי עברו בערך כ-40 שנה מאז קבלת התורה עד הפס' בספר במדבר, ובספר דברים, המובאים כאן? אם כך: איך מסתדרת כאן ההלכה "גר כקטן שנולד"? הרי "וכל שאר בשר שהיו לו כשהוא גוי, אינן שאר בשר", הרי אלו או בניו. או נכדיו או ניניו של עֵשָׂו אחי יעקב, אלה שעליהם מדובר כאן בספר במדבר ובספר דברים הם צאצאיו של עֵשָׂו דור רביעי או חמישי או יותר מזה? מדוע קוראים להם האלוהים ומשה "אָחִיךָ"? הרי עֵשָׂו לא התחתן עם בנות ישראל, יהודיות, אם כך: הילדים לפי ההלכה גויים מוחלטים, האם האלוהים ומשה אינם מבינים שְׁאֵלֶּה כבר אינם נחשבים כאחים? עובדיה א (ח) הֲלוֹא בַּיּוֹם הַהוּא נְאֻם יְהֹוָה וְהַאֲבַדְתִּי חֲכָמִים מֵאֱדוֹם וּתְבוּנָה מֵהַר עֵשָׂו:(ט) וְחַתּוּ גִבּוֹרֶיךָ תֵּימָן לְמַעַן יִכָּרֶת אִישׁ מֵהַר עֵשָׂו מִקָּטֶל:(י) מֵחֲמַס אָחִיךָ יַעֲקֹב תְּכַסְּךָ בוּשָׁה וְנִכְרַתָּ לְעוֹלָם: מדוע הנביא עובדיה קורא לאדום "אָחִיךָ יַעֲקֹב"? הרי עברו כבר כמה מאות שנים מירידת בני ישראל מצרימה, הרי אלה צאצאי עֵשָׂו אחי יעקב, והם בטח לא מנשים שהן בנות ישראל/יהודיות, מדוע אם כך: קורא להם הנביא "אָחִיךָ יַעֲקֹב"? האם הנביא אינו מבין שהאימא קובעת את דתו של העובר/הוולד, אִם יהודי הוא, או גוי? והנביא בא בשליחות האלוהים? הַאִם גם האלוהים אינו מבין שהאימא קובעת את דתו של היילוד, אִם יהודי הוא, או גוי?

במדבר לג (נ) וַיְדַבֵּר יְהֹוָה אֶל מֹשֶׁה בְּעַרְבֹת מוֹאָב עַל יַרְדֵּן יְרֵחוֹ לֵאמֹר:(נא) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כִּי אַתֶּם עֹבְרִים אֶת הַיַּרְדֵּן אֶל אֶרֶץ כְּנָעַן:(נב) וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם וְאִבַּדְתֶּם אֵת כָּל מַשְׂכִּיֹּתָם וְאֵת כָּל צַלְמֵי מַסֵּכֹתָם תְּאַבֵּדוּ וְאֵת כָּל בָּמֹתָם תַּשְׁמִידוּ:(נג) וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ וִישַׁבְתֶּם בָּהּ כִּי לָכֶם נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ לָרֶשֶׁת אֹתָהּ:(נד) וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת הָאָרֶץ בְּגוֹרָל לְמִשְׁפְּחֹתֵיכֶם לָרַב תַּרְבּוּ אֶת נַחֲלָתוֹ וְלַמְעַט תַּמְעִיט אֶת נַחֲלָתוֹ אֶל אֲשֶׁר יֵצֵא לוֹ שָׁמָּה הַגּוֹרָל לוֹ יִהְיֶה לְמַטּוֹת אֲבֹתֵיכֶם תִּתְנֶחָלוּ: אִם שם המשפחה מהאב, ונחלה לפי מטה/שבט, האבות, איך הָאֵם היא הקובעת את יהדותו של הוולד?

  אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר