האם דג זה בשר? האם בשר הדג הוא גם בשר? במסמך זה ננסה להוכיח שבשר הדג הוא גם בשר, הוא אמנם אינו אסור באכילת חלב ובשר, אבל בשר הדג הוא בשר, לכל דבר, רק שהוא בשר דג!!!!
בראשית א (כ) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם שֶׁרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה וְעוֹף יְעוֹפֵף עַל הָאָרֶץ עַל פְּנֵי רְקִיעַ הַשָּׁמָיִם:(כא) וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הַתַּנִּינִם הַגְּדֹלִים וְאֵת כָּל נֶפֶשׁ הַחַיָּה הָרֹמֶשֶׂת אֲשֶׁר שָׁרְצוּ הַמַּיִם לְמִינֵהֶם וְאֵת כָּל עוֹף כָּנָף לְמִינֵהוּ וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב:(כב) וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים לֵאמֹר פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הַמַּיִם בַּיַּמִּים וְהָעוֹף יִרֶב בָּאָרֶץ:(כג) וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי:(כד) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה לְמִינָהּ בְּהֵמָה וָרֶמֶשׂ וְחַיְתוֹ אֶרֶץ לְמִינָהּ וַיְהִי כֵן: מדוע כולם נקראים "נֶפֶשׁ חַיָּה"? הדגים העופות והבהמות? ובני האדם?
בראשית ו (יז) וַאֲנִי הִנְנִי מֵבִיא אֶת הַמַּבּוּל מַיִם עַל הָאָרֶץ לְשַׁחֵת כָּל בָּשָׂר אֲשֶׁר בּוֹ רוּחַ חַיִּים מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם כֹּל אֲשֶׁר בָּאָרֶץ יִגְוָע: האם אלוהים אינו מבין שדג אינו בשר? הרי מדוע מודגש "כֹּל אֲשֶׁר בָּאָרֶץ"? הרי המבול הוא מים והוא לא יפגע בדגים? אבל כבר נאמר "כָּל בָּשָׂר אֲשֶׁר בּוֹ רוּחַ חַיִּים", לכן: אומר אלוהים מי הם היוצאים מכלל זה,
בראשית ז (טו) וַיָּבֹאוּ אֶל נֹחַ אֶל הַתֵּבָה שְׁנַיִם שְׁנַיִם מִכָּל הַבָּשָׂר אֲשֶׁר בּוֹ רוּחַ חַיִּים:(טז) וְהַבָּאִים זָכָר וּנְקֵבָה מִכָּל בָּשָׂר בָּאוּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה אֹתוֹ אֱלֹהִים וַיִּסְגֹּר יְהֹוָה בַּעֲדוֹ: האם החגבים לא באו לתיבה?
(כא) וַיִּגְוַע כָּל בָּשָׂר הָרֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ בָּעוֹף וּבַבְּהֵמָה וּבַחַיָּה וּבְכָל הַשֶּׁרֶץ הַשֹּׁרֵץ עַל הָאָרֶץ וְכֹל הָאָדָם:
בראשית ח (יז) כָּל הַחַיָּה אֲשֶׁר אִתְּךָ מִכָּל בָּשָׂר בָּעוֹף וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ <הוצא> הַיְצֵא אִתָּךְ וְשָׁרְצוּ בָאָרֶץ וּפָרוּ וְרָבוּ עַל הָאָרֶץ: מדוע חשוב לכותב התורה להדגיש "כָּל בָּשָׂר" "עַל הָאָרֶץ" הרי אין בשר במים? במיוחד כאשר כותב התורה מדגיש בעוף ובבהמה?
בראשית ט (טו) וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי אֲשֶׁר בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה בְּכָל בָּשָׂר וְלֹא יִהְיֶה עוֹד הַמַּיִם לְמַבּוּל לְשַׁחֵת כָּל בָּשָׂר:(טז) וְהָיְתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן וּרְאִיתִיהָ לִזְכֹּר בְּרִית עוֹלָם בֵּין אֱלֹהִים וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה בְּכָל בָּשָׂר אֲשֶׁר עַל הָאָרֶץ: האם ברית האלוהים אינה חלה על הדגים?
רמב"ם הלכות מאכלות אסורות פרק ט הלכה (ה) דגים וחגבים מותר לאכלן בחלב, והשוחט עוף ונמצא בו ביצים ב גמורות מותר לאכלן בחלב. מדוע צריך הלכה אם בשר הדג אינו בשר? הרי לא אמרו הלכה על חסה אם היא מותרת עם חלב,
ויקרא יא פרשת שמיני (ט) אֶת זֶה תֹּאכְלוּ מִכֹּל אֲשֶׁר בַּמָּיִם כֹּל אֲשֶׁר לוֹ סְנַפִּיר וְקַשְׂקֶשֶׂת בַּמַּיִם בַּיַּמִּים וּבַנְּחָלִים אֹתָם תֹּאכֵלוּ:(י) וְכֹל אֲשֶׁר אֵין לוֹ סְנַפִּיר וְקַשְׂקֶשֶׂת בַּיַּמִּים וּבַנְּחָלִים מִכֹּל שֶׁרֶץ הַמַּיִם וּמִכֹּל נֶפֶשׁ הַחַיָּה אֲשֶׁר בַּמָּיִם שֶׁקֶץ הֵם לָכֶם:(יא) וְשֶׁקֶץ יִהְיוּ לָכֶם מִבְּשָׂרָם לֹא תֹאכֵלוּ וְאֶת נִבְלָתָם תְּשַׁקֵּצוּ: בשר הדג הוא גם בשר? אם אינו בשר איך יש נבלה בדגים? האם כותב התורה טעה? הרי בפס' אלה מדובר על דגים ו"מִכֹּל אֲשֶׁר בַּמָּיִם"? איך מסתדר הפס' הבא? ויקרא יא (מו) זֹאת תּוֹרַת הַבְּהֵמָה וְהָעוֹף וְכֹל נֶפֶשׁ הַחַיָּה הָרֹמֶשֶׂת בַּמָּיִם וּלְכָל נֶפֶשׁ הַשֹּׁרֶצֶת עַל הָאָרֶץ: "נֶפֶשׁ הַחַיָּה הָרֹמֶשֶׂת בַּמָּיִם"?
אבן עזרא ויקרא יא פרשת שמיני (י) שרץ המים הם הקטנים שנבראו מן המים, ובמים נפש חיה מזכר ונקבה, ואחר שאמר שקץ הם לכם, אמר ושקץ יהיו לכם, לפרש מה שהוא שקץ, והוא: מבשרם לא תאכלו, והנה הדג יקרא בשר. רק מה שאמרו חז"ל בנדרים, הוא על מנהג דברי אלה הדורות. והוסיף כל אשר אין לו סנפיר וקשקשת להיות כלל לכל מים, כי לא הזכיר בתחלה רק הימים והנחלים:
אבן עזרא ויקרא יז (ב) דבר אל אהרן ואל בניו כי הם השוחטים לישראל. אילו היה כתוב במחנה מותר לשחטו מחוץ למחנה, וזו המצוה תלויה גם בבית המקדש, רק בכל מקום שהוא קרוב לירושלים. והקרוב ידענוהו מדברי קבלה, כי אם היה המקום רחוק יזבח ויאכל בשר, כי כן כתוב. ורבים אמרו כי הבשר אסור בגלות, ויפרשו בשר ויין לא בא אל פי (דניאל י, ג) בשר דג, ולא דברו נכונה, ואיני רוצה להאריך ולהשיב עליהם:
במדבר יא (ד) וְהָאסַפְסֻף אֲשֶׁר בְּקִרְבּוֹ הִתְאַוּוּ תַּאֲוָה וַיָּשֻׁבוּ וַיִּבְכּוּ גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמְרוּ מִי יַאֲכִלֵנוּ בָּשָׂר:(ה) זָכַרְנוּ אֶת הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים וְאֶת הֶחָצִיר וְאֶת הַבְּצָלִים וְאֶת הַשּׁוּמִים: בני ישראל זוכרים את הדגה ומבקשים בשר? מה הקשר בין בשר לדגים? מדוע לא אמרו שזכרו את העופות ואת הבהמות אלא דגים?
(יג) מֵאַיִן לִי בָּשָׂר לָתֵת לְכָל הָעָם הַזֶּה כִּי יִבְכּוּ עָלַי לֵאמֹר תְּנָה לָּנוּ בָשָׂר וְנֹאכֵלָה:--- (כא) וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף רַגְלִי הָעָם אֲשֶׁר אָנֹכִי בְּקִרְבּוֹ וְאַתָּה אָמַרְתָּ בָּשָׂר אֶתֵּן לָהֶם וְאָכְלוּ חֹדֶשׁ יָמִים:(כב) הֲצֹאן וּבָקָר יִשָּׁחֵט לָהֶם וּמָצָא לָהֶם אִם אֶת כָּל דְּגֵי הַיָּם יֵאָסֵף לָהֶם וּמָצָא לָהֶם: האם משה אינו מבין שדגים אינם בשר? העם ביקש בשר, אם כך: מדוע מכניס כאן משה את הדגים?
תוספתא מסכת נדרים (ליברמן) פרק ג הלכה ה הנודר מן הבשר אסור בכל מין בשר אסור בראש וברגלים בקנה ובעופות ומותר בבשר דגים וחגבים (רבן שמעון בן גמליאל אומ' הנודר מן הבשר אסור בכל מין בשר ואסור בראש וברגלים בקרבים בקנה ובעופות ומותר בבשר דגים וחגבים) רבן שמעון בן גמליאל אומ' הנודר מן הבשר אסור בכל מין בשר ומותר בראש וברגלים ובקנה ובעופות ובדגים ובחגבים, את זה קיבלו כולם ב"מסורת"? האם כל אחד ו"המסורת" ש"אימא" שלו אמרה לו?