x
בניית אתרים בחינם
   צור קשר    כתב הסמכה מינוי לכהנים    טפח באישה ערווה?    כי יפלא ממך דבר למשפט?    יקום נביא או חלם חלום?
   האם "חכמים" סוטים?    אל תוסף על דבריו?    נישואין לגויה מותר אסור?    12 אבות נישאו לגויות?    חכמי גמרא בישלו עוף בחלב?
   שאלות ותשובות    מי כתב את התורה?    עולם הבא?    על גימטריה בתנ"ך.    שמעון בר יוחאי
   שכינה?    פסח    משלם לאדם כפועלו    היו במצרים 430 שנה או 210?    120 שנה לאדם.
   רשב"ם וסבא רש"י    ככל אשר יורוך?    נחמן מברסלב צדיק?    המקל    ירבעם והנביא מסר לחיים
   אל תפלל לא לתפילה    פתק בכותל?    ואכלת ושבעת וברכת - ושמחת    פיגול    הבנת הנקרא
   ודרשת וחקרת ושאלת היטב    ניסיון    מצאת כי תדרשנו    בשמו תשבע    המילה אלוהים קדושה? אלוקים?
   בתי כנסת?    מסורת ממשה לאן נעלמו כהנים?    הכל מכתוב כתוב מראש?    הוכח תוכיח צופה    רחב הזונה
   נישואין חובה?    לא תבשל גדי בחלב אמו?    חשוב חשוב    אלוהים? שטן?    שאלות בראשית א ב 5
   יום תנ"כי?    כהן = מורה?    גר גרים גיור    וקשרתם מה זה?    וקשרתם?
   וקשרתם על? על מה?    מאמין ואינו מקיים    שומרים על התורה השבת החג?    לשמור? להגן? "ולהילחם" את מלחמות יהוה?    דגל, מאמין ואינו מקיים,
   ברכות מוזרות    מי הוא אליעזר?    ספר הזהר?    יצחק ומצרים    נפש תחת נפש ממון?
   אדם?    איש?    ט באב?    אגרת הגר"א    מהו מלאך
   הרמב"ן על ימין ושמאל    על ימין שמאל?    ימין שמאל דרך אמצעית    לא תסורו ימין ושמאל?    וימאס ברכה מועלם
   אלוהי עץ ואבן    אלוהי כסף וזהב עץ ואבן

שרה זו יסכה

בראשית יא (כז) וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת תֶּרַח תֶּרַח הוֹלִיד אֶת אַבְרָם אֶת נָחוֹר וְאֶת הָרָן וְהָרָן הוֹלִיד אֶת לוֹט:(כח) וַיָּמָת הָרָן עַל פְּנֵי תֶּרַח אָבִיו בְּאֶרֶץ מוֹלַדְתּוֹ בְּאוּר כַּשְׂדִּים:(כט) וַיִּקַּח אַבְרָם וְנָחוֹר לָהֶם נָשִׁים שֵׁם אֵשֶׁת אַבְרָם שָׂרָי וְשֵׁם אֵשֶׁת נָחוֹר מִלְכָּה בַּת הָרָן אֲבִי מִלְכָּה וַאֲבִי יִסְכָּה:(ל) וַתְּהִי שָׂרַי עֲקָרָה אֵין לָהּ וָלָד:(לא) וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת אַבְרָם בְּנוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן הָרָן בֶּן בְּנוֹ וְאֵת שָׂרַי כַּלָּתוֹ אֵשֶׁת אַבְרָם בְּנוֹ וַיֵּצְאוּ אִתָּם מֵאוּר כַּשְׂדִּים לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ עַד חָרָן וַיֵּשְׁבוּ שָׁם:  

כתר יונתן ויקחו אברם ונחור להם נשים שם אשת אברם שרי ושם אשת נחור מִלכה בת הרן אביה של מִלכה ואביה של יסכה היא שרי:

רש"י יסכה - זו שרה, על שם שסוכה ברוח הקודש, ושהכל סוכין ביפיה. ועוד יסכה לשון נסיכות, כמו שרה לשון שררה: בהנחה שנכון פירוש זה, מדוע הסתירה זאת תורה? מדוע לא נאמר על שרה אשת אברהם שהיא בת הרן, כמו שנאמר על מִלְכָּה אשת נחור שהיא בת הרן? אם לפי "חֲכָמִים בְּעֵינֵיהֶם" יסכה זו שרה, מדוע לא מזכיר הכתוב שהיא אחות לוט? מדוע הוא קורא לה פתאום בשם אחר? ובפס לא' כתוב "וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת אַבְרָם בְּנוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן הָרָן בֶּן בְּנוֹ וְאֵת שָׂרַי כַּלָּתוֹ אֵשֶׁת אַבְרָם בְּנוֹ" את אברהם ולוט מזכיר הכתוב כבנו ונכדו של תרח, ואילו את שרה רק ככלתו מדוע? הרי היא כביכול נכדתו של תרח גם? ובהנחה שנסכים עם כל הפרשנות הזו, הרי אברהם אומר בבראשית כ (יב) וְגַם אָמְנָה אֲחֹתִי בַת אָבִי הִוא אַךְ לֹא בַת אִמִּי וַתְּהִי לִי לְאִשָּׁה: איך בדיוק זה מסתדר? היא נכדה של אביו ולא בתו? מדוע גם האבן עזרא אינו מקבל פירוש זה? האם האבן עזרא קיבל "מסורת" שונה מזו שקיבלו רש"י ו"חכמים" אחרים?

אבן עזרא בראשית שיטה אחרת - פירוש יא (כט) וככה נעשית בשנות אחז, על כן דרך הפשט שפרשת יהודה (בראשית לח) לפני מכירת יוסף. וגם יסכה איננה שרה. ואילו היתה היא, היה כתוב בת בנו, כאשר אמר לוט בן בנו (ברא' יא לא). רק אמר שרי כלתו ואין ראיה מדברי אברהם: וגם אמנה אחותי בת אבי היא (ברא' כ, יב), כי הוא דחה אותם כאשר דחה את נעריו, שלא יבואו עמו ולא יניחוהו לקשור את בנו, ואמר: נשתחוה ונשובה אליכם(שם כב, ה), ובדעתו להעלותו עולה, וככה רבקה, כי אילו היתה רק שלש שנים, איך השקתה גמלים עשרה? ומה טעם לכתוב בתולה ואיש לא ידעה (ברא' כד, טז)? ועוד ונשאלה את פיה (ברא' כד, נז). והאומר כי הדור הראשון היו חזקים, הדבר הפוך. כי הנה ראינו מאדם ועד נח שהיו חיים קרוב מאלף שנים, והנה לא מצאנו אחד מהם שהוליד פחות מחמש וששים שנה. וכתוב: והחוטא בן מאה שנה יקולל (ישע' סה, כ). ומימות נח ושחיו. אחרי פלג קרוב ממאתים שנה לא הוליד אחד מהם פחות מתשע ועשרים. כי המערכת שמורה. כי הנה ימי שנותינו בהם שבעים שנה (תהל' צ, י) כאשר היו בימי אחז. ויוליד הנער והוא בן שלש עשרה (מ"ב, טז, ב; יח, ב). ומה שנאמר כי נקראה שרה יסכה בעבור שסכה ברוח הקדש, דרך דרש הוא או סברא, לא קבלה, ואין זה דבר מצוה:

רמב"ם הלכות ממרים פרק א הלכה (ג) דברי קבלה אין בהן מחלוקת לעולם וכל דבר שתמצא בו מחלוקת בידוע שאינו קבלה ממשה רבנו, משבטל בית דין הגדול רבתה מחלוקת בישראל זה מטמא ונותן טעם לדבריו וזה מטהר ונותן טעם לדבריו זה אוסר וזה מתיר:  

  אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר