מי כתב את הזוהר?
זוהר - הקדמה דף א עמוד א בראשית רבי שמעון פתח ....: עמוד ב בראשית ר' אלעזר פתח ....:
זהרה של תורה פרשת בראשית פרק א (הועתק מספרו של יצחק שוקרון "זהרה של תורה" "הנפש אשר באדם")
"בראשית ברא אלוהים"" אמר רבי שמעון בא וראה הקב"ה ראה בתורה וברא את העולם שכתוב ואהיה אצלו אמון ואהיה שעשועים יום יום והוא יתברך הסתכל בה פעם ושתים ושלוש וארבע פעמים ואחר כך אמר את התורה ועשה ממנה מלאכה כדי שלא יבואו בני אדם לטעות מהתורה הקדושה שהוכנה בדיקנות מפליאה ככתוב אז ראה ויספרה הכינה וגם חקרה למען האדם וכנגד ארבע פעמים ברא הקב"ה את כל מה שברא בעולמו רבי אליעזר אמר לפני שברא הקב"ה את העולם באו ונכנסו האותיות לפני הקב"ה וכל אות ביקשה שממנה תתחיל התורה עד שנתקיים הכל באות ב שהיא תחילתה של המילה ברכה ובא נתייסד העולם
אם רב שמעון כתב את הזוהר? אם כך: מה פירוש "אמר רבי שמעון"? מדוע אינו מדבר בגוף ראשון? "אני"?
ואם רב שמעון כתב את הזוהר? מה פירוש "אמר רבי אליעזר"? האם רב שמעון קורא לבנו אליעזר, "רבי"?
ריקאנטי במדבר ו (כד) והפירוש הראשון הוא דעת החסיד ר' יצחק בן הרב ז"ל שהיה נגלה לו אליהו ז"ל, כי נגלה לרבי דוד אב ב"ד(בית דין) ולמד לו חכמת הקבלה ומסרה לבנו הראב"ד, וגם לו נגלה, והוא מסרה לבנו ר' יצחק סגי נהור שלא ראה מעולם, וגם לו נגלה, והוא מסרה לב' תלמידיו הא' ר' עזרא שפירש שיר השירים והאחד ר' עזריאל, ואחריהן נמשכה להרמב"ן ז"ל, והדעת השני חדשתיו מלבי מכח דברי רז"ל, וכולן דברי אלהים חיים הם.
הנה מה שאומר האבן עזרא, על כל ספר שלא נכתב או הועבר, ממשה.
אבן עזרא שמות ב (כב) ותלד. כי אמר. משה, וזאת צפורה היא האשה הכושית אשר אמר. ואשר כתוב בדברי הימים דמשה אל תאמין. וכלל אומר לך, כל ספר שלא כתבוהו נביאים או חכמים מפי הקבלה אין לסמוך עליו, ואף כי יש בו דברים שמכחישים הדעת הנכונה. וככה ספר זרובבל, וגם ס' אלדד הדני והדומה להם: אם כך: מפי איזו קבלה נכתב הזוהר? הרי הוא מיוחס לר' שמעון בר יוחאי. לא נאמר שר' שמעון בר יוחאי קיבל אותו ב"מסורת" ממשה? מפני שאם קיבל ר' שמעון בר יוחאי ב"מסורת" ממשה, מדוע הגמרא אינה מתייחסת לזוהר, מדוע המשנה אינה מתייחסת לזוהר? מדוע כותב, הכותב את הזוהר "אמר רבי שמעון"? האם לא שמע כותב הזוהר על הנאמר בילקוט שמעוני תורה פרשת במדבר רמז תרצה אמר ר' תנחום הלבלר מקובל אני מר' מיאשא שקבל מן הזקנים הלכה למשה מסיני [כל מי שאינו אומר דבר משל תורה בשם אומרו, עליו הכתוב אומר אל תגזל דל כי דל הוא] וכל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם, ממי אתה למד מאסתר ששמעה הדבר ממרדכי ואמרה לאחשורוש שנאמר ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי, ועל ידי כן זכתה שנגאלו ישראל על ידה, הרי אם קיבל שמעון בר יוחאי ממישהו לפניו, היה צריך לתת קרדיט למי שהעביר לו לשמעון בר יוחאי? האם יכול להיות שבגלל שמעון בר יוחאי איננו נגאלים?
הנה דבריו של רב ר יהודה אריה ממודנה (1571 – 1648) ונציה. רב, דרשן, סופר ומשורר. בהיותו בן 23 מונה לדיין ודרשן בעירו ונציה. הוא חיבר ספר בשם "ארי נוהם" שיצא נגד ספר הזוהר בכלל, ובייחוסו לר' שמעון בר-יוחאי: "כל שכן וכל שכן שנכספה וגם כלתה נפשי לכנוס חדר בחדר בפנימיות של זה הלימוד המלהבת ומבהלת בשמה, הקוראים לה חכמת הקבלה וחכמת האמת… הביאוני רעיוני הלאה למידה זו לחשוב ולהסכים, כי לא לבד אין זו לא חכמה ולא קבלה, ולא ידיעה אמיתית, אלא אבן נגף וצור מכשול לכל בעל שכל שעיין בה." (ארי נוהם, פרק שני, עמ' ז).
רק תסביר לי: אם שמעון בר יוחאי כתב את הזוהר, מדוע הפתיחה של הזוהר היא : זוהר - הקדמה דף א עמוד א בראשית רבי שמעון פתח ....: עמוד ב בראשית ר' אלעזר פתח ....: >> איך זה שאדם כותב חיבור שהוא נמצא בו, ומדבר על עצמו בגוף שלישי? ואיך זה ששמעון בר יוחאי קורא לבנו "רבי"?