עוני חברתי ועוני ביולוגי
עוני חברתי הינו מצב יחסי לרמת החיים הממוצעת בחברה מסוימת. אנשים נחשבים עניים כשהם אינם נהנים מהזדמנויות ומשאבים שעומדים לרשות שכניהם, בישראל של ימינו עניים הם אנשים שלא יכולים לממן לילדיהם שיעורים פרטיים וחוגי העשרה; לשלם עבור רפואה פרטית וביטוחים משלימים; או לקנות דירה, מכונית, כרטיסי טיסה, ירקות אורגניים.
מכוון שעוני חברתי הינו מצב יחסי, הוא ככל הנראה בעיה שאין לה פתרון. לא משנה כמה ישתפר מצבה של החברה באופן כללי וכמה משאבים יעמדו לרשותה סביר שתמיד יוותרו פערים בין קבוצות אנושיות שונות.
ישראלים עניים נהנים מדברים רבים שעשירי ימי הבניים אפילו לא חלמו עליהם – חיסון נגד צהבת, משככי כאבים, מים זורמים בברזים, חשמל בשקעים, ונגישות מידית למאגרי מידע, ובכול זאת הם עניים,
עוני ביולוגי לעומת זאת הוא מצב מוחלט הוא מוגדר לא על פי רמת החיים הממוצעת בחברה, אלא על פי כמות האנרגיה שפר הומו סאפיינס זקוק לה בשביל להישאר בחיים, בעוד שקו העוני החברתי מוגדר בשקלים ומשתנה משנה לשנה, קו העוני הביולוגי מוגדר בקלוריות, והוא אינו משתנה, אותו מספר קלוריות היה דרוש להחזיק בחיים אדם בימי דוד המלך ובימי הורדוס, כמו בימי בן גוריון ובימי נתניהו, (ההיסטוריה של המחר דר' יובל נח הררי עמ' 12-13)
הכלכלה הגלובלית השתנתה מכלכלה מבוססת משאבים לכלכלה מבוססת יֵדָע. בניגוד לעבר מקור העושר העיקרי בעולם של ימינו אינו משאבים חומריים כגון שדות חיטה, מכרות זהב, בארות נפט או נתיבי תחבורה – אלא יֵדָע. ובעוד שאפשר לכבוש במלחמה משאבים חומריים כגון זהב או נפט, יֵדָע אי אפשר לרכוש בכוח הזרוע. לכן תועלת המלחמה ירדה. (ההיסטוריה של המחר דר' יובל נח הררי עמ' 21)
הרעב המגיפות והמלחמות ממשיכים עדין לאמלל מאות מיליוני בני אדם וימשיכו לגבות קורבנות רבים גם בעתיד.אולם הם הפכו מאיומים קיומיים שהאנושות אובדת עצות מולם, לבעיות בנות שליטה, שאנו לומדים כיצד להתמודד איתן בהצלחה, כל זה לא בא להמעיט מסבלם של מאות מיליונים עניים מרודים המתקשים לכלכל ולשכן את עצמם; ... המסר אינו שהרעב מגיפות ומלחמות כבר נעלמו לגמרי מן העולם, ואפשר להפסיק לדאוג בגינם, בדיוק להיפך, רוב ההיסטוריה התחושה הייתה שאלו הן בעיות בלתי פתירות, ולכן אין הרבה טעם להתעסק בהן, אנשים התפללו לאלוהים שיעזור, אבל לא ניסו ברצינות לסלק את המלחמות, הרעב או המגיפות מן העולם, כי הם לא ידעו איך, (ההיסטוריה של המחר דר' יובל נח הררי עמ' 22-23)
דברי הימים ב טו (ג) וְיָמִים רַבִּים לְיִשְׂרָאֵל לְלֹא אֱלֹהֵי אֱמֶת וּלְלֹא כֹּהֵן מוֹרֶה וּלְלֹא תוֹרָה:(ד) וַיָּשָׁב בַּצַּר לוֹ עַל יְהֹוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל וַיְבַקְשֻׁהוּ וַיִּמָּצֵא לָהֶם:(ה) וּבָעִתִּים הָהֵם אֵין שָׁלוֹם לַיּוֹצֵא וְלַבָּא כִּי מְהוּמֹת רַבּוֹת עַל כָּל יוֹשְׁבֵי הָאֲרָצוֹת:(ו) וְכֻתְּתוּ גוֹי בְּגוֹי וְעִיר בְּעִיר כִּי אֱלֹהִים הֲמָמָם בְּכָל צָרָה: אין תורה? אין שלום!!!
מסכתות קטנות מסכת אבות דרבי נתן נוסחא ב פרק מח אמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם שנאמר וכל בניך למודי ה' ורב שלום בניך וגו' (ישעיה נ"ד י"ג): בעולם?
משנה מסכת אבות פרק ב משנה ד [ד] הוא(רבן גמליאל בנו של יהודה הנשיא) היה אומר עשה רצונו כרצונך כדי שיעשה רצונך כרצונו בטל רצונך מפני רצונו כדי שיבטל רצון אחרים מפני רצונך.
(יז) טוֹב וְרַע, חַיִּים וָמָוֶת, רֵישׁ(עוֹנִי) וְעֹשֶׁר מֵיֳיֲ(יהוה/אדני) הוּא.
(יח) חָכְמָה וְשֶׂכֶל וְהָבִין דָּבָר מֵיֳיֲ הוּא, חֵטְא וּדְרָכִים יְשָׁרִים מֵיֳיֲ הוּא.
(יט) שִׂכְלוּת(טיפשות) וְחֹשֶׁךְ לְפוֹשְׁעִים נוֹצְרָה, וּמְרֵעִים(עֹשֵׂה רָע) רָעָה עִמָּם. משלי שמעון בן סירא
רש"י מסכת ברכות דף לג עמוד ב הכל בידי שמים - כל הבא על האדם ביד הקדוש ברוך הוא; כגון ארוך, קצר, עני, עשיר, חכם, שוטה, לבן, שחור, הכל בידי שמים הוא, אבל צדיק ורשע אינו בא על ידי שמים, את זו מסר בידו של אדם, ונתן לפניו שתי דרכים, והוא יבחר לו יראת שמים.
כופר (ש, א, הורודצקי החסידות והחסידים ח"א(ברלין תרפ"ג)
אמר רבי פנחס: "כל האומר דברי תורה הם עניין לחוד, ומילי דעלמא הן עניין לחוד, נקרא כופר!" (אור הגנוז מ בובר עמ' 135)
משנה מסכת אבות פרק א (יז) רבן שמעון בן גמליאל אומר על שלשה דברים העולם עומד על הדין ועל האמת ועל השלום שנאמר (זכריה ח) אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם:
בראשית יא (א) וַיְהִי כָל הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים:(ב) וַיְהִי בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר וַיֵּשְׁבוּ שָׁם:(ג) וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים וְנִשְׂרְפָה לִשְׂרֵפָה וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה לְאָבֶן וְהַחֵמָר הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר:(ד) וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ:(ה) וַיֵּרֶד יְהֹוָה לִרְאֹת אֶת הָעִיר וְאֶת הַמִּגְדָּל אֲשֶׁר בָּנוּ בְּנֵי הָאָדָם:(ו) וַיֹּאמֶר יְהֹוָה הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת:(ז) הָבָה נֵרְדָה וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ:(ח) וַיָּפֶץ יְהֹוָה אֹתָם מִשָּׁם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר:(ט) עַל כֵּן קָרָא שְׁמָהּ בָּבֶל כִּי שָׁם בָּלַל יְהוָֹה שְׂפַת כָּל הָאָרֶץ וּמִשָּׁם הֱפִיצָם יְהֹוָה עַל פְּנֵי כָּל הָאָרֶץ: רש"י (ט) ומשם הפיצם - למד שאין להם חלק לעולם הבא. וכי אי זו קשה, של דור המבול או של דור הפלגה, אלו לא פשטו יד בעיקר, ואלו פשטו יד בעיקר כביכול להלחם בו, ואלו נשטפו, ואלו לא נאבדו מן העולם. אלא שדור המבול היו גזלנים והיתה מריבה ביניהם לכך נאבדו, ואלו היו נוהגים אהבה וריעות ביניהם, שנאמר שפה אחת ודברים אחדים. למדת ששנוי המחלוקת וגדול השלום:
ויקרא כו (ו) וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה מִן הָאָרֶץ וְחֶרֶב לֹא תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם: רש"י ונתתי שלום - שמא תאמרו הרי מאכל הרי משתה אם אין שלום אין כלום ת"ל אחר כל זאת ונתתי שלום בארץ מכאן שהשלום שקול כנגד הכל וכן הוא אומר (ישעיה מה) עושה שלום ובורא את הכל: וחרב לא תעבר בארצכם - (ת"כ) א"צ לומר שלא יבאו למלחמה אלא אפי' לעבור דרך ארצכם ממדינה למדינה:
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף יז עמוד א מרגלא(רגיל=שגור) בפומיה(בפיו) דאביי: לעולם יהא אדם ערום ביראה, +משלי ט"ו+ מענה רך משיב חמה ומרבה שלום עם אחיו ועם קרוביו ועם כל אדם, ואפילו עם נכרי בשוק, כדי שיהא אהוב למעלה ונחמד למטה, ויהא מקובל על הבריות. אמרו עליו על רבן יוחנן בן זכאי שלא הקדימו אדם שלום מעולם ואפילו נכרי בשוק.
זהרה של תורה במדבר פרשת קרח פרק ח (הועתק מספרו של יצחק שוקרון "זהרה של תורה" "הנפש אשר באדם")
ויקח קרח בן יצהר בן קהת בן לוי וגו' אמר רבי יצחק כתוב מימנו אש דת למו צו התורה שהיא כח הימין והשמאל בכלל בימין מי שעושה מן הימין שמאל ומן השמאל ימין הרי הוא כמחריב עולם בוא וראה אהרן הוא בחינת ימין לווים בחינת שמאל קרח ביקש להחליף הימין לשמאל בשביל זה נענש ולא עוד אלא שנמצא בו לשון הרע ונענש בכל ויקח קרח מה ויקח לקח עצה רעה לנפשו כל הרודף אחרי מה שאינו שלו נאבד ממנו קרח רדף אחרי מה שאינו שלו את שלו אבד ואחר לא הרוויח קרח הלך במחלוקת מה מחלוקת התפרדות שלמעלה ושלמטה ומי שמבקש להפריד תיקון העולם נאכד מכל העולמות מחלוקת מפריד השלום ומי שחולק על השלום חולק על השם הקדוש כיון שהשם הקדוש נקרא שלום