x
בניית אתרים בחינם
   צור קשר    כתב הסמכה מינוי לכהנים    טפח באישה ערווה?    כי יפלא ממך דבר למשפט?    יקום נביא או חלם חלום?
   האם "חכמים" סוטים?    אל תוסף על דבריו?    נישואין לגויה מותר אסור?    12 אבות נישאו לגויות?    חכמי גמרא בישלו עוף בחלב?
   שאלות ותשובות    מי כתב את התורה?    עולם הבא?    על גימטריה בתנ"ך.    שמעון בר יוחאי
   שכינה?    פסח    משלם לאדם כפועלו    היו במצרים 430 שנה או 210?    120 שנה לאדם.
   רשב"ם וסבא רש"י    ככל אשר יורוך?    נחמן מברסלב צדיק?    המקל    ירבעם והנביא מסר לחיים
   אל תפלל לא לתפילה    פתק בכותל?    ואכלת ושבעת וברכת - ושמחת    פיגול    הבנת הנקרא
   ודרשת וחקרת ושאלת היטב    ניסיון    מצאת כי תדרשנו    בשמו תשבע    המילה אלוהים קדושה? אלוקים?
   בתי כנסת?    מסורת ממשה לאן נעלמו כהנים?    הכל מכתוב כתוב מראש?    הוכח תוכיח צופה    רחב הזונה
   נישואין חובה?    לא תבשל גדי בחלב אמו?    חשוב חשוב    אלוהים? שטן?    שאלות בראשית א ב 5
   יום תנ"כי?    כהן = מורה?    גר גרים גיור    וקשרתם מה זה?    וקשרתם?
   וקשרתם על? על מה?    מאמין ואינו מקיים    שומרים על התורה השבת החג?    לשמור? להגן? "ולהילחם" את מלחמות יהוה?    דגל, מאמין ואינו מקיים,
   ברכות מוזרות    מי הוא אליעזר?    ספר הזהר?    יצחק ומצרים    נפש תחת נפש ממון?
   אדם?    איש?    ט באב?    אגרת הגר"א    מהו מלאך
   הרמב"ן על ימין ושמאל    על ימין שמאל?    ימין שמאל דרך אמצעית    לא תסורו ימין ושמאל?    וימאס ברכה מועלם
   אלוהי עץ ואבן    אלוהי כסף וזהב עץ ואבן

כסף מעוור יעוור חכמים

שמות כג (ח) וְשֹׁחַד לֹא תִקָּח כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר פִּקְחִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִים:

דברים טז (יט) לֹא תַטֶּה מִשְׁפָּט לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם:

מדוע פונה כותב התנ"ך אל הפיקחים החכמים והצדיקים בעניין השוחד? מה שרצה כותב התנ"ך לומר לנו: שאם הצדיקים החכמים והפקחים נופלים בשוחד, קל וחומר פשוטי העם, לכן: אם הבנת שצדיק ופיקח והחכם לא יעמדו בפיתוי, שמור רגלך וידיך מגעת בשוחד,

כוח ראייתו של האדם למרחקים, ברם כל מטבע קטנה מסתירה בפניו, (ר' ישראל מסלאנט) "אלוהים נתן לנו עיניים אבל כמעט לעולם לא כושר ראייה" ציטוט מספר "מלאך האבן" מאת מרגרט לורנס

"הכסף מגביר את היצר האנוכי, ומסית בכל כוח, למעשים מקולקלים"

 

דברי שמעון בן סירא  

מנחה ומתן יעוורו עיני חכמים    וכמחסום בפה ישבית תוכחת: מקבל המנחה והמתן(השוחד) נסתם פיו, (מי הוא האיש? שמו היה : שמעון בן ישוע בן אליעזר בן סירא (השווה רב סעדיה גאון בספר הגלוי הוצאת הרכבי קו') ובתלמוד בבלי מסכת חגיגה דף יג עמוד א מצוטטים מדבריו,)

ספר בן סירא במהדורת דוד כהנא, פרק ח'. (107)

(ד) כִּי רַבִּים הִפְחִיז זָהָב, וְהוּא יַשְׂגֶּה לֵב נְדִיבִים.

תרגום בן זאב

כי הכסף יסית רבים, גם לב שרים יטה:

סיפור על כסף מעוור עיניים

ילד אחד שאל את אביו, "מה זה כסף?" ענה אביו: "קח זכוכית והבט דרכה," "מה אתה רואה?" שאל האב, "אני רואה אנשים הולכים, ובתים, ומכוניות" לקח האב את הזכוכית וצבע צד אחד שלה בצבע כסף, כך, שהזכוכית הפכה למראה, נתן האב לבן את הזכוכית הצבועה, ושאל, "ומה אתה רואה עכשיו בן?" "את עצמי" ענה הבן, "זה מה שעושה הכסף, בן" ענה האב,

"אם תסתכל מזכוכית רגילה תראה את כולם, אבל אם תסתכל מזכוכית מצופה בכסף, אתה תראה רק את עצמך - כסף גורם לך לראות רק את עצמך..."
אדם אחד הגיע לרב וסיפר שמת כלבו האהוב, וביקש מהרב האם יוכל הרב לעשות טכס לוויה כהלכתו, הכולל הספד וקדיש, כעס הרב מאוד ואמר: רואה ממול את הכנסייה, גש אליהם הם יעשו לך טכס לוויה לכלבך, שאל האיש את הרב: האם לדעתו של הרב 10 אלף דולר כתרומה לכנסייה, יספיקו כדי לממן את הטכס, ענה הרב: מדוע לא אמרת שהכלב יהודי?,

בשבת בבוקר יצא הרב מבית הכנסת ובדרכו לביתו ראה מאה דולר, הניח הרב רגלו על השטר ועמד, עברו המתפללים ואחד מהם שאל את הרב האם הרב צריך עזרה ענה הרב הכה בי בבקשה חזק עד שאוכל לראות כוכבים (לאשר לא מבינים? כסף הוא מוקצה בשבת, ואסור לטלטלו, לכן הרב רוצה ע"י ראיית כוכבים לגרום לצאתה של השבת, הרי שבת יוצאת בצאת הכוכבים)

כסף מטהר

תלמוד בבלי מסכת קידושין דף עא עמוד א אמר רבי יהושע בן לוי: כסף מטהר ממזרים, שנאמר: וישב מצרף ומטהר כסף.

משנה מסכת בבא מציעא פרק ד משנה ב אמרו מי שפרע מאנשי דור המבול ומדור הפלגה הוא עתיד להפרע ממי שאינו עומד בדבורו רבי שמעון אומר כל שהכסף בידו ידו על העליונה:

תלמוד בבלי מסכת בבא מציעא דף מד עמוד א אמרו: מי שפרע מאנשי דור המבול ומדור הפלגה הוא עתיד להפרע ממי שאינו עומד בדבורו. רבי שמעון אומר: כל שהכסף בידו - ידו על העליונה.

תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף ט עמוד ב רבי חנינא אמר, מהכא: +ישעיהו סד+ וכבגד עדים כל צדקותינו, מה בגד זה - כל נימא ונימא מצטרפת לבגד גדול, אף צדקה - כל פרוטה ופרוטה מצטרפת לחשבון גדול.  על פניו נראה שזו הגמרא היחידה שנלמדה היטב בדורנו, הרי "החרדים" מקבצים את הפרוטות בכל מקום ובכל אפשרות?

משנה מסכת בבא מציעא פרק ד משנה ז והמוצא שוה פרוטה חייב להכריז

רש"י דברים א (יז) כקטן כגדול תשמעון - שיהא חביב עליך דין של פרוטה כדין של מאה מנה, שאם קדם ובא לפניך לא תסלקנו לאחרון. דבר אחר כקטן כגדול תשמעון, כתרגומו, שלא תאמר, זה עני הוא וחבירו עשיר ומצוה לפרנסו אזכה את העני ונמצא מתפרנס

ספר בן סירא במהדורת דוד כהנא, פרק לח. תרגום בן זאב (137)

אל תבטח בהון, אין מבטח בו, כעוף השמים הוא פורח אנה ואנה: כדבורה עוקצת לאחד, ולאחר תיתן דבש, כן הון, האחד ישמח בו, ואחר יעצב בו:

קהלת ה (יב) יֵשׁ רָעָה חוֹלָה רָאִיתִי תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ עֹשֶׁר שָׁמוּר לִבְעָלָיו לְרָעָתוֹ:

  אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר