x
בניית אתרים בחינם
   צור קשר    כתב הסמכה מינוי לכהנים    טפח באישה ערווה?    כי יפלא ממך דבר למשפט?    יקום נביא או חלם חלום?
   האם "חכמים" סוטים?    אל תוסף על דבריו?    נישואין לגויה מותר אסור?    12 אבות נישאו לגויות?    חכמי גמרא בישלו עוף בחלב?
   שאלות ותשובות    מי כתב את התורה?    עולם הבא?    על גימטריה בתנ"ך.    שמעון בר יוחאי
   שכינה?    פסח    משלם לאדם כפועלו    היו במצרים 430 שנה או 210?    120 שנה לאדם.
   רשב"ם וסבא רש"י    ככל אשר יורוך?    נחמן מברסלב צדיק?    המקל    ירבעם והנביא מסר לחיים
   אל תפלל לא לתפילה    פתק בכותל?    ואכלת ושבעת וברכת - ושמחת    פיגול    הבנת הנקרא
   ודרשת וחקרת ושאלת היטב    ניסיון    מצאת כי תדרשנו    בשמו תשבע    המילה אלוהים קדושה? אלוקים?
   בתי כנסת?    מסורת ממשה לאן נעלמו כהנים?    הכל מכתוב כתוב מראש?    הוכח תוכיח צופה    רחב הזונה
   נישואין חובה?    לא תבשל גדי בחלב אמו?    חשוב חשוב    אלוהים? שטן?    שאלות בראשית א ב 5
   יום תנ"כי?    כהן = מורה?    גר גרים גיור    וקשרתם מה זה?    וקשרתם?
   וקשרתם על? על מה?    מאמין ואינו מקיים    שומרים על התורה השבת החג?    לשמור? להגן? "ולהילחם" את מלחמות יהוה?    דגל, מאמין ואינו מקיים,
   ברכות מוזרות    מי הוא אליעזר?    ספר הזהר?    יצחק ומצרים    נפש תחת נפש ממון?
   אדם?    איש?    ט באב?    אגרת הגר"א    מהו מלאך
   הרמב"ן על ימין ושמאל    על ימין שמאל?    ימין שמאל דרך אמצעית    לא תסורו ימין ושמאל?    וימאס ברכה מועלם
   אלוהי עץ ואבן    אלוהי כסף וזהב עץ ואבן

מעקה לגג הבית?

דברים כב (ח) כִּי תִבְנֶה בַּיִת חָדָשׁ וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ כִּי יִפֹּל הַנֹּפֵל מִמֶּנּוּ: "חֲכָמִים בְּעֵינֵיהֶם" אמרו שאין מילים מיותרות בתורה, ולכול מילה משמעות, אם כך: האם רק אם זה "בַּיִת חָדָשׁ" יש חובה לבנות מעקה? אם קנית בית מגוי? אם כבשת במלחמה? אם קנית בית מוכן אשר לא אתה בנית, האם גם אז חלה חובת בנית המעקה?

יונתן דברים כב (ח) אֲרוּם תִּבְנֶה בֵּיתָא חַדְתָּא וְתַעֲבֵיד תֵּיאַק גִּפוּפִין לְאִיגְרָךְ לָא תִגְרְמוּן לְאִסְתַּקְפָא חוֹבַת אֲדַם דִּיקְטוֹל בְּבֵיתָךְ דִּלְמָא יִפּוֹל דֵּין דְּחָמֵי לְמֵיפַל מִנֵּיהּ: כתר יונתן דברים כב (ח) כי תִבנה בית חדש ותעשׂה תיק מִסגרת לגגך לא תִגרמו לגלגל חטא דם של הרג בביתך שמא יפול זה שראוי ליפול מִמנו:

רש"י דברים כב (ח) כי תבנה בית חדש - אם קיימת מצות שלוח הקן סופך לבנות בית חדש ותקיים מצות מעקה, שמצוה גוררת מצוה, ותגיע לכרם ושדה ולבגדים נאים. לכך נסמכו פרשיות הללו: ואם לא קיימתי מצוות שילוח הקן האם לא אבנה בית חדש? מעקה - גדר סביב לגג, ואונקלוס תרגם תיקא כעין תיק שמשמר מה שבתוכו: כי יפול הנופל - ראוי זה ליפול ואף על פי כן לא תתגלגל מיתתו על ידך, שמגלגלין זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב:

 

ריקאנטי דברים כב (ח) וטעם ועשית מעקה לגגך [שם ח]. ידוע לפי פשוטו שלא נגרום מיתת האדם. ונרמז עוד כי הבונה בית יי' יתעלה, יעשה מעקה לגגו בייחוד השם הגדול עם שכינת עוזו, ולא ישים דמים בבית השם כדרך הנופלים לקצץ בנטיעות. וידעת מה שאמרו רבותינו ז"ל [שבת לב ע"א] ראוי היה זה לפול מששת ימי בראשית, וצריך להתבונן במאמרם, איך זה היה ראוי? מאחר שעדין לא נברא,? כל שכן שלא חטא,? וכשתבין מה שכתבתי לך בפרשת בראשית תנוח דעתך: מה עניין "וכשתבין", אם עד עכשיו לא הבנתי, הרי ש"לא הסברת טוב", ואם האדם ראוי ליפול מהגג שלי "מששת ימי בראשית", אם כך: אם אני אבנה גג אז כל מה שנקבע בבראשית יתבטל? ואם "ראוי היה זה לפול מששת ימי בראשית" הרי שאין לאדם בחירה, כי כבר נקבע שהוא חטא ועוד לא נולד, או שאולי "צדיק" אמור ליפול? 

  אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר