מעקה לגג הבית?
דברים כב (ח) כִּי תִבְנֶה בַּיִת חָדָשׁ וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ כִּי יִפֹּל הַנֹּפֵל מִמֶּנּוּ: "חֲכָמִים בְּעֵינֵיהֶם" אמרו שאין מילים מיותרות בתורה, ולכול מילה משמעות, אם כך: האם רק אם זה "בַּיִת חָדָשׁ" יש חובה לבנות מעקה? אם קנית בית מגוי? אם כבשת במלחמה? אם קנית בית מוכן אשר לא אתה בנית, האם גם אז חלה חובת בנית המעקה?
יונתן דברים כב (ח) אֲרוּם תִּבְנֶה בֵּיתָא חַדְתָּא וְתַעֲבֵיד תֵּיאַק גִּפוּפִין לְאִיגְרָךְ לָא תִגְרְמוּן לְאִסְתַּקְפָא חוֹבַת אֲדַם דִּיקְטוֹל בְּבֵיתָךְ דִּלְמָא יִפּוֹל דֵּין דְּחָמֵי לְמֵיפַל מִנֵּיהּ: כתר יונתן דברים כב (ח) כי תִבנה בית חדש ותעשׂה תיק מִסגרת לגגך לא תִגרמו לגלגל חטא דם של הרג בביתך שמא יפול זה שראוי ליפול מִמנו:
רש"י דברים כב (ח) כי תבנה בית חדש - אם קיימת מצות שלוח הקן סופך לבנות בית חדש ותקיים מצות מעקה, שמצוה גוררת מצוה, ותגיע לכרם ושדה ולבגדים נאים. לכך נסמכו פרשיות הללו: ואם לא קיימתי מצוות שילוח הקן האם לא אבנה בית חדש? מעקה - גדר סביב לגג, ואונקלוס תרגם תיקא כעין תיק שמשמר מה שבתוכו: כי יפול הנופל - ראוי זה ליפול ואף על פי כן לא תתגלגל מיתתו על ידך, שמגלגלין זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב:
ריקאנטי דברים כב (ח) וטעם ועשית מעקה לגגך [שם ח]. ידוע לפי פשוטו שלא נגרום מיתת האדם. ונרמז עוד כי הבונה בית יי' יתעלה, יעשה מעקה לגגו בייחוד השם הגדול עם שכינת עוזו, ולא ישים דמים בבית השם כדרך הנופלים לקצץ בנטיעות. וידעת מה שאמרו רבותינו ז"ל [שבת לב ע"א] ראוי היה זה לפול מששת ימי בראשית, וצריך להתבונן במאמרם, איך זה היה ראוי? מאחר שעדין לא נברא,? כל שכן שלא חטא,? וכשתבין מה שכתבתי לך בפרשת בראשית תנוח דעתך: מה עניין "וכשתבין", אם עד עכשיו לא הבנתי, הרי ש"לא הסברת טוב", ואם האדם ראוי ליפול מהגג שלי "מששת ימי בראשית", אם כך: אם אני אבנה גג אז כל מה שנקבע בבראשית יתבטל? ואם "ראוי היה זה לפול מששת ימי בראשית" הרי שאין לאדם בחירה, כי כבר נקבע שהוא חטא ועוד לא נולד, או שאולי "צדיק" אמור ליפול?