x
בניית אתרים בחינם
   צור קשר    כתב הסמכה מינוי לכהנים    טפח באישה ערווה?    כי יפלא ממך דבר למשפט?    יקום נביא או חלם חלום?
   האם "חכמים" סוטים?    אל תוסף על דבריו?    נישואין לגויה מותר אסור?    12 אבות נישאו לגויות?    חכמי גמרא בישלו עוף בחלב?
   שאלות ותשובות    מי כתב את התורה?    עולם הבא?    על גימטריה בתנ"ך.    שמעון בר יוחאי
   שכינה?    פסח    משלם לאדם כפועלו    היו במצרים 430 שנה או 210?    120 שנה לאדם.
   רשב"ם וסבא רש"י    ככל אשר יורוך?    נחמן מברסלב צדיק?    המקל    ירבעם והנביא מסר לחיים
   אל תפלל לא לתפילה    פתק בכותל?    ואכלת ושבעת וברכת - ושמחת    פיגול    הבנת הנקרא
   ודרשת וחקרת ושאלת היטב    ניסיון    מצאת כי תדרשנו    בשמו תשבע    המילה אלוהים קדושה? אלוקים?
   בתי כנסת?    מסורת ממשה לאן נעלמו כהנים?    הכל מכתוב כתוב מראש?    הוכח תוכיח צופה    רחב הזונה
   נישואין חובה?    לא תבשל גדי בחלב אמו?    חשוב חשוב    אלוהים? שטן?    שאלות בראשית א ב 5
   יום תנ"כי?    כהן = מורה?    גר גרים גיור    וקשרתם מה זה?    וקשרתם?
   וקשרתם על? על מה?    מאמין ואינו מקיים    שומרים על התורה השבת החג?    לשמור? להגן? "ולהילחם" את מלחמות יהוה?    דגל, מאמין ואינו מקיים,
   ברכות מוזרות    מי הוא אליעזר?    ספר הזהר?    יצחק ומצרים    נפש תחת נפש ממון?
   אדם?    איש?    ט באב?    אגרת הגר"א    מהו מלאך
   הרמב"ן על ימין ושמאל    על ימין שמאל?    ימין שמאל דרך אמצעית    לא תסורו ימין ושמאל?    וימאס ברכה מועלם
   אלוהי עץ ואבן    אלוהי כסף וזהב עץ ואבן

שאלות על הבריאה

הרמב"ם שואל בשם הטוענים שהעולם קדום, ולא מחודש, או שלא נברא, אלא מעולם היה, (וניקח כאן את הזמן שאמרו "חכמים" שהעולם קיים, רק כדי להמחיש את השאלה, 5700 שנה לבריאת העולם), וזו שאלתם: אם האלוהים אין לו התחלה וסוף, הרי אם ברא אלוהים את העולם לפני כ5700 שנה, מה עשה האלוהים לפני בריאת העולם, האם היה האלוהים מובטל במשך נצח קודם בריאת העולם?

אם בריאת העולם הייתה לפני כשש אלף שנה כדברי "חכמים" מה עשה האלוהים עד אז? ואם היו עולמות קודמים שנהרסו הרי שהאלוהים פספס בפעמים הקודמות? ואם לא היו עולמות קודמים האם ישב האלוהים בבטלה במשך נצח עד שהחליט לברוא עולם? אז בעצם אין באלוהים ידיעת אחרית כראשית? שהרי ישב האלוהים נצח בלי לעשות כלום עד שלפני כשש אלף שנה החליט לברוא עולם?

ספר מורה הנבוכים חלק שני פרק יב ונשאר לשאול על מה חדש עתה ולא חדש זה מקודם אחר שהוא נמצא,

ספר מורה הנבוכים חלק שני פרק יד וכל מה שאפשר שתמצאהו מטענות מי שיאמין הקדמות מאלו הדרכים יסתעף ואל אחד מהם ישוב. ועוד על צד ההרחקה שהם אומרים איך היה הבורא יתעלה וישתבח בטל, לא יעשה דבר בשום פנים ולא חדש מתחדש בענין אשר לא סר, וארך המשך מציאותו הקדמון אשר אין תכלית לו, לא יעשה דבר, וכאשר היה אתמול התפתח המציאות, שאילו אמרת על דרך משל שהשם ברא עולמות רבים קודם זה על מספר מלוא כדור הגלגל העליון חרדל, ושכל עולם מהם עמד שנים נמצאות על מספר מלואו חרדל, היה זה בהצטרף אל מציאותו יתעלה אשר אין תכלית לו כאלו אמרת שהשם יתעלה אמש ברא העולם, שאנחנו כשנקיים התפתחות מציאות אחר ההעדר, אין הפרש בין שתשים היות זה אחר מאות אלפים מן השנים, או אחר זמן קרוב מאד, וזה גם כן ממה שירחיק בו מי שיאמין הקדמות.

בגרסה אחרת של המורה נבוכים( אשר תרגם לעברית יוסף בכה"ר דוד קאפח), ועוד על דרך הזרות אומרים הם, היאך היה יתהדר ויתרומם בטל ולא עשה מאומה כלל, ולא חדש שום חידוש במשך נצח, אשר אין לו ראשית, וכל משך מציאותו הקדומה אשר אין לה סוף לא עשה מאומה, וכאשר הגיע יום אתמול החל את המציאות, ואף אם תאמר דרך משל כי ה' ברא עולמות לפני זה, כמנין מלוא כדור הגלגל הקיצוני חרדל, ושכל עולם מהם נתקיים במציאות שנים כמנין מלואו חרדל, כי אז היה כל זה ביחס למציאותו יתעלה אשר אין לה סוף, כמו אילו אמרת שה' אתמול ברא את העולם לפי שכל אימת שנקבע התחלת מציאות אחר העדר, אין הבדל בין אם תעשה שזה היה מאז מאות אלפי שנים, או מזה זמן קרוב מאוד, והנה גם זה ממה שמפליא(להפליא ולהתמיה את השומע) בו הסובר הקדמות,

 

מדוע החלה בריאת העולם רק לפני כ- 5770 שנה?

האם היה אלוהים קיים לפני הבריאה? אם כך, מה עשה עד הבריאה? או שאולי גם אלוהים נוצר עם הבריאה?

מדוע לא חידש האלוהים שום חידוש במשך הנצח לפני הבריאה? הרי אין לו ראשית ואין לו אחרית?

לדברי אלה הטוענים כ"בראשית רבה פרשה ג , ז' א"ר אבהו מלמד שהיה בורא עולמות ומחריבן, עד שברא את אלו," אם כך, האם האלוהים אינו כל יכול? הרי מדוע היה צריך לברוא עולמות ולהחריב? האם לא הצליח לאלוהים ב"פעמים הקודמות"?

ילקוט שמעוני קהלת רמז תתקסח את הכל עשה יפה בעתו, אמר ר' תנחומא בעתו נברא העולם [לא] היה ראוי להבראות קודם לכן שנאמר וירא אלהים את כל אשר עשה והנה טוב מאד, אמר ר' אבהו מכאן שהיה הקב"ה בונה עולמות ומחריבן עד שברא אלו, אמר דין הניין לי יתהון לא הניין לי: איך מסתדר הנאמר בילקוט שמעוני עם הנאמר בספר מורה הנבוכים חלק שני פרק ל ואמרו בזה הלשון יום אחד אמר ר' יהודה בר סימון מכאן שהיה סדר זמנים קודם לכן, אמר ר' אבהו מכאן שהיה הקב"ה בונה עולמות ומחריבן, וזה יותר מגונה מן הראשון. הרי הרמב"ם טוען שדברי יהודה בר סימון, ואבהו, מגונים? ואפילו שדברי אבהו מגונים יותר? (הערה: ר' אבהו מופיע בגמרא מעל אלפיים פעם). וודאי צודק הרמב"ם!!! הרי לפי השטות של אבהו, עד עכשיו האלוהים לא מי יודע מה מצליח? הרי האלוהים "יודע אחרית כראשית", אם כך: מדוע או מה הטעם לברוא עולם אם אתה יודע שתצטרך להחריבו? האם התפספס לאלוהים בפעמים הראשונות? או שהיו לאלוהים ציפיות?

 

  אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר