x
בניית אתרים בחינם
   צור קשר    כתב הסמכה מינוי לכהנים    טפח באישה ערווה?    כי יפלא ממך דבר למשפט?    יקום נביא או חלם חלום?
   האם "חכמים" סוטים?    אל תוסף על דבריו?    נישואין לגויה מותר אסור?    12 אבות נישאו לגויות?    חכמי גמרא בישלו עוף בחלב?
   שאלות ותשובות    מי כתב את התורה?    עולם הבא?    על גימטריה בתנ"ך.    שמעון בר יוחאי
   שכינה?    פסח    משלם לאדם כפועלו    היו במצרים 430 שנה או 210?    120 שנה לאדם.
   רשב"ם וסבא רש"י    ככל אשר יורוך?    נחמן מברסלב צדיק?    המקל    ירבעם והנביא מסר לחיים
   אל תפלל לא לתפילה    פתק בכותל?    ואכלת ושבעת וברכת - ושמחת    פיגול    הבנת הנקרא
   ודרשת וחקרת ושאלת היטב    ניסיון    מצאת כי תדרשנו    בשמו תשבע    המילה אלוהים קדושה? אלוקים?
   בתי כנסת?    מסורת ממשה לאן נעלמו כהנים?    הכל מכתוב כתוב מראש?    הוכח תוכיח צופה    רחב הזונה
   נישואין חובה?    לא תבשל גדי בחלב אמו?    חשוב חשוב    אלוהים? שטן?    שאלות בראשית א ב 5
   יום תנ"כי?    כהן = מורה?    גר גרים גיור    וקשרתם מה זה?    וקשרתם?
   וקשרתם על? על מה?    מאמין ואינו מקיים    שומרים על התורה השבת החג?    לשמור? להגן? "ולהילחם" את מלחמות יהוה?    דגל, מאמין ואינו מקיים,
   ברכות מוזרות    מי הוא אליעזר?    ספר הזהר?    יצחק ומצרים    נפש תחת נפש ממון?
   אדם?    איש?    ט באב?    אגרת הגר"א    מהו מלאך
   הרמב"ן על ימין ושמאל    על ימין שמאל?    ימין שמאל דרך אמצעית    לא תסורו ימין ושמאל?    וימאס ברכה מועלם
   אלוהי עץ ואבן    אלוהי כסף וזהב עץ ואבן

על חלומות 

הרצאה ביוטיוב: "אדם ועולמו מבוא לספרות האגדה שיעור 4 אביגדור שנאן" (על בתי כנסת, על נבואה נביאים וחלומות,)

זכריה י (ב) כִּי הַתְּרָפִים דִּבְּרוּ אָוֶן וְהַקּוֹסְמִים חָזוּ שֶׁקֶר וַחֲלֹמוֹת הַשָּׁוא יְדַבֵּרוּ הֶבֶל יְנַחֵמוּן עַל כֵּן נָסְעוּ כְמוֹ צֹאן יַעֲנוּ כִּי אֵין רֹעֶה:

דברי שמעון בן סירא על הבוטחים בחלומות עמ' תק

ריק תדרוש תחילת כזב                       וחלומות ירהיבו אוילים:

כאוחז צל ורודף רוח                          כן בוטח בחלומות:

זה לעומת זה מראה חלום                   נגד פנים דמות פנים:

מטמא מה יטוהר                              ומשקר מה יאמן:

קסם ונחש וחלומות הבל המה            וכאשר תוחיל יחזה לב:

אם לא מאת יהוה שלוח לפקוד          אל תשים לאלה לבך:

כי רבים היטעו חלומות                    ויכשלו הבוטחים בהם:

ספר בן סירא במהדורת דוד כהנא, פרק לד. תרגום בן זאב (133)

מרדך ריק ימצא כזב, וחלום שוא שמחת לב בער:

מאחד בצל, וצופן רוח, איש מחזיק בחזיון ליל:

מחזה בחלום, תמונה במראה, לעמת הרואה,

מי יתן טהור מטמא, ואמת משקר,

נחש, קסם, וחלום הבל, המה גם יחד. ושוגה בם שומם רוחו:

אם לא האמת יי נפקדת אל תתן לחלום לבך:

רבים נפתו בחלום, ותוחלתם נכזבה,

כי אין חפץ יי בכזב, וחכמת בני עול בלילה תאמן,

גבר מנסה רבה מדעו, ואיש נבחן ישכיל דבריו: איש לא נסה מה ידע, כי במסה תרב חכמה:

שמו היה: שמעון בן ישוע בן אליעזר בן סירא תלמוד בבלי מסכת חגיגה דף יג עמוד א ואמר רב אחא בר יעקב: עוד רקיע אחד יש למעלה מראשי החיות, דכתיב +יחזקאל א'+ ודמות על ראשי החיה רקיע כעין הקרח הנורא. עד כאן יש לך רשות לדבר, מכאן ואילך - אין לך רשות לדבר, שכן כתוב בספר בן סירא: במופלא ממך אל תדרוש ובמכוסה ממך אל תחקור, במה שהורשית התבונן, אין לך עסק בנסתרות.

מדוע אחי יוסף ויעקב אביו אינם מתייחסים לחלומות של יוסף ברצינות?

בראשית לז (ה) וַיַּחֲלֹם יוֹסֵף חֲלוֹם וַיַּגֵּד לְאֶחָיו וַיּוֹסִפוּ עוֹד שְׂנֹא אֹתוֹ:(ו) וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם שִׁמְעוּ נָא הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתִּי:(ז) וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה וְהִנֵּה תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ לַאֲלֻמָּתִי:(ח) וַיֹּאמְרוּ לוֹ אֶחָיו הֲמָלֹךְ תִּמְלֹךְ עָלֵינוּ אִם מָשׁוֹל תִּמְשֹׁל בָּנוּ וַיּוֹסִפוּ עוֹד שְׂנֹא אֹתוֹ עַל חֲלֹמֹתָיו וְעַל דְּבָרָיו:(ט) וַיַּחֲלֹם עוֹד חֲלוֹם אַחֵר וַיְסַפֵּר אֹתוֹ לְאֶחָיו וַיֹּאמֶר הִנֵּה חָלַמְתִּי חֲלוֹם עוֹד וְהִנֵּה הַשֶּׁמֶשׁ וְהַיָּרֵחַ וְאַחַד עָשָׂר כּוֹכָבִים מִשְׁתַּחֲוִים לִי:(י) וַיְסַפֵּר אֶל אָבִיו וְאֶל אֶחָיו וַיִּגְעַר בּוֹ אָבִיו וַיֹּאמֶר לוֹ מָה הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתָּ הֲבוֹא נָבוֹא אֲנִי וְאִמְּךָ וְאַחֶיךָ לְהִשְׁתַּחֲוֹת לְךָ אָרְצָה: האם לא ידעו האבות שיש פירוש לכול חלום?

תלמוד בבלי מסכת גיטין דף נב עמוד א ההוא אפוטרופוס דהוה(שהיה) בשבבותיה דר' מאיר, דהוה קא מזבין(מוכר) ארעתא וזבין(וקונה) עבדי, ולא שבקיה(הניח לו) ר' מאיר; אחוו(הראו) ליה בחלמיה אני להרוס ואתה לבנות, אפילו הכי לא אשגח(השגיח), אמר: דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין.

תלמוד ירושלמי מסכת מעשר שני פרק ד דף נה טור ב /ה"ו ובמקו' פלוני הם אתא עובדא קומי רבנין אמרין דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין,

בראשית רבה (וילנא) פרשה סח יב ויחלום והנה סולם, אמר ר' אבהו דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין,

תלמוד בבלי מסכת ברכות דף נה עמוד ב אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: אין מראין לו לאדם אלא מהרהורי לבו, שנאמר +דניאל ב'+ אנת מלכא רעיונך על משכבך סלקו, ואיבעית אימא מהכא +דניאל ב'+ ורעיוני לבבך תנדע.

תוספתא מסכת מעשר שני (ליברמן) פרק ה הלכה ט היה מצטער איכן מעשר שיני של אבה בא איש חלום אמ' לו כך וכך הן במקום פלוני הן זה היה מעשה ומצאו שם מעות ובאו ושאלו את חכמים ואמרו הרי אילו חולין שדברי חלומות לא מעלין ולא מורידין

שכל טוב (בובר) בראשית מד דתניא הרי שהיה מצטער על מעות שהניח לו אביו ובא בעל החלום ואמר לו כך וכך הם ובמקום פלוני הם, ושל פלוני הם, או של מעשר שני הם, זה היה מעשה ואמרו דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין:

תלמוד בבלי מסכת ברכות דף נה עמוד ב שמואל כי הוה חזי חלמא בישא(רע) אמר: +זכריה י'+ וחלמות השוא ידברו. כי הוה חזי חלמא טבא(טוב) אמר: וכי החלומות השוא ידברו? והכתיב +במדבר י"ב+ בחלום אדבר בו. רבא רמי: כתיב בחלום אדבר בו וכתיב וחלמות השוא ידברו! - לא קשיא, כאן - על ידי מלאך, כאן - על ידי שד. אמר רבי ביזנא בר זבדא אמר רבי עקיבא אמר רבי פנדא אמר רב נחום אמר רבי בירים משום זקן אחד, ומנו - רבי בנאה: עשרים וארבעה פותרי חלומות היו בירושלים, ופעם אחת חלמתי חלום והלכתי אצל כולם, ומה שפתר לי זה לא פתר לי זה - וכולם נתקיימו בי, לקיים מה שנאמר: כל החלומות הולכים אחר הפה. אטו כל החלומות הולכים אחר הפה קרא הוא? - אין, וכדרבי אלעזר, דאמר רבי אלעזר: מנין שכל החלומות הולכין אחר הפה - שנאמר +בראשית מ"א+ ויהי כאשר פתר לנו כן היה. אמר רבא: והוא דמפשר ליה מעין חלמיה, שנאמר +בראשית מ"א+ איש כחלמו פתר. +בראשית מ'+. וירא שר האפים - מנא ידע? אמר רבי אלעזר: מלמד שכל אחד ואחד הראוהו חלומו ופתרון חלומו של חבירו. אמר רבי יוחנן: השכים ונפל לו פסוק לתוך פיו - הרי זו נבואה קטנה. ואמר רבי יוחנן, שלשה חלומות מתקיימין: חלום של שחרית וחלום שחלם לו חבירו, וחלום שנפתר בתוך חלום. ויש אומר: אף חלום שנשנה, שנאמר +בראשית מ"א+ ועל השנות החלום וגו'.

אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: אין מראין לו לאדם אלא מהרהורי לבו, שנאמר +דניאל ב'+ אנת מלכא רעיונך על משכבך סלקו, ואיבעית אימא מהכא +דניאל ב'+ ורעיוני לבבך תנדע. אמר רבא: תדע, דלא מחוו(מראים) ליה לאינש לא דקלא(דקל) דדהבא(של זהב), ולא פילא(פיל) דעייל(נכנס) בקופא(בקוף=חור) דמחטא(המחט).

פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית מא (אופרעה חולם. מהו חולם, שהיה חולם כל הלילה היה רואה בחלום ועוד ראהו: והנה עומד על היאור. אמרו רבותינו ז"ל אין חלום בא אלא מתוך הרהור האדם. תדע דלא(שלא) חזי(רואה) אינש(איש) פילא(פיל) דעיילא(נכנס) בקופא(בקוף=חור) דמחטא(המחט), כלומר דבר שאי אפשר אין אדם רואה לפי שאינו מהרהר עליו אין רואהו בחלום, אבל פרעה היה מהרהר על היאור, שהרי אומר לי יאורי ואני עשיתני (יחזקאל כט ג), לפיכך ראה והנה עומד על היאור, שהוא עומד על אלוהו:

תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף ל עמוד א ואמרו: דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין.

תלמוד בבלי מסכת ברכות דף נז עמוד ב חמשה אחד מששים, אלו הן: אש, דבש, ושבת, ושינה, וחלום. אש - אחד מששים לגיהנם, דבש - אחד מששים למן, שבת - אחד מששים לעולם הבא, שינה - אחד מששים למיתה, חלום - אחד מששים לנבואה.

---------------------------------------------------------על חלומות בתלמוד

תלמוד בבלי מסכת ברכות דף נה עמוד ב אמר רב הונא: לאדם טוב אין מראין לו חלום טוב, ולאדם רע אין מראין לו חלום רע. תניא נמי הכי: כל שנותיו של דוד לא ראה חלום טוב, וכל שנותיו של אחיתופל לא ראה חלום רע. והכתיב +תהלים צ"א+ לא תאנה אליך רעה, ואמר רב חסדא אמר רב ירמיה בר אבא: שלא יבהילוך לא חלומות רעים ולא הרהורים רעים, ונגע לא יקרב באהלך - שלא תמצא אשתך ספק נדה בשעה שאתה בא מן הדרך! - אלא: איהו לא חזי ליה, אחריני חזו ליה. - וכי לא חזא איהו מעליותא הוא? והאמר רבי זעירא: כל הלן שבעה ימים בלא חלום נקרא רע, שנאמר +משלי י"ט+ ושבע ילין בל יפקד רע, אל תקרי שבע אלא שבע! - אלא הכי קאמר: דחזא ולא ידע מאי חזא.

תלמוד בבלי מסכת ברכות דף נו עמוד ב אמר רבי חנינא: הרואה באר בחלום - רואה שלום, שנאמר +בראשית כו+ ויחפרו עבדי יצחק בנחל וימצאו שם באר מים חיים. רבי נתן אומר: מצא תורה, שנאמר +משלי ח'+ כי מצאי מצא חיים וכתיב הכא באר מים חיים. רבא אמר: חיים ממש. אמר רבי חנן, שלש שלומות הן: נהר, צפור, וקדרה. נהר - דכתיב +ישעיהו ס"ו+ הנני נטה אליה כנהר שלום, צפור - דכתיב +ישעיהו ל"א+ כצפרים עפות כן יגן ה' צבאות וגו', קדרה - דכתיב +ישעיהו כ"ו+ ה' תשפת שלום לנו. אמר רבי חנינא ובקדרה שאין בה בשר שנינו: +מיכה ג'+ ופרשו כאשר בסיר וכבשר בתוך קלחת.

אמר רבי יהושע בן לוי: הרואה נהר בחלום ישכים ויאמר הנני נטה אליה כנהר שלום, קודם שיקדמנו פסוק אחר - +ישעיהו נ"ט+ כי יבא כנהר צר. הרואה צפור בחלום ישכים ויאמר כצפרים עפות כן יגן וגו', קודם שיקדמנו פסוק אחר - +משלי כ"ז+ כצפור נודדת מן קנה וגו'. הרואה קדרה בחלום ישכים ויאמר ה' תשפת שלום לנו, קודם שיקדמנו פסוק אחר - +יחזקאל כ"ד+ שפת הסיר שפת. הרואה ענבים בחלום ישכים ויאמר +הושע ט'+ כענבים במדבר, קודם שיקדמנו פסוק אחר - +דברים ל"ב+ ענבמו ענבי רוש. הרואה הר בחלום ישכים ויאמר +ישעיהו נ"ב+ מה נאוו על ההרים רגלי מבשר, קודם שיקדמנו פסוק אחר - +ירמיהו ט'+ על ההרים אשא בכי ונהי. הרואה שופר בחלום ישכים ויאמר +ישעיהו כ"ז+ והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול, קודם שיקדמנו פסוק אחר - +הושע ה'+ תקעו שופר בגבעה. הרואה כלב בחלום ישכים ויאמר +שמות י"א+ ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשנו, קודם שיקדמנו פסוק אחר - +ישעיהו נ"ו+ והכלבים עזי נפש. הרואה ארי בחלום ישכים ויאמר +עמוס ג'+ אריה שאג מי לא יירא, קודם שיקדמנו פסוק אחר - +ירמיהו ד'+ עלה אריה מסבכו, הרואה תגלחת בחלום ישכים ויאמר +בראשית מ"א+ ויגלח ויחלף שמלתיו, קודם שיקדמנו פסוק אחר - +שופטים ט"ז+ (כי) אם גלחתי וסר ממני כחי. הרואה באר בחלום ישכים ויאמר +שיר השירים ד'+ באר מים חיים, קודם שיקדמנו פסוק אחר - +ירמיהו ו'+ כהקיר ביר מימיה. הרואה קנה בחלום ישכים ויאמר +ישעיהו מ"ב+ קנה רצוץ לא ישבור, קודם שיקדמנו פסוק אחר - +מלכים ב' י"ח+ הנה בטחת לך על משענת הקנה הרצוץ.

תנו רבנן: הרואה קנה בחלום - יצפה לחכמה, שנאמר +משלי ד'+ קנה חכמה, קנים - יצפה לבינה, שנאמר +משלי ד'+ ובכל קנינך קנה בינה. אמר רבי זירא: קרא, קורא, קירא, קניא - כולהו מעלו לחלמא. תניא: אין מראין דלועין אלא למי שהוא ירא שמים בכל כחו. הרואה שור בחלום ישכים ויאמר +דברים ל"ג+ בכור שורו הדר לו, קודם שיקדמנו פסוק אחר - +שמות כ"א+ כי יגח שור את איש. תנו רבנן, חמשה דברים נאמרו בשור: האוכל מבשרו - מתעשר, נגחו - הויין ליה בנים שמנגחים בתורה, נשכו - יסורין באים עליו, בעטו - דרך רחוקה נזדמנה לו, רכבו - עולה לגדולה. והתניא: רכבו - מת! - לא קשיא; הא - דרכיב הוא לתורא, הא - דרכיב תורא לדידיה.

הרואה חמור בחלום - יצפה לישועה, שנאמר +זכריה ט'+ הנה מלכך יבוא לך צדיק ונושע הוא עני ורכב על חמור. הרואה חתול בחלום, באתרא(במקום) דקרו(שקראו) ליה שונרא(חתול) - נעשית לו שירה נאה, שינרא - נעשה לו שינוי רע. הרואה ענבים בחלום, לבנות בין בזמנן בין שלא בזמנן - יפות, שחורות, בזמנן - יפות, שלא בזמנן - רעות. הרואה סוס לבן בחלום, בין בנחת בין ברדוף - יפה לו, אדום - בנחת יפה, ברדוף קשה. הרואה ישמעאל בחלום - תפלתו נשמעת, ודוקא ישמעאל בן אברהם, אבל טייעא בעלמא - לא. הרואה גמל בחלום - מיתה נקנסה לו מן השמים והצילוהו ממנה. אמר רבי חמא ברבי חנינא: מאי קראה - +בראשית מ"ו+ אנכי ארד עמך מצרימה ואנכי אעלך גם עלה. רב נחמן בר יצחק אמר מהכא - +שמואל ב' י"ב+ גם ה' העביר חטאתך לא תמות. הרואה פינחס בחלום - פלא נעשה לו, הרואה פיל בחלום - פלאות נעשו לו, פילים - פלאי פלאות נעשו לו. והתניא: כל מיני חיות יפין לחלום, חוץ מן הפיל ומן הקוף! - לא קשיא, תלמוד בבלי מסכת ברכות דף נז עמוד א הא - דמסרג, הא - דלא מסרג. הרואה הונא בחלום - נס נעשה לו. חנינא חנניא יוחנן - נסי נסים נעשו לו. הרואה הספד בחלום - מן השמים חסו עליו ופדאוהו. והני מילי - בכתבא.

העונה יהא שמיה רבא מברך - מובטח לו שהוא בן העולם הבא, הקורא קריאת שמע - ראוי שתשרה עליו שכינה, אלא שאין דורו זכאי לכך. המניח תפילין בחלום - יצפה לגדולה, שנאמר +דברים כ"ח+ וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך וגו'. ותניא, רבי אליעזר הגדול אומר: אלו תפילין שבראש. המתפלל בחלום - סימן יפה לו, והני מילי - דלא סיים. הבא על אמו בחלום - יצפה לבינה, שנאמר +משלי ב'+ כי אם לבינה תקרא. הבא על נערה מאורסה - יצפה לתורה, שנאמר +דברים ל"ג+ תורה צוה לנו משה מורשה קהלת יעקב, אל תקרי מורשה אלא מאורשה. הבא על אחותו בחלום - יצפה לחכמה, שנאמר +משלי ו' /ז'/+ אמר לחכמה אחתי את. הבא על אשת איש בחלום - מובטח לו שהוא בן העולם הבא, והני מילי - דלא ידע לה ולא הרהר בה מאורתא.

אמר רבי חייא בר אבא: הרואה חטים בחלום - ראה שלום, שנאמר: +תהלים קמ"ז+ השם גבולך שלום חלב חטים ישביעך. הרואה שעורים בחלום - סרו עונותיו, שנאמר +ישעיהו ו'+ וסר עונך וחטאתך תכפר. אמר רבי זירא: אנא לא סלקי מבבל לארץ ישראל עד דחזאי שערי בחלמא. הרואה גפן טעונה בחלום - אין אשתו מפלת נפלים, שנאמר +תהלים קכ"ח+ אשתך כגפן פריה. שורקה - יצפה למשיח, שנאמר +בראשית מ"ט+ אסרי לגפן עירה ולשרקה בני אתנו. הרואה תאנה בחלום - תורתו משתמרת בקרבו, שנאמר +משלי כ"ז+ נצר תאנה יאכל פריה. הרואה רמונים בחלום, זוטרי - פרי עסקיה כרמונא, רברבי - רבי עסקיה כרמונא, פלגי - אם תלמיד חכם הוא - יצפה לתורה, שנאמר +שיר השירים ח'+ אשקך מיין הרקח מעסיס רמני, ואם עם הארץ הוא - יצפה למצות, שנאמר +שיר השירים ד'+ כפלח הרמון רקתך. מאי רקתך - אפילו ריקנין שבך מלאים מצות כרמון. הרואה זיתים בחלום, זוטרי - פרי ורבי וקאי עסקיה כזיתים, והני מילי - פרי, אבל אילני - הויין ליה בנים מרובין, שנאמר +תהלים קכ"ח+ בניך כשתלי זיתים וגו'. איכא דאמרי: הרואה זית בחלום - שם טוב יוצא לו, שנאמר +ירמיהו י"א+ זית רענן יפה פרי תאר קרא ה' שמך. הרואה שמן זית בחלום - יצפה למאור תורה, שנאמר +שמות כ"ז+ ויקחו אליך שמן זית זך. הרואה תמרים בחלום - תמו עונותיו, שנאמר +איכה ד'+ תם עונך בת ציון. אמר רב יוסף: הרואה עז בחלום - שנה מתברכת לו, עזים - שנים מתברכות לו, שנאמר +משלי כ"ז+ ודי חלב עזים ללחמך. הרואה הדס בחלום - נכסיו מצליחין לו, ואם אין לו נכסים - ירושה נופלת לו ממקום אחר. אמר עולא, ואמרי לה במתניתא תנא: והוא דחזא בכנייהו. הרואה אתרוג בחלום - הדור הוא לפני קונו, שנאמר +ויקרא כ"ג+ פרי עץ הדר כפת תמרים, הרואה לולב בחלום - אין לו אלא לב אחד לאביו שבשמים. הרואה אווז בחלום - יצפה לחכמה, שנאמר +משלי א'+ חכמות בחוץ תרנה. והבא עליה - הוי ראש ישיבה. אמר רב אשי: אני ראיתיה ובאתי עליה, וסלקית לגדולה. הרואה תרנגול בחלום - יצפה לבן זכר, תרנגולים - יצפה לבנים זכרים, תרנגולת - יצפה לתרביצה נאה וגילה. הרואה ביצים בחלום - תלויה בקשתו, נשתברו - נעשית בקשתו, וכן אגוזים, וכן קשואים, וכן כל כלי זכוכית, וכן כל הנשברים כאלו.

הנכנס לכרך - נעשו לו חפציו, שנאמר +תהלים ק"ז+ וינחם אל מחוז חפצם. המגלח ראשו בחלום - סימן יפה לו, ראשו וזקנו - לו ולכל משפחתו. היושב בעריבה קטנה - שם טוב יוצא לו, בעריבה גדולה - לו ולכל משפחתו, והני מילי - דמדליה דלויי. הנפנה בחלום - סימן יפה לו, שנאמר +ישעיהו נ"א+ מהר צעה להפתח, והני מילי - דלא קנח. העולה לגג בחלום - עולה לגדולה, ירד - יורד מגדולתו. אביי ורבא דאמרי תרווייהו: כיון שעלה - עלה. הקורע בגדיו בחלום - קורעים לו גזר דינו. העומד ערום בחלום, בבבל - עומד בלא חטא, בארץ ישראל - ערום בלא מצות. הנתפש לסרדיוט - שמירה נעשית לו, נתנוהו בקולר - הוסיפו לו שמירה על שמירתו, והני מילי - בקולר, אבל חבלא בעלמא - לא. הנכנס לאגם בחלום - נעשה ראש ישיבה, ליער - נעשה ראש לבני כלה. רב פפא ורב הונא בריה דרב יהושע חזו חלמא, רב פפא דעייל לאגמא - נעשה ראש ישיבה, רב הונא בריה דרב יהושע דעייל ליער - נעשה ראש לבני כלה. איכא דאמרי: תרווייהו לאגמא עיילי, אלא רב פפא דתלי טבלא - נעשה ראש ישיבה, רב הונא בריה דרב יהושע דלא תלי טבלא - נעשה ראש לבני כלה. אמר רב אשי: אנא עיילית לאגמא, ותלאי טבלא ונבחי בה נבוחי. תני תנא קמיה דרב נחמן בר יצחק: המקיז דם בחלום - עונותיו מחולין לו. והתניא: עונותיו סדורין לו! מאי סדורין - סדורין לימחל. תני תנא קמיה דרב ששת: הרואה נחש בחלום - פרנסתו מזומנת לו, נשכו - נכפלה לו, הרגו - אבדה פרנסתו. אמר ליה רב ששת: כל שכן שנכפלה פרנסתו! ולא היא, רב ששת הוא דחזא חויא בחלמיה וקטליה.

 

תני תנא קמיה דרבי יוחנן: כל מיני משקין יפין לחלום חוץ מן היין, יש שותהו וטוב לו, ויש שותהו ורע לו; יש שותהו וטוב לו - שנאמר +תהלים ק"ד+ ויין ישמח לבב אנוש, ויש שותהו ורע לו - שנאמר +משלי ל"א+ תנו שכר לאובד ויין למרי נפש, אמר ליה רבי יוחנן לתנא, תני: תלמיד חכם לעולם טוב לו, שנאמר +משלי ט'+ לכו לחמו בלחמי ושתו ביין מסכתי.

תלמוד בבלי מסכת ברכות דף נז עמוד ב אמר רבי יוחנן: השכים ונפל פסוק לתוך פיו - הרי זה נבואה קטנה. תנו רבנן, שלשה מלכים הם: הרואה דוד בחלום - יצפה לחסידות, שלמה - יצפה לחכמה, אחאב - ידאג מן הפורענות. שלשה נביאים הם: הרואה ספר מלכים - יצפה לגדולה, יחזקאל - יצפה לחכמה, ישעיה - יצפה לנחמה, ירמיה - ידאג מן הפורענות. שלשה כתובים גדולים הם: הרואה ספר תהלים - יצפה לחסידות, משלי - יצפה לחכמה, איוב - ידאג מן הפורענות. שלשה כתובים קטנים הם: הרואה שיר השירים בחלום - יצפה לחסידות, קהלת - יצפה לחכמה, קינות - ידאג מן הפורענות. הרואה מגלת אסתר - נס נעשה לו. שלשה חכמים הם: הרואה רבי בחלום - יצפה לחכמה, רבי אלעזר בן עזריה - יצפה לעשירות, רבי ישמעאל בן אלישע - ידאג מן הפורענות. שלשה תלמידי חכמים הם: הרואה בן עזאי בחלום - יצפה לחסידות, בן זומא - יצפה לחכמה, אחר - ידאג מן הפורענות.

כל מיני חיות יפות לחלום, חוץ מן הפיל והקוף והקפוד. והאמר מר: הרואה פיל בחלום - פלא נעשה לו! - לא קשיא, הא - דמסרג, הא - דלא מסרג. כל מיני מתכת יפין לחלום, חוץ ממר פסל וקרדום, והני מילי - דחזנהו בקתייהו. כל מיני פירות יפין לחלום, חוץ מפגי תמרה. כל מיני ירקות יפין לחלום, חוץ מראשי לפתות. והאמר רב: לא איעתרי עד דחזאי ראשי לפתות! - כי חזא - בכנייהו חזא. כל מיני צבעונין יפין לחלום, חוץ מן התכלת. כל מיני עופות יפין לחלום, חוץ מן קריא וקפופא וקורפראי.

[הגו"ף הגו"ף מעי"ן משיבי"ן ומרחיבי"ן, סימן]. שלשה נכנסין לגוף ואין הגוף נהנה מהן: גודגדניות, וכפניות, ופגי תמרה. שלשה אין נכנסין לגוף והגוף נהנה מהן; אלו הן: רחיצה, וסיכה, ותשמיש. שלשה מעין העולם הבא, אלו הן: שבת, שמש, ותשמיש. תשמיש דמאי? אילימא תשמיש המטה - הא מכחש כחיש! - אלא: תשמיש נקבים. שלשה משיבין דעתו של אדם, אלו הן: קול ומראה וריח. שלשה מרחיבין דעתו של אדם, אלו הן: דירה נאה, ואשה נאה, וכלים נאים.

[חמש"ה ושש"ה ועשר"ה סימן]. חמשה אחד מששים, אלו הן: אש, דבש, ושבת, ושינה, וחלום. אש - אחד מששים לגיהנם, דבש - אחד מששים למן, שבת - אחד מששים לעולם הבא, שינה - אחד מששים למיתה, חלום - אחד מששים לנבואה. ששה דברים סימן יפה לחולה, אלו הן: עטוש, זיעה, שלשול, קרי ושינה, וחלום. עטוש - דכתיב +איוב מ"א+ עטישתיו תהל אור, זיעה - דכתיב +בראשית ג'+ בזעת אפיך תאכל לחם, שלשול - דכתיב +ישעיהו נ"א+ מהר צעה להפתח ולא ימות לשחת, קרי - דכתיב +ישעיהו נ"ג+ יראה זרע יאריך ימים, שינה - דכתיב +איוב ג'+ ישנתי אז ינוח לי, חלום - דכתיב +ישעיהו ל"ח+ ותחלימני והחיני. ששה דברים מרפאין את החולה מחליו ורפואתו רפואה, אלו הן: כרוב, ותרדין, וסיסין יבשין, וקיבה, והרת, ויותרת הכבד, ויש אומרים: אף דגים קטנים. ולא עוד אלא, שדגים קטנים מפרין ומברין כל גופו של אדם. עשרה דברים מחזירין את החולה לחליו, וחליו קשה, אלו הן: בשר שור, בשר שמן, בשר צלי, בשר צפרים, וביצה צלויה, ותגלחת, ושחלים, והחלב, והגבינה, והמרחץ, ויש אומרים: אף אגוזים, ויש אומרים: אף קשואים. תנא דבי רבי ישמעאל: למה נקרא שמן קשואים - מפני שהן קשים לגוף כחרבות. איני? והכתיב +בראשית כ"ה+ ויאמר ה' לה שני גוים בבטנך, אל תקרי גוים אלא גיים, ואמר רב יהודה אמר רב: אלו אנטונינוס ורבי, שלא פסק משלחנם לא צנון ולא חזרת ולא קשואין, לא בימות החמה ולא בימות הגשמים! - לא קשיא, הא - ברברבי, הא - בזוטרי.

תנו רבנן: מת בבית - שלום בבית, אכל ושתה בבית - סימן יפה לבית, נטל כלים מן הבית - סימן רע לבית. תרגמא רב פפא במסאנא וסנדלא. כל דשקיל שכבא מעלי, בר ממסאנא וסנדלא, כל דיהיב שכבא מעלי, בר מעפרא וחרדלא.

מקום שנעקרה ממנו עבודת גלולים. תנו רבנן, הרואה מרקוליס אומר: ברוך שנתן ארך אפים לעוברי רצונו. מקום שנעקרה ממנו עבודת כוכבים אומר: ברוך שעקר עבודה זרה מארצנו, וכשם שנעקרה ממקום זה כן תעקר מכל מקומות ישראל, והשב לב עובדיהם לעבדך. ובחוץ לארץ אין צריך לומר והשב לב עובדיהם לעבדך - מפני שרובה גוים. רבי שמעון בן אלעזר אומר: אף בחוץ לארץ צריך לומר כן, מפני שעתידים להתגייר, שנאמר +צפניה ג'+ אז אהפך אל עמים שפה ברורה.

דרש רב המנונא: הרואה בבל הרשעה צריך לברך חמש ברכות; ראה בבל אומר ברוך שהחריב בבל הרשעה; ראה ביתו של נבוכדנצר אומר: ברוך שהחריב ביתו של נבוכדנצר הרשע; ראה גוב של אריות או כבשן האש אומר: ברוך שעשה נסים לאבותינו במקום הזה; ראה מרקוליס אומר: ברוך שנתן ארך אפים לעוברי רצונו. ראה מקום שנוטלין ממנו עפר אומר: ברוך אומר ועושה גוזר ומקיים. רבא כי הוה חזי חמרי דשקלי עפרא, טריף להו ידא על גבייהו ואמר: רהוטו צדיקי למעבד רעותא דמרייכו. מר בריה דרבינא כי הוה מטי לבבל, הוה שקיל עפרא בסודריה ושדי לברא, לקיים מה שנאמר +ישעיהו י"ד+ וטאטאתיה במטאטא השמד. אמר רב אשי: אנא הא דרב המנונא לא שמיע לי, אלא מדעתאי בריכתינהו לכולהו. 

  אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר