x
בניית אתרים בחינם
   צור קשר    כתב הסמכה מינוי לכהנים    טפח באישה ערווה?    כי יפלא ממך דבר למשפט?    יקום נביא או חלם חלום?
   האם "חכמים" סוטים?    אל תוסף על דבריו?    נישואין לגויה מותר אסור?    12 אבות נישאו לגויות?    חכמי גמרא בישלו עוף בחלב?
   שאלות ותשובות    מי כתב את התורה?    עולם הבא?    על גימטריה בתנ"ך.    שמעון בר יוחאי
   שכינה?    פסח    משלם לאדם כפועלו    היו במצרים 430 שנה או 210?    120 שנה לאדם.
   רשב"ם וסבא רש"י    ככל אשר יורוך?    נחמן מברסלב צדיק?    המקל    ירבעם והנביא מסר לחיים
   אל תפלל לא לתפילה    פתק בכותל?    ואכלת ושבעת וברכת - ושמחת    פיגול    הבנת הנקרא
   ודרשת וחקרת ושאלת היטב    ניסיון    מצאת כי תדרשנו    בשמו תשבע    המילה אלוהים קדושה? אלוקים?
   בתי כנסת?    מסורת ממשה לאן נעלמו כהנים?    הכל מכתוב כתוב מראש?    הוכח תוכיח צופה    רחב הזונה
   נישואין חובה?    לא תבשל גדי בחלב אמו?    חשוב חשוב    אלוהים? שטן?    שאלות בראשית א ב 5
   יום תנ"כי?    כהן = מורה?    גר גרים גיור    וקשרתם מה זה?    וקשרתם?
   וקשרתם על? על מה?    מאמין ואינו מקיים    שומרים על התורה השבת החג?    לשמור? להגן? "ולהילחם" את מלחמות יהוה?    דגל, מאמין ואינו מקיים,
   ברכות מוזרות    מי הוא אליעזר?    ספר הזהר?    יצחק ומצרים    נפש תחת נפש ממון?
   אדם?    איש?    ט באב?    אגרת הגר"א    מהו מלאך
   הרמב"ן על ימין ושמאל    על ימין שמאל?    ימין שמאל דרך אמצעית    לא תסורו ימין ושמאל?    וימאס ברכה מועלם
   אלוהי עץ ואבן    אלוהי כסף וזהב עץ ואבן

שלום! שמעון בן סירא: (לג) דָרַשְׁתָּ בִּשְׁלוֹם אִישׁ וּמַחֲרִישׁ, אִישׁ חָמָס הוּא. (לד) שָׁלוֹם נָתַתָּ לוֹ וְאֵינוֹ מֵשִׁיב, כַּסְפְּךָ אֲשֶׁר תִּתֶּן לוֹ אֵיכָה יָשִׁיב.

שמות כ (כב) וְאִם-מִזְבַּח אֲבָנִים תַּעֲשֶׂה-לִּי לֹא-תִבְנֶה אֶתְהֶן גָּזִית כִּי חַרְבְּךָ הֵנַפְתָּ עָלֶיהָ וַתְּחַלֲלֶהָ: מדוע מתחלל המזבח מהחרב? מפני שזה חילול כבודו, ואולי היינו צריכים להבין רמז פשוט, שיהוה הוא: אלוהי השלום ולא אלוהי המלחמה, ומלחמה זה חילול כבודו של האלוהים,

משנה מסכת אבות פרק א [יב] הלל ושמאי קבלו מהם הלל אומר הוי מתלמידיו של אהרן אוהב שלום ורודף שלום אוהב את הבריות ומקרבן לתורה: עם מי רודף שלום? עם החברים? או עם האויבים? מה זה בריות? והאם לאהוב רק את הבריות שהולכים כמוני?   ואיך מקרבים לתורה? כשמקללים? וזורקים אבנים?  ואם הלל צדק? אז שמאי טעה? כי היה מהמקפידים? ואיך קיבלו שניהם מאותם "חכמים"? והלכו כל אחד בדרך אחרת?  הלל מקל? ושמאי קפדן

משנה מסכת אבות פרק א (יז) רבן שמעון בן גמליאל אומר על שלשה דברים העולם עומד על הדין ועל האמת ועל השלום שנאמר (זכריה ח) אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם: שלום עם מי? ומזה העולם עומד על השלום? הרי עשיו שונא ליעקב? וכל הגויים שונאים לישראל? באיזה מצב נמצא העולם? ואם כך: האם העולם לא יכול לעמד וצריך לשבת?

משנה מסכת אבות פרק ב (י) רבי יהושע אומר עין הרע ויצר הרע ושנאת הבריות מוציאין את האדם מן העולם: האם בריות זה רק עם ישראל? או כל הברואים?

משנה מסכת אבות פרק ג [י] הוא(חנינא בן דוסא) היה אומר כל שרוח הבריות נוחה הימנו רוח המקום נוחה הימנו וכל שאין רוח הבריות נוחה הימנו אין רוח המקום נוחה הימנו. רבי דוסא בן הרכינס אומר שינה של שחרית ויין של צהרים ושיחת ילדים וישיבת בתי כנסיות של עמי הארץ מוציאין את האדם מן העולם: איזה בריות? כל הבריות או רק מי שאוהב אותך? 

תהלים לז (לז) שְׁמָר תָּם וּרְאֵה יָשָׁר כִּי אַחֲרִית לְאִישׁ שָׁלוֹם: מצודת דוד שמר תם - שמר דרך תם וראה דרך ישר ללכת בה כי יש אחרית טוב לאיש המבקש שלום כל אדם להתנהג עם כל בישרות ובתמימות:

בראשית יא (א) וַיְהִי כָל הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים:(ב) וַיְהִי בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר וַיֵּשְׁבוּ שָׁם:(ג) וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים וְנִשְׂרְפָה לִשְׂרֵפָה וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה לְאָבֶן וְהַחֵמָר הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר:(ד) וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ:(ה) וַיֵּרֶד יְהֹוָה לִרְאֹת אֶת הָעִיר וְאֶת הַמִּגְדָּל אֲשֶׁר בָּנוּ בְּנֵי הָאָדָם:(ו) וַיֹּאמֶר יְהֹוָה הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת:(ז) הָבָה נֵרְדָה וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ:(ח) וַיָּפֶץ יְהֹוָה אֹתָם מִשָּׁם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר:(ט) עַל כֵּן קָרָא שְׁמָהּ בָּבֶל כִּי שָׁם בָּלַל יְהוָֹה שְׂפַת כָּל הָאָרֶץ וּמִשָּׁם הֱפִיצָם יְהֹוָה עַל פְּנֵי כָּל הָאָרֶץ: רש"י (ט) ומשם הפיצם - למד שאין להם חלק לעולם הבא. וכי אי זו קשה, של דור המבול או של דור הפלגה, אלו לא פשטו יד בעיקר, ואלו פשטו יד בעיקר כביכול להלחם בו, ואלו נשטפו, ואלו לא נאבדו מן העולם. אלא שדור המבול היו גזלנים והיתה מריבה ביניהם לכך נאבדו, ואלו היו נוהגים אהבה וריעות ביניהם, שנאמר שפה אחת ודברים אחדים. למדת ששנוי המחלוקת וגדול השלום:

ויקרא כו (ו) וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה מִן הָאָרֶץ וְחֶרֶב לֹא תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם: רש"י ונתתי שלום - שמא תאמרו הרי מאכל הרי משתה אם אין שלום אין כלום ת"ל אחר כל זאת ונתתי שלום בארץ מכאן שהשלום שקול כנגד הכל וכן הוא אומר (ישעיה מה) עושה שלום ובורא את הכל: וחרב לא תעבר בארצכם - (ת"כ) א"צ לומר שלא יבאו למלחמה אלא אפי' לעבור דרך ארצכם ממדינה למדינה:     

תלמוד בבלי מסכת ברכות דף יז עמוד א מרגלא(רגיל=שגור) בפומיה(בפיו) דאביי: לעולם יהא אדם ערום ביראה, +משלי ט"ו+ מענה רך משיב חמה ומרבה שלום עם אחיו ועם קרוביו ועם כל אדם, ואפילו עם נכרי בשוק, כדי שיהא אהוב למעלה ונחמד למטה, ויהא מקובל על הבריות. אמרו עליו על רבן יוחנן בן זכאי שלא הקדימו אדם שלום מעולם ואפילו נכרי בשוק.

זהרה של תורה במדבר פרשת קרח פרק ח (הועתק מספרו של יצחק שוקרון "זהרה של תורה"  "הנפש אשר באדם")

ויקח קרח בן יצהר בן קהת בן לוי וגו' אמר רבי יצחק כתוב מימנו אש דת למו צו התורה שהיא כח הימין והשמאל בכלל בימין מי שעושה מן הימין שמאל ומן השמאל ימין הרי הוא כמחריב עולם בוא וראה אהרן הוא בחינת ימין לווים בחינת שמאל קרח ביקש להחליף הימין לשמאל בשביל זה נענש ולא עוד אלא שנמצא בו לשון הרע ונענש בכל  ויקח קרח מה ויקח לקח עצה רעה לנפשו  כל הרודף אחרי מה שאינו שלו נאבד ממנו קרח רדף אחרי מה שאינו שלו את שלו אבד ואחר לא הרוויח קרח הלך במחלוקת מה מחלוקת התפרדות שלמעלה ושלמטה ומי שמבקש להפריד תיקון העולם נאכד מכל העולמות מחלוקת מפריד השלום ומי שחולק על השלום חולק על השם הקדוש כיון שהשם הקדוש נקרא שלום

בראשית רבתי פרשת בראשית עמוד 7 דתנן במשנה אחרונה אין לך כלי שהוא מחזיק ברכה אלא שלום שנאמר ה' יברך את עמו בשלום (תהלים כ"ט י"א).

                                            בשלומה של מלכות?

משנה מסכת אבות פרק ג (ב) רבי חנינא סגן הכהנים אומר הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו: על איזה מלכות הוא מדבר? האם על מלכות ההולכת לפי דין תורה, או כל מלכות?  הרי מלכות שהולכת לפי דין תורה פשיטא שחייבים להתפלל בשלומה?

                                             מי עושה שלום?

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם. יוֹצֵר אוֹר וּבוֹרֵא חֹשֶׁךְ. עֹשֶׂה שָׁלוֹם וּבוֹרֵא אֶת הַכֹּל:  בבל? כל כך הרבה פירוד בעם ישראל ואפילו בין רבנים חרדים ודתיים, האם זה לא מפני שעושה השלום מפריד בניהם? ומה על תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם? האם אם אין שלום, אין תלמידי חכמים? מקל וחומר פשוט, או ממשוואה פשוטה?

ויקרא כו (ג) אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם:(ד) וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ:(ה) וְהִשִּׂיג לָכֶם דַּיִשׁ אֶת בָּצִיר וּבָצִיר יַשִּׂיג אֶת זָרַע וַאֲכַלְתֶּם לַחְמְכֶם לָשֹׂבַע וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם:(ו) וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה מִן הָאָרֶץ וְחֶרֶב לֹא תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם:(ז) וּרְדַפְתֶּם אֶת אֹיְבֵיכֶם וְנָפְלוּ לִפְנֵיכֶם לֶחָרֶב:(ח) וְרָדְפוּ מִכֶּם חֲמִשָּׁה מֵאָה וּמֵאָה מִכֶּם רְבָבָה יִרְדֹּפוּ וְנָפְלוּ אֹיְבֵיכֶם לִפְנֵיכֶם לֶחָרֶב:(ט) וּפָנִיתִי אֲלֵיכֶם וְהִפְרֵיתִי אֶתְכֶם וְהִרְבֵּיתִי אֶתְכֶם וַהֲקִימֹתִי אֶת בְּרִיתִי אִתְּכֶם:(י) וַאֲכַלְתֶּם יָשָׁן נוֹשָׁן וְיָשָׁן מִפְּנֵי חָדָשׁ תּוֹצִיאוּ:(יא) וְנָתַתִּי מִשְׁכָּנִי בְּתוֹכְכֶם וְלֹא תִגְעַל נַפְשִׁי אֶתְכֶם:(יב) וְהִתְהַלַּכְתִּי בְּתוֹכְכֶם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי לְעָם:(יג) אֲנִי יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִהְיֹת לָהֶם עֲבָדִים וָאֶשְׁבֹּר מֹטֹת עֻלְּכֶם וָאוֹלֵךְ אֶתְכֶם קוֹמְמִיּוּת:

במדבר ו (כג) דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאֶל בָּנָיו לֵאמֹר כֹּה תְבָרֲכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אָמוֹר לָהֶם:(כד) יְבָרֶכְךָ יְהֹוָה וְיִשְׁמְרֶךָ:(כה) יָאֵר יְהֹוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ:(כו) יִשָּׂא יְהֹוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם:(כז) וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרֲכֵם:  כאשר אתה מבורך ע"י האלוהים אתה נשמר ,  כאשר אלוהים נושא פניו אליך יש לך שלום,

ישעיהו מה (ה) אֲנִי יְהֹוָה וְאֵין עוֹד זוּלָתִי אֵין אֱלֹהִים אֲאַזֶּרְךָ וְלֹא יְדַעְתָּנִי:(ו) לְמַעַן יֵדְעוּ מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ וּמִמַּעֲרָבָה כִּי אֶפֶס בִּלְעָדָי אֲנִי יְהֹוָה וְאֵין עוֹד:(ז) יוֹצֵר אוֹר וּבוֹרֵא חֹשֶׁךְ עֹשֶׂה שָׁלוֹם וּבוֹרֵא רָע אֲנִי יְהֹוָה עֹשֶׂה כָל אֵלֶּה:

ירמיהו יב (יב) עַל כָּל שְׁפָיִם בַּמִּדְבָּר בָּאוּ שֹׁדְדִים כִּי חֶרֶב לַיהֹוָה אֹכְלָה מִקְצֵה אֶרֶץ וְעַד קְצֵה הָאָרֶץ אֵין שָׁלוֹם לְכָל בָּשָׂר:

זכריה ח (י) כִּי לִפְנֵי הַיָּמִים הָהֵם שְׂכַר הָאָדָם לֹא נִהְיָה וּשְׂכַר הַבְּהֵמָה אֵינֶנָּה וְלַיּוֹצֵא וְלַבָּא אֵין שָׁלוֹם מִן הַצָּר וַאֲשַׁלַּח אֶת כָּל הָאָדָם אִישׁ בְּרֵעֵהוּ:

תהלים כט (יא) יְהֹוָה עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן יְהֹוָה יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם:  ברכת יהוה היא השלום

איוב כה (א) וַיַּעַן בִּלְדַּד הַשֻּׁחִי וַיֹּאמַר:(ב) הַמְשֵׁל וָפַחַד עִמּוֹ עֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו:(ג) הֲיֵשׁ מִסְפָּר לִגְדוּדָיו וְעַל מִי לֹא יָקוּם אוֹרֵהוּ:(ד) וּמַה יִּצְדַּק אֱנוֹשׁ עִם אֵל וּמַה יִּזְכֶּה יְלוּד אִשָּׁה:(ה) הֵן עַד יָרֵחַ וְלֹא יַאֲהִיל וְכוֹכָבִים לֹא זַכּוּ בְעֵינָיו:(ו) אַף כִּי אֱנוֹשׁ רִמָּה וּבֶן אָדָם תּוֹלֵעָה:

דברי הימים ב טו (ג) וְיָמִים רַבִּים לְיִשְׂרָאֵל לְלֹא אֱלֹהֵי אֱמֶת וּלְלֹא כֹּהֵן מוֹרֶה וּלְלֹא תוֹרָה:(ד) וַיָּשָׁב בַּצַּר לוֹ עַל יְהֹוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל וַיְבַקְשֻׁהוּ וַיִּמָּצֵא לָהֶם:(ה) וּבָעִתִּים הָהֵם אֵין שָׁלוֹם לַיּוֹצֵא וְלַבָּא כִּי מְהוּמֹת רַבּוֹת עַל כָּל יוֹשְׁבֵי הָאֲרָצוֹת:(ו) וְכֻתְּתוּ גוֹי בְּגוֹי וְעִיר בְּעִיר כִּי אֱלֹהִים הֲמָמָם בְּכָל צָרָה: אין תורה? אין שלום!!!!

מסכתות קטנות מסכת אבות דרבי נתן נוסחא ב פרק מח אמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם שנאמר וכל בניך למודי ה' ורב שלום בניך וגו' (ישעיה נ"ד י"ג):   בעולם?

תלמוד בבלי מסכת ברכות דף סד עמוד א אמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא: תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם, שנאמר +ישעיהו נ"ד+ וכל בניך למודי ה' ורב שלום בניך, אל תקרי בניך אלא בוניך. +תהלים קי"ט+ שלום רב לאהבי תורתך ואין למו מכשול +תהלים קכ"ב+ יהי שלום בחילך שלוה בארמנותיך +תהלים קכ"ב+ למען אחי ורעי אדברה נא שלום בך

תלמוד בבלי מסכת יבמות דף קכב עמוד ב כיון דאיכא כתובה למשקל - כדיני ממונות דמי, ומר סבר: כיון דקא שרינן אשת איש לעלמא - כדיני נפשות דמי. אמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא: תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם, שנאמר: +ישעיהו נד+ וכל בניך למודי ה' ורב שלום בניך. הדרן עלך האשה בתרא וסליקא לה מסכת יבמות.

תלמוד בבלי מסכת נזיר דף סו עמוד ב במלחמה וגבורים נוצחין! תנאי היא; דתניא: אחד המברך ואחד העונה אמן במשמע, אלא שממהרין למברך תחילה. אמר רבי אלעזר א"ר חנינא: תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם, שנאמר: +ישעיהו נד+ וכל בניך למודי ה' ורב שלום בניך. הדרן עלך הכותים אין להם נזירות, וסליקא לה מסכת נזיר.

תלמוד בבלי מסכת כריתות דף כח עמוד ב ששניהן שקולין כאחת. רבינא אמר: אפילו מקרא נמי לא קרא, דכתיב: +ויקרא ג'+ אם כבש, אם עז. א"ר אלעזר א"ר חנינא: תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם, שנאמר: +ישעיהו נ"ד+ וכל בניך למודי ה' ורב שלום בניך, [אל תקרי בניך אלא בוניך]. הדרן עלך המביא אשם וסליקא לה מסכת כריתות.

תלמוד בבלי מסכת תמיד דף לב עמוד ב העוסק בתורה בלילה - שכינה כנגדו, שנאמר +איכה ב'+ קומי רוני בלילה לראש אשמורות שפכי כמים לבך נכח פני ה'. (וגו') אמר ר"א בן עזריה: תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם, שנאמר +ישעיהו נ"ד+ וכל בניך לימודי ה' ורב שלום בניך. הדרן עלך לא היו כופתין.

תלמוד ירושלמי מסכת ברכות פרק ט דף יד טור ד /ה"ה אמר אוי לי שאני ערום מן המצות כיון שהביט במילה שלו התחיל לקלס להקב"ה למנצח על השמינית מזמור לדוד אמר רבי אלעזר בשם רבי חנינא תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם מה טעם וכל בנייך לימודי ה' ורב שלום בנייך הדרן עלך הרואה וחסלת מסכת ברכות

רמב"ם סדר תפילות כל השנה השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא שנאמר הליכות עולם לו אל תקרי הליכות אלא הלכות, אמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם שנאמר וכל בניך למודי יי' וכו', מזמור לדוד יי' מי יגור באהלך מי ישכון בהר קדשך הולך תמים ופועל צדק, לעולם יהא אדם ירא שמים בסתר ומודה

רמב"ם סדר תפילות נוסח הקדיש שיר מזמור שהיו הלוים אומרים בבית המקדש באותו היום וקורין לדוד אליך יי' נפשי אשא כל המזמור, וקורין אמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא תלמידי חכמים מרבים שלום וכו', אין כאלהינו אין כאדוננו אין כמלכנו אין כמושיענו מי כאלהינו מי כאדוננו מי כמלכנו מי כמושיענו נודה לאלהינו נודה לאדוננו נודה למלכנו נודה

 

משנה מסכת אבות פרק א [יב] הלל ושמאי קבלו מהם הלל אומר הוי מתלמידיו של אהרן אוהב שלום ורודף שלום אוהב את הבריות ומקרבן לתורה: עם מי רודף שלום עם החברים או עם האויבים?  מה זה בריות?  ולאהוב רק את הבריות שהולכים כמוני? איך מקרבים לתורה כשמקללים וזורקים אבנים? אם הלל צדק האם שמאי טעה? כי היה מהמקפידים? איך קיבלו שניהם מאותם "חכמים" והלכו כל אחד בדרך אחרת? הלל מקל ושמאי קפדן  משנה מסכת אבות פרק א (יז) רבן שמעון בן גמליאל אומר על שלשה דברים העולם עומד על הדין ועל האמת ועל השלום שנאמר (זכריה ח) אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם: שלום עם מי? ומזה העולם עומד על השלום? הרי עשיו שונא ליעקב, וכל הגויים שונאים לישראל? באיזה מצב נמצא העולם כיום? אז העולם לא יכול לעמד וצריך לשבת?

משנה מסכת אבות פרק ב (י) רבי יהושע אומר עין הרע ויצר הרע ושנאת הבריות מוציאין את האדם מן העולם: בריות זה רק עם ישראל? או כל הברואים? 

שמות כ (כב) וְאִם-מִזְבַּח אֲבָנִים תַּעֲשֶׂה-לִּי לֹא-תִבְנֶה אֶתְהֶן גָּזִית כִּי חַרְבְּךָ הֵנַפְתָּ עָלֶיהָ וַתְּחַלֲלֶהָ: מדוע מתחלל המזבח מהחרב? מפני שזה חילול כבוד האלוהים חרב מלחמה, אולי היינו צריכים להבין רמז פשוט "אני אלוהי השלום ולא אלוהי המלחמה" "ומלחמה זה חילול כבוד האלוהים. כי ברכת אלוהים היא השלום, תהלים כט (יא) יְהֹוָה עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן יְהֹוָה יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם: והשלום יבוא כאשר ירצה יהוה את דרכך משלי טז (ז) בִּרְצוֹת יְהֹוָה דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ: אפילו עם אויבך תשלים!!

משלי ג (א) בְּנִי תּוֹרָתִי אַל תִּשְׁכָּח וּמִצְוֹתַי יִצֹּר לִבֶּךָ:(ב) כִּי אֹרֶךְ יָמִים וּשְׁנוֹת חַיִּים וְשָׁלוֹם יוֹסִיפוּ לָךְ:(ג) חֶסֶד וֶאֱמֶת אַל יַעַזְבֻךָ קָשְׁרֵם עַל גַּרְגְּרוֹתֶיךָ כָּתְבֵם עַל לוּחַ לִבֶּךָ:(ד) וּמְצָא חֵן וְשֵׂכֶל טוֹב בְּעֵינֵי אֱלֹהִים וְאָדָם: האדם שאינו שוכח את תורת אלוהים, ואת מצוותיו מקיים, חי יותר, ובשלום,

שולחן ערוך על סוף תפילת שמונה עשרה

שולחן ערוך אורח חיים סימן קכג  סעיף (א) <א> כורע ופוסע (ב) א ג' פסיעות לאחריו, בכריעה אחת, (ג) ב ואחר שפסע ג' פסיעות בעודו כורע, קודם שיזקוף, כשיאמר עושה שלום במרומיו, הופך פניו (ד) ג <ב> לצד שמאלו; וכשיאמר הוא יעשה (ה) ד שלום [ג] עלינו, הופך פניו לצד ימינו; ואח"כ ישתחוה לפניו, כעבד הנפטר מרבו. הגה: ונהגו לומר אח"כ י"ר [ג*] שיבנה בית המקדש כו', כי התפלה במקום העבודה ולכן מבקשים על המקדש שנוכל לעשות עבודה ממש (ד"ע).

הלכה זו נעשית בסוף תפילת שמונה עשרה,  ומבלי משים כאשר מדברים על שלום, ומבקשים שלום, מהיושב במרומים, צריך לכרוע ולקחת שלושה צעדים אחורה, מה שאולי היה צריך ללמד אותנו שכדי לעשות שלום, צריכים בני האדם להתכופף וללכת אחורה, כי רק במלחמה רצים קדימה,  ואם ברצונך לעשות בשביל שלום, התכופף, וחזור אחורה מעט,

בראשית רבתי פרשת בראשית עמוד 7 דתנן במשנה אחרונה אין לך כלי שהוא מחזיק ברכה אלא שלום שנאמר ה' יברך את עמו בשלום (תהלים כ"ט י"א).

---------------------------תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם?------------------------

איכה רבה (בובר) פרשה ה [כב] א"ר אלעזר תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם, ומה טעמיה, שנאמר וכל בניך למודי ה' ורב שלום בניך (ישעיה נד יג). אמן.

מדרש תהלים (בובר) מזמור קכב שאלו שלום ירושלים ישליו אוהביך. מה ראו לומר ולירושלים אחר ברכת הצדיקים, דכתיב שאלו שלום ירושלים, היכן מתרוממות קרני הצדיקים בירושלים. ת"ח מרבים שלום בעולם, שנאמר וכל בניך למודי ה' וגו' (ישעיה נד יג), למען אחי ורעי אדברה נא שלום בך.

אליהו זוטא (איש שלום) פרשה יז אמר רבי אלעזר בן עזריה א"ר חנינא תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם, שנאמר וכל בניך למודי ה' ורב שלום בניך (שם /ישעיהו/ נ"ד י"ג) אל תקרי בניך אלא בוניך.

ילקוט שמעוני תהילים רמז תתפ ירושלים ישליו אוהביך מה ראו לומר ולירושלים אחר ברכת הצדיקים דכתיב שאלו שלום ירושלים, היכן מתרוממות קרני הצדיקים בירושלים. תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם, שנאמר וכל בניך למודי ה', למען אחי ורעי אדברה נא שלום בך וגו':

סדר רב עמרם גאון סיום התפילה הששי היו אומרים, ה' מלך גאות לבש וגו'. ביום השביעי היו אומרים, מזמור שיר ליום השבת. כמו שכתובה להלן. אמר ר' אלעזר אמר ר' חנינא תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם, שנאמר וכל בניך למודי ה' ורב שלום בניך... וראה בנים לבניך שלום על ישראל. ואומר קדיש עד דאמירן בעלמא ואמרו אמן. יהא שלמא רבא עד

סדר רב עמרם גאון סדר מעמדות כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן עולם הבא. שנאמר הליכות עולם לו, אל תקרי הליכות אלא הלכות. אמר ר' אלעזר אמר ר' חנינא תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם. שנאמר וכל בניך למודי ה' ורב שלום בניך. אל תקרי בניך אלא בוניך, יהי שלום בחילך שלוה בארמנותיך, למען אחי ורעי אדברה נא שלום בך. למען

סדר רב עמרם גאון סדר שבתות אמר ר' חנינא ת"ח מרבים שלום בעולם שנאמר וכל בניך למודי ה' ורב שלום בניך, יהי שלום בחילך שלוה בארמנותיך למען אחי ורעי אדברה נא שלום בך. למען בית ה' אלהינו אבקשה טוב לך. וראה בנים לבניך שלום על ישראל +תהלים קכ"ח, ו'+. ואומר קדיש.

רש"י מסכת יבמות דף קכב עמוד ב נפשות דמי - דהבא על אשת איש בחנק הלכך עדי נשים בדרישה וחקירה. הכי גרסינן - אמר ר' אלעזר אמר רבי חנינא תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם שנאמר וכל בניך למודי ה' ורב שלום בניך. הדרן עלך האשה בתרא וסליקא לה מסכת יבמות.

מחזור ויטרי סימן קנז א"ר אלעזר א"ר חנינא תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם. שנ' וכל בנייך לימודי י"י ורב שלום בניך. אל תיקרי בניך אלא בונייך. שלום רב לאוהבי תורתך ואין למו מכשול יהי שלום בחיליך שלוה בארמנותייך. למען אחיי וריעיי אדברה נא שלום בך. למען בית [ה'] אלהינו אבקשה טוב לך י"י עוז לעמו יתן י"י יברך את עמו (ישר')

דרשות ר"י אבן שועיב פרשת נשא המברך, דכתיב ה' עוז לעמו יתן ה' יברך את עמו בשלום, וכתיב למען אחי ורעי אדברה נא שלום בך, וכמו שאמרו ז"ל אמר ר' אלעזר אמר ר' חנינא תלמידי חכמים [מרבים] שלום בעולם שנאמר וכל בניך למודי ה' וגומר:

מנורת המאור פרק כ - דרך ארץ עמוד 411 חכם צדיק והגון, ישר ונאמן, מכבד להב"ה ולתורתו הקדושה. ובזכות תלמידי חכמים מביא הב"ה שלום לעולם, דתנן אמ' ר' אלעזר אמ' ר' חנינא, תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם, שנא' וכל בניך לימודי ה' ורב שלום בניך. [עמוד 412] השער השני: בדרך ארץ הראוי לזקנים כשיראה אדם שזרקה בו שיבה והזקין, יפרוש מדרכי 

  אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר