יוסף פרדס רש"י על נח
רש"י בראשית ו (ט) אלה תולדות נח נח איש צדיק - הואיל והזכירו ספר בשבחו שנא' (משלי י) זכר צדיק לברכה ד"א(דבר אחר) למדך שעיקר תולדותיהם של צדיקים מעשים טובים בדורותיו - (סנהדרין קט) יש מרבותינו דורשים אותו לשבח כ"ש(כל שכן) שאלו היה בדור צדיקים היה צדיק יותר ויש שדורשים אותו לגנאי לפי דורו היה צדיק ואלו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום:
יוסף פרדס ידידי, העיר את תשומת ליבי לזה שרש"י בפירושו כאן על המילה בדורותיו, כביכול אינו לוקח צד ואומר מה דעתו בעניין זה של נח, רש"י נותן את שתי האופציות הקיימות, אבל אם מסתכלים על פירושו של רש"י "בין השורות" בעצם כן לקח רש"י צד, זאת משום שרש"י בחר: א': לספר קודם על אלה הדורשים את נח לשבח, ולאחר מכן על הדורשים את נח לגנאי, רש"י הרי הביא את פירושו מהגמרא תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף קח עמוד א +בראשית ו'+ אלה תולדות נח [נח איש צדיק תמים היה בדרתיו] אמר רבי יוחנן: בדורותיו, ולא בדורות אחרים, וריש לקיש אמר: בדורותיו, כל שכן בדורות אחרים. רב יוחנן הוא הרב של ריש לקיש, ורב יוחנן דורש את המילה בדורותיו כגנאי לנח, ואילו ריש לקיש שהוא תלמידו של רב יוחנן דורש את המילה בדורותיו כשבח לנח, אם כך: מדוע בחר רש"י להציג את דעת התלמיד ריש לקיש, לפני דעת "הרב" יוחנן? וב': רש"י קורא לאלה הדורשים בשבחו של נח רבותינו, ולאלה הדורשים את נח לגנאי אינו קורא רבותינו, רש"י בעצם קורא לתלמיד ריש לקיש רבותינו, ולרבו של ריש לקיש רב יוחנן אינו קורא רבותינו, אלא אומר בפשטות שיש הדורשים את נח לגנאי,
בקהלת ט (ב) הַכֹּל כַּאֲשֶׁר לַכֹּל מִקְרֶה אֶחָד לַצַּדִּיק וְלָרָשָׁע לַטּוֹב וְלַטָּהוֹר וְלַטָּמֵא וְלַזֹּבֵחַ וְלַאֲשֶׁר אֵינֶנּוּ זֹבֵחַ כַּטּוֹב כַּחֹטֶא הַנִּשְׁבָּע כַּאֲשֶׁר שְׁבוּעָה יָרֵא: רש"י לצדיק - כגון נח: