x
בניית אתרים בחינם
   צור קשר    כתב הסמכה מינוי לכהנים    טפח באישה ערווה?    כי יפלא ממך דבר למשפט?    יקום נביא או חלם חלום?
   האם "חכמים" סוטים?    אל תוסף על דבריו?    נישואין לגויה מותר אסור?    12 אבות נישאו לגויות?    חכמי גמרא בישלו עוף בחלב?
   שאלות ותשובות    מי כתב את התורה?    עולם הבא?    על גימטריה בתנ"ך.    שמעון בר יוחאי
   שכינה?    פסח    משלם לאדם כפועלו    היו במצרים 430 שנה או 210?    120 שנה לאדם.
   רשב"ם וסבא רש"י    ככל אשר יורוך?    נחמן מברסלב צדיק?    המקל    ירבעם והנביא מסר לחיים
   אל תפלל לא לתפילה    פתק בכותל?    ואכלת ושבעת וברכת - ושמחת    פיגול    הבנת הנקרא
   ודרשת וחקרת ושאלת היטב    ניסיון    מצאת כי תדרשנו    בשמו תשבע    המילה אלוהים קדושה? אלוקים?
   בתי כנסת?    מסורת ממשה לאן נעלמו כהנים?    הכל מכתוב כתוב מראש?    הוכח תוכיח צופה    רחב הזונה
   נישואין חובה?    לא תבשל גדי בחלב אמו?    חשוב חשוב    אלוהים? שטן?    שאלות בראשית א ב 5
   יום תנ"כי?    כהן = מורה?    גר גרים גיור    וקשרתם מה זה?    וקשרתם?
   וקשרתם על? על מה?    מאמין ואינו מקיים    שומרים על התורה השבת החג?    לשמור? להגן? "ולהילחם" את מלחמות יהוה?    דגל, מאמין ואינו מקיים,
   ברכות מוזרות    מי הוא אליעזר?    ספר הזהר?    יצחק ומצרים    נפש תחת נפש ממון?
   אדם?    איש?    ט באב?    אגרת הגר"א    מהו מלאך
   הרמב"ן על ימין ושמאל    על ימין שמאל?    ימין שמאל דרך אמצעית    לא תסורו ימין ושמאל?    וימאס ברכה מועלם
   אלוהי עץ ואבן    אלוהי כסף וזהב עץ ואבן

הגדול בבני נח

בראשית ט (כה) וַיֹּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו: רש"י ארור כנען - אתה גרמת לי שלא אוליד בן רביעי אחר לשמשני ארור בנך רביעי להיות משמש את זרעם של אלו הגדולים שהוטל עליהם טורח עבודתי מעתה. ומה ראה חם שסרסו אמר להם לאחיו אדם הראשון שני בנים היו לו והרג זה את זה בשביל ירושת העולם ואבינו יש לו ג' בנים ועודנו מבקש בן רביעי:

בראשית ה (לב) וַיְהִי נֹחַ בֶּן חֲמֵשׁ מֵאוֹת שָׁנָה וַיּוֹלֶד נֹחַ אֶת שֵׁם אֶת חָם וְאֶת יָפֶת: רש"י בן חמש מאות שנה - א"ר יודן מה טעם כל הדורות הולידו לק' שנה וזה לחמש מאות אמר הקב"ה אם רשעים הם יאבדו במים ורע (ס"א זרע של צדיק זה) לצדיק זה ואם צדיקים הם אטריח עליו לעשות תיבות הרבה כבש את מעיינו ולא הוליד עד חמש מאות שנה כדי שלא יהא יפת הגדול שבבניו ראוי לעונשין לפני המבול (ב"ר) דכתיב (ישעיה סה) כי הנער בן מאה שנה ימות ראוי לעונש לעתיד וכן לפני מתן תורה: את שם ואת חם ואת יפת. והלא יפת הגדול הוא אלא בתחלה. אתה דורש את שהוא צדיק ונולד כשהוא מהול ושאברהם יצא ממנו וכו' (בב"ר): האם הפס' בתורה נכתב לפני המקרה? הרי איך תסביר את כל הדוגמאות שלמטה לעניין בתחילה דורש את הצדיק? מדוע הוכנס חם באמצע לפני יפת שהיה צדיק מחם?

איך מסתדר הפרוש הבא לרש"י בראשית לח (כד) ותשרף - אמר אפרים מקשאה משום רבי מאיר בתו של שם היתה שהוא כהן לפיכך דנוה בשריפה: הרי אם תמר כלת יהודה בת שם בן נח הרי הבכורות היו כוהנים לפני הר סיני? אם כך: איך יפת הוא הגדול אם שם כהן?

בראשית ו (י) וַיּוֹלֶד נֹחַ שְׁלשָׁה בָנִים אֶת שֵׁם אֶת חָם וְאֶת יָפֶת: איך קרס כאן פירושו של רש"י לפס' (ה) "בתחלה אתה דורש את שהוא צדיק", הרי אם יפת "הגדול" ו"הצדיק" מדוע כאן יפת מופיע אחרי חם?

בראשית י (ו) וּבְנֵי חָם כּוּשׁ וּמִצְרַיִם וּפוּט וּכְנָעַן:--- (כא) וּלְשֵׁם יֻלַּד גַּם הוּא אֲבִי כָּל בְּנֵי עֵבֶר אֲחִי יֶפֶת הַגָּדוֹל

איך יפת הגדול? אם תורה אומרת ששם הגדול? הרי מדוע הוכנס כאן יפת הרי מדובר על שם? אבל כדי שלא תטעה לחשוב שיפת הגדול, מפני שסופר על תולדותיו קודם לתולדות שם, לכן: מצא כותב התורה לידע אותך מי הגדול בבנים, מדוע לספר על שם אחרון כאשר הוא הבכור? זאת משום שכל סיפור התורה מספר את קורותיה של משפחת שם וצאצאיה, והשאר הם סיפורים לידע כללי, על המשפחה המורחבת, כדי ללמוד היסטוריה של עם, לא לומדים רק על אותו עם, אלא גם על כל העמים אשר היו מסביבו, ובאו איתו במגע, כדי לדעת מה למד מהם, או מה למדו הם ממנו, ובהמשך הבאתי כמה דוגמאות לצורת התייחסות התורה כאשר היא באה לספר תולדות של אדם, (כל אדם אין הכוונה רק לאדם הראשון) 

דברי הימים א א (א) אָדָם שֵׁת אֱנוֹשׁ:(ב) קֵינָן מַהֲלַלְאֵל יָרֶד:(ג) חֲנוֹךְ מְתוּשֶׁלַח לָמֶךְ:(ד) נֹחַ שֵׁם חָם וָיָפֶת: הרי מדוע יפת אחרי חם אם הוא גדול ו"הצדיק" מחם?

(כח) בְּנֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיִשְׁמָעֵאל:(כט) אֵלֶּה תֹּלְדוֹתָם בְּכוֹר יִשְׁמָעֵאל נְבָיוֹת וְקֵדָר וְאַדְבְּאֵל וּמִבְשָׂם:(ל) מִשְׁמָע וְדוּמָה מַשָֹּא חֲדַד וְתֵימָא:(לא) יְטוּר נָפִישׁ וָקֵדְמָה אֵלֶּה הֵם בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל:(לב) וּבְנֵי קְטוּרָה פִּילֶגֶשׁ אַבְרָהָם יָלְדָה אֶת זִמְרָן וְיָקְשָׁן וּמְדָן וּמִדְיָן וְיִשְׁבָּק וְשׁוּחַ וּבְנֵי יָקְשָׁן שְׁבָא וּדְדָן:           

(לד) וַיּוֹלֶד אַבְרָהָם אֶת יִצְחָק בְּנֵי יִצְחָק עֵשָׂו וְיִשְׂרָאֵל: מדוע עשו לפני יעקב?

דברי הימים א ב (א) אֵלֶּה בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רְאוּבֵן שִׁמְעוֹן לֵוִי וִיהוּדָה יִשָׂשׂכָר וּזְבֻלוּן:(ב) דָּן יוֹסֵף וּבִנְיָמִן נַפְתָּלִי גָּד וְאָשֵׁר:(ג) בְּנֵי יְהוּדָה עֵר וְאוֹנָן וְשֵׁלָה שְׁלוֹשָׁה נוֹלַד לוֹ מִבַּת שׁוּעַ הַכְּנַעֲנִית וַיְהִי עֵר בְּכוֹר יְהוּדָה רַע בְּעֵינֵי יְהֹוָה וַיְמִיתֵהוּ:

(יג) וְאִישַׁי הוֹלִיד אֶת בְּכֹרוֹ אֶת אֱלִיאָב וַאֲבִינָדָב הַשֵּׁנִי וְשִׁמְעָא הַשְּׁלִֹשִׁי:(יד) נְתַנְאֵל הָרְבִיעִי רַדַּי הַחֲמִישִׁי:(טו) אֹצֶם הַשִּׁשִּׁי דָּוִיד הַשְּׁבִעִי: כל בני ישי לפני דוד מלך ישראל אבי משיח ישראל?

דברי הימים א ה (כז) בְּנֵי לֵוִי גֵּרְשֹׁן קְהָת וּמְרָרִי:(כח) וּבְנֵי קְהָת עַמְרָם יִצְהָר וְחֶבְרוֹן וְעֻזִּיאֵל:(כט) וּבְנֵי עַמְרָם אַהֲרֹן וּמֹשֶׁה וּמִרְיָם וּבְנֵי אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אֶלְעָזָר וְאִיתָמָר: אהרון לפני משה? נדב אביהוא בני אהרון שהקריבו אש זרה ומתו לפני אלעזר ואיתמר?

רמב"ן בראשית ה (לב) את שם את חם ואת יפת הנראה אלי, כי יפת הוא הגדול, שנאמר (להלן י כא) אחי יפת הגדול וכן ימנם כתולדותם בני יפת תחילה (שם שם ב) וחם הוא הקטן בכולם, כאשר אמר (שם ט כד) וידע את אשר עשה לו בנו הקטן אבל הקדים שם בעבור מעלתו והזכיר חם אחריו, כי כן נולדו והנה נתאחר יפת ולא רצה הכתוב לומר "שם ויפת וחם", כי היו כולם נזכרים שלא כסדר תולדותם, ואין ליפת מעלה שיבטל הסדר בעבורו, אבל שם הקדים אותו בעבור מעלתו, אף על פי שהוא מאוחר בספור התולדות (להלן י כא) וכן בני אברהם יצחק וישמעאל (דהי"א א כח), וכן ואתן ליצחק את יעקב ואת עשו (יהושע כד ד):

בראשית י (כא) וּלְשֵׁם יֻלַּד גַּם הוּא אֲבִי כָּל בְּנֵי עֵבֶר אֲחִי יֶפֶת הַגָּדוֹל: רש"י אבי כל בני עבר - הנהר היה שם: אחי יפת הגדול - איני יודע אם יפת הגדול אם שם? כשהוא אומר שם בן מאת שנה וגו' שנתים אחר המבול הוי אומר יפת הגדול שהרי בן ת"ק שנה היה נח כשהתחיל להוליד והמבול היה בשנת שש מאות שנה נמצא שהגדול בבניו היה בן מאה שנה ושם לא הגיע למאה עד שנתים אחר המבול: רש"י קיבל מ"רוח הקודש" ואינו יודע? אחי יפת - ולא אחי חם שאלו שניהם כבדו את אביהם וזה בזהו: הרי מדבר הכתוב על שם ומודיע שהוא האח הגדול של יפת. איך מסתדר לרש"י הפירוש כאן עם הפירוש הבא בבראשית ה (לב) וַיְהִי נֹחַ בֶּן חֲמֵשׁ מֵאוֹת שָׁנָה וַיּוֹלֶד נֹחַ אֶת שֵׁם אֶת חָם וְאֶת יָפֶת: רש"י את שם ואת חם ואת יפת. והלא יפת הגדול הוא אלא בתחלה. אתה דורש את שהוא צדיק ונולד כשהוא מהול ושאברהם יצא ממנו וכו' (בב"ר): אם כך: רש"י כן יודע או לא יודע מי הגדול? או שרש"י הפך להיות סנילי?

רמב"ן בראשית י (כא) ולשם ילד גם הוא: בעבור שאיחר תולדות שם וספר תולדות אחיו הקטן ממנו, כאלו לא היה לו בנים אמר בכאן גם הוא:  וטעם אבי כל בני עבר - שהוא אבי כל יושבי עבר הנהר, שהוא מקום יחוס אברהם, ולא יתכן שיהיה עבר במקום הזה שם האיש אבי פלג (כ"פ הרד"ק, והראב"ע שמות כא ב), כי למה ייחס אותן אליו: אחי יפת הגדול - דרך הכתוב ליחס הקטן אל הגדול באחיו ולא אל הנולד אחריו, וכן מרים הנביאה אחות אהרן (שמות טו כ) וטעם להזכיר זה כלל, לומר כי הוא אחי הנכבד שוה אליו בכבודו, להגיד שלא איחר אותו מפני מעלת חם עליו: והנראה אלי שיהיה "הגדול" תאר לשם, לומר שהוא האח הגדול של יפת כי חם קטן מכלם, ואם הקדים אותו וכן בכל מקום תאר למדובר בו, כגון ישעיהו בן אמוץ הנביא (מ"ב כ א), חנניה בן עזור הנביא (ירמיה כח א), לחובב בן רעואל המדיני חותן משה (במדבר י כט): כאשר ההסבר אינו טוב, אין צריך להתפתל ולהמציא, אלא להגיד סליחה טעיתי. הרמב"ן עושה פליק פלאק לאחור מפירושו לבראשית פרק ה פס' (לב) שם הוא מפרש שיפת הגדול,

בראשית יא (י) אֵלֶּה תּוֹלְדֹת שֵׁם שֵׁם בֶּן מְאַת שָׁנָה וַיּוֹלֶד אֶת אַרְפַּכְשָׁד שְׁנָתַיִם אַחַר הַמַּבּוּל: רש"י שם בן מאת שנה - כשהוליד את ארפכשד שנתים אחר המבול:  מה הפירוש כאן?

איך מסתדר לרש"י פירושו בבראשית ה (לב) את שם ואת חם ואת יפת. והלא יפת הגדול הוא אלא בתחלה.  אתה דורש את שהוא צדיקעם הפס' הבאים על  עתניאל בן קנז אחי כלב הקטן ממנו? האם כותב התנ"ך לא ידע את מה שיודע רש"י? שקודם דורשים את הצדיק, או שאולי עתניאל היה יותר צדיק מכלב?

יהושע טו (טז) וַיֹּאמֶר כָּלֵב אֲשֶׁר יַכֶּה אֶת קִרְיַת סֵפֶר וּלְכָדָהּ וְנָתַתִּי לוֹ אֶת עַכְסָה בִתִּי לְאִשָּׁה:(יז) וַיִּלְכְּדָהּ עָתְנִיאֵל בֶּן קְנַז אֲחִי כָלֵב וַיִּתֶּן לוֹ אֶת עַכְסָה בִתּוֹ לְאִשָּׁה:

שופטים א (יג) וַיִּלְכְּדָהּ עָתְנִיאֵל בֶּן קְנַז אֲחִי כָלֵב הַקָּטֹן מִמֶּנּוּ וַיִּתֶּן לוֹ אֶת עַכְסָה בִתּוֹ לְאִשָּׁה:

שופטים ג (ט) וַיִּזְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל יְהֹוָה וַיָּקֶם יְהֹוָה מוֹשִׁיעַ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיּוֹשִׁיעֵם אֵת עָתְנִיאֵל בֶּן קְנַז אֲחִי כָלֵב הַקָּטֹן מִמֶּנּוּ:

ומי בעצם הגדול ומי הקטן, עתניאל או כלב?

  אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר