בלי "עין-רעה"? מאין צצה "אמונה" טיפשית זו?
בראשית יב (א) וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ:(ב) וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה:(ג) וַאֲבָרֲכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה: הרי איך אלוהים מבטיח דבר כזה? האם האלוהים לא שמע על "עין-רעה"? הרי אולי יעשו אנשים "עין-רעה" לאברהם, ואברהם לא יצליח להיות מבורך? מה פירוש "וַאֲבָרֲכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר"? האם כשעושים "עין-רעה", יש קשר לאלוהים? האם כאשר אדם עושה "עין-רעה" לאדם אחר, האלוהים נותן ל"דברים" להתנהל ללא התערבותו?
דברים כג (ד) לֹא יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל יְהֹוָה גַּם דּוֹר עֲשִׂירִי לֹא יָבֹא לָהֶם בִּקְהַל יְהֹוָה עַד עוֹלָם:(ה) עַל דְּבַר אֲשֶׁר לֹא קִדְּמוּ אֶתְכֶם בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם וַאֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר מִפְּתוֹר אֲרַם נַהֲרַיִם לְקַלְלֶךָּ:(ו) וְלֹא אָבָה יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹעַ אֶל בִּלְעָם וַיַּהֲפֹךְ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לְּךָ אֶת הַקְּלָלָה לִבְרָכָה כִּי אֲהֵבְךָ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ:(ז) לֹא תִדְרֹשׁ שְׁלֹמָם וְטֹבָתָם כָּל יָמֶיךָ לְעוֹלָם: אם האלוהים אוהב אותך, הוא הופך קללה לברכה? אם כך: איך עם "עין-רעה", האלוהים לא מסתדר?
יהושע יז (יד) וַיְדַבְּרוּ בְּנֵי יוֹסֵף אֶת יְהוֹשֻׁעַ לֵאמֹר מַדּוּעַ נָתַתָּה לִּי נַחֲלָה גּוֹרָל אֶחָד וְחֶבֶל אֶחָד וַאֲנִי עַם רָב עַד אֲשֶׁר עַד כֹּה בֵּרְכַנִי יְהֹוָה: רחמנא ליצלן אוי לאוזניים שכך שומעות "וַאֲנִי עַם רָב"? האם לא שמעו בני יוסף על "עין-רעה"? ועל "אין הברכה שורה אלא על דבר הנסתר מן העין"? האם שכח כותב התורה לכתוב "בלי עין-רעה"?
לכן: רק טיפש אוויל ופתי, מאמין שיש "עין-רעה", הרי טוענים בני יוסף שזו ברכת אלוהים ההתרבות שלהם,
אם כך: אם אינך מבורך, לא "עין-רעה" היא, כי אם אתה ודרכך מול האלוהים!
מסכת אבות פרק ב משנה [ד] הוא(רבן גמליאל בנו של יהודה הנשיא) היה אומר עשה רצונו כרצונך כדי שיעשה רצונך כרצונו בטל רצונך מפני רצונו כדי שיבטל רצון אחרים מפני רצונך. האם למשנה זו יש כיסוי במציאות החיים? האם אלוהים יכול לבטל רצון אחרים, מפני רצונך? אם כך: מדוע שמישהו יצליח לעשות לך "עין-רעה"? אם אלוהים אינו רוצה?
ובהנחה שהאלוהים רוצה, אם כך: הבעיה אינה ה"עין-הרעה", אלא אתה ודרכך מול האלוהים!
רש"י במדבר יב (א) האשה הכשית - (שם) מגיד שהכל מודים ביפיה כשם שהכל מודים בשחרותו של כושי: כושית - בגימ'טריה יפת מראה: על אדות האשה - על אודות גירושיה: כי אשה כשית לקח - מה ת"ל אלא יש לך אשה נאה ביפיה ואינה נאה במעשיה במעשיה ולא ביפיה אבל זאת נאה בכל האשה הכשית - על שם נויה נקראת כושית כאדם הקורא את בנו נאה כושי כדי שלא תשלוט בו עין רעה: מה עניין "עין-רעה" לכאן? ואם בשביל "שלא תשלוט" בילד "עין-רעה", האם בזה שהוא קורא לילד כושי הוא מנסה לכער את הילד כביכול, ולא ליפות את הילד?
מה פירוש "עין-רעה"? האם יש מצב ששמעון יעשה "עין-רעה" לראובן, והאלוהים ישתף עם שמעון פעולה? הרי איך מסתדרים כל הפס' הבאים עם "עין-רעה"? תהלים לג (ט) כִּי הוּא אָמַר וַיֶּהִי הוּא צִוָּה וַיַּעֲמֹד:(י) יְהֹוָה הֵפִיר עֲצַת גּוֹיִם הֵנִיא מַחְשְׁבוֹת עַמִּים:(יא) עֲצַת יְהֹוָה לְעוֹלָם תַּעֲמֹד מַחְשְׁבוֹת לִבּוֹ לְדֹר וָדֹר:
איכה ג (לז) מִי זֶה אָמַר וַתֶּהִי אֲדֹנָי לֹא צִוָּה: משלי כא (א) פַּלְגֵי מַיִם לֶב מֶלֶךְ בְּיַד יְהֹוָה עַל כָּל אֲשֶׁר יַחְפֹּץ יַטֶּנּוּ: מסכת אבות פרק ב משנה [ד] הוא(רבן גמליאל בנו של רב יהודה הנשיא) היה אומר עשה רצונו כרצונך כדי שיעשה רצונך כרצונו בטל רצונך מפני רצונו כדי שיבטל רצון אחרים מפני רצונך.
רד"ק ישעיהו ג (כד) נקפה - יהיה הבשר נגוע ומכה שלא יוכלו לחגור עליו, כמו ואחרי עורי נקפו זאת, ובדברי רז"ל אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אא"כ מכריזין עליו מלמעלה:
תלמוד בבלי מסכת חולין דף ז עמוד ב ואמר ר' חנינא: אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא א"כ(אם כן) מכריזין עליו מלמעלה, שנאמר: +תהלים ל"ז+ מה' מצעדי גבר כוננו, +משלי כ'+ ואדם מה יבין דרכו. או שאולי כאשר עושים "עין-רעה" האלוהים מאבד את כל יכולותיו?
|