הדבורה ויכתו
דברים א (מד) וַיֵּצֵא הָאֱמֹרִי הַיּשֵׁב בָּהָר הַהוּא לִקְרַאתְכֶם וַיִּרְדְּפוּ אֶתְכֶם כַּאֲשֶׁר תַּעֲשֶׂינָה הַדְּבֹרִים וַיַּכְּתוּ אֶתְכֶם בְּשֵׂעִיר עַד חָרְמָה: רש"י כאשר תעשינה הדבורים - מה הדבורה הזאת כשהיא מכה את האדם מיד מתה אף הם כשהיו נוגעים בכם מיד מתים: אם כך: מה פירוש הנאמר בפס' הבאים? במדבר יד (מב) אַל תַּעֲלוּ כִּי אֵין יְהוָֹה בְּקִרְבְּכֶם וְלֹא תִּנָּגְפוּ לִפְנֵי אֹיְבֵיכֶם:(מג) כִּי הָעֲמָלֵקִי וְהַכְּנַעֲנִי שָׁם לִפְנֵיכֶם וּנְפַלְתֶּם בֶּחָרֶב כִּי עַל כֵּן שַׁבְתֶּם מֵאַחֲרֵי יְהֹוָה וְלֹא יִהְיֶה יְהוָֹה עִמָּכֶם:(מד) וַיַּעְפִּלוּ לַעֲלוֹת אֶל רֹאשׁ הָהָר וַאֲרוֹן בְּרִית יְהוָֹה וּמשֶׁה לֹא מָשׁוּ מִקֶּרֶב הַמַּחֲנֶה:(מה) וַיֵּרֶד הָעֲמָלֵקִי וְהַכְּנַעֲנִי הַיֹּשֵׁב בָּהָר הַהוּא וַיַּכּוּם וַיַּכְּתוּם עַד הַחָרְמָה: איך המילים "אַל תַּעֲלוּ" "תִּנָּגְפוּ לִפְנֵי אֹיְבֵיכֶם" "וּנְפַלְתֶּם בֶּחָרֶב" "וַיַּכּוּם וַיַּכְּתוּם עַד הַחָרְמָה"? מכוונות לפירוש רש"י ל"כשהיו נוגעים בכם מיד מתים"?
הרי אם האויבים מתים כאשר נוגעים בעם ישראל? על מה בכו ישראל? ואם כך: האם הבטחת משה לעם ישראל אם תעלו תינגפו לפני אויביכם, ותיפלו בחרב, לא התקיימה? האם רק משה לא הבין שאין צורך לעם ישראל להלחם? הרי מי שנוגע בהם מת?
דברים א (מה) וַתָּשֻׁבוּ וַתִּבְכּוּ לִפְנֵי יְהוָֹה וְלֹא שָׁמַע יְהוָֹה בְּקֹלְכֶם וְלֹא הֶאֱזִין אֲלֵיכֶם: רמב"ן ותשבו ותבכו לפני ה' לא הזכיר שם הכתוב הבכי הזה, שאין צורך להזכירו אבל משה הזכיר זה עתה, לשבח כי נחמו על חטאתם ולהגיד להם שהיה העון ההוא גדול מנשוא, כי באה עליו השבועה הגדולה, וגזר דין שיש עמו שבועה אינו נקרע (ר"ה יח): אם כך: מה פירוש הנאמר בפס' הבא? במדבר יד (לט) וַיְדַבֵּר משֶׁה אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֶל כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּתְאַבְּלוּ הָעָם מְאֹד: על מה התאבלו העם? האם התאבלו על זה שמתו גויים? האם רש"י והרמב"ן לא קראו את כל פרק יד' בספר במדבר, כאשר כתבו את פירושיהם בספר דברים?
|