האבן עזרא על רבי מרינוס
אבן עזרא עמוס ג (טו) והכיתי בית החרף - ככה מנהג השרים בארץ ישמעאל וכמוהו בעליית המקרה, אמר רבי מרינוס כי בית השן היה אחד שעשה אחאב וחבר לו בתים נכבדים כמו וכסיליהם שאחד הוא כסיל בשמים, ואני אומר אם כסיל אחד בשמים רבים הם בארץ והוא אחד מהם ובפסוק עושה כימה וכסיל אפרש זה ואם עשה אחאב בית שן אחד עשו אחרים אחריו בתים רבים: כדי להבין על מי אמר האבן עזרא שהוא כסיל, הנה הביוגרפיה של רב מרינוס לפי תוכנת אוצרות ישראל אוניברסיטת בר אילן.
תולדותיו של אבא נהוראי
נהוראי - נראה, שהיה מן התנאים. רבי חנינא ורבי מרינוס מסרו משמו (ב"ר פצ"א - ט'). מרינוס תלמידו של תנא?
תולדותיו של רבי מרינוס (2)
1. רבי מרינוס - תנא בדור החמישי בזמנו של רבי (ירו', שבועות פ"ו ה"ב). מובא בברייתא "תניא: רבי מרינוס אומר" (כתובות ס' ע"א). מרינוס תנא? והאבן עזרא מכנה אותו כסיל?
תולדותיו של רבי מרינוס (2)
2. רבי מרינוס - אמורא ארץ ישראלי בדור השלישי. לדעתו של הרשב"ם (ב"ב נ"ו ע"א), מסר משום רבי יוחנן (ועיין שם תוספות ד"ה: אין). מרינוס אמורא? והאבן עזרא מכנה אותו כסיל?
תולדותיו של רבי מרינוס בריה דרבי אושעיא רבה - אמורא ארץ ישראלי בדור הראשון - השני. חברו של רבי חנינא, ויחד מסרו בשם אבא נהוראי (ב"ר פצ"א - ט'). חלק עם אביו רבי אושעיא (ירו', גיטין פ"ד ה"ו). האם אין חשיבות לזה שלא יודעים אם היה מרינוס תנא או אמורא? אם חי בדור חמישי, או דור שלישי, או דור ראשון? אבל "מסורת" "תושב"ע" "מסרו" מאב לבן, במדויק? ואינם יודעים שאחד מ"המוסרים" אמור להיות הרב מרינוס?
איך נכנס ליהדות שם כזה מרינוס? האם יכול להיות שבגללו, ובגלל שכמותו, איננו נגאלים כבר 2000 שנה? הרי בפס' הבאים אצל כל ה"חכמים", בני ישראל נגאלו ממצרים מפני שלא שינו את שמם,
מכילתא דרבי ישמעאל בא - מס' דפסחא פרשה ה
רבי אליעזר הקפר ברבי אומר וכי לא היה בידם של ישראל ארבע מצות שאין כל העולם כדאי בהם שלא נחשדו על העריות. ולא על לשון הרע ולא שנו את שמם. ולא שנו את לשונם ומנין שלא נחשדו על העריות שנאמר ויצא בן אשה ישראלית (ויקרא כד י) להודיע שבחן של ישראל שלא היה ביניה' אלא זה ופרסמו ופרטו הכתוב.
ויקרא רבה פרשה לב
רב הונא אמר בשם בר קפרא בשביל ד' דברים נגאלו ישראל ממצרים שלא שנו את שמם ואת לשונם ולא אמרו לשון הרע ולא נמצא ביניהן אחד מהן פרוץ בערוה
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת בלק סימן טז
(טז) ילמדנו רבינו בזכות כמה דברים נגאלו ישראל ממצרים, כך שנו רבותינו בזכות ד' דברים שלא שנו את שמותם, ול"ש את לשונם, ולא גלו מסתרים שלהם, ולא נפרצו בעריות, ל"ש שמותן שראובן ושמעון ירדו וראובן ושמעון עלו, ל"ש את לשונם שנא' (בראשית מה) כי פי המדבר אליכם שהיו מספרין בלה"ק =בלשון הקדש
ילקוט שמעוני שיר השירים רמז תתקפה
דבר אחר מה השושנה הזו נכרת בין החוחים כך היו ישראל ניכרים בין המצריים שלא שנו את שמם ולא שנו מעשיהם ולא היו שטופים בזמה ולא שנו את לשונם ולא היה בהם לשון הרע,
|