אברהם אבן עזרא על סעדיה גאון,
איוב א (ו) וַיְהִי הַיּוֹם וַיָּבֹאוּ בְּנֵי הָאֱלֹהִים לְהִתְיַצֵּב עַל יְהֹוָה וַיָּבוֹא גַם הַשָּׂטָן בְּתוֹכָם: אבן עזרא ויהי היום - הגאון רב סעדיה אמר כי השטן בן אדם היה מקנא באיוב ופי' בארץ בארצו לבדו ופירש כל אשר לו בידך בחפצך וכמוהו היד יואב אתך ופירש אך את נפשו שמור שמור נפשך שלא תבקש נפשו ואמר כי המלאכים אין להם קנאה והנה שכח ויתיצב מלאך ה' בדרך לשטן לו ובספר דניאל מפורש ואין איש מתחזק עמי על אלה כי אם מיכאל שרכם ועוד ואני בשנה אחת לדריוש המדי עמדי למחזיק ולמעוז לו שהוא החזיק למיכאל ועזרו ולבאר סוד אלה הדברים לא יכילם ספר והמבין סוד מערכות הצבאות והשתנות המעשים כפי השתנות התנועות ידע עיקר השטן והכלל שהוא מלאך, וטעם ויהי היום יום ראש השנה שכל בני העולם עוברים לפני השכינה כבני מרון או יום דינו של איוב לבדו ולא אוכל לפרש, או יהי'ה פירושו ויהי היום שאירע בו כך וכך כמו ויהי היום ויעבור אלישע:
האם האבן עזרא טוען שסעדיה גאון שכח? ולא פס' אחד, אלא כמה פסוקים מהתנ"ך?
=============================================================================================
שמות ב {ט} וַתֹּאמֶר לָהּ בַּת פַּרְעֹה הֵילִיכִי אֶת הַיֶּלֶד הַזֶּה וְהֵֽינִקִהוּ לִי וַֽאֲנִי אֶתֵּן אֶת שְׂכָרֵךְ וַתִּקַּח הָֽאִשָּׁה הַיֶּלֶד וַתְּנִיקֵֽהוּ:
אבן עזרא (הפירוש הקצר) היליכי - אמר הגאון היא שתי מלות, ולא דבר נכונה. רק היא מלה אחת על משקל והיניקהו לי והוא מהבנין הכבד הנוסף. "הגאון" הוא כנראה סעדיה גאון, האם האבן עזרא טוען ש"הגאון" טעה? והניקהו - מן הפועלים השניים עלומי העי"ן. ויהי לה לבן - כמו: ילד בן לנעמי (רות ד, יז). ושם משה מתורגם מלשון מצרים. ובדרש: ששבעה שמות היו לו למשה. ועוד הוסיפו לו: שמעיה וטוביה ואחימלך. והתימה, כי השם מקרה היא, כאשר אפרש בפרשה הזאת בפסוק ואמרו לי מה שמו (שמות ג, יג), ואיך יאמר הכתוב אלה בני בתיה בת פרעה והוא אחד. ודרך לשון הקודש לומר עשו הוא אדום (בראשית לו, א), אברם הוא אברהם (דהי"א א, כז), כי אחר שיאמר פלוני ופלוני שנים הם. וכבר הבאתי ראיות גמורות כי נחמיה איננו זרובבל, כי נחמיה עלה עמו, ואחר שהכתוב אומר וכל ישראל בימי זרובבל ובימי נחמיה לא יתכן להיותו אחד. גם שם פירשתי כל ימי כורש ודריוש וארתחששתא שהם שלשה. גם בספר דניאל פרשתי, כי יהואחז איננו יהוחנן ואף כי צדקיהו, כי לא יתכן שימות בשני מקומות. רק דרך הדרש שמענה, ואתה דע לך הסוד. ובדרש אשר לקח מרד שהוא כלב בן יפונה שמרד בעצת המרגלים, גם זה תימה. אם איננו על דרך סוד, שהכתוב אומר שזה מרד הוא מבני בניו של כלב. ועוד, יקרא כלב בשם גנאי, כי המרגלים הם היו המורדים, שלא דברו אמת, ומי שהלך על דרך הישרה לא יקרא מורד. ואלו היה כן, יקרא גם הנביא פושע, כי הוא פושע בע"ז. וסוף דבר, אמרו הגאונים על הדרש אין מקשין בו ולא ממנו:
=============================================================================================
|