אבן עזרא מלכלך על הקודמים לו?
אבן עזרא שמות יג (יג) וכל פטר חמור שהוא טמא תפדה בשה. וערפתו. י"א(יש אומרים) תכתוב על ערפו קדש. והאומר כזה, אומר אני, שהוא חמור קשה עורף, האבן עזרא מכנה את ה"יש אומרים" חמורים קשה עורף? מי הם אותם ה"יש אומרים"? כי הנה כתוב הוא יערוף מזבחותם (הושע י, ב), וערפו שם את העגלה בנחל (דבר' כא, ד), שהפירוש לכרות העורף, כאשר פי'רשו מעתיקי הדת, כי כל בכור שלא יקרב לגבי המזבח או לא יפדה חייב מיתה, כי כל בכור מצרים אדם ובהמה מתו, כי ה' לא מלטם מן הגזרה שגזר על בכורי מצרים, רק שיהיו מוכנים לעבודתו, ולא היו לישראל בהמות טמאות כי אם החמורים לבדם, ע"כ לא יפדה בכור מין אחר: האם רק חמורים היו לעם ישראל כשיצאו ממצרים? האבן עזרא מצא פתרון קל, מדוע פדיון רק לחמור, ואם רק חמורים היו לעם ישראל? מדוע מצווה האלוהים על פדיון חמור? הרי זה בעל החיים היחיד, שיש מהלא כשרים, אם כך: הרי הציווי מיותר כביכול?
|