כתר יונתן? מי הוא הכתר יונתן? יונתן בן עוזיאל
תלמוד בבלי מסכת סוכה דף כח עמוד א תנו רבנן: שמונים תלמידים היו לו להלל הזקן, שלשים מהם ראוים שתשרה עליהם שכינה כמשה רבינו, ושלשים מהן ראוים שתעמוד להם חמה כיהושע בן נון, עשרים בינונים. גדול שבכולן - יונתן בן עוזיאל, קטן שבכולן - רבן יוחנן בן זכאי. אמרו עליו על רבן יוחנן בן זכאי שלא הניח מקרא ומשנה, תלמוד, הלכות ואגדות, דקדוקי תורה ודקדוקי סופרים, קלים וחמורים וגזרות שוות, תקופות וגימטריאות, שיחת מלאכי השרת ושיחת שדים ושיחת דקלים, משלות כובסין, משלות שועלים, דבר גדול ודבר קטן. דבר גדול - מעשה מרכבה, דבר קטן - הויות דאביי ורבא. לקיים מה שנאמר +משלי ח+ להנחיל אהבי יש ואצרתיהם אמלא. וכי מאחר שקטן שבכולן כך, גדול שבכולן - על אחת כמה וכמה. אמרו עליו על יונתן בן עוזיאל, בשעה שיושב ועוסק בתורה - כל עוף שפורח עליו מיד נשרף.
תלמוד בבלי מסכת מגילה דף ג עמוד א ואמר רבי ירמיה ואיתימא רבי חייא בר אבא: תרגום של תורה - אונקלוס הגר אמרו מפי רבי אליעזר ורבי יהושע. תרגום של נביאים - יונתן בן עוזיאל אמרו מפי חגי זכריה ומלאכי, ונזדעזעה ארץ ישראל ארבע מאות פרסה על ארבע מאות פרסה. יצתה בת קול ואמרה: מי הוא זה שגילה סתריי לבני אדם? עמד יונתן בן עוזיאל על רגליו ואמר: אני הוא שגליתי סתריך לבני אדם; גלוי וידוע לפניך שלא לכבודי עשיתי, ולא לכבוד בית אבא, אלא לכבודך עשיתי שלא ירבו מחלוקת בישראל. ועוד ביקש לגלות תרגום של כתובים, יצתה בת קול ואמרה לו: דייך! בת קול שואלת את השאלה, "מי הוא זה שגילה סתריי לבני אדם?"? האם בעצם בת הקול השואלת אינה בת הקול הקוראת בשם האלוהים? אם כך: האם האלוהים אינו מבין או אינו יודע, מה תהיה תשובתו של יונתן בן עוזיאל? אין לאלוהים ידיעת אחרית כראשית? האלוהים רצה להסתיר משהו ואז בא יונתן בן עוזיאל וגילה ל"פשוטי העם", ועשה כבוד לאלוהים? ואלוהים אינו מבין זאת אלא קודם נכנס לפאניקה, ושולח את בת הקול לשאול, ואז מקבל את תשובת יונתן בן עוזיאל ונרגע האלוהים?
כמה ימים יש בחודש עברי? איך תשעה חודשי הריון שווים 270 יום?
כתר יונתן בראשית כה (כד) ונישלמו מאתים ושבעים ימי הריונה ללדת והנה תאומים בקִרבה: לפי איזה חשבון זה 270 ימי הריון? שהרי אם לפי תשעה חודשים, הרי אין ביהדות 31 ימים בחודש, אלא מקסימום 30, והרי יש חודשים שהם 29 ימים?
העץ שנטע אברהם בבאר של שבע
כתר יונתן שמות כו (כח) והבריח האמצעי בתוך הקרשים [הלוחות] משולבים מִן הקצה לקצה מִן העץ שנטע אברהם בבאר של שבע וכאשר עברו בני ישׂראל את הים קִצצו המלאכים את העץ וזרקוהו לים והיה צף על פני המים והיה המלאך מכריז ואמר זה הוא העץ שנטע אברהם בבאר של שבע והִתפלל שם בשם מאמרו של יי ויקחוהו בני ישׂראל ויעשׂו מִמנו בריח אמצעי אורכו שִׁבעים אמות ונִפלאות נעשׂו בו שכאשר היו מקימים את המִשׁכן היה מִתגלגל כמו נחש סביב סביב מִתוך לקרשי [ללוחי] המִשׁכן וכאשר היה מִתפרק היה מִתפשׁט כמו מקל:
כמה פעמונים ורימונים יש? 72 ? 71 ?
כתר יונתן שמות כח (לד) פעמון של זהב ורימון של תכלת ושל צבע שני פעמון של זהב ורימון של תכלת ושל צבע שני על שולי מִשׁמר המעיל סביב סביב מִספרם שִׁבעים ואחד: מה זה המספר הזה 71? על שם מי? ועל שם כמה?
כתר יונתן שמות לט (כו) פעמון ורִמון פעמון ורִמון כולם שִׁבעים ושנים על שיפולי מִשׁמר המעיל סביב סביב לשרת כמו שׁצִווה יי את משה: ומאין עכשיו נוסף עוד אחד?
|