יש מזל לישראל? או אין?
אין מזל לישראל? ויש מזל לישראל?
תלמוד בבלי מסכת שבת דף קנו עמוד (א)
איתמר, רבי חנינא אומר: מזל מחכים, מזל מעשיר, ויש מזל לישראל.רבי יוחנן אמר: אין מזל לישראל. ואזדא רבי יוחנן לטעמיה, דאמר רבי יוחנן: מניין שאין מזל לישראל - שנאמר +ירמיהו י+ כה אמר ה' אל דרך הגוים אל תלמדו ומאתות השמים אל תחתו כי יחתו הגויים מהמה, גויים יחתו, ולא ישראל. ואף רב סבר אין מזל לישראל, דאמר רב יהודה אמר רב: מניין שאין מזל לישראל - שנאמר +בראשית טו+ ויוצא אתו החוצה. אמר אברהם לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם +בראשית טו+ בן ביתי יורש אתי. אמר לו: לאו, +בראשית טו+ כי אם אשר יצא ממעיך. אמר לפניו: רבונו של עולם, נסתכלתי באיצטגנינות שלי ואיני ראוי להוליד בן. אמר ליה: צא מאיצטגנינות שלך, שאין מזל לישראל. הרי אם היה הסיפור של רבי יהודה בשמו של רב על אברהם נכון, אז רבי חנינא קשקשן? תלמוד בבלי מסכת שבת דף קנו עמוד (ב) ומדשמואל נמי, אין מזל לישראל. ומדרבי נחמן בר יצחק נמי, אין מזל לישראל.
תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף מב עמוד (ב)
כל המזלות מותרין - חוץ ממזל חמה ולבנה אז מה למדנו כאן לישראל יש מזל? או סליחה אין מזל? מזל מעשיר? או מזל מחכים?
ומה שמסביר שאין מזל בכלל, ולא קשור ליהודי או לא, הוא פשוט העניין שיש מחלוקת בין "החכמים", מה שמראה שזו שטות, כי אם היה אפשר לקבוע דבר זה כחד משמעי הרי שנגמר הוויכוח מלכתחילה.
ומה פרוש המושג עובדי כוכבים ומזלות?
ואיך מסתדרים הדברים שנאמרו בגמרות הקודמות עם הגמרא הבאה? תלמוד בבלי מסכת ברכות דף ה עמוד אואמר רבי לוי בר חמא אמר רבי שמעון בן לקיש: מאי דכתיב +שמות כ"ד+ ואתנה לך את לחת האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם, לחות - אלו עשרת הדברות, תורה - זה מקרא, והמצוה - זו משנה, אשר כתבתי - אלו נביאים וכתובים, להורותם - זה תלמוד; מלמד שכולם נתנו למשה מסיני. רש"י מסכת ברכות דף ה עמוד א זה מקרא - חומש, שמצוה לקרות בתורה. זו משנה - שיתעסקו במשנה. זה גמרא - סברת טעמי המשניות שממנו יוצאה הוראה, אבל המורים הוראה מן המשנה נקראו מבלי העולם במסכת סוטה (דף כ"ב א). רש"י ישעיהו פרק נא פסוק (ד) כי תורה מאתי תצא- דברי נביאים תורה הוא והמשפטים סופן להיות מרגוע ומנוחה לעמי' אשר אהפוך להם שפה ברורה לעבדני:
שהרי אם הגמרא ניתנה בסיני ממשה, ומשה קיבל מאלוהים, אז איך כל רב אומר משהו אחר? האלוהים נתן את הגמרא עם כל האפשרויות? יש מזל? אין מזל? מזל מחכים? מזל מעשיר?
יכול להיות שמשה מסר עם כל כך הרבה גרסאות את התושב"ע? והשאיר לנו לבחור את המתאים לנו?
אגדת בראשית (בובר) פרק לז ד"ה [א] אלה תולדות
ומה ראה לומר ה' אלהים מה תתן לי, אלא מתחילה היה אברהם אסתרולוגין, והיה רואה במזלות שאינו מוליד, לא הוא ולא שרה, אף כל האסתרולוגין היו רואין כך, התחיל אומר להקב"ה רבש"ע איפשר לי שאני מוליד, שאף הכל אומרים כך ולא האמנתי עד שראיתי אף אני במזל, אמר לו הקב"ה אל תסתכל עוד בדברים הללו, צא לך מן המידה הזו, שנאמר ויוצא אותו החוצה וגו' (בראשית טו ה),האם האלוהים צריך לומר לכל אחד ואחד מאיתנו, עם ישראל, לא להסתכל בדברים האלה, או שציווה אותנו ללמוד, מה שאסור לאבות, אסור לכם?
ירמיהו פרק י (ב) כֹּה אָמַר יְהֹוָה אֶל דֶּרֶךְ הַגּוֹיִם אַל תִּלְמָדוּ וּמֵאֹתוֹת הַשָּׁמַיִם אַל תֵּחָתּוּ כִּי יֵחַתּוּ הַגּוֹיִם מֵהֵמָּה:
|