70 שמות לאלוהים
ריקאנטי במדבר יא (טז) ובמדרש שיר השירים [זוטא דף ב] אמר שבעים שמות קרא הקב"ה לישראל ישורון בכור נער וכו', שבעים שמות להקב"ה עליון רם ונשא נשגב וכו'. כתב החכם רבי עזרא ז"ל האומר שבעים הולך אחרי הענפים ועם הקו האמצעי שהוא העיקר ע"א, והאומר ע"ב ד"פ, רבי יוחנן אמר ע"ג כמנין חכמה. כמה יש לך להתעורר ולקנות לב איך היו דברי רבותינו נסתרים ונעלמים וכל דבריהם אמת וצדק, כי לפעמים יאמרו המאמר האמתי מצד הקבלה או מתוך הראייה הברורה ויביאו לדבריהם שהוא עמוד שהכל נשען עליו ויתד שהכל תלוי בו פסוק לזכר ולראייה בעלמא, בכאן אמת הוא כי שבעים שמות יש לו להקב"ה, והם גלויים וידועים למשכילים, וכנגדן שבעים למדת הדין, וכן הוא אומר [תהלים מח, יא] כי כשמך אלהים כן תהלתך, והם לא רצו לגלות הדבר בפירוש ובקשו בפסוקים כנגדם שבעים שמות, והכל אמת, ויש לך לדעת כי כנגדם שבעים אומות ושבעים לשונות ושבעים סנהדרין ומשה על גביהן, כן מדת הדין אדוני, וזהו [עמוס ז, ז] הנה אדני נצב על חומת אנ"ך, ושבעים פנים לתורה, כל נפש לבית יעקב הבאה מצרימה שבעים [בראשית מו, כז], וחשבון השם הגדול בין מלואו וסתרו שבעים, כי הנגלה עולה כ"ו, ויו"ד ה"א ו"ו ה"א עולה מ"ד, הרי בין הכל שבעים.
כנראה שזכריה הנביא לא קרא את הריקאנטי? או לא ידע זכריה הנביא מה שהרקנאטי ידע?
זכריה יד (ט) וְהָיָה יְהֹוָה לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד:
"אחד הוא הכול והכול הוא אחד" כדי לקבל שניים חייבים אנו לאסוף אחד ועוד אחד, וכך כדי לקבל כל מס' הוא יהיה מורכב מאחד ועוד אחד ועוד אחד. קו הוא אוסף של נקודות.
|