כמה עיקרים להרמב"ם? 13 או 10?
סדור תפלה - נוסח אשכנז - סדר שלש עשרה עיקרים
א - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא בּוֹרֵא וּמַנְהִיג לְכָל הַבְּרוּאִים. וְהוּא לְבַדּוֹ עָשָׂה וְעוֹשֶׂה וְיַעֲשֶׂה לְכָל הַמַּעֲשִׂים:
ב - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא יָחִיד וְאֵין יְחִידוּת כָּמוֹהוּ בְּשׁוּם פָּנִים. וְהוּא לְבַדּוֹ אֱלֹהֵינוּ. הָיָה הֹוֶה וְיִהְיֶה:
ג - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ אֵינוֹ גוּף. וְלֹא יַשִּׂיגוּהוּ מַשִּׂיגֵי הַגּוּף. וְאֵין לוֹ שׁוּם דִּמְיוֹן כְּלָל:
ד - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא רִאשׁוֹן וְהוּא אַחֲרוֹן:
ה - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ לוֹ לְבַדּוֹ רָאוּי לְהִתְפַּלֵּל. וְאֵין רָאוּי לְהִתְפַּלֵּל לְזוּלָתוֹ:
ו - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁכָּל דִּבְרֵי נְבִיאִים אֱמֶת:
ז - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁנְּבוּאַת מֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם הָיְתָה אֲמִתִּית. וְשֶׁהוּא הָיָה אָב לַנְּבִיאִים. לַקּוֹדְמִים לְפָנָיו וְלַבָּאִים אַחֲרָיו: פרשת האזינו
ח - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁכָּל הַתּוֹרָה הַמְּצוּיָה עַתָּה בְיָדֵינוּ הִיא הַנְּתוּנָה לְמֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם: האם טעו/טעה הרמב"ם? האם יש תורה או תורות? הרי בויקרא פרק כו (מו) אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים וְהַתּוֹרֹת אֲשֶׁר נָתַן יְהֹוָה בֵּינוֹ וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהַר סִינַי בְּיַד מֹשֶׁה: רש"י והתורת. אחת בכתב ואחת בעל פה מגיד שכולם נתנו למשה בסיני: הרי יש 2 תורות? אחת בכתב? ואחת בע"פ? אם יש תורות, הרי שהיה צריך לכתוב תורות ולא הַתּוֹרָה, הן ולא הִיא, המצויות ולא הַמְּצוּיָה, והנתונות ולא הַנְּתוּנָה?
מדוע רש"י אינו מבין ש"וְהַתּוֹרֹת" כתובה בלי "ו", ולכן: היא אחת, ולא שתיים? כמו בפירושו לכפת תמרים בפס הבא? רש"י על ויקרא פרק כג (מ) כפת תמרים - חסר וי"ו למד שאינה אלא אחת:
ט - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁזֹּאת הַתּוֹרָה לֹא תְהֵא מֻחְלֶפֶת וְלֹא תְהֵא תוֹרָה אַחֶרֶת מֵאֵת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ: תורות? או תורה? יש שתיים אחת בכתב, ואחת בע"פ? אם כך: מֻחְלֶפֶת או מוחלפות? אַחֶרֶת או אחרות?
י - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ יוֹדֵעַ כָּל מַעֲשֵׂה בְנֵי אָדָם וְכָל מַחְשְׁבוֹתָם. שֶׁנֶּאֱמַר הַיֹּצֵר יַחַד לִבָּם הַמֵּבִין אֶל כָּל מַעֲשֵׂיהֶם:
"סדר שלש עשרה עיקרים"? אם כך: כמה עיקרים יש? שלוש עשרה, אם כך: מדוע יש רק עשר? האם האשכנזים אינם יודעים לספור?
האם כולם קיבלו את אותה "תושב"ע" ב"מסורת"?
ר' חסדאי קרקש(בן יהודה) נולד בשנת 1340 בברצלונה, היה תלמידו של ר' ניסים בן ראובן (הר"ן) גירונדי,
"הוא חולק על הרמב"ם ועל שיטתו האריסטוטאלית, ומציין שדעותיו השכלתניות של הרמב"ם הזיקו לדת במקום לחזק אותה"
קרקש מבחין שישה עיקרי הדת, ידיעת השם, השגחתו, יכולתו, הנבואה, הבחירה, והתכלית המוסרית של הבריאה, תולדות הפילוסופיה, מימי קדם ועד ימינו, דר' משה זאב סולה עמ' 113
ר' יוסף אלבו (נולד לפי השערה בשנת 1380, חי בסרגוסה ובקסטיליה ומת לפי המשוער בשנת 1445 היה תלמידו של קרקש)
"בספרו "העיקרים" הוא מסכם את יסודות הדת המבוססת על שלושה עיקרים, מציאות הבורא, תורה משמים, שכר ועונש, אלה הם לדעתו יסודות משותפים לכול הדתות השונות רק בפרטיהן, תולדות הפילוסופיה, מימי קדם ועד ימינו, דר' משה זאב סולה עמ' 113
|