x
בניית אתרים בחינם
   צור קשר    כתב הסמכה מינוי לכהנים    טפח באישה ערווה?    כי יפלא ממך דבר למשפט?    יקום נביא או חלם חלום?
   האם "חכמים" סוטים?    אל תוסף על דבריו?    נישואין לגויה מותר אסור?    12 אבות נישאו לגויות?    חכמי גמרא בישלו עוף בחלב?
   שאלות ותשובות    מי כתב את התורה?    עולם הבא?    על גימטריה בתנ"ך.    שמעון בר יוחאי
   שכינה?    פסח    משלם לאדם כפועלו    היו במצרים 430 שנה או 210?    120 שנה לאדם.
   רשב"ם וסבא רש"י    ככל אשר יורוך?    נחמן מברסלב צדיק?    המקל    ירבעם והנביא מסר לחיים
   אל תפלל לא לתפילה    פתק בכותל?    ואכלת ושבעת וברכת - ושמחת    פיגול    הבנת הנקרא
   ודרשת וחקרת ושאלת היטב    ניסיון    מצאת כי תדרשנו    בשמו תשבע    המילה אלוהים קדושה? אלוקים?
   בתי כנסת?    מסורת ממשה לאן נעלמו כהנים?    הכל מכתוב כתוב מראש?    הוכח תוכיח צופה    רחב הזונה
   נישואין חובה?    לא תבשל גדי בחלב אמו?    חשוב חשוב    אלוהים? שטן?    שאלות בראשית א ב 5
   יום תנ"כי?    כהן = מורה?    גר גרים גיור    וקשרתם מה זה?    וקשרתם?
   וקשרתם על? על מה?    מאמין ואינו מקיים    שומרים על התורה השבת החג?    לשמור? להגן? "ולהילחם" את מלחמות יהוה?    דגל, מאמין ואינו מקיים,
   ברכות מוזרות    מי הוא אליעזר?    ספר הזהר?    יצחק ומצרים    נפש תחת נפש ממון?
   אדם?    איש?    ט באב?    אגרת הגר"א    מהו מלאך
   הרמב"ן על ימין ושמאל    על ימין שמאל?    ימין שמאל דרך אמצעית    לא תסורו ימין ושמאל?    וימאס ברכה מועלם
   אלוהי עץ ואבן    אלוהי כסף וזהב עץ ואבן

מדוע יש תרי"ג מצוות? האם כל אחד קיבל "מסורת" "תושב"ע" שונה מדוע יש תרי"ג?

תלמוד בבלי מסכת מכות דף כג/ב דרש רבי שמלאי שש מאות ושלש עשרה מצות נאמרו לו למשה שלש מאות וששים וחמש לאוין כמנין ימות החמה ומאתים וארבעים ושמונה עשה כנגד איבריו של אדם אמר רב המנונא מאי קרא תורה צוה לנו משה מורשה תורה בגימטריא דף כד עמוד א  שית מאה וחד סרי הוי, אנכי ולא יהיה לך מפי הגבורה שמענום. (סימן: דמשמ"ק ס"ק).  הרי אם הגמרא "נמסרה" מהאלוהים למשה בהר סיני תלמוד בבלי מסכת ברכות דף ה עמוד א ואמר רבי לוי בר חמא אמר רבי שמעון בן לקיש: מאי דכתיב +שמות כ"ד+ ואתנה לך את לחת האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם, לחות - אלו עשרת הדברות, תורה - זה מקרא, והמצוה - זו משנה, אשר כתבתי - אלו נביאים וכתובים, להורותם - זה תלמוד; מלמד שכולם נתנו למשה מסיני. רש"י מסכת ברכות דף ה עמוד א זה מקרא - חומש, שמצוה לקרות בתורה. זו משנה - שיתעסקו במשנה. זה גמרא - סברת טעמי המשניות שממנו יוצאה הוראה, אבל המורים הוראה מן המשנה נקראו מבלי העולם במסכת סוטה (דף כ"ב א). רש"י ישעיהו פרק נא (ד) כי תורה מאתי תצא - דברי נביאים תורה הוא והמשפטים סופן להיות מרגוע ומנוחה לעמי' אשר אהפוך להם שפה ברורה לעבדני:  ויקרא פרק כו (מו) אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים וְהַתּוֹרֹת אֲשֶׁר נָתַן יְהֹוָה בֵּינוֹ וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהַר סִינַי בְּיַד מֹשֶׁה: רש"י והתורת. אחת בכתב ואחת בעל פה מגיד שכולם נתנו למשה בסיני: פרקי אבות פרק א משנה (א) משֶׁה קִבֵּל תּוֹרָה מִסִּינַי וּמְסָרָהּ לִיהוֹשֻׁעַ וִיהוֹשֻׁעַ לִזְקֵנִים וּזְקֵנִים לִנְבִיאִים וּנְבִיאִים מְסָרוּהָ לְאַנְשֵׁי כְנֶסֶת הַגְּדוֹלָה. אם כך: איך יכול להיות שיש עוד אפשרויות אחרות מדוע יש "תרי"ג"?

שיר השירים רבה פרשה א (ב) ר' עזריה ורבי יהודה ברבי סימון בשם רבי יהושע בן לוי תפיסו שטתיה אמרי כתוב תורה צוה לנו משה כל התורה כולה שש מאות ושלש עשרה מצות הוי בגימטריא תורה עולה שש מאות ואחת עשרה מצות דבר עמנו משה ברם אנכי ולא יהיה לך לא שמענו מפי משה אלא מפי הקב"ה, 

קהלת רבה פרשה ג (ב)

אמר הקב"ה אדם יציר כפי ואיני נותן לו תורה ויהא לעי בה חזר ואמר מה אם שש מצות נתנו לו ולא היה יכול לעמוד בהן ולשמרן אלו נתתי לו שש מאות ושלש עשרה מצות רמ"ח מצות עשה ושס"ה מצות ל"ת(לא תעשה) עאכ"ו שלא יעמוד בהם לכך כתיב ויאמר לאדם, לא אדם, לאדם איני נותנן, ולמי אני נותנן לבניו,

רש"י במדבר פרק ז (כ) כף אחת - כנגד התורה שנתנה מידו של הקב"ה: עשרה זהב - כנגד עשרת הדברות: מלאה קטרת - גימטריה של קטרת תרי"ג מצות, ובלבד שתחליף קו"ף בדל"ת על ידי א"ת ב"ש ג"ר ד"ק: מה זה להחליף אותיות כדי שהגימטרייה תצליח? איך הגיע אלינו מנהג גויים זה הנקרא גימטרייה?

מספר האגדה ומהותה שכתב אברהם קורמן רש"י בפרושו לתורה אומר "וזכרתם את כל מצוות ה'" שמנין גמטריה של ציצית שש מאות ושמונה חוטים וחמישה קשרים הרי תרי"ג,  הרמב"ן הקשה על זה הרי כפי ש"ציצת" כתוב בתורה הגמטריה היא רק 590, שנית לפי התורה אין כל צורך בשמונה חוטים, לפי בית הלל די בשלושה חוטים מן התורה, אין כל צורך בחמישה קשרים אלא די בשנים, א"כ כיצד אפשר להגיד ש"ציצת" בגמטריה תרי"ג,?

רש"י במדבר פרק טו (לט) וזכרתם את כל מצות ה' - שמנין גימטריא של ציצית שש מאות, ושמונה חוטים וחמשה קשרים הרי תרי"ג:

במדבר פרק טו (לז) וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר:(לח) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם לְדֹרֹתָם וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת:(לט) וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת יְהֹוָה וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְלֹא תָתֻרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם:(מ) לְמַעַן תִּזְכְּרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֶת כָּל מִצְוֹתָי וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים לֵאלֹהֵיכֶם:(מא) אֲנִי יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לִהְיוֹת לָכֶם לֵאלֹהִים אֲנִי יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם: זה שכתוב בפרשה "ציצת" ללא "י" לאחר ה"צ" השנייה לא חשוב לרש"י? האם רש"י כותב תורה חדשה? 

דברים פרק יג (א) אֵת כָּל הַדָּבָר אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם אֹתוֹ תִשְׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת לֹא תֹסֵף עָלָיו וְלֹא תִגְרַע מִמֶּנּוּ: "כָּל הַדָּבָר אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה"? אמרו "חכמים" שאין להוסיף אות, או להחסיר אות, מהתורה, האם לרש"י יש אישור? איך זה שלרש"י יש כמה אפשרויות מדוע יש תרי"ג מצוות? אפשרות אחת בבמדבר פרק ז ) ואפשרות שנייה בבמדבר פרק טו (לט)? איך זה שכולם מקבלים "מסורת" אחת, שיש לה כל כך הרבה אפשרויות בחירה? האם האלוהים ש"מסר" למשה את ה"מסורת", עוד לא החליט מדוע?

אותיות כתחליף למספרים (האגדה ומהותה עמ 79)

גמטריה במובן של ערך מספרי  בהחלפת אותיות לערך מספרי התחילו האשורים הקדמונים או עם אחר שבסביבתם גמטריה כזו מוזכרת לראשונה בכתובת של סרגון ה-2 (707 -727  לפנה"ס) עליה מסופר שהמלך בנה את חומת חורסאבד באורך של 16383 אמה כערך מספרי של אותיות שמו מדובר בתקופת הבית הראשון בנביאים ובכתובים שהועלו על הכתב לאחר מכן אין שום זכר לערך מספרי של אותיות תמיד מוזכרים המספרים במילים ולא באותיות רק כעבור 900 שנה אנו מוצאים אצל התנאים שנעזרו באותיות כתחליף למספרים  

לא יתכן שהאותיות העבריות במהותן מסמלות מספרים בבל הקדומה ספרו עד 60

באירופה נוהגים עד ימינו לספור בצים על בסיס 60 (אולי כשריד מחישוב עתיק זה) ל 70 קראו 60 + 10 וכן הלאה,

בצרפת ידעו לספור עד 20 לכן בצרפתית אין שמות על מספרים גדולים על 80 הם אומרים 4 פעמים 20 אנשים מבטאים זאת במהירות מתוך הרגל מבלי לתת לעצמם דו"ח עד כמה שזה פרימיטיבי, בעברית ישנם שמות עד עשרת אלפים,

ואילו בשימוש באותיות ניתן להגיע רק ל- 400, אין כל סיבה מדוע ייחשב "כ" ל-20 ולא כ-11 כבא בתור לאחר "י" שהיא 10 וכן הלאה,

בראשית פרק יד (יד) וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו וַיָּרֶק אֶת חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת וַיִּרְדֹּף עַד דָּן:

רש"י חניכיו - חנכו כתיב זה אליעזר שחנכו למצות והוא לשון התחלת כניסת האדם או כלי לאומנות שהוא עתיד לעמוד בה, וכן (משלי כב ו) חנוך לנער, (במדבר ז יא) חנכת המזבח, (תהלים ל א) חנכת הבית ובלע"ז קורין לו איניציי"ר [לחנוך]:

אבן עזרא חניכיו שחנכם פעמים רבות במלחמה, ואם לא נזכר, וחשבון אותיות אליעזר דרך דרש, כי אין הכתוב מדבר בגימטריא, כי יכול הרוצה להוציא כל שם לטוב ולרע, רק השם כמשמעו: האם האבן עזרא מזהיר מפני הגימטרייה? האם האבן עזרא ורש"י לא קיבלו אותה "מסורת" "תושב"ע" לגבי אליעזר עבד אברהם?

 

  אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר