מקום שבעלי תשובה עומדין שם - צדיקים אינן עומדין שם
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צט עמוד א דאמר רבי אבהו (אמר רב): מקום שבעלי תשובה עומדין שם - צדיקים אינן עומדין שם, --- רד"ק ישעיהו פרק נז (יט) גדולים בעלי תשובה מצדיקים גמורים --- ריקאנטי במדבר פרק ה (ו) כי כאשר האדם מיישר מעשיו ומזכך נפשו ומטהר מחשבותיו, והוא שטעם טעם חטא וכובש יצרו לכבוד יי' יתברך, והוא בכחו ובמקומו ובזמנו וידביק רוחו ונשמתו בקונו ויפרוש מן העבירות בעבורו יתברך, עליו אמרו רבותינו ז"ל [ברכות לד ע"ב] מקום שבעלי תשובה עומדין צדיקים עצמם אינם עומדין, לפי שלא נצטערו כאותן שטעמו טעם חטא וכבשו יצרם לכבוד יוצרם ונדבקו בקונם, זהו שנאמר עד יי' אלהיך, עד כסא הכבוד.
בראשית כב (א) וְהָאֱלֹהִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם:--- דברים יג (ד) כִּי מְנַסֶּה יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם אֶתְכֶם לָדַעַת הֲיִשְׁכֶם אֹהֲבִים אֶת יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם:
איוב ד (ב) הֲנִסָּה דָבָר אֵלֶיךָ תִּלְאֶה וַעְצֹר בְּמִלִּין מִי יוּכָל:
תהלים יא (ה) יְהֹוָה צַדִּיק יִבְחָן ירמיהו יא (כ) וַיהֹוָה צְבָאוֹת שֹׁפֵט צֶדֶק בֹּחֵן כְּלָיוֹת וָלֵב ירמיהו יז (י) אֲנִי יְהֹוָה חֹקֵר לֵב בֹּחֵן כְּלָיוֹת וְלָתֵת לְאִישׁ כִּדְרָכָו כִּדְרָכָיו כִּפְרִי מַעֲלָלָיו: ירמיהו כ (יב) וַיהֹוָה צְבָאוֹת בֹּחֵן צַדִּיק, תהלים ז (י) וּבֹחֵן לִבּוֹת וּכְלָיוֹת אֱלֹהִים צַדִּיק: משלי יז (ג) וּבֹחֵן לִבּוֹת יְהֹוָה: דברי הימים א כט (יז) וְיָדַעְתִּי אֱלֹהַי כִּי אַתָּה בֹּחֵן לֵבָב וּמֵישָׁרִים,
וקָנֶה לך חבר-חידושי ש''ס-סימן קנח - מקום שבעלי תשובה עומדים
ופליגא דר' אבהו דאמר רבי אבהו במקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם עומדים שנאמר שלום שלום לרחוק ולקרוב (שם נז) לרחוק ברישא והדר לקרוב.
והטעם בזה מפני שאדם עובר עבירה היצה"ר ממריצו לעשותו בחשק גדול ובשמחה וכשחוֹזֵר בִּתְשׁוּבָה מאהבה ונהפכים לו מעשיו הנ"ל לזכויות, נחשב לו כאילו עשה זכויות אלו בחשק ובשמחה וזה מעלתו יותר מצדיק גמור שאינו עושה מצוותיו בשמחה ובחשק גדול כזה,
"יש יותר מקום בגן עדן לחוזר בתשובה אחד, מאשר ל-100 צדיקים" (סרט דה פלורט)