לא נעלו חז"ל "שערי עיון"?
לא נעלו חז"ל שערי העיון כפי שמדמים הסכלים והבטלנים, (מורה נבוכים עמ' עב)
יש לבקש, לכל תכלית, תכלית, עד שנגיע אל רצון הבורא, או חוכמתו, (מורה נבוכים עמ' קפב)
כל אדם מטבעו שואף למדעים וידיעת המושכלות, אבל רוצה שילמדוהו על רגל אחת ללא יגיעה, (מורה נבוכים עמ' עה)
רש"י משלי פרק ל (לג) כי מיץ חלב - כי כאשר תצא חמאה על ידי מיץ חלב ודם על ידי מיץ החוטם יותר מדי כן יצא ריב על ידי מיץ אפים של כעס מיץ סחיטה פרימדור"א בלע"ז כמו (שופטי' ו) וימץ טל וגו' ורבותינו פירשו אם נבלת עצמך על דברי תורה לדרוש ולשאול ספיקותיך לרבך ואפי' נראית לו כשוטה בלא לב סופך שתהא מנושא ואם זמות אם שמת זמם על פיך וחסמת אותו ולא שאלת לו הכל סופך כשישאלך דבר הלכה תתן יד לפה ותאלם שלא תדע לענות כלום בו:
כאשר מיץ חלב יוציא חמאה - כן מיץ אפים שרבך כועס בך שלא הבינות מהר ואתה מתנבל עליה סוף יוציא מפיך אחר זמן הלכות רבות והוראות:
DHE STORY OF PHILOSOPHY BY WIL DURANT
ויל דיוראנט / גדולי ההוגים חייהם ודעותיהם קורות הפילוסופיה (מהדורה שניה הוצאת ספרים אחיאסף בע"מ ירושלים)
סוקרטאס: (עמ' 8)
נקודת מוצא לכל שיטתו הפילוסופית, "רק דבר אחד אני יודע, והוא, שאין אני יודע מאומה" אימתי מתחילה הפילוסופיה? משמתחיל האדם להטיל ספק, וקודם כל באמונתו הוא, בדוגמות ובאקסיומות החביבות עליו ביותר, מי יודע כיצד הפכו אותן דעות החביבות עלינו להיות מושכלים וודאיים: שמא נתהוו בסתר נפשנו על ידי איזו משאלה חבויה, שהעטיפה את המשאלה בלבוש של מחשבה, לא תתכן כל פילוסופיה של אמת אם אין הרוח פונה כה וכה ומתחיל בוחן ובודק את עצמו, אמר סוקרטאס "דע את עצמך" טענו נגדו: כי "שואל הוא יותר משהוא עונה"
"הבעיה בעולם הזה היא שהטיפשים בטוחים בעצמם וגאים כתרנגולים, בעוד שהנבונים מלאים ספקות." "הפילוסופיה מקבלת את ערכה מאי הוודאות עצמה." "הויכוחים הגדולים מתרכזים בנושאים שאותם לא ניתן להוכיח." ברטראנד ראסל מתמטיקאי, פילוסוף ולוגיקן בריטי.
"אני מקבל את האמונה, אך הספק מביא להשכלה"
|