תעניות
א. ערב התענית אומרים בעמידה בערבית "עננו".
ב. נהגו להתעטף בטלית ולהניח תפילין בשחרית ובמנחה כדי להשלים את מניין מאה הברכות, (חוץ מתשעה באב שלא מתעטפים בטלית ולא מניחים תפילין בשחרית אלא רק במנחה, ראה להלן עמוד 119 סעיף ז').
ג. בקריאת התורה הציבור אומר בקול רם את י"ג המידות והש"ץ חוזר אחריו.
ד. בשחרית אחרי קדיש תתקבל אומרים את המזמור השייך לתענית, קדיש יהא שלמא ו-"קוה" וכו', ולא אומרים "בית
יעקב" ושיר של יום.
ה. במנחה של תעניות: צום גדליה, צום עשרה בטבת וצום י"ז בתמוז, נוהגים להוסיף תחנונים (מתוך התחנונים של שחרית) אחרי "אנא ה' " וכו' ו"לדוד אליך ה' נפשי אשא" וכו', כדלקמן: "על ידי רחמיך הרבים" וכו' עד "ויעבור" בצום גדליה, "וארץ שפל רומי" וכו' עד "ויעבור" בצום עשרה בטבת ובצום י"ז בתמוז, ואח"כ מדלגים על הקינות שבאמצע וממשיכים: "אנשי אמונה אבדו" וכו', "תמהנו מרעות" וכו', "דניאל איש חמודות" וכו', "או"א אל תעש עמנו כלה" וכו', "אשמנו מכל עם" וכו', "עזרא הסופר" וכו'.
ו. במנחה של צום גדליה, צום עשרה בטבת וצום י"ז בתמוז, במקום "למנצח בנגינות מזמור שיר", אומרים "תפילה לעני כי יעטוף" (תהלים ק"ב), ובמנחה של תענית אסתר אומרים "למנצח על איילת השחר" (תהלים כ"ב).
בין המצרים
א. מי"ז בתמוז, המנהג לומר תיקון חצות מידי יום בחצות היום.
ב. במשך כל שלושת השבועות, מיום י"ז בתמוז ועד אחרי ט' באב, לא מסתפרים ולא מתגלחים, ויש שנהגו כך מר"ח
אב.
ג. מי"ז בתמוז ועד אחרי ט' באב, לא מתחתנים ולא מתארסים, ולא מברכים "שהחיינו" (גם לא בשבתות) . וביום עשירי עצמו, יש שנהגו להחמיר שלא לברך "שהחיינו".
ד. מר"ח אב ועד י' אב בחצות לא אוכלים בשר ולא שותים יין, אך בר"ח עצמו מותר, ויש שנהגו איסור אכילת
בשר ושתיית יין מיום ר"ח עצמו.
ה. המנהג שלא להתרחץ, שלא לכבס, ושלא ללבוש בגדים מכובסים מראש חודש, ומותרים באלה מיד אחרי התענית. ויש שנהגו בעניין כיבוס להחמיר רק בשבוע שחל בו ט"ב, עד יום העשירי בבוקר.
ו. אם חל ראש חודש אב להיות בשבת, מפטירים "שמעו דבר ה' ", ולאחר מכן אומרים את הפסוק הראשון ואת הפסוק האחרון של הפטרת ראש חודש.
ז. בשבת חזון, מנהג "המגורשים" שאוכלים בשר כשאר שבתות השנה בלי שום הבדל, וכן לובשים בגדי שבת ללא
שינוי, כבשאר השבתות.
תשעה באב
א. בערבית של תשעה באב, מנהג מרראכש שלא אומרים "ואתה קדוש" וכו' (אא"כ ט' באב חל במוצ"ש), אך בערים אחרות יש שנהגו לאומרו.
ב. בערבית של תשעה באב, וכן בשחרית אין אומרים בעמידה "שים שלום" וכו' ו-"אלוהי נצור" וכו' אלא אומרים "עושה השלום ברכנו ברוב עוז ושלום, כי אתה אדון השלום. ברוך אתה ה' המברך את עמו ישראל בשלום אמן".
ג. בערבית של תשעה באב, וכן בשחרית אומרים קדיש "דהוא עתיד לחדתא", במקום קדיש "תתקבל".
ד. בערבית של תשעה באב, אחרי קדיש "דהוא עתיד לחדתא",
מכבים את האורות והש"ץ מכריז כך : "אחינו בית ישראל
שמעו, היום ______ שנים שנחרב בית קדשנו ותפארתנו, נפלה עטרת ראשנו, אוי נא לנו כי חטאנו".
ה. בערבית של תשעה באב, וכן בשחרית לא אומרים "עלינו לשבח".
ו. בתשעה באב יש שנהגו לברך "שעשה לי כל צרכי" , ויש
שנהגו שלא לברך.
ז. בתשעה באב לא מתעטפים בטלית ולא מניחים תפילין בשחרית אלא רק במנחה.
ח. בשחרית של תשעה באב, אומרים "על נהרות בבל" (תהלים קל"ז) במקום "למנצח בנגינות מזמור שיר" (תהלים ס"ז).
ט. בשחרית של תשעה באב, אומרים את שירת האזינו במקום "אז ישיר משה".
י. בשחרית של תשעה באב, בקדושה לא אומרים "נקדישך ונעריצך" וכו' אלא אומרים "נקדש את שמך בעולמך, כשם שמקדישים אותו בשמי מרום, וכן כתוב על יד נביאך, וקרא זה אל זה ואמר".
יא. בשחרית של תשעה באב, לא מגביהים את ספר התורה.
יב. אומרים "נחם" בעמידה, רק במנחה של תשעה באב וחותמים "מנחם ציון ובונה ירושלים".
בית יוסף או"ח סי' מ''ו אות ג' ד"ה דתניא היה: ''ואם הוא מתענה חסרו ח' מסעודה אחת שאינו סועד ונמצא שאינו מברך אלא צ"ח ויש לו להשלימן כשיניח ציצית ותפילין בתפלת המנחה ויברך עליהם".
וכך קיבלתי ממור זקני הרה"ג יצחק דלויה זצ"ל. וראה מ"ש הרה"ג דוד צבאח זצ"ל בספרו 'שושנים לדוד' ח"א חאו"ח סי' נ"ב. וכ"כ הרה"ג שלמה דיין שליט"א בספרו 'עטרת שלמה', סימן ט"ו.
והראש"ל הרה"ג שלמה משה עמאר שליט"א כתב בהערות לספר 'נתיבות המערב' שכך המנהג בכל ערי מרוקו.
וכך נהגו בארץ ישראל, ראה בספרו של הרה"ג חיים סתהון זצ"ל, 'ארץ חיים' עמוד 83. וכן ראה בספרו של הרה"ג עמרם אבורביע, 'נתיבי עם', סי' כ"ה, סעיף י"ב.
וכך נהגו בתימן, וכך גם במצרים, ראה בספרו של הרה"ג רפאל אהרון בן שמעון זצ"ל, 'נהר מצרים' הל' תפילין סעיף ד' עמ' ב'.
וכך נהגו גם בחלבּ (ארם צובה), כ"כ הרה"ג אברהם עדס שליט"א בספרו 'דרך אר"ץ', ערך "סדר צום גדליה [ושאר תעניות]" סעיף א'.
ראה בספרו של הרה"ג רפאל אהרון בן שמעון זצ"ל, 'נהר מצרים' הל' תפלה סעיף י"א עמ' ד'. הבאתי את דבריו לעיל בהערה 259, עמוד 109, ע"ש. וכ"כ הרה"ג יוסף בן נאיים זצ"ל בספרו 'נוהג בחכמה', עמוד רכ"ז. וכ"כ הרה"ג שלום משאש זצ"ל בספרו 'שמ"ש ומגן' ח"ד, חאו"ח סי' כ"ג. והראש"ל הרה"ג עובדיה יוסף שליט"א, הביא מנהג זה בספרו 'הליכות עולם', פ' כי תשא, שנה א', הלכה ז', וכתב כי כל אחד ינהג בזה כמנהגו, ע"ש.
וכך נהגו בג'רבא, ראה בספרו של הרה"ג משה הכהן זצ"ל 'ברית כהונה', אות ח' ס"ד. וראה מ"ש הרה"ג יוסף חיים זצ"ל בספרו 'בן איש חי', שנה א' פ' כי תשא, הל' י"ז, שכך היה המנהג הקדום בגדאד אלא שהוא שינה אותו והנהיג שם לומר "בית יעקב" ושיר של יום גם בתעניות, ע"ש.
ראה בסדור 'אבותינו' של הפייטן הרה"ג מאיר אלעזר עטיה שליט"א.
ראה עמוד 189. וכ"כ הרה"ג שלום משאש זצ"ל, בספרו 'שמ''ש ומגן', חלק ד', חאו"ח סימן ע' וז"ל: "לא נוהגים לומר קדיש תתקבל בתפלת שחרית, כיון שאח"כ קורין איכה ואומרים בה "שֹתם תפלתי", שזהו הטעם בעצמו שאין אומרים אותו בערבית ורק בתפלת מנחה אז אומרים אותו, ואין לנו עסק בנסתרות" ע"ש.