x
בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 

 

 

 

 

 
 
    ראשי
    תפילה
    הבהרה
    חשיפת המערה - הסרט
    מן העתונות
    צירופי מקרים
    בעקבתא דמשיחה
    קול קורא הספר
    תהילת החיים
    רייקי
    אל תלחצו כאן
    צור קשר
    פורום
צירוף מקרים מוזר  חלק ב'
 כרגע - בלעדי לאתרנו, 
 ãכל הזכויות שמורות - אוריאל מעוז
 

לפני שנחזור ליונה בן אמיתי שיוביל אותי ליונה ועורב בתרבות אחרת, תוך כדי לימוד ספר יונה גיליתי כי מתברר על פי מספר מפרשים ובכמה מקורות ישראל נמשלו ליונה:

מדרש תהלים (בובר) מזמור סח ד"ה [ח] אם תשכבון

הרי כנסת ישראל שנמשלה ליונה מקבלת התורה, שנאמר 'כנפי יונה נחפה בכסף',
ולמה נמשלו ישראל ליונה?

לומר מה יונה אינה מפרכסת בשחיטה, כך ישראל אינן מפרכסין בשחיטה על קידוש השם, ומה יונה אינה ניצלת אלא בכנפיה, כך ישראל אינן ניצולין אלא בזכות התורה שנמשלה לכסף, שנאמר 'אמרות ה' אמרות טהורות כסף צרוף בעליל לארץ מזוקק שבעתים' (תהלים יב ז). ואברותיה בירקרק חרוץ. אלו המשניות והמסכתות.

ובפירוש רש"י על בראשית פרק ט"ו פסוק י'

וישראל נמשלו לבני יונה שנאמר (שיר השירים ב יד) 'יונתי בחגוי הסלע'

שיר השירים רבה (וילנא) פרשה ד ד"ה ב 'עיניך יונים':

מה יונה זו הביאה אורה לעולם, כך ישראל מביאין אורה לעולם שנא' (ישעיה ס') 'והלכו גוים לאורך, ואימתי הביאה יונה אורה לעולם, בימי נח (בראשית ח') 'ותבא אליו היונה לעת ערב והנה עלה זית טרף בפיה וגו' ושימו לב מתי בדיוק שבה היונה – לעת 'ערב' בדיוק אותו שורש כשל העורב – השוב מקרה הוא?

מדרש תנחומא (בובר) פרשת תצוה סימן א
אמר להן הקב"ה מה היונה הביאה אורה לעולם, אף אתם שנמשלתם ליונה הביאו שמן זית והדליקו לפני, שנאמר 'ואתה תצוה את בני ישראל ויקחו אליך שמן זית'.

ואז הבנתי משהו:

בני ישראל נמשלו ליונה, ובני ישראל נקראו כך בגלות מצריים וגאולתם מיד פרעה באותות ובמופתים. אז חיפשתי בסיפור יציאת מצריים את העורב ולהפתעתי הרבה לא הייתי צריך ללכת רחוק....

בספר שמות פרק י"ב פסוק ל"ח : וגם ערב רב עלה איתם......

ונחזור לרגע קט אחורה בהיסטוריה התנ"כית כהקדמה לצירופי מקרים הבאים:


בראשית פרק יא
א וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ, שָׂפָה אֶחָת, וּדְבָרִים, אֲחָדִים. ב וַיְהִי, בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם; וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר, וַיֵּשְׁבוּ שָׁם. ג וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ, הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים, וְנִשְׂרְפָה, לִשְׂרֵפָה; וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה, לְאָבֶן, וְהַחֵמָר, הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר. ד וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר, וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם, וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ, שֵׁם: פֶּן-נָפוּץ, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ. ה וַיֵּרֶד יְהוָה, לִרְאֹת אֶת-הָעִיר וְאֶת-הַמִּגְדָּל, אֲשֶׁר בָּנוּ, בְּנֵי הָאָדָם. ו וַיֹּאמֶר יְהוָה, הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם, וְזֶה, הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת; וְעַתָּה לֹא-יִבָּצֵר מֵהֶם, כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת. ז הָבָה, נֵרְדָה, וְנָבְלָה שָׁם, שְׂפָתָם--אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ, אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ. ח וַיָּפֶץ יְהוָה אֹתָם מִשָּׁם, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ; וַיַּחְדְּלוּ, לִבְנֹת הָעִיר. ט עַל-כֵּן קָרָא שְׁמָהּ, בָּבֶל, כִּי-שָׁם בָּלַל יְהוָה, שְׂפַת כָּל-הָאָרֶץ; וּמִשָּׁם הֱפִיצָם יְהוָה, עַל-פְּנֵי כָּל-הָאָרֶץ. {פ

רבי אברהם אבולעפיה כותב בספרו מפתח החוכמות: "ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים (בראשית פרק יא פסוק א) שהורה בזה מהות הלשונות ושכולם יש להם התחלה אחת. והיא לפי הקבלה, לשון הקודש שהיא אם כל הלשונות ואף על פי שטבע המציאות מורה על פרידת הגויים בארץ... לפי דרך החוכמה תושג מציאות השכל בכל לשון אך לפי הקבלה לא יושג דברו כי אם בלשון הקדש לבד."

לפי רבי אברהם אבולעפיה נוכל להבין את החוכמה האמיתית של כל הלשונות בלשון הקודש בלבד – לפחות לפי הקבלה ולא לפי הפשט.

נחזור ליונה הנביא הבורח בספינה לתרשיש.... תרשיש? איפה זה? מתברר שתרשיש מזוהה עם ספרד של היום. רגע, רגע .... אם נלך לפי שיטת אבולעפיה אז 'ספרד' בלועזית נקראת 'ספיין' משורש ס.פ.ן. ובעברית זה מיד מתקשר ל'ספינה' ול'ספון'.

[דוגמא נוספת "אפריקה" בעברית משורש פ.ר.ק. מלשון פריקת עול ושחרור העבדים.
בבוא העת נתרכז בקשר המיוחד שיש בין עם ישראל לאפריקה במיוחד לעם הכושי יוצאי בני חם, והסיוע המיוחד של היהודים בדרכם אל יעודם כ"אפריקה" כעם הפורק עול בדפיה ההסטוריה. וגם אראה את הקשר המיוחד שלהם 'בני חם' עם היונה והעורב והגאולה הקרובה של עם ישראל בפרט והעולם בכלל – ואף זה עלה ב'צירוף מקרים' עם לימוד כתביו של רבי אברהם אבולעפיה, היונה והעורב אך אל נקדים את המאוחר]


יונה מוצא ספינה השטה לספיין כדי להיות ספון בה בבורחו מפני שליחות האל.

האם אמצא בספרד יונה ועורב?

על כך בפרק הבא.....

קוראות יקרות [נכתב בלשון נקבה אך מופני גם למין החלש* - הגברים שביננו] אומנם אני קורא למאמרים 'צירופי מקרים' אולם אינני מאמין ב'אקראיות' ואומנם המילה 'מקרה' בחילוף אותיות מסתירה את האמת לאמיתה, שהכל 'רקמה' אחת במכלול ה'קרמה' ש'ה-רקם' לנו.

אשמח לקרא את תגובותיכן, שאלותיכן, האם היונה והעורב מופיעים אצלכן גם בצורה זו או אחרת? לא ב'מקרה' הגעתם עד הנה לקרא את הכתוב כאן, לכן חשוב לי המשוב......

*ואם גבר כל שהוא נפגע שקראתי לנו הגברים 'המין החלש' אני מתנצל. אך שאל נא את עצמך שאלה אחת: האם באמת ובתמים אתה חושב שגברים היו יכולים ללדת? ואם כן, האם היה חוזר על זה שנית? בינה יתרה ניתנה לנשים אמרו חז"ל וגם בתפילה אנו חלשים ביותר - אנו זקוקים לעשרה אנשים בכדי להתפלל כהלכה ונשים? אפילו דמעה אחת מספיקה והקדוש ברוך הוא סופרן אחת לאחת [מתוך אוצר המדרשים]

אור וטוב
אוריאל מעוז

<<< צירופי מקרים חלק א

 

                                  

 
    
 
 
 מונה המבקרים בחסות Postool
האתר נבנה ע"י מיכל יצחק-הלוי halevym@bezeqint.net
אתר "התעוררות"