אם אתם רוצים לערוך את התמונה שבחרתם, לחצו על EDIT BACKGROUND
עכשיו כשהוספתם למשחק תמונת רקע, זה הזמן להוסיף לשלב תמונת רקע!
5: הוספת רקע לשלב
חזרו למאפייני ה"חדר" ולחצו על הכרטיסייה BACKGORUNDS
זהו חלון הרקעים:
ולהלן כל מיני אפקטים לרקע:
1. כש DRAW BACKGROUND COLOR מופעל, החדר יהיה צבוע בצבע. את הצבע אפשר לבחור ע"י לחיצה על BACKGROUND COLOR.
2. זו היא מערכת איתה תוכל לשים תמונת רקע בשלב. אם אתה צריך שתי תמונות רקע בשלב או יותר, אז אתה לוחץ על עוד BACKGROUND שברשימה ואז לוחץ עושה את מאפייניו. מתכנת התוכנה נתן אפשרות רק ל8 רקעים ולא יותר!
3. כשVISIBLE WHEN ROOM STARTS מופעל, אז הרקע יופיע. בלי זה אין רקע!
4. כשFOREGROUND IMAGE מופעל, תמונת הרקע תהיה גבוהה מהכל, כלומר כל הדברים שיהיו בשלב, לא יופיעו כי תמונת הרקע מסתירה אותם.
5. בחלון זה אתה בוחר את תמונת הרקע.
6. כשTILE HOR מופעל, תמונת הרקע תופיע במאוזן ברצף.
כש TILE VERT מופעל, תמונת הרקע תופיע במאונך ברצף. אם שתיהם מופעלים, אז תמונת הרקע תופיע בכל השלב. אם שתיהם מכובים, תמונת הרקע תופיע בשלב אבל היא לא תהיה מפורסת בשלב.
7. X ו Y זה הגובה והרוחב של מיקום התמונה בשלב. אתם יכולים להזיז את התמונה ע"י שינוי המספרים
הזכויות שמורות לאתר המשופר של מקס
GAME MAKER היא תוכנה מצוינת שנותנת אפשרות לבנות משחקי מחשב. לעשות משחקים עם התוכנה זה כיף גדול!
תוכלו להכניס למשחקים שלכם תמונות, קולות, מוזיקות, אנימציות ועוד מלא דברים בקלות רבה!! לתוכנה יש שפת תיכנות משלה אבל אל תתנו לזה לעצור אתכם מכיוון שיש מלא פעולות מוכנות ומיוחדות שאיתם תוכלו לבנות משחקים בקלות. GAME MAKER היא תוכנה חופשית! (: אפילו תוכלו למכור את המשחקים שבניתם!(מומלץ לעלות את המשחק לאינטרנט כדי שאנשים יורידו ויהינו) כשתורידו את התוכנה תקבלו איתה גם קולות ומוזיקות ודמויות כדי שתוכלו לעשות את המשחק שלכם.
במדריך אתם תלמדו תוך כדי בניית המשחקים.
תמיד תוכלו להוריד דוגמאות, לדבר עם אנשים על בניית משחקים, להיכנס לאתרים של אנשים שבנו משחקים והכל באתר של התוכנה:
http://www.gamemaker.nl/
לפני שתתחילו לקרוא את המדריך, תיקחו לתשומת לבכם שאני כתבתי כאן איך לעשות משחקים בסיסיים שאיתם תלמדו את בסיס התוכנה, לאחר שתקראו את כל מה שכתבתי ותבינו, תוכלו לעשות משחקים מורכבים יותר. אני רשמתי את מה שאני יודע בבניית משחקים. בהצלחה!
במשחק זה נעשה דברים בסיסיים. נעשה דמות הולכת ע"י לחיצת החצים בתוך מבוך והיא צריכה למצוא יציאה מהמבוך. במשחק נעשה 3 שלבים (אם אתם רוצים תוכלו לעשות עוד). בואו נתחיל בלהכניס אנימציות\תמונות.
1:הוספת תמונות או אנימציות
כדי להוסיף תמונה או אנימציה, נלחץ על האיור עם הצורות הצבעוניות שמופיע למעלה בסרגל הכלים:
לזה קוראים SPRITE. הלחצן הזה הולך להיות החבר הכי טוב שלכם במהלך הכנת המשחק. כאשר לחצנו על לחצן להוספת SPRITE הופיע חלון וכתובית בצד שמאל:
הכתובית בצד 0 SPRITE היא השם של הSPRITE. כדי לשנות את השם, כתבו בריבוע שלידו מופיע הכתובית :NAME
נקרא לה: sababa. רצוי לכתוב באנגלית מכיוון שאם תכתבו בעברית, יהיו בעיות במשחק. לאחר שקראנו לה סבבהJ נעלה תמונה או אנימציה מהמחשב (תוכלו להשתמש באוסף האנימציות והתמונות שקיבלתם עם התוכנה). כדי לעלות קובץ של תמונה למשחק, לחצו על LOAD SPRITE ואז יופיע חלון שבוא אתם תסיירו במחשב ותעלו תמונה למשחק. לאחר שהעלתם את התמונה, לחצו OK.
וזה מה שאתם צריכים לקבל:
אנחנו נלמד עוד על הSPRITE בהמשך. עכשיו נתחיל לעבוד על האובייקטים.
2: הוספת אובייקטים והכרת "אירועים" ופעולות
האובייקטים הם הדמויות והם יצטרכו לעשות פעולות שאתם תחליטו. בלעדיהם, לא תוכלו לשחק...
עכשיו נעבוד על האובייקט של SABABA. כדי ליצור אובייקט חדש לחצו על האיור עם העיגול הכחול שבסרגל הכלים:
כאשר תלחצו על העיגול הכחול להוספת אובייקט, הופיע חלון וכתובית בצד שמאל:
נקרא לאובייקט SABABA גם אבל אם אתם רוצים תוכלו לקרוא לזה איך שאתם רוצים. לאחר מכן, נתאים לאובייקט את הSPRITE המתאים לו כדאי שיראו את הדמות "סבבה" במשחק. כדי להתאים לו SPRITE צריך ללחוץ על המלבן שבתוכו כתוב :
כשתלחצו, תופיע רשימה שבה יופיעו כל התמונות שהכנסתם למשחק. תבחרו בSABABA.
אם לא תתאימו SPRITE לאובייקט, לא תראו את האובייקט במסך אבל הוא עדיין יהיה פעיל.
זה מה שצריך להיות לכם לעכשיו:
עכשיו נתחיל לתכנת את סבבהJ
בכל אובייקט יש פקודות שאומרות לו מה לעשות ומתי לעשות.
אנחנו צריכים עכשיו לעשות את סבבה שיזוז כשנלחץ על החיצים. כדי לעשות זאת צריך לבחור את האירוע המתאים EVENT
בתוכנה יש כל מיני אירועים:
· זה אירוע שאומר "מה יקרה כשהאובייקט נוצר בשלב?"
· זה אירוע שאומר "מה יקרה כשהאובייקט מושמד בשלב?"
· זה אירוע שאומר "מה יקרה כשנגמר הזמן?" נלמד על זה בהמשך.
· זה אירוע שאומר "מה יקרה בזמן שהאובייקט
קיים בשלב?"
כלומר, בזמן שהאובייקט מופיע במסך הוא עושה פעולות.
· זה אירוע שאומר "מה יקרה כשהאובייקט נוגע באובייקט אחר?"
זה אירוע שאומר "מה יקרה כהשחקן לוחץ על
מקש כלשהו במקלדת?"
זה אירוע שאומר "מה יקרה כהשחקן לוחץ על
לחצן בעכבר?"
זה אירוע שבו יש כל מיני אירועים כמו "מה קורה
אם האובייקט מחוץ לשלב?" או "מה קורה לשלב (שבו
נמצא האובייקט) כשהוא מתחיל?"
זה לא אירוע. על זה אני אסביר בהמשך.
זה אירוע שדומה לאירוע KEYBOARD
רק שאירוע זה מפעיל פעולות רק פעם אחת
כשלוחצים על מקש לחיצה ארוכה
וKEYBOARD מפעיל פעולות ללא הפסקה עד
אשר שהשחקן מפסיק ללחוץ על המקש.
זה אירוע שאומר "מה יקרה כהשחקן "ישחרר" את
את המקש שעליו לחץ?"
אנחנו רוצים ש"סבבה" האובייקט יזוז במסך כאשר לוחצים על החיצים. כדי לעשות זאת צריך להוסיף לאובייקט אירוע של לחיצת מקש במקלדת.
בחלון האובייקט יש כפתור שכתוב בו ADD EVENT:
לחצו עליו. לאחר שלחצתם עליו יופיע חלון עם כל האירועים שהזכרתי:
נבחר KEYBOARD
עכשיו יופיע חלון עם מלא שמות של מקשים במקלדת:
נלחץ על שהוא מסמל את החץ שפונה שמאלה.
כשנלחץ, יעלם החלון עם האירועים ותופיע כתובית בתוך המלבן:
זה אומר שנוסף לאובייקט האירוע שאומר "מה יקרה כהשחקן ילחץ על החץ השמאלי?"
עכשיו אנחנו צריכים לעשות את מה שיקרה.
אנחנו צריכים ש"סבבה" יזוז שמאלה לשם כך נוסיף את הפעולה שתזיז את "סבבה".
בצד ימין, של האובייקט תראו מן כרטיסים שבהם מופיעות כתוביות:
מה שכרגע יש לכם זה:
MOVE
1MAIN
2MAIN
CONTROL
DRAW
SCORE
CODE
(בתמונה ששמתי יש עוד כרטיסיות שאין לכם, אל תתייחסו לזה
זה לא חשוב.)
כרטיסיות אלה נקראות "ספריות" LIBRARIES
לכל ספרייה יש שם ובכל ספרייה יש גם פעולות.
כרגע הספרייה שפתוחה לכם, לפי מה שאני חושב, היא MOVE
ספרייה זו מכילה פעולות להזזת האובייקט בכל מיני דרכים. אנחנו צריכים פעולה שתזיז את "סבבה" שמאלה.
הפעולה שמתאימה להזזת דברים היא עם הסמל הבא:
·
כדי להוסיף אותה לתוך האירוע, צריך לסחוב אותה לתוך המלבן האמצעי הריק ואז ל"שחרר" אותה בתוך הריבוע.
כשתפילו את הפעולה לתוך הריבוע, יופיע חלון עם חצים:
זהו חלון המאפיינים של הפעולה. מה שכרגע אנחנו צריכים שסבבה יזוז שמאלה אז לחצו על החץ השמאלי.
לאחר מכן נבחר את המהירות בו סבבה יזוז, נבחר 4 אז כתבו 4 בSPEED:
וזה מה שצריך לצאת לכם:
לאחר מכן לחצו OK.
לבינתיים עשינו שסבבה יזוז שמאלה כאשר לוחצים על החץ השמאלי שבמקלדת.
עכשיו מה שנותר לעשות זה שיזוז ימינה כשלוחצים על החץ הימיני, יזוז למעלה כשלוחצים על החץ שפונה מעלה ושיזוז מטה שלוחצים על החץ שפונה מטה. זה לא מסובך בכלל. עשו אותו דבר רק הוסיפו את האירועים UP, DOWN ו RIGHT
ובהם תשימו את הפעולה שמזיזה את האובייקט רק אל תשכחו לכתוב בSPEED: 4 וללחוץ על החצים המתאימים לאירועים. כשתסיימו לחצו OK.
זה מה שצריך להיות לכם כשתסיימו:
כדאי לבדוק אם סבבה עובד בסדר, צריך להריץ את המשחק.
לחצו על החץ הירוק שבסרגל הכלים שלמעלה:
כשזה יפעיל את המשחק, תופיע הודעה!
הודעה זאת אומרת שלמשחק אין שלבים!
זה הזמן לעשות שלבים למשחק!
לחצו OK בהודעה.
3: הוספת שלבים
כדי להוסיף שלב חדש למשחק, לחצו על הסמל הריבוע שבסרגל הכלים שלמעלה:
כשתלחצו עליו, יופיע חלון עם הרבה ריבועים:
חלון זה נקרא "חדר" ROOM
החדרים הם השלבים במשחק.
אנחנו נלמד עכשיו על בניית שלבים!
אם תלחצו על כפתור ההרצה (החץ הירוק שבסרגל הכלים), יופיע חלון אפור. זה משום שעוד לא שמנו כלום בשלב. בתוך החדרים יש מן כרטיסיות שראינו באובייקט:
בכל כרטיסייה יש את האפשרויות לבניית השלב:
BACKGROUNDS- בכרטיסייה זו, יש אפשרות לשים לשלב רק תמונת רקע.
4: הוספת רקע למשחק
אם אתם רוצים לשים לשלב תמונת רקע, עליכם להוסיף למשחק תמונת רקע ע"י לחיצה על הסמל עם הנוף שבסרגל הכלים:
כאשר תלחצו יופיע חלון:
זהו חלון להוספת תמונת רקע לשלב. כדי לעלות רקע, לחצו על LOAD BACKGROUND:
לאחר מכן יופיע חלון שבו תסיירו במחשב שלכם כדי למצוא תמונה בשביל המשחק שלכם. בחרו תמונה(תוכלו להשתמש באוסף הרקעים שקיבלתם עם התוכנה). לאחר מכן שבחרתם, לחצו OK.
אם אתם רוצים לערוך את התמונה שבחרתם, לחצו על EDIT BACKGROUND
עכשיו כשהוספתם למשחק תמונת רקע, זה הזמן להוסיף לשלב תמונת רקע!
5: הוספת רקע לשלב
חזרו למאפייני ה"חדר" ולחצו על הכרטיסייה BACKGORUNDS
זהו חלון הרקעים:
ולהלן כל מיני אפקטים לרקע:
1. כש DRAW BACKGROUND COLOR מופעל, החדר יהיה צבוע בצבע. את הצבע אפשר לבחור ע"י לחיצה על BACKGROUND COLOR.
2. זו היא מערכת איתה תוכל לשים תמונת רקע בשלב. אם אתה צריך שתי תמונות רקע בשלב או יותר, אז אתה לוחץ על עוד BACKGROUND שברשימה ואז לוחץ עושה את מאפייניו. מתכנת התוכנה נתן אפשרות רק ל8 רקעים ולא יותר!
3. כשVISIBLE WHEN ROOM STARTS מופעל, אז הרקע יופיע. בלי זה אין רקע!
4. כשFOREGROUND IMAGE מופעל, תמונת הרקע תהיה גבוהה מהכל, כלומר כל הדברים שיהיו בשלב, לא יופיעו כי תמונת הרקע מסתירה אותם.
5. בחלון זה אתה בוחר את תמונת הרקע.
6. כשTILE HOR מופעל, תמונת הרקע תופיע במאוזן ברצף.
כש TILE VERT מופעל, תמונת הרקע תופיע במאונך ברצף. אם שתיהם מופעלים, אז תמונת הרקע תופיע בכל השלב. אם שתיהם מכובים, תמונת הרקע תופיע בשלב אבל היא לא תהיה מפורסת בשלב.
7. X ו Y זה הגובה והרוחב של מיקום התמונה בשלב. אתם יכולים להזיז את התמונה ע"י שינוי המספרים. | | |
רקע, זה הזמן להוסיף לשלב תמונת רקע!
5: הוספת רקע לשלב
חזרו למאפייני ה"חדר" ולחצו על הכרטיסייה BACKGORUNDS
זהו חלון הרקעים:
ולהלן כל מיני אפקטים לרקע:
1. כש DRAW BACKGROUND COLOR מופעל, החדר יהיה צבוע בצבע. את הצבע אפשר לבחור ע"י לחיצה על BACKGROUND COLOR.
2. זו היא מערכת איתה תוכל לשים תמונת רקע בשלב. אם אתה צריך שתי תמונות רקע בשלב או יותר, אז אתה לוחץ על עוד BACKGROUND שברשימה ואז לוחץ עושה את מאפייניו. מתכנת התוכנה נתן אפשרות רק ל8 רקעים ולא יותר!
3. כשVISIBLE WHEN ROOM STARTS מופעל, אז הרקע יופיע. בלי זה אין רקע!
4. כשFOREGROUND IMAGE מופעל, תמונת הרקע תהיה גבוהה מהכל, כלומר כל הדברים שיהיו בשלב, לא יופיעו כי תמונת הרקע מסתירה אותם.
5. בחלון זה אתה בוחר את תמונת הרקע.
6. כשTILE HOR מופעל, תמונת הרקע תופיע במאוזן ברצף.
כש TILE VERT מופעל, תמונת הרקע תופיע במאונך ברצף. אם שתיהם מופעלים, אז תמונת הרקע תופיע בכל השלב. אם שתיהם מכובים, תמונת הרקע תופיע בשלב אבל היא לא תהיה מפורסת בשלב.
7. X ו Y זה הגובה והרוחב של מיקום התמונה בשלב. אתם יכולים להזיז את התמונה ע"י שינוי המספרים. | | |