ניהול רגשות דרך קריקטורות
בשנים האחרונות מדברים יותר ויותר על טיפוח האינטליגנציה הרגשית. המושג אינטליגנציה רגשית הוא מושג רחב הכולל מודעות עצמית ,התמדה ,שליטה בדחפים,דבקות,אמפתיה , כשירות חברתית ועוד.
דמיינו את החברה האידיאלית בה הייתם רוצים לחיות ..... אני רואה בעיני רוחי סביבה נעימה,הוגנת,מצמיחה,מכילה ואמפתית. פחות אלימות , פחות גרושים,ופחות עצבנות,דיכאונות ופשיעה.
על מנת לאפשר חיים בחברה כזו עלינו לטפח אינטליגנציה רגשית .
ככל שנטפח יותר את האינטליגנציה הרגשית אצלנו ואצל ילדינו נחיה בחברה מתוקנת יותר שטוב ונעים לחיות בה.
דניאל גולדמן בספרו "אינטליגנציה רגשית" [הוצאת מטר] טוען:
"האינטליגנציה הרגשית אינה מקובעת ברגע הלידה ואפשר לטפח, לחזק ולעודד אותה".
על יסוד הנחה זו מבוסס משחקי החמישי " ניהול רגשות דרך תמונות". אני מקווה שהמשחק הזה יאפשר צמיחה ,למידה הדדית אינטליגנציה רגשית והתעשרות במגוון כישורי חיים.
בחרתי בקריקטורות כי הן ידידותיות מצחיקות מביעות תוכן עשיר במילים ספורות הן מאפשרות שעות של בילויי של תקשורת ושל למידה הדדית ומפרה .
ניהול רגשות דרך תמונות
המטרה |
האמצעי |
פיתוח אינטליגנציה רגשית |
המללה של רגשות המובעים בתמונות
באופן בלתי מילולי |
פיתוח חשיבה יצירתית בפתרון בעיות |
דיון על אופציות שונות לפתירת בעיות . |
פיתוח גישה הומוריסטית לחיים |
שימת דגש על הדברים שהצחיקו אותנו |
בניית פרספקטיבה מאוזנת וריאלית |
שימת דגש על ההפרזה בתמונות |
התמונות המוצגות הן קריקטורות בהן יש מוטיבים שיוכלו לעזור לנו בפיתוח האינטליגנציה הרגשית והחברתית שלנו.
הקריקטורה עוזרת לקרא לפרש ולהבין מצבים חברתיים שמוצגים במילים מעטות.
הבנת הפרספקטיבה של הזולת והבנת נורמות התנהגות בריאות מעודדות
דיבור עצמי ,מעין ניהול דיאלוג פנימי ,שבו המשתתף בוחן את עצמו תוך כדי התייחסות לקריקטורה.
המוטיבים בקריקטורה |
היישום בחיי היום יום על סמך האינטליגנציה החברתית ,רגשית. |
הגזמה –הרגיל והמקובל נראה בגללה כעיוות מוזר.
______________________________
מצבים של נוקשות מכאנית כשנחוצה גמישות. |
מעודדת גמישות רגשית ומחשבתית וראייה ביקורתית או חומלת כלפי התנהגויות אנושיות.
________________________
לאדם עם אינטליגנציה רגשית יש גמישות המותאמת לנסיבות . |
ערבוב עניינים נתון מסוים עשוי לקבל שני מובנים שונים: האחד אפשרי אך שגוי והשני ממשי.האדם המעורב במצב יודע רק את המובן האפשרי אך השגוי ואילו לנו ברור המובן והממשי . |
*נותן פרספקטיבות מגוונות לפירוש כל נושא.
*עוזר בשינויי עמדות על ידיי דגש על הפירוש המוטעה שלעיתים אנו נותנים לדברים |
עולם הפוך –חילוף תפקידים ,שבירת הציפיות שלנו ,הניגוד למוכר ולידוע הוא זה שמעורר בנו צחוק |
מאפשרים שיפוט חברתי וחשיבה יצירתית
ואמפתית . |
פעילויות להורה למטפל ולמנחה
1. התבונן בקריקטורות ומצא קריקטורה המזכירה לך את עצמך. הסבר את הדימיון שמצאת בינך לבין הקריקטורה.
2. בחר את אחת הקריקטורות ותן המלצות" לגיבור "שלה ,הסבר את המלצותיך.
3. בחר קריקטורה ודמיין שיח בין הדמויות. תאר מה ההרגישה ומה אמרה כל אחת מהדמיות.
4. האם יש בקריקטורה דמות המעוררת בך הזדהות איתה?
5. בחר קריקטורה ומנה את הרגשות העולים ממנה הסבר את דבריך.
6. שאל שאלות רבות ככל האפשר על הקריקטורה.
7. בחר מס קריקטורות שבהן מוצגת תכונה אנושית דומה. [אנוכיות, קמצנות, טיפשות טוב לב, יוזמה וכו...]
8. אתה הבימאי,כתוב תסריט פסימי ותסריט אופטימי לכל אחת מהקריקטורות.
הקריקטורות באדיבות אתר" דעת" www.daat.ac.il
להורדת הקובץ כקובץ Word יש ללחוץ כאן: DownLoad
כל הזכויות שמורות לפרח בן-דוד משחקים www.perach.txt.co ®
|