פרק ראשון - יום א'
שיר השמים , הארץ וכל צבאם
שמים אומרים .הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוֹד-אֵל וּמַעֲשֵׂה יָדָיו מַגִּיד הָרָקִיעַ :
(תהלים , יט , ב )
.bmp)
שמים אומרים . מגרמי השמים נראית גדולת הקב"ה , ומעשה ידיו בבריאה נראה מהרקיע .
שייכות הנברא לשירה : כשמתבוננים ורואים את השמים ואת אינסופיותם וכן את מהלכם
וסיבובם של צבא השמים על סדר נכון מתמיד ובלתי משתנה - כמאמר פיו של הקב"ה , כי אז מספרים
השמים בזה על כבוד- אל שבראם ומנהיגם , והרקיע מגיד ומפרסם שזה מעשי ידיו של הקב"ה .
אֶרֶץ אומרת . לְדָוִד מִזְמוֹר לַיהוָה הָאָרֶץ וּמְלוֹאָהּ תֵּבֵל וְישְׁבֵי בָהּ: (תהלים , כד , א)
ואומר. מִכְּנַף הָאָרֶץ זְמִרת שָׁמַעְנוּ צְבִי לַצַּדִּיק: (ישעיה , כד , טז)
.jpg)
ארץ אומרת . לה' ארץ ישראל וכל אשר בה , שאר העולם ויושביו . וכתוב עוד . מקצה הארץ שמענו נבואות
שהתנבאו , שתהיה תקומה לצדיקים .
שייכות הנברא לשירה : כשמתבוננים על הארץ התלויה באוויר בין שאר גרמי השמים ואינה נופלת לשום צד ,
בזה הארץ מעידה ואומרת שהכול שייך לשם יתברך ומהפסוק בישעיה אנו למדים שהארץ אומרת שירה .
גן עדן אומר. עוּרִי צָפוֹן וּבוֹאִי תֵימָן הָפִיחִי גַנִּי יִזְּלוּ בְשָׂמָיו, יבוא דוֹדִי לְגַנּוֹ וְיאכַל פְּרִי מְגָדָיו: (שיר השירים, ד , טז )
.jpg)
גן עדן אומר . התעוררי לנשב רוח הצפון , ובואי רוח דרום ותִנשבי אל גני כדי שיטיפו בשמיו , יבוא הקב"ה אל הגן שהכנתי לו , ויאכל פירותיו החשובים שזימנתי לו .
שייכות הנברא לשירה : אם גן עדן התחתון ריחו משובח כל כך ופירותיו כה טעימים ,
כל שכן גן עדן העליון עצמו לצדיקים .
גֵיהִנם אומר. כִּי-הִשְׂבִּיעַ נֶפֶשׁ שׁוֹקֵקָה וְנֶפֶשׁ רְעֵבָה מִלֵּא-טוֹב:
(תהלים , כז , ט)
.jpg)
גיהנום אומר . כי ה' השביע את הנפש המתאווה , ואת הנפש הרעבה מִלא בכל טוב .
שייכות הנברא לשירה : אם בגיהינום התחתון משביע הקב"ה את הרשעים משום אפילו רק
מידה אחת טובה שנהגו ,כל שכן שהקב"ה ישביע נפש רעבה של הצדיקים וימלאם כל טוב .
מִדבָּר אומר. יְשֻׂשׂוּם מִדְבָּר וְצִיָּה וְתָגֵל עֲרָבָה וְתִפְרַח כַּחֲבַצָּלֶת:
(ישעיה , לה , א)
.jpg)
מדבר אומר . ישישו היושבים במדבר ( ציון ) ובארץ שממה ( ירושלים ) , ויגיל הגן המדברי
( ארץ ישראל ) ויעלה פרחים כוורד .שייכות הנברא לשירה : הרואה את המדבר מבין שלא לחינם נברא , אלא כדי להשתבח בו לעתיד לבוא כשיהיה מיושב.
שייכות הנברא לשירה : הרואה את המדבר מבין שלא לחינם נברא , אלא כדי להשתבח בו לעתיד לבוא כשיהיה מיושב.
שדות אומרים. יְהוָה בְּחָכְמָה יָסַד-אָרֶץ כּוֹנֵן שָׁמַיִם בִּתְבוּנָה: ( משלי , יג , יט )
.jpg)
שדות אומרים . ה' בחכמת התורה ברא את העולם והתקין את השמים בתבונת התורה .
שייכות הנברא לשירה : נִלמד מזה על חכמת בריאת ה' שטבע בטבע כי רק אחר הזריעה , אחרי
שהזרע נרקב בתוכה וצריך האדם להתפלל למי גשמים מהשמים - רק אח"כ צומח השדה . זהו
מוסר לאדם שאם אינו חורש וזורע כראוי בענייניו שלו , לא יוכל לצפות לתוצאה ובוודאי שעליו לבקש
על כך סיוע משמים .
מים אומרים. לְקוֹל תִּתּוֹ הֲמוֹן מַיִם בַּשָּׁמַיִם וַיַּעַל נְשִׂאִים מִקְצֵה אָרֶץ: ( ירמיה , נא , טז )
.jpg)
מים אומרים . בעבור נתינתו קול המיית מים באוויר השמים , אז מעלה ה' מסוף הארץ את העננים
לרום השמים .
שייכות הנברא לשירה : רואים את מי הגשמים מתהווים על ידי העננים שעולים מלמטה והקב"ה הוא
שנותן בהם מים מלמעלה , לכן מי - הגשמים אומרים על כך שירה .
ימים אומרים. מִקֹּלוֹת מַיִם רַבִּים אַדִּירִים מִשְׁבְּרֵי-יָם אַדִּיר בַּמָּרוֹם יְהוָה: ( תהלים , צג , ד)
.jpg)
ימים אומרים . יותר מקול המים העצומים ויותר מחוזק גלי הים , חזק ואדיר ה' בשמי המרום .
שייכות הנברא לשירה : ככל ששומעים את הקולות האדירים של גלי הים ויודעים שהם מאת השי"ת ,
או אז מבינים עד כמה אדיר ועצום הוא הקב"ה שבראם .
נהרות אומרים. נְהָרוֹת יִמְחֲאוּ-כָף , יַחַד הָרִים יְרַנֵּנוּ:
( תהלים , צח , ח )
.jpg)
נהרות אומרים . נהרות יכו כף אל כף בשמחה , ויחדיו כל ההרים ברינה ישוררו .
שייכות הנברא לשירה : כאשר רואים את הנהרות שאינם פוסקים לעולם אפילו בזמן יובש ,
מבינים איך שתמיד הם עושים רצון קונם וכאילו מוחים כף ומודים ומשבחים לקב"ה .
מעינות אומרים. וְשָׁרִים כְּחֹלְלִים כָּל-מַעְיָנַי בָּךְ : ( תהלים , פז )
.jpg)
מעינות אומרים . והמשוררים ישוררו בחלילים , ויאמרו שכל עיוני ומבטחי בך .
שייכות הנברא לשירה : המעיינות מודים ומשבחים לקב"ה על כי הם נובעים מים חדשים בכל
רגע ורגע ובלי הפסק כלל .