x
בניית אתרים בחינם
   דף הבית    מראי מקומות    חבורות    שיעורים    פורום
 
    צור קשר
    ערכים
    כלים

 

ט.

 

שויא אנפשיה

 

סוגיית הגמ' אמר ר' אלעזר האומר וכו'.

שיטמ"ק ד"ה נאמן לאוסרה, ד"ה ואמאי ס"ס היא, ד"ה לא צריכא

סוגיית הגמ' כריתות יב. משום שאדם נאמן על עצמו

הגהות הרד"ל שם

ביאור הגר"א חו"מ סי' ע"ט ס"ק ג'. ובאבה"ע סי' ג' ס"ק י"א

קצות החושן סי' ל"ד אות ד' מ-ולכן נראה. ובסי' פ' אות ב'

תרומת הכרי סי' א' ד"ה ואת, ע"כ נראה לפע"ד

פתחי תשבוה יו"ד סי' א' אות י"ח. ובאבה"ע סי' ס"ח אות ד'

חידושי הגרעק"א כב. ד"ה תוס' ישנים

קובץ שעורים אות נ"ח

רמב"ן ב"מ ג: ד"ה יכול לומר

שיעורי הגרש"ש בספר וזאת ליהודה עמ' שס"א אות א' (מובא גם בספר אוהל אברהם)

שער המלך פ"ט מהל' אישות הט"ו עד ד"ה גם מה.

בית יעקב ט: ד"ה עוד יש לחלק

שו"ת ברית אברהם סי' ג' אות י"א

דעת הרא"ה דל"א שויא אנפשיה במידי דרבנן, ובחי' הגרעק"א כתב דהתוס' פליגי בזה.

 

תרתי לריעותא

 

תוס' ד"ה לא צריכא

תוס' הרא"ש סוף ד"ה אי בעית אימא

גמ' נדה ב: מקוה שנמדד. רש"י שם ד"ה תרתי.

תוס' שם ד"ה דאיכא (עי' ר"ן חולין ג. ד"ה גרסינן, עי' שם ברשב"א גרסינן דביאר יותר) וד"ה התם.

תוס' הרא"ש שם ד"ה אדרבה

גמ' קי' אתמר קדשה אביה. רש"י שם ד"ה הכא. תוס' שם ד"ה ושמואל

שב שמעתתא ג' פר' ט"ז

פני יהושע ד"ה וי"ל

תוס' עה. ד"ה אבל, מ- ומיהו תימה

תוס' הרא"ש עה. ע"ד התוס' וא"ת אמאי.

קובץ שיעורים אותיות רס"ד, רס"ה

שערי יושר שער ב' פ"א עד ד"ה ועפ"ד

דו"ח רעק"א כתבים דף צ' ד"ה ובזה מיושב. (בדפוסים ישנים)

עי' עוד גמ' חולין י: ובתוס' שם ד"ה ודלמא.

 

ביסוד דין ס"ס ודין ס"ס במקום חזקה

 

א.

תוד"ה ואי בע"א

פנ"י ד"ה בא"ד האומר וכו' וכן מה שהביא שם בקוטרס אחרון

קונה"ס כלל ו' סק"ז (דס"ס הוי רובא דאיתא קמן)

אחיעזר ח"ב סי' ב' סק"י דס"ס ה"ל כרובא דליתא קמן

קה"י סי' י"א אות ב' ד"ה ולפ"ז

ש"ש שמעתתא א' פי"ח ד"ה אך קשה

                        ב' פט"ו מד"ה ולכן נראה לענ"ד, ובזה ניחא

חי' הגרש"ש ב"מ סי' ז' סוף אות י"ב

שיח צדק סי' ג' מ-ועתה, ובגמ' קידושין

חי' ר' דוד פסחים ט: ד"ה ונראה שאמר

מעגלי צדק פסח סי' ג' ד"ה ונראה דהנה

 

ט:

 

בדין ס"ס שאינו מתהפך ושם אונס חדי הוא

 

סוגיית הגמ' עד ט: אמר רב יהודה

תוס' ד"ה אי למיתב. ובתוס' ישנים. תוס' ד"ה ואי.

מגיד משנה פ"ג מאיסו"ב הל' ב'

חידושי הגרעק"א ד"ה בא"ד וא"ת

פני יהושע ד"ה בא"ד וא"ת אכתי

ש"ך כללי ס"ס אותיות יד, טו. ובהגהות דגול מרבבה.

חי' הגרעק"א החדשים ע"ד התוס' (מספר אותיות דהגרעק"א)

חי' הגרנ"ט סי' כ"ה בענין ס"ס

ספק הפרי מגדים כללי ס"ס אות י"א. בס"ס בשם אחד, אי הוי ס"ס מה"ת או מדרבנן

 

ס"ס להוציא ממון

 

תוס' ד"ה אי למיתב

דו"ח להגעק"א ד"ה מתני' והוא אומר – ידי.

קונטרס הספיקות כלל ו' אות ז'

פני יהושע ד"ה בא"ד וקשה

שב שמעתתא א' פרקים י"ט כ' כ"ג

קהילות יעקב סי' י"א אות א'

 

רע"א קמא סי' ק"ו מד"ה ועי' בתה"ד

ובשטמ"ק ב"ב צב: בשם גליון תוס'

גליון הש"ס לרע"א ב"ב צג:

שו"ת רע"א מהדו"ת סי' ק"ב אות ה'

מרדכי סופ"ק דכתובות, וכן בסו"פ אלמנה ניזונית

חלקת יואב חו"ב סי' ט"ו

חי' רע"א חו"מ סי' רצ"א

 

יב:

 

ברי ושמא

 

ביסוד דין ברי ושמא:

סוגיית הגמ' יב: ממתני'. תוס' ד"ה רב הונא

תוס' ב"ק לה: ד"ה מדסיפא

קוב"ש ב"ב אות תס"א. נתיה"מ סי' ע"ה אות ז'

פני יהושע ד"ה בתוס' ד"ה אמר רב הונא.

רא"ש אות י"ח מוהא דאמר – בדין ברי באיסורים.

קוב"ש כתובות אות כ"ו, שערי יושר שער ו' פרק י"ח ד"ה כתב.

אבי עזרי פי"ח מאיסורי ביאה ה"י והי"א ד"ה והנה מהדורא תלתאה

שיעורי הגרש"ר יבמות אות ת"ס

 

ברי ושמא במקום מיגו וחזקה:

שיטמ"ק ד"ה ונ"ל, שיטה ישנה

מאירי ד"ה אמר המאירי

בעל המאור טז. ד"ה וכיון

שיטמ"ק ו. ד"ה חכמים וי"ל. ד"ה וז"ל שיטה וא"ת. וד"ה וכתב – בדין רוב וחזקת ?

שיטמ"ק עה: ד"ה וכתב, ד"ה ואתאן

פני יהושע סוף פרק המדיר

ברכת שמואל סי' כ"ב אות ד'

שיח צדק סי' ו'

 

יג: - יד:

 

חזקת האם מהני לבת

 

מתני יג. ראוה מדברת – יג: ההוא ארוס

תוס' כו: ד"ה אנן, תוס' הרא"ש שם.

חי' הגרעק"א קידושין סו. ד"ה תוד"ה מאי. שב שמעתתא ב' פי"ט

אפיקי ים סי' י"ג אותיות ג' – ח' שערי יושר ש"ב פ"ב מד"ה ונראה לי – ד"ה ולפי"ז

חי' הגרש"ר סי' ט"ו אות ז' עד ד"ה ועפי"ז, סי' ט"ז מוהנה בעיקר

שיח צדק סי' ז'

 

ביסוד נאמנות האשה להתיר עצמה וולדה. וסוגייא דארוס וארוסתו

 

סוגיית הגמ' יג: ההוא ארוס

רא"ש אות י"ח מוהא דאמר

שב שמעתתא ב' פרקים י"ד ט"ז י"ז

חידושי הגרעק"א י"ג: מד"ה בסוגיא דראוה – יד.

קובץ שיעורים אותיות כ"א – כ"ז

חידושי הגרש"ר סי' ט"ו

 

 

אלמנת עיסה

 

סוגית הגמ' יד. רמי ליה אביי – יד: מתני'

תוס' ד"ה אלמנת

תוס' הרא"ש קידושין עה. ד"ה אלמנת

חי' הגרעק"א ד"ה תוד"ה אלמנת

בית יעקב בתוס' ד"ה אלמנת

קובץ שעורים חלק ב' סי' ב'

 

יד:

 

יסוד הדין דכל קבוע כמחצה על מחצה דמי

 

א.

מתני' יד: - סוף הפרק

תוס' ד"ה דלמא

סוגיית הגמ' נזיר יב האומר לשלוחו צא וקדש וכו'

תוס' ד"ה אשה שם

פי' הרא"ש שם

קובץ שעורים אותיות ל"ו, ל"ז, ל"ח, מ', מ"א

חידושי הגרש"ש סי' ט"ו ד"ה ועל כן

שערי יושר שער ד' פרק א' עד ד"ה אבל (חוץ מד"ה ועפ"י)

הפרי מגדים מסתפק האדם אזלינן בתר חזקה או ס"ס במקום קבועה. (סי' ק"י)

רש"ש יד: ד"ה אם רוב

קובץ שעורים ב"ב אותיות פ"ה – פ"ז

 

ב.

שב שמעתתא ד' פרקים י"ז י"ח

שערי יושר ש"ד פרק ד' מד"ה אבל.

 

יח:

 

אנוסים היינו

 

א.

מתני' העדים שאמרו. גמ' תנו רבנן.

רא"ש כ. אות י"ג

רמב"ן יט: ד"ה פסולי עדות

תוס' רי"ד כ. ת"ר וכו'

חידושי הגר"ח הלוי פ"ה מעדות

חידושי הגרש"ש ב"ב סי' י"ז אות ב'

 

ב.

בית יעקב ד"ה בגמרא

מהר"מ שיף ד"ה גמ', למימרא

דברי יחזקאל סי' י"ט אותיות א' – ג'

חידושי הגרש"ש סי' י"ח אות ב'

 

ג.

תוס' ד"ה הרי אלו נאמנים, מהרש"א , מהר"מ שיף.

תומים כללי מיגו אות צ"ד ד"ה ואמת – ואמת.

חידושי הרי"ם ד"ה ונראה דהנה במהרש"א

בית יעקב ע"ד התוס', חידושי הגרעק"א

הפלאה ד"ה אלא כי אתמר

חידושי הגר"ח הלוי פי"ב מגירושין ה"ג ד"ה ונראה, ובגליונות חזו"א

ברכת שמואל סי' כ"ד אות א', סי' כ"ו אות ב'

שיח צדק סי' ח'

 

יח:

 

ביסוד דין אין אדם משים עצמו רשע

 

חידושי הגרעק"א ד"ה אבל מחמת ממון, יבמות כה. ד"ה בהרע"ב

שב שמעתתא פרק ה' (ז) שמעתתא ז' (ה)

קובץ הערות סי' כה אות א', סי' כ"א אות א', ב'.

אבן האזל פ"ה מה' חובל ה"ז מד"ה וראיתי.

ברכת שמואל יבמות סי' י' אות א'

שערי יושר שער ו' פרק י"א מד"ה ובהא דאמרינן – ד"ה ומעתה.

חידושי הגרש"ר סי' י"ח מד"ה ונראה לומר

 

יח: - יט.

 

סוגיא דמודה בשטר שכתבו

 

סוגיית הגמ' יח: ת"ר וכו' – יט. אביי אמר

רש"י ד"ה אין

תוס' ד"ה טעמא, וד"ה מודה.

תוס' הרא"ש ד"ה מודה

תוס' רי"ד ד"ה אמר ר"ה וכו' "שכבר קיימו הלוה"

שיטמ"ק ד"ה וז"ל שיטה ישנה

חידושי הרי"ם ד"ה בגמ', טעמא.

בית יעקב ע"ד התוס' ד"ה מודה

אבן האזל פי"ד ממלוה הי"ד ד"ה והנראה. ובעמ' 86 (מכתבים) ד"ה והנה וד"ה ועכשיו

קובץ שעורים ח"ב סי' ג' אותיות ב' – ה'

שיח צדק סי' י' ד"ה ולכן נראה, עד סוף הסימן

ט.

 

תרתי לריעותא

 

תוס' ד"ה לא צריכא

תוס' הרא"ש סוף ד"ה אי בעית אימא

גמ' נדה ב: מקוה שנמדד. רש"י שם ד"ה תרתי.

תוס' שם ד"ה דאיכא (עי' ר"ן חולין ג. ד"ה גרסינן, עי' שם ברשב"א גרסינן דביאר יותר) וד"ה התם.

תוס' הרא"ש שם ד"ה אדרבה

גמ' קי' אתמר קדשה אביה. רש"י שם ד"ה הכא. תוס' שם ד"ה ושמואל

שב שמעתתא ג' פר' ט"ז

פני יהושע ד"ה וי"ל

תוס' עה. ד"ה אבל, מ- ומיהו תימה

תוס' הרא"ש עה. ע"ד התוס' וא"ת אמאי.

קובץ שיעורים אותיות רס"ד, רס"ה

שערי יושר שער ב' פ"א עד ד"ה ועפ"ד

דו"ח רעק"א כתבים דף צ' ד"ה ובזה מיושב. (בדפוסים ישנים)

עי' עוד גמ' חולין י: ובתוס' שם ד"ה ודלמא


ט.

 

שויא אנפשיה

 

סוגיית הגמ' אמר ר' אלעזר האומר וכו'.

שיטמ"ק ד"ה נאמן לאוסרה, ד"ה ואמאי ס"ס היא, ד"ה לא צריכא

סוגיית הגמ' כריתות יב. משום שאדם נאמן על עצמו

הגהות הרד"ל שם

ביאור הגר"א חו"מ סי' ע"ט ס"ק ג'. ובאבה"ע סי' ג' ס"ק י"א

קצות החושן סי' ל"ד אות ד' מ-ולכן נראה. ובסי' פ' אות ב'

תרומת הכרי סי' א' ד"ה ואת, ע"כ נראה לפע"ד

פתחי תשבוה יו"ד סי' א' אות י"ח. ובאבה"ע סי' ס"ח אות ד'

חידושי הגרעק"א כב. ד"ה תוס' ישנים

קובץ שעורים אות נ"ח

רמב"ן ב"מ ג: ד"ה יכול לומר

שיעורי הגרש"ש בספר וזאת ליהודה עמ' שס"א אות א' (מובא גם בספר אוהל אברהם)

שער המלך פ"ט מהל' אישות הט"ו עד ד"ה גם מה.

בית יעקב ט: ד"ה עוד יש לחלק

שו"ת ברית אברהם סי' ג' אות י"א

דעת הרא"ה דל"א שויא אנפשיה במידי דרבנן, ובחי' הגרעק"א כתב דהתוס' פליגי בזה.


ט.

 

ביסוד דין ס"ס ודין ס"ס במקום חזקה

 

א.

תוד"ה ואי בע"א

פנ"י ד"ה בא"ד האומר וכו' וכן מה שהביא שם בקוטרס אחרון

קונה"ס כלל ו' סק"ז (דס"ס הוי רובא דאיתא קמן)

אחיעזר ח"ב סי' ב' סק"י דס"ס ה"ל כרובא דליתא קמן

קה"י סי' י"א אות ב' ד"ה ולפ"ז

ש"ש שמעתתא א' פי"ח ד"ה אך קשה

                ב' פט"ו מד"ה ולכן נראה לענ"ד, ובזה ניחא

חי' הגרש"ש ב"מ סי' ז' סוף אות י"ב

שיח צדק סי' ג' מ-ועתה, ובגמ' קידושין

חי' ר' דוד פסחים ט: ד"ה ונראה שאמר

מעגלי צדק פסח סי' ג' ד"ה ונראה דהנה
ט:

 

בדין ס"ס שאינו מתהפך ושם אונס חדי הוא

 

סוגיית הגמ' עד ט: אמר רב יהודה

תוס' ד"ה אי למיתב. ובתוס' ישנים. תוס' ד"ה ואי.

מגיד משנה פ"ג מאיסו"ב הל' ב'

חידושי הגרעק"א ד"ה בא"ד וא"ת

פני יהושע ד"ה בא"ד וא"ת אכתי

ש"ך כללי ס"ס אותיות יד, טו. ובהגהות דגול מרבבה.

חי' הגרעק"א החדשים ע"ד התוס' (מספר אותיות דהגרעק"א)

חי' הגרנ"ט סי' כ"ה בענין ס"ס

ספק הפרי מגדים כללי ס"ס אות י"א. בס"ס בשם אחד, אי הוי ס"ס מה"ת או מדרבנן

 

ס"ס להוציא ממון

 

תוס' ד"ה אי למיתב

דו"ח להגעק"א ד"ה מתני' והוא אומר – ידי.

קונטרס הספיקות כלל ו' אות ז'

פני יהושע ד"ה בא"ד וקשה

שב שמעתתא א' פרקים י"ט כ' כ"ג

קהילות יעקב סי' י"א אות א'

 

רע"א קמא סי' ק"ו מד"ה ועי' בתה"ד

ובשטמ"ק ב"ב צב: בשם גליון תוס'

גליון הש"ס לרע"א ב"ב צג:

שו"ת רע"א מהדו"ת סי' ק"ב אות ה'

מרדכי סופ"ק דכתובות, וכן בסו"פ אלמנה ניזונית

חלקת יואב חו"ב סי' ט"ו

חי' רע"א חו"מ סי' רצ"א


יב:

 

ברי ושמא

 

ביסוד דין ברי ושמא:

סוגיית הגמ' יב: ממתני'. תוס' ד"ה רב הונא

תוס' ב"ק לה: ד"ה מדסיפא

קוב"ש ב"ב אות תס"א. נתיה"מ סי' ע"ה אות ז'

פני יהושע ד"ה בתוס' ד"ה אמר רב הונא.

רא"ש אות י"ח מוהא דאמר – בדין ברי באיסורים.

קוב"ש כתובות אות כ"ו, שערי יושר שער ו' פרק י"ח ד"ה כתב.

אבי עזרי פי"ח מאיסורי ביאה ה"י והי"א ד"ה והנה מהדורא תלתאה

שיעורי הגרש"ר יבמות אות ת"ס

 

ברי ושמא במקום מיגו וחזקה:

שיטמ"ק ד"ה ונ"ל, שיטה ישנה

מאירי ד"ה אמר המאירי

בעל המאור טז. ד"ה וכיון

שיטמ"ק ו. ד"ה חכמים וי"ל. ד"ה וז"ל שיטה וא"ת. וד"ה וכתב – בדין רוב וחזקת ?

שיטמ"ק עה: ד"ה וכתב, ד"ה ואתאן

פני יהושע סוף פרק המדיר

ברכת שמואל סי' כ"ב אות ד'

שיח צדק סי' ו'
יג: - יד:

 

חזקת האם מהני לבת

 

מתני יג. ראוה מדברת – יג: ההוא ארוס

תוס' כו: ד"ה אנן, תוס' הרא"ש שם.

חי' הגרעק"א קידושין סו. ד"ה תוד"ה מאי. שב שמעתתא ב' פי"ט

אפיקי ים סי' י"ג אותיות ג' – ח' שערי יושר ש"ב פ"ב מד"ה ונראה לי – ד"ה ולפי"ז

חי' הגרש"ר סי' ט"ו אות ז' עד ד"ה ועפי"ז, סי' ט"ז מוהנה בעיקר

שיח צדק סי' ז'

 

ביסוד נאמנות האשה להתיר עצמה וולדה. וסוגייא דארוס וארוסתו

 

סוגיית הגמ' יג: ההוא ארוס

רא"ש אות י"ח מוהא דאמר

שב שמעתתא ב' פרקים י"ד ט"ז י"ז

חידושי הגרעק"א י"ג: מד"ה בסוגיא דראוה – יד.

קובץ שיעורים אותיות כ"א – כ"ז

חידושי הגרש"ר סי' ט"ו

 

 

אלמנת עיסה

 

סוגית הגמ' יד. רמי ליה אביי – יד: מתני'

תוס' ד"ה אלמנת

תוס' הרא"ש קידושין עה. ד"ה אלמנת

חי' הגרעק"א ד"ה תוד"ה אלמנת

בית יעקב בתוס' ד"ה אלמנת

קובץ שעורים חלק ב' סי' ב'


יד:

 

יסוד הדין דכל קבוע כמחצה על מחצה דמי

 

א.

מתני' יד: - סוף הפרק

תוס' ד"ה דלמא

סוגיית הגמ' נזיר יב האומר לשלוחו צא וקדש וכו'

תוס' ד"ה אשה שם

פי' הרא"ש שם

קובץ שעורים אותיות ל"ו, ל"ז, ל"ח, מ', מ"א

חידושי הגרש"ש סי' ט"ו ד"ה ועל כן

שערי יושר שער ד' פרק א' עד ד"ה אבל (חוץ מד"ה ועפ"י)

הפרי מגדים מסתפק האדם אזלינן בתר חזקה או ס"ס במקום קבועה. (סי' ק"י)

רש"ש יד: ד"ה אם רוב

קובץ שעורים ב"ב אותיות פ"ה – פ"ז

 

ב.

שב שמעתתא ד' פרקים י"ז י"ח

שערי יושר ש"ד פרק ד' מד"ה אבל.


יח:

 

אנוסים היינו

 

א.

מתני' העדים שאמרו. גמ' תנו רבנן.

רא"ש כ. אות י"ג

רמב"ן יט: ד"ה פסולי עדות

תוס' רי"ד כ. ת"ר וכו'

חידושי הגר"ח הלוי פ"ה מעדות

חידושי הגרש"ש ב"ב סי' י"ז אות ב'

 

ב.

בית יעקב ד"ה בגמרא

מהר"מ שיף ד"ה גמ', למימרא

דברי יחזקאל סי' י"ט אותיות א' – ג'

חידושי הגרש"ש סי' י"ח אות ב'

 

ג.

תוס' ד"ה הרי אלו נאמנים, מהרש"א , מהר"מ שיף.

תומים כללי מיגו אות צ"ד ד"ה ואמת – ואמת.

חידושי הרי"ם ד"ה ונראה דהנה במהרש"א

בית יעקב ע"ד התוס', חידושי הגרעק"א

הפלאה ד"ה אלא כי אתמר

חידושי הגר"ח הלוי פי"ב מגירושין ה"ג ד"ה ונראה, ובגליונות חזו"א

ברכת שמואל סי' כ"ד אות א', סי' כ"ו אות ב'

שיח צדק סי' ח'
יח:

 

ביסוד דין אין אדם משים עצמו רשע

 

חידושי הגרעק"א ד"ה אבל מחמת ממון, יבמות כה. ד"ה בהרע"ב

שב שמעתתא פרק ה' (ז) שמעתתא ז' (ה)

קובץ הערות סי' כה אות א', סי' כ"א אות א', ב'.

אבן האזל פ"ה מה' חובל ה"ז מד"ה וראיתי.

ברכת שמואל יבמות סי' י' אות א'

שערי יושר שער ו' פרק י"א מד"ה ובהא דאמרינן – ד"ה ומעתה.

חידושי הגרש"ר סי' י"ח מד"ה ונראה לומר


יח: - יט.

 

סוגיא דמודה בשטר שכתבו

 

סוגיית הגמ' יח: ת"ר וכו' – יט. אביי אמר

רש"י ד"ה אין

תוס' ד"ה טעמא, וד"ה מודה.

תוס' הרא"ש ד"ה מודה

תוס' רי"ד ד"ה אמר ר"ה וכו' "שכבר קיימו הלוה"

שיטמ"ק ד"ה וז"ל שיטה ישנה

חידושי הרי"ם ד"ה בגמ', טעמא.

בית יעקב ע"ד התוס' ד"ה מודה

אבן האזל פי"ד ממלוה הי"ד ד"ה והנראה. ובעמ' 86 (מכתבים) ד"ה והנה וד"ה ועכשיו

קובץ שעורים ח"ב סי' ג' אותיות ב' – ה'

שיח צדק סי' י' ד"ה ולכן נראה, עד סוף הסימן
האתר נעשה להגדיל תורה ולהאדירה אפשר להעתיק אך לא למטרות רווח
להצעות ייעול נתן להשאיר הודעה בצור קשר