בעזה"י
כ'
אדר תשנ"ט
סימן א
במטרת ההשבעה
ובפעולתה
א"ר אבין
א"ר אלעא אר"י היה חייב לחבירו שבועה ואמר נשבעתי והעדים מעידין אותו
שלא נשבע הוחזק כפרן לאותה שבועה. ולמדו מכאן רבותינו הראשונים דאם לא
הוחזק כפרן נאמן הוא לומר נשבעתי, והנה אי נימא דענינה של שבועה הוא ההתבררות שיש
בה בנאמנותה כי אז הלא יפלא מה ענין לטענה זו, ב"ד יבקש את בירור השבועה וזה
מביא להם טענת שבועה, ולא מבעיא אי נימא דחיובו ממון והשבועה פוטרתו בנאמנותה כי
אז ודאי דטענת שבועה אינה שבועה ואין כאן נאמנות שבועה אלא נאמנות טענה,
אלא אף כאשר נבין דחיובו הוא שבועה ובהעדר השבועה מתחייב הוא ממון עדיין כאשר נבין
בפשוטו שענין השבועה הוא התבררות פטורו בנאמנותה מה תועלת בטענתו לפני ב"ד,
ותרי תיוהי איכא בהא, חדא דאף אם אמת בפיו שכבר נשבע מ"מ כיון שלא נשבע בפני
ב"ד
ולא נודעה להם שבועתו לא נתקיימה מעולם פרשת שבועה אשר ענינה שב"ד תובעים
הימנו התבררות פטורו בשבועה והשבועה שלא באה לאזניהם אינה אלא מעשה שבועת ביטוי
אבל לא פעלה שום התבררות והרי היא כעדים שלא הגידו עדותם ורק כאשר ידעו הב"ד
משבועתו נפעלה כאן התבררות השבועה, ואף אי נימא דע"י שראויה לו דין טענה בזה
אזי טענתו גופה היא המביאה שבועתו לפני ב"ד ובה גופא מתקיים ענין השבועה –מה
שיש לפקפק בזה הרבה-, אכתי בהא
גופא יש לנו לתמוה מפני מה תאמן טענתו.
ולמדנו מכאן שלא בקשנו ממנו שיודע לנו זכותו בשבועתו אלא
את מעשה השבועה בקשנו ממנה אשר בה נתחייב ואותה צריך הוא לקיים, ואם תשאל מה תועלת
בזה, הלא כבר אמרו בה ריש ב"מ רמי רחמנא שבועה עליה כי היכי דלודי והנה
נתחייב בעשייתה ונחסם ממנו הממון עד אשר יעשנה כדי למנוע ממנו לזכות במה שאינו שלו
ועיקרה חיוב עשייה מסוימת שהוטלה עליו.
עוד ראיה לזה ממש"כ הריטב"א בשם הרא"ה
וכ"כ הר"ן לקמן מז. דיורש שאין בו דינא דמתוך חייב להשבע שבועה דאורייתא
שאינו יודע והרמב"ן בב"מ צח. כ' דגלגול שבועה מחייב מה"ת שבועת
איני יודע [וכ' שם דזה א"צ לפנים ולא ניתן ליכתב],
ואי אמרת שדרישת השבועה היא דרישת בירור לב"ד מה יוסיף תת לנו בשבועתו שאינו
יודע וכי בזה יתברר לנו פטורו בגוף הממון ואין בין יודע ואינו יודע אלא נדון
חיוביו הפרטיים ולא אותם
דנים הב"ד אלא את
תביעת התובע את ממונו ובזה לא תוסיף לנו אי ידיעת הנתבע ולא מידי, וע"כ שלא
בקשנו ממנו לברר את האיני יודע שלו אלא מעשה שבועה כדי למנוע צד גזל הממון
בידיעתו, [והחולקים וסוברים דליכא שבועת איני
יודע יתכן דס"ל דכיון דעיקר צד הגזל בממון לא ימנע שהרי גם כאשר נשבע שאינו
יודע עדיין צד הגזל ממון קיים אין שבועה לחצאין ויתכן דס"ל שנאמן הוא בטענת
איני יודע ואשר ממילא אין על מה להשביעו ראה הערה 7].
וכבר נודעו ד' הרשב"א בב"ק מא. דליכא שבועה
בקנס כיון דשבועה כי היכי דלודי ואילו הודה כבר נפטר,
וכן הרמב"ן בב"מ לז. נשתמש בכי היכי דלודי כדי לפטור בעובדא דהתם
עיי"ש, וראה תשובת רב שרירא ורב האי גאון בטור סי' צ"ו סכ"ג אשר כ'
שם דמשביעים א"א אף שאין לה מה לשלם עתה כי משביעין את הנתבע אולי יודה לכן
גם אותה משביעין אולי תודה.
וראה בבעה"ת שער כ"ט ח"ב אות ח' אשר
ג"כ תלה ענין שבועה בכי היכי דלודי
[והנה ד' בעה"ת שם הם בחנוני שטען על בעה"ב אמרת לי לתת לפועליך
כו"כ ונתתי ובעה"ב טוען לא אמרתי וחייבו שם בשבועה"ת אם הוא
מוב"מ וכ' שם טעם חיובו דקיי"ל כר"מ דדד"ג ודבר הגורל"מ
כממון דמי וכיון דחזקת שליח עושה שליחותו ודבר הגורל"מ הוא כמאן דטעין עליה
בגוף הממון דמי עיי"ש, ובקצוה"ח סי' צ"א סק"ז פי' ענין
הגורל"מ במה דאין החנוני נוטל אלא בשבועה ומי יימר דמשתבע כדאמרי' לעיל לב:
אבל בש"ך שם סקכ"ו ובביאור הגר"א סק"כ וכ"ב כ'
דהבעה"ת מיירי בגוונא שאין החנוני צריך להשבע ומה דתלה לה בדד"ג פי'
הש"ך שם סקכ"ז שהוא בעיקר חיובו של חנוני וכבר השיגו בקצוה"ח שם
בזה, והנה הבעה"ת לא הזכיר כלל שם ענין שבועת החנוני אבל מה שהזכיר שם בדבריו
הוא בחיובו של בעה"ב מדין חזקת שליח עושה שליחותו והיה נראה לי מלשונו דבזה
תלה את ענין הגורל"מ,
והיינו דכיון דאין בעה"ב יודע בנתינת החנוני ואינו נתבע להודות אלא באמירתו
לחנוני א"א להחשיבו כנטען בגוף הממון דאף דבדיני ממון חנוני מהימן לחייבו
מ"מ אין כאן ידיעת חיוב שיחשב שהבעה"ב יודע בחיוב ונתבע להודות בידיעתו
זו אלא הוא נתבע להודות דאיכא עליה דינא דחנוני הנאמן בהך חזקה ותביעה זו נחשבת
תביעת גורל"מ,
ואם כנים אנו בזה הרי מבואר מזה דענינה של שבועה היא כי היכי דלודי דאז שפיר הכא
תביעת השבועה ממנו היא שיתברר ענין הגורל"מ ולא חיוב הממון עצמו כי כל הודאתו אינה אלא בתורת חנוני
אבל אם חיוב השבועה הוא לברר פטורו כי אז מאחר שכבר הוכרעה חזקת שליח עושה שליחותו
ויש כאן חיוב ממון מוכרע אשר הלה מתעלם ממנו בכפירתו מה טעם לא יתחייב שבועה לברר
פטורו וכי יכול הוא להעמיד פטורו בדבר אחר מלבד בכפירתו ויש כאן כפירה גמורה במה
שבלעדיה מתחייב ודו"ק, אלא שכמובן לא נבנה מסמרות על הפי' המחודש בד'
בעה"ת ואשר רבותינו לא פירשוהו כן].
עוד אשר אראה כסיוע לזה הוא ממש"כ הרמ"א בסי'
פ"ז סט"ז בשם המרדכי [בשם מהר"ם]
והרא"ש דשבועה
דלהבא הנעשית כדין בחפץ מועלת לפוטרו מהשבועה,
כי אם נאמר דענינה של שבועה הוא שיתברר פטורו כי אז מה דשבועה דלהבא תהני בזה הוא
מפני שענין הבירור שבה נגמר בחזקת לא יעבור על שבועתו והוא מתקיים גם בשבועה
דלהבא, וא"כ אמאי בעי' שבועת הבע"ד דווקא למה לא תועיל שבועת אדם אחר
המוחזק באותה חזקת כשרות, ובשלמא למאן
דס"ל דבעי' דווקא שבועה דלהבא י"ל שענין הבירור שבה שייך למשפחת טענות
שהבע"ד נאמן בטענתו הבאה בשבועה והיא צורת טענה מבוררת וממילא אינה מסורה אלא
לבע"ד ככל דיני הטענות, אבל אי מהניא שבועה להבא אין לה כל שייכות עם עניני
טענה ואינה אלא הוכחה ובמה עדיפא הוכחת שבועת הבע"ד משבועת אחרים, וע"כ
שענינה חובת שבועה בעלמא ואשר הוטלה עליו ומטרתה כי היכי דלודי ואחר שהוטלה עליו
לא יוכל להפטר בשבועת אחרים כי אין שבועה מבררת פטור ואינה פוטרת משבועה כלל,
ובהיות החובה מוטלת עליו לא תתקיים בשבועת אחרים אלא בשבועתו הוא בין לעבר בין
להבא, ואף שנשבע קודם שנתחייב
סגי לן להחשב כנתקיים חיובו וכהקדים קיומו משא"כ בשבועת אחרים.
ומן הסברא כ"ה, כי הנה אי נימא דענינה של שבועה הוא
לברר פטורו כי אז הלא אין טעם לומר דהוא רצון הב"ד בעלמא לדעת אשר טוב עשו
במה שפטרוהו אלא היא תביעת ב"ד לברר אמתת פטורם ולעכבו לבירור השבועה,
וא"כ ל"ש שבועה אלא היכא דאיכא שבע או שלים אבל היכא דא"א לבטל את
הפטור בשום פנים אין כאן שייכות לשבועה, והלא מצינו שבועת ר"ה בהמפקיד לד: על
שומר המשלם שמשביעין אותו שבועה שאינה ברשותו ומה טעם בשבועה זו והלא לשלם ישלם
ואילו החפץ אינו לפנינו ולא נוכל לעשות עמו דבר כאשר טוען אין לי חפץ זה וכי נוכל
להכותו בעלמא [עד מוות] על אשר לא נשבע [או וכי על תביעת מניעת הכאתו נחייבנו
שבועה], שמא תאמר התם שבועה מדבריהם היא
ואין מביאין ממנה ראיה לשבועה"ת, כבר כ' הרא"ש בשילהי מכילתין דמה
שאינה אלא מדרבנן הוא מפני דכל שבועת אינה ברשותי דשומרים מה"ת אינה אלא
ע"י גלגול הלא"ה היתה שבועה של תורה ככל שבועת השומרים והריטב"א שם
בב"מ הוקשה לו מה חידש ר"ה בשבועתו הלא שבועת השומרים היא ותי' דכיון
דמשלם ל"ח ליה מה"ת שיעכב החפץ בתשלום דמים, למדנו מדבריהם דשייך
שבועה"ת אף כאשר הוא משלם ול"ש לומר לו שבע או שלים ואמנם בקצוה"ח
סי' ע"ג סק"ב כ' דמה דהיא מדבריהם הוא מפני העדר שבע או שלים אבל בד' הראשונים הנ"ל מבואר
להדיא לא כן, וע"כ שענינה של שבועה הוא חובת מעשה שבועה אשר נכפנו בה כדי שאם
שקרן הוא יודה וישיב את אשר לחבירו
|