x
בניית אתרים בחינם
   דף הבית    מראי מקומות    חבורות    שיעורים    פורום
 
    צור קשר
    ערכים
    כלים

 

סימן ג

בענין שוה כסף ככסף

ענינו ומה היה הנרצה לולא האי דינא

באיזה ערך נתפסים חיובי התורה

בחיובי מינים מסוימים וחיובא דמיטב

בביאור סוגיא דב"ק ט. אי דלית ליה פשיטא

בפועל אשר קצץ ערך או מין מסוים

וידון בדיני הממון אם חלים בערך החפץ או בערך הווייתו

ועוד ענינים מסתעפים

א

אם

בקשנו להתעלם מלשון שו"כ ככסף והיינו מפרשים דעיקר הענין הוא שאין כל צורך להתייחס לכסף אלא כל בעל ערך ושימוש ראוי הוא מצד עצמות ערך הנאת שימושו לכל אותם ענינים אשר נתרבה שו"כ, כי אז שומה עלינו לבאר מפני מה נתלה שיעורם בכסף.

והנה שיעור פרוטה מבואר על היות הדבר מזולזל מבחינת ההשגה, כי מה ששו"כ השוה פחות מפרוטה לא יחשב ממון אינו מפני גריעות השימוש וההנאה שבו אלא מפני שהשגתו קלה מפרוטה, ואשר לכן אין בו תורת תביעת ממון למפסידו ואין בו תורת קונה חפצים, אשר כל אלו דברים התלויים באמת בקלות השגתו, אבל שיעורי הדינרים והסלעים לא נוכל לפרש כן, ונצטרך לומר שתליית השיעור בהם הוא כאמת מדה, כי אמרה תורה שהנאה החשובה בדרגת כו"כ דינרים וסלעים נצרכת במקום הזה, והיות האדם מחליף הנאה מסוימת בשיעור זה של דינרים קובע ההנאה אצלו בשיעור זה.

אלא דכ"ז מבואר כאשר שויותם נקבעת לפי עצמות ערכם, והיינו שאם אין אדם מוכן להחליף הנאה מסוימת בשיעור דינר מפני שאין הנאה זו חשובה לו יותר מכן, כי אז שפיר יהוה הכסף מדה נכונה לחשיבות עצמות ההנאה, אבל כאשר סיבת קביעת הערך היתה מפני ריבוי חפצים אלו בשוק ואילו נעדרו היה כ"א משלם בעדם סך גדול יותר, כי אז כאשר אנו דנים על עצמות ההנאה ולא על מחיר כספה אין מדת מחירם בשוק מדה נכונה כלל, שאין זולם בשוק אלא ביחס לדברים אחרים המושגים פחות מהם אבל עצמות הנאת גופם לא נשתנתה מאומה, ]הגע עצמך בימי שלמה שהיה הכסף כאבנים לא נחשב מאומה וכי החמש סלעים בימיו ל"ה חמש סלעים לפדות בהם את הבן הלא ודאי דכלפי עצמיותם לא נשתנה ערכם ע"י מה שהם מושגים לרוב ובחנם, כ"ה בנ"ד כאשר אנו אומרים שחשיבות השו"כ בשימושו העצמי תלוי[, ובשלמא במזיק עלינו להעריך הדבר הניזק עם התשלום ההיה מחליף זב"ז ונדון זה בערכת ההחלפה ודאי יקבע לפי מה שראוי להחליף זב"ז ואשר בזה מחירם בשוק וקושי השגתם קובע כדין, אבל בתשלומין הקצובין בתורה למה זה יהיה שיעור השו"כ תלוי בכח השגתו וביחס ערכו בענין זה מול הכסף.

ולכאורה י"ל דהא דשיעור דמיו בשוק קובע ערכו לקיום התשלומין אף שאין זה מודד שויו שבגופו היינו מפני דנימא דתשלומין מתקיימים לא בעצמות החפץ אלא בהוויית החפץ לו, והיינו כי כל המשתלם בקבלת חפץ יתכן לדון ענין הקבלה בתרי גווני, כי יתכן לדון הענין בעצמות החפץ שבהיות לו חפץ פלוני נתקיימו התשלומין בחפץ זה, ויתכן לומר שהתשלומין מתקיימים בעצמות הקבלה בלבד כי החפץ יבא מבורא עולם וערך הבעלות והווית חפץ זה הוא הענין הבא מהנותן ובו יתקיימו גם ישתערו התשלומין, והיינו כמה שוה לו וכמה ערך יש בהווית החפץ והיותו בעלים על חפץ זה, וכד נימא הכי שפיר שיעור ההנאה הוא לפי מחיר דמיו בשוק, כי הנאת הקבלה לעולם משתערת כפי אשר יצטרך לשלם עבור קבלה זו[1].

אלא שעיקר הדבר לייחס כח התשלום לענין הזכייה ולא לחפץ עצמו אינו נכון לכאורה, שהרי במתנה ע"מ להחזיר בנו פדוי, ואילו באנו לשום ערך זכייה זו אין בה ממש, כי ערכה ודאי ידון עם התנאי שבה על אף דהוא מילתא אחריתי, ורק כאשר אנו דנים על ערך החפץ יש בו כל דמיו והוא שליט בכל החפץ כיון דתנאי מילתא אחריתי והנה אצלו חפץ בשיעור זה, משא"כ אם נשער בשיעור הנאת הזכייה.

ובאמת שעיקר הענין לבאר ענין שו"כ ככסף כאומר אין צורך בענין הכסף אלא כל שימוש ושיווי ראויים הם לענין זה, אינו מחוור כלל דא"כ אמאי בהוזלו כל הפירות בעולם משלם בהנאת פירות יותר ממה שהזיק ומשלם כפי שומת המטבע, הלא אם באנו לשום מצד הנאת פירות זה מול זה לכאורה לא נשתנה דבר אף מפאת קושי ההשגה כי מן הסברא יש לנו לומר שהמטבע הוא שהוקר, והיינו כי חשיבות ההשגה של הפירות אין טעם שתמדד במטבע כאשר כל הפירות בעולם שוים הם זל"ז לפני הזול ואחריו והשינוי האמיתי נתהווה במטבע, ובשלמא כאשר את המטבע אנו מבקשים שפיר אמרי' דכלפי עצמו אין חפץ משתנה לעולם וכשם דהמחויב סאה חטים משלם לעולם סאה חיטים כך המחויב סך ממון אשר ענינו נקבע במטבעות חייב לעולם שיעור זה דמטבעות כי ערכו העצמי קיים לעולם כלפי עצמו וזול ויוקר ענינם לעולם חפץ זה מול חפץ זה, ואף את חשיבות ההשגה אנו דנים ביחס לעצמו וכדינא דסאה חיטים, אבל אם אין ענין התשלומין נתפס כלל במעות למה ימדד הזול והיוקר בהם.

ואף אם נתעקש לומר שכ"ה הענין דלעולם דייני' שהשינוי מתהווה בפירות, וכל שלא יוחד בחיובו הנאת פירות מסוימת כסאה חיטים אזי חיובו הוא כללי בעניני ההנאות ובזה שיימי' חשיבותם לעולם ביחס למטבע, כי בענין הכללי המשותף לכל ההנאות יקבע המטבע את ערכם, אכתי מה נענה להמבואר בבכורות נ. דבהוסיפו על המטבע נתחייבו במטבע החדש בשיעור ה' סלעים,[2] ובזה ודאי אין ההוספה קובעת ומשנה שיעור חשיבות ההנאות בעולם, שהרי אף מזיק לא יצטרך לשלם כשיעור ההוספה אלא כשיעור הראשון, ורק בפדה"ב וחביריו שהוא שיעור קצוב בסלעים מהניא ההוספה לחייב כמותה, הרי דעכ"פ בהנך חיובים אין שיעור הסלעים כמבטא דרגת חשיבות מסוימת בכל החפצים ואינו אלא כמבטא א"ע דשם ותורת ה' סלעים נשתנה בתוספת זו שאנו דנים שם סלעים כחפצא לעצמו ושם חפץ זה מתקיים היום על המטבע החדש, והרי גם בהם איכא דינא דשו"כ ככסף[3].

וע"כ דעיקר החיובים לעולם תלויים במעות, אלא שיש חיובים התלויים במהות מעות והיינו כל אותם החיובים שאין שיעורם קצוב, ואשר לכן הוספת המטבע אינה מעלה אותם כי אין להם שייכות לשם מסוים במטבע, ורק כשהוזלו הפירות ביחס למטבעות והמטבעות הוקרו ביחס לפירות אזי ענינם של מעות קיים עדיין במקומו וכסאה חיטים, ויש חיובים התלויים בשם מסוים של מטבעות, הם החיובים ששיעורם קצוב ומהותם עולה בהוספת המטבע, בין כך ובין כך יסוד החיוב הוא במעות, ואעפ"כ מקיים את הענין בשו"כ.

ובפשוטו ענינו שבשו"כ יש מעלת הכסף, והיינו כי אשר אנו מבקשים בכסף אינו גוף המטבע העובר לסוחר אלא את התורת כסף וענינו שיש בו,[4] ולמדנו דגם בשו"כ מתקיים ענין זה, ולא מפני שראוי להמכר ולהביא דמים שהרי גם הנאה שא"א לה להמכר מהניא כשו"כ, אלא מפני שהוויית השו"כ כהוויית דמים ע"י מה שראויה הנאה זו להוציא עליה דמים והיא נישומית בדמים ובהווייתה נחשב כבעל רכוש דמים בשיעור אשר היה משלם עבורה.

אלא שבתשובת הרא"ש כלל ו' סי' י"ט ]הביאו באבנ"מ סי' כ"ז סק"ד[ הביא ענין שו"כ ככסף לגבי שוה כלי, וכ' שם שהמתנה ע"מ שיקבל כלי מסוים יתקיים תנאו בקבלת ערכו ]אם לא כוון לצעוריה שאז כוונתו בדווקא על צורה זו[ כיון דבכולה גמרא קיי"ל שו"כ ככסף, והרי מעלת הכלי ודאי לא תכון בדבר אחר,[5] ואם באמת נתייחס התנאי לענינו של כלי כיצד יתקיים בדבר השוה לו מבחינת מטבעות ואין בו ההשתמשות המסוימת שבאותו כלי, ומה זה ענין לשו"כ אשר בו יש להבין שענינם של רכוש סך מעות שייך בכל שו"כ משא"כ בהנאת מין מסוים וכלי מסוים.

וע"כ למדים אנו מד' הרא"ש דענין שו"כ הוא דעל אף שאין בשו"כ את הכסף מ"מ כיון ששוה הוא לו בערכו וניתן להחליף זב"ז אזי בדיני התורה ניתן לפרוע בשוה כמותו את החיוב אשר נסתיים במין מסוים, וכמושי"ת ענינו לפנינו באות ב', וסתמו של תנאי אשר אינו מכוון בו לצעורה הוא כפי יחס התורה בדיני תשלומיה.

ב

ובביאור

ענין זה שאת המין המסוים ניתן לפרוע בשוה כמותו אף שעיקרו של חיוב נסתיים באותו מין, יאמר, כי אין חיובי התורה מתקיימים על צורה מסוימת אלא על ערך מסוים, והיינו כי אף שהחיוב נתפס באמת בענין המסוים ואם הוקר אותו ענין או הוזל יהיה החיוב תלוי בו, ולא כתנאי בעלמא אשר שיעורי החיובים יגדלו ויקטנו לפי ערך אותו ענין אלא שעיקרו של חיוב נתפס באותה הנאה, מ"מ כיון שחידשה תורה דשו"כ ככסף דהיינו שאין בדיניה שום יחס אל צורת ההנאה וכל שינוי הנתפס בצורת ההנאה בלבד אין לו מקום בתורת ממון שבתורה, אזי התפסות החוב באותו מין אין לה משמעות אלא עד כמה שהענין קובע בתורת ממון שבו ליוקר וזול ולא בצורתו, כי החוב אינו קנין בדבר מסוים דנימא שאותו גוף שלו ונתבע על ידו, ואין הוא אלא תביעת היות לו ערך וממון, ולכן אף שהתביעה נתפסת בתביעת הנאת מין מסוים כי זו ערך התביעה ובה תלויים עניני היוקר וזול,[6] עדיין תוכל להתמלא תביעתו בדבר אחר השוה לו, כיון שמצד משפטי הממון שבתורה ל"ש תביעה אשר תאמר שעליו לקבל עצמות מעלת מין זה על מין אחר, וממילא בקבלו מין אחר בשוה לו כבר אין לו כל תביעת ממון בעיכוב המין, כיון שכל כוחו כאן הוא ענין התביעת ממון וכבר אין כאן תביעת ממון במצב זה, ודייני' לה כנתמלאה תביעתו ע"י שהחליף לו ממון אחר תחת זה,[7] כיון שאת התביעת ממון עצמה ישולם במין אחר, ודו"ק.

וראיה גדולה לזה לכאורה הוא מד' רש"י בב"מ קיח. אהא דתנינן התם שאין בעה"ב רשאי לומר לפועל טול מה שעשית בשכרך, וכ' רש"י שם אע"ג דבכל דוכתי אית ליה שו"כ ככסף הכא גבי פועל בל תלין שכרו כתיב מאי דאתני בהדיה עכ"ל, הרי דגם כד אתני בהדיה על מטבעות ל"ה מתחייב בזה לולא דרשתו של רש"י כיון דשו"כ ככסף, הרי דשו"כ ככסף מונע חלות חיוב למין מסוים[8].

והנה כל מחייבי התמורה הרי יסודם בתביעת החפץ הראשון אשר נלקח מהבעלים ואותו הוא תובע בתמורתו ותביעת תמורה זו חלה בגופו ובנכסיו של מחויב התמורה לקנות בהם שיעבוד קיום התמורה בכלל ממונו, וכאשר קבע תמורה מסוימת בערך מסוים אזי יסוד החיוב הוא במה שנתן לו החפץ הראשון עבור תמורה מסוימת זה דממילא נקבע שבאותו ערך ישתלם מה שנלקח ממנו באותו חפץ וחיוב זה חל על גופו ונכסיו להיות חיוב ממון, מעתה כאשר אנו אומרים דגם כשנקבעה תמורה למין מסוים לא יחול תורת חוב ממון בענין זה כי אין כח ממון כזה בדיני התורה עדיין הותרנו מקום לעיקר תביעת התמורה אשר אם נקבעה למין מסוים זה כי אז אף שלא עלתה בידי תביעת תמורה זו לחייבו בגופו ובממונו מ"מ עצמותה קיימת, ואף כי אין בזה כל קושי ומאן יימר שלא כן הוא, מ"מ האמת הוא דדינא דשו"כ ככסף מבטל אף עיקר תביעת התמורה, דכיון דבעיקר דינא דשו"כ ככסף ע"כ כלול גם שאין בדיני תמורה של התורה יחס אל מין מסוים וכדחזי' מדינא דשו"כ בגאולת ע"ע ששם אין הנדון אלא על תורת התמורה בלבד, והוא ענין שו"כ בקנינים וקידושין, ממילא גם לענין תמורה שנקצצה בידי הבעלים אמרי' הכי, כי אין ביד בעל החפץ לקבוע כל מה שיחפוץ ואין לו אלא כח קביעת החלפה ותמורה אשר בזה קובע מהותה כרצונו ממילא מהניא דינא דשו"כ ככסף לבטל כל תורת תביעת תמורה בענין זה, וכ"ש שהתמורות החלות מאליהם בלא קציצה שלא תהא בהם תורת מין מסוים כלל, ומ"מ עדיין אנו צריכים גם להאי כללא דבכלל דינא דשו"כ הוא שאין חיובי הממון מתייחדים למין מסוים, שהרי באמת חלו חיובי הממון בחיובי התורה על מין הכסף וכמושנ"ת לעיל אות א' מכח מה דשיעור החיוב נתלה בכסף ובפרט בפדה"ב וערכין[9], והיינו דאף שאין דיני התמורה דורשים הנאת מין מסוים מ"מ נתפס החיוב בשעתו על מין הכסף לענין קביעת שיעור החיוב,[10] ואם עכ"ז עדיין ניתן לפרוע בשויו ע"כ שאין בכח דין הממון לתבוע קיום המין המסוים בדווקא וכמושנ"ת.

אלא שיש לתמוה עכ"ז דהא בקרא מצינו חיובא דמיטב ואין זה קנס אלא חיוב ממון, הרי דשייך דיני ממון המתייחסים למין מסוים, וכן אדם מתחייב סאה חיטים ומין מטבעות[11].

והנה בב"ק ט. אהא דאר"ה דכסף או מיטב וקרא דסובין מרבה בדלית ליה מיטב, מקשי' אי דלית ליה פשיטא, ופרקי' מהו דתימא אמרי' ליה זיל טרח וזבין ואייתי ליה כסף קמ"ל, וצ"ב מאי פשיטא ליה למקשן שאין כסף או מיטב לעיכובא עד שתמה ע"ז פשיטא, ולא עוד אלא שגם התרצן לא השיבו ס"ד דווקא כסף או מיטב אלא ס"ד דאמרי' ליה זיל טרח וזבין וכו', מה לנו לתוספת זו כיצד יקיים חובו, ואמנם להמבואר בשו"ע סי' צ"ז סט"ו שאין בע"ח חייב להשכיר עצמו ולעשות שום מלאכה כדי שיהא לו לפרוע חובו אזי יתכן דבכלל זה גם פעולת מכירת נכסיו כדי שיהא לו מעות,[12] ושפיר הק' המקשן דבדלית ליה פשיטא דלו יהי שחיוב זה מעכב בדיעבד מ"מ לעולם א"א לחייבו ממה שאין לו וטירחא אינו מחויב ואין חיוב מיטב עדיף מעצם החיוב שאינו מחייבו לטרוח, אלא דלפ"ז הלא צ"ע מה השיבו התרצן ס"ד מהו דתימא זיל טרח וזבין אמאי ס"ד שיתחייב בקיום דינא דמיטב יותר מבקיום עיקרו של חוב, וכ"ש שעדיין יקשה למאן דס"ל שחייב להשכיר עצמו לפרוע חובו, עי' תשובת הרא"ש כלל ע"ח ס"ב.

ואשר יראה בזה הוא דדינא דמיטב חל לכתחלה כתפיסת זכות בדבר מסוים ולא כמי שחייב אותו ערך, והיינו שאין חיובו שיהיה לשכנגדו ערך והנאת מיטב, אלא שזכות לו לתבוע אותם קרקעות המיטב המסוימות, ולא מבעיא בשע"נ שאפשר לייחס זכות על הדבר המסוים אלא אף בשעה"ג, דכיון דקנין הממון שבשעבוד הוא שהוא בעלים עליו לענין כו"כ ממון ממילא שייך גם שיהיה בעלים עליו לענין אותה קרקע מסוימת שדינו ובידו לקחתה הימנו, והנה הסיום חל בדבר המסוים ולא בערכו של מין, והוכרחנו לזה מכח דינא דשו"כ ככסף המונע תורת תביעת ממון מערך מסוים וכמושנ"ת[13].

ולכן שפיר אקשי' התם אי בדלית ליה פשיטא אף אי נימא דבעיקרו של חוב אדם חייב לטרוח טירחא זו, כי חיובו של מיטב ע"כ מתייחס לכוחו כלפי הדבר המסוים וא"א שיהא ענין זה אלא בדבר המסוים אשר בידו, אבל כיצד יתבענו שישיג לו ענין זה מבחוץ כאשר אין עליו כל חוב שיהיה לו ענין מסוים זה ואת הדבר בעצמו הרי א"י לתובעו כלל ממנו, והיינו דבשלמא כאשר הוא נתבע כחוב על ערך מסוים אזי דין בעל חובו על גופו הוא להיות לו ממנו כו"כ ממון והעבדתו בטירחת השגת הממון היא חלק מצורת הוויית הממון אשר עליו כי הוא קנוי לו ומשועבד לו לכו"כ ממון והקנוי לו לכו"כ ממון נעבד על ידו בהשגת המעות, אבל כאשר א"א לדון על צורה זו כנתבעת כערך מסוים אלא שאנו אומרים ששליט הוא עליו נגד אותה שדה מסוימת כי אז כאשר אין השדה שלו אין כאן כל כח שיחייבנו להשיג שדה זו לעצמו כדי שהלה יוכל לשלוט בה דרכו, כי בהיות השדה מבחוץ ואנו מבקשים לשעבדו להיותה אצל חבירו הרי"ז ממש מתחייב חוב ממון לגוף מסוים ואין ענין כזה במשפטי ממון.

וע"ז השיבו מהו דתימא נימא ליה זיל טרח וזבין, והיינו דס"ד דחייב הוא לו גם את עצם הטירחא, דכשם שזכאי הוא עליו להפקיע ממנו סיום הקרקע כך הוא זכאי עליו ביחוד להעבידו לענין מסוים זה דהשגת הקרקע, ואף לסוברים דבכל חוב לא מצינו חיוב לטרוח להשגת פירעון, היינו מפני דס"ל שאין בכלל עיקר ההשתעבדות להיות לחבירו ממון השתעבדות גופו בענין הטירחא בזה, אבל גבי חיוב מיטב שחידשה תורה קנינים מסוימים בגופו לגבי חפצים מסוימים במטרת השגת המיטב[14] ס"ד דבכלל זה חידשה ג"כ חובת הטירחא במסוים כדי שיהא לו מיטב, והנו קנוי לו אף לענין השגת מיטב, וזה אשר תלו לה בלשון זה דמהו דתימא אמרי' ליה זיל טרח וזבין, דהיינו שנתחייב ביחוד ענין זה[15].

והראשונים בע"ז סב: הוכיחו מסוגיא דהתם דאין פועל יכול לחייב בשכרו חפץ מסוים ודנו כן גם על מין מסוים, וטעמם שם משום דמחסרא משיכה, והיינו דבאמת שייכא חובה כזו אלא שענינה כעניני הקנינים, וכמושנ"ת שא"א שיהיה תורת חיוב להשגת מין מסוים בדווקא ורק כלפי החפצים המסוימים שבידו בעלים הוא עליו לקחתו ממנו, וענין זה כבר מצריך דרכי קניני חפצים מסוימים ומטלטלין אינם נקנים בכסף אלא בחליפין, ושכר פעולה ל"ע חליפין[16].

ועיי"ש ברשב"א ור"ן שהוקשה להם מהאי דינא דא"י בעה"ב לומר לפועל טול מה שעשית בשכרך דחייב ליתן לו מעות דאלמא מתחייב הוא ליתן לו מין מסוים, ולדברינו היא קושיתו של רש"י שם דשו"כ ככסף דהיינו שאין שם תורת ממון לחול עליו דיני חיובים ואילו עניני קנינים ל"ש בפעולת פועל לגבי מטלטלין, ולזה הביא רש"י קרא דבל תלין שכרו, וענינו שלמדנו בהאי קרא דפעולה קובעת מחייב במה שקצץ, והיינו שיש בה כח קנין לעניני חיובי שכר מהאי קרא אף שאין בזה תורת קנין מהלכות הקנינים,[17] ולפ"ז לכאורה לדעת רש"י גם בחפץ מסוים יוכל לקצוץ וצ"ע[18].

והנה תשובת הרשב"א והר"ן על קושיתם מדינא דמעות היא, דשא"ה דסתם שכירות במעות היא ואדעתא דהכי נחת הילכך חייב ליתן לו מעות, אבל כשפסק עמו חטים כיון שאין סתם שכירות בחטים אלא שבא לדון עליו מחמת שהתנה עמו בכך לא קנה דהא לא משך, והדברים סתומין דמה מעלה למה דסתם שכירות במעות היא זולת מה דאדעתא דהכי עשה עמו, וכי יהיה האי סתמא מעולה יותר ממי שפירש להדיא חטים.

ואשר היה נראה מזה לכאורה הוא דבאמת אין כל מניעה מלחול חיוב על מין מסוים שלא בדרכי הקנאה, אלא שאין פועל יכול לקצוץ יתר על שכרו שלא בדרכי ההקנאה,[19]

ולכן הקוצץ חטים כאשר אין דרך שכירות בכך הו"ל קציצה יתר על שכרו וא"א אלא בדרכי הקנאה ואין פעולה קונה מטלטלין, אבל מעות שדרך פועלים בכך הו"ל שיעור שכרו ומהניא בלא הקנאה.

וממילא י"ל דאף רש"י לזה נתכוון בטענו שו"כ ככסף, דהיינו אף שיהיה שייך חיוב על מין מסוים מ"מ בהיות דבעיקר חיובו דממילא שו"כ ככסף[20] א"א לחייבו יתר על חובו במין מסוים, ולא ס"ל לרש"י כד' הראשונים דכסף חשיב שיעור שכרו, ולכן הביא קרא דבל תלין שכרו מאי דאתני בהדיה, ששם למדנו שבעה"ב מתחייב על העבידו את הפועל כפי שקצץ עמו[21], ונמצא לא למדנו כלל בד' רש"י שיש איזה ריעותא בעצמות החיוב על מין מסוים.

אכן באמת לשון הראשונים בע"ז לא משמע כלל שכוונתם לטענה זו שהרגילות לבקש מעות הופכתו לשכרו הראוי לו, ולא הזכירו שם אלא דאדעתא דהכי נחת, ודבריהם באמת צ"ב, אבל כבר אין לנו כל מקור לדרך זה בכוונתם, ואף בד' רש"י כמדומה שנח יותר לפרש שכוונתו דשו"כ ככסף מונע עצם אפשרות החיוב למין מסוים, וכמושנ"ת לעיל.

ג

והנה

פירשנו שקו"ט דסוגיא דב"ק דמאי דס"ד דלימא ליה זיל טרח וזבין הוא מפני דחיובא דמיטב מתייחס לחפצים מסוימים והוא מכח דינא דשו"כ ככסף, ואי קשיא לך דבתוס' דידן הרי מבואר דכ"ז דלית לן קרא דישיב בנזיקין ל"א בנזקין דשו"כ ככסף, והרי אותה סוגיא היא לולא קרא דישיב ולית לן עדיין בהו ענינא דשו"כ כסף, לק"מ דודאי אי דינא דשו"כ ככסף מלמדנו שבדיני התורה אין יחס דיני ממון למין מסוים כי אז בעיקר האי ענינא א"א לחלק בין עבד לנזיקין, וא"כ כל מה דאחר קרא דע"ע עדיין ס"ד דבנזיקין לאו שו"כ ככסף כיון שהחמירה בהם תורה במיטב היינו דס"ד שהטילה שם תורה חיוב על כספו המסוים כאשר הטילה חיוב על המיטב, ושפיר מתפרשת אותה סוגיא כדברינו.

אלא דאכתי נראה מד' התוס' דעיקר מאי דס"ל מתחלה דאי בדלית ליה פשיטא שייכא גם טרם ידענו כלל דשו"כ ככסף, כי הנה בצריכותא דקרא דע"ע כ' התוס' דאי ילפי' ליה מנזיקין הו"א דאי מיקני בקרקע ליבעי מיטב, הנה העמידו את דבריהם בשיטת ר"פ ור"ה בדר"י דס"ל דבקרא דישיב מרבי' דמטלטלין כל מילי מיטב, והרי בפשוטו שיטתם של ר"פ ור"ה ברדר"י לדרוש כן מישיב היא מטעמא דאינהו פליגי על ר"ה וס"ל דלרבות כל מילי בדלית ליה ל"ב קרא דפשיטא, ומעתה אי נימא דכל מה דפשיטא לן דבלית ליה יפרע מכל מילי היינו מחמת דינא דשו"כ ככסף כי אז למה זה טרחו התוס' למצוא צריכותא בקרא דע"ע הלא גם לגבי נזיקין בעי' לקרא דע"ע, דלולא קרא דע"ע כי אז לא פשיטא לן כלל בנזיקין בדלית ליה ובעי' קרא דישיב לעיקר דינא דבדלית ליה פרע בכל מילי ולית לן קרא דבמטלטלין הכל מיטב, ונמצא דקרא דשו"כ ככסף הוא באמת קרא דע"ע וקרא דנזיקין בא ללמדנו רק דמטלטלין כולהו מיטב, ולמה זה לתוס' לבקש צריכותא לקרא דע"ע, וע"כ דגם לולא ידעי' ממקו"א דשו"כ ככסף עדיין י"ל דבדלית ליה פשיטא.

ומשמע לכאורה דס"ל לתוס' כדעת הרא"ש שאין אדם חייב לטרוח להשיג ממון לפרוע חובו, וממילא אף לולא קרא דשו"כ ככסף לא ס"ד דבדלית ליה נימא ליה זיל טרח וזבין[22].

ועדיין יל"ע דהא אצטריך קרא בדלית ליה ללמדנו דחשיב פירעון, דכאשר ירצה הניזק להפרע ממה שיש למזיק יוכל לכופו למזיק, ולולא קרא יוכל המזיק למאן בטענו שו"כ לאו ככסף ואיני חייב לך אלא כסף או מיטב והא לית לי[23].

והנה מה דלולא קראי דשו"כ ככסף היינו אומרים דכסף דווקא יל"פ בשני אופנים, כי יל"פ דס"ד דבעי' הנאה מסוימת זו דכסף ומעלתו של כסף ביוצא בהוצאה וכיו"ב הוא הנדרש בכל הני דוכתיה, והיינו דבע"ע בקשה תורה גירעון מעולה וחובות הממון אף הם בהתפסם בכסף תובעים יחוד מעלה זו, ויל"פ דלא את מעלת הנאת הכסף בקשנו שם, אלא דס"ד דרק כסף נחשב פורע ומחליף כי רק הוא אשר נקבע כמודד עצמו מול כל מחייב ומול כל החפצים והכל בו משתער,[24] ולכן רק בו יתקיימו כל עניני התמורה והפירעון.[25]

והנה אם כנים אנו במש"כ דקרא דשו"כ ככסף לימדנו שאין בדיני ממון מעלה למין מסוים, ואשר מפני זה למד משם הרא"ש דשוה כלי ככלי, כי אז הלא מוכח דהנדון היה במעלת הכסף בהנאתו, כי אילו הנדון היה שמא אין פורע אלא כסף בהחלפתו בחפץ המחייב כי אז התשובה הנצרכת לזה בדינא דשו"כ ככסף היא לומר דגם שאר דברים משתערים זה מול זה ולא לומר שאין יחס להנאת מין מסוים בדיני התורה,[26] וע"כ דכל הנדון היה במעלת הנאת הכסף.

עוד יש לי להוכיח כן ממה שטרחו התוס' מנ"ל דשו"כ ככסף בערכין, כי הנה דבריהם בזה סתומין ולא גילו לנו כל מקור מאין ידעו הם באמת ששו"כ ככסף בערכין, ואם כי יתכן להוכיח מהכא ומהתם[27], מ"מ סתימת דבריהם בזה מורה כאילו הדברים מפורשים במקומו, ובתוס' הרא"ש כ' בזה דאמרי' במס' ערכין דשו"כ כסף ולא ציין איה מקומו לענין ערכין, וכמדומה שכוונתם לכל דיני ממשכנין והשג יד בשומת נכסיו כמבואר שם כג: ועיי"ש יז:, שאילו אין גובין מהשו"כ מה לנו ולנכסיו, אלא שהוכחה זו הלא צ"ע, שהרי כ' התוס' בשבועות ד: ד"ה בכל דהא דמבואר לקמן כט: דגבי' קרקעות לפדה"ב לאו דמפריק בקרקעות שהרי אין פודים בהם אלא ימכרם ויתן דמים לכהן, והאי ימכרם אין הכוונה שהמחויב פדיון מוכרם שהרי הנדון דלקמן כט: הוא בגבייה מלקוחות ואין שם מחויב פדיון השליט על החפץ למוכרו שהלוקח אינו חייב מאומה, ואין שם אלא כח כהונה לגבות המשועבד לה, וע"כ דהמכירה נעשית ע"י הגובה[28] ועכ"ז הפדיון חל במעות, הרי דשייך גביה במה שאין פודים בו למוכרו והפדיון ופירעון הכהן יחול בדמיו, וא"כ אף גבי ערכין נימא הכי שגובים נכסיו[29] למוכרם ולפרוע להקדש בדמיהם[30] לקיים הערך בכסף[31].

אכן לכשנבין דריעותא דשו"כ לולא דינא דהויא ככסף הוא מפני שבקשנו מעלת הכסף בהנאתו כי אז הדבר ברור שלא יתוקן הדבר בזה שהגובה ימכור החפץ ויעשה מזה מעות, למה"ד לניזק שבא לגבות מהעידית ויאמר לו המזיק קח זיבורית ותמכרנה וקח בדמיה עידית, כן כל מי שדינו להשתלם מדמים דווקא א"א לומר לו קח שו"כ ועשה ממנו דמים, כי כ"ז נכנס בכלל זכותו להתפרע כהוגן וצורך המכירה מפקיע המעלה מפירעון זה, וכל שהגבייה בצורת המכירה אין בה הפירעון ההגון א"א לו לגבות בשיעבודו בענין זה כי אין זה הפירעון המגיעו, משא"כ דינא דמטלטלין בפדה"ב אין ענינו שויות הפירעון במעלת מטלטלין אלא שגזרה תורה שהפירעון יתקיים בצורה מסוימת ובצורת ממון מסוים ולזה מהני מה דהפירעון יחול באותה צורה דמטלטלין ע"י שמה שיגיע לכהן יהיה המטלטלין.

והנה כאשר למדנו דשו"כ ככסף ולמדנו דאף כשהחוב נתפס בכסף אין דיני ממון תובעים קיום צורתו המסוימת, למדנו בזה שיתכן שתורת החוב תקבע על דבר מסוים ועכ"ז יתקיימו דיני הממון בכל אשר יערך עמו וכמושנ"ת לעיל באורך, מעתה גם לס"ד שיש יחס בדיני ממון ליחוד המין אשר ענינו במעלת הנאת אותו מין עדיין אין תפיסת הדין בזה אלא כלפי עצמות תביעת המעלה המסוימת אשר באותו מין אשר נתפס בה תביעת דיני ממון, אבל עדיין כלפי עיקר התורת ממון שיש כאן י"ל דהכל שוה, וכאשר יחליפנו בממון אחר אף כי לא יתקיים בזה הפרט של יחוד המין יתקיים בו עדיין עיקר ענין ערך ממון.

ממילא שפיר לעולם יוכל התובע לוותר על אותה מעלה ולתבוע את עיקר דיני הממון, והיינו דאף אי שו"כ לאו ככסף ולית ליה למזיק כסף יוכל הניזק לתבוע שו"כ, באמרו פרעני בענין הממון שבכאן בלא אותה מעלה מסוימת והנני מקבל זאת לפירעון, והו"ל כלית ליה למזיק כל חובו שנפרע במה שי"ל, דה"נ כיון שיחוד המין אינו אלא מעלה נוספת ולא שמעיקר דיני פירעון הוא שאינם מתקיימים אלא בכסף יוכל לקבל מה שיש לפירעון ויקבלנו בפירעון גמור לכל חובו, ושפיר בדלית ליה ל"ב קרא דשו"כ ככסף.

ושפיר מתפרש קרא דשו"כ ככסף בנזקין להיכא דאית ליה, אשר ע"י דינא דשו"כ פורע הוא בכל מה דאית ליה ממטלטלין, ולולא קרא ל"ה ילפי' מע"ע כי הוינא אמרין דכשם דלדינא דמיטב ייחדנו קנין מסוים באותו ממון מסוים דמיטב כך לענין כסף, וקמ"ל קרא דשו"כ ככסף[32].



[1] וסלעים עצמם לעולם שיעור הנאת קבלתם כשיעור הסלעים לכן אף בימי שלמה נפדו הבכורים בחמשת סלעים.

[2] דברינו בזה הם עפ"י הנראה מד' התוס' כתובות י. ד"ה נותן, שענין הוספת המטבע הוא מילתא דממילא, שע"י שהוסיפו על המטבע נשתנו שיעורי המטבע הקצובים בדיני התורה, ועי' חזו"א חו"מ סי' ט"ז סקט"ז.

אכן עי' בריטב"א לקמן יא: ד"ה מאי, שכ' בשם מורו שאין ההוספה כללית בכל דיני השקלים שבתורה, )דבריו שם הם אליבא דמ"ד שלא הוסיפו על חיוב פדה"ב, ודברינו בפנים הם שלא אליבא דהאי מ"ד, ומ"מ את עיקר ההבנה בענין ההוספה הרי נוכל ללמוד זמ"ז, ועי' אבי עזרי קמא פ"א משקלים הל"ב(, הרי לכאורה שהבין ענין ההוספה כהוספת חכמים על שיעורי החיוב, ולא שהחיוב נתלה במטבע ונוסף בממילא, והדברים צ"ע טובא, ]ועי' רי"ט אלגזי בבכורות שם אות ע"ט שהביא משמ"ק בכתובות שם בשם תלמידי רבינו יונה דבאונס ומפתה לא הוסיפו על השקלים, ועי' אבי עזרי הנ"ל בזה[.

[3] זולת דנימא דאף שלא נתלה שיעור הפדיון בכסף אלא בכל דבר ערך מ"מ כך היתה גזירת מלך שאם יגדלו הסלעים יגדל שיעור ערך הצריך לפדיון ובלא כל שייכות לענין הסלעים שלא אותם הוא חייב כלל וכלל אלא שגזירת מלך היא ששיעור הערך הנצרך יהיה כפי שיעור הסלעים באותו דור, וכמה רחוק ד"ז.

[4] ואף כאשר נתלה הענין בצורת הסלעים ואמרנו דבתוספת המטבע נשתנה שיעור החיוב כי השם סלעים מתקיים היום במטבע החדש עדיין אין ענינינו בצורת גוף המטבע אלא בענינו אשר הוא ענין שיווי מעות וגם ענין זה משתנה בשינוי המטבע כי יחס האנשים אל שיווי זה כפי שם המטבעות נושאי שיווי מעות ויחס האנשים הוא אשר קובע תורת חפץ בכ"מ.

[5] ואף אם תלה תנאו במין מסוים אשר בידו לקנותו בדמים שיקבל עדיין אין בזה ענין שו"כ ככסף, כי ענין שו"כ אינו כלל מחמת אפשרות הפיכת החפץ לדמים שהרי גם בהנאה מתקיים ענין שו"כ ככסף.

[6] שאין אותו מין משמש כשיעור בעלמא לומר שחייב ממון לפי שיעור שיווי כמות מסוימת של אותו מין, אלא ע"י שאותו הוא חייב ממילא שיעור החיוב תלוי בו.

[7] הראוני בתשובת ריב"ש סי' קנ"ו שכ' דאין לפדות בן בשבת בשו"כ דהו"ל מקח וממכר גמור כיון שחייב לתת לכהן חמש סלעים ונותן לו אותו דבר בה' סלעים, ומבואר לכאורה כמוש"כ שעיקרו של חוב הוא המטבע ודינא דשו"כ הוא כהחלפת חוב המטבע בשו"כ.

[8] שהרי מה שהביא רש"י ענין שו"כ ככסף הוא לכאורה כדי לבטל את כח ההתנאה, כי בל"ז אין לנו בו כל שייכות לכסף אשר נצטרך בזה דינא דשו"כ ככסף שהרי אין לנו כל מקרא דכסף בשכר פועל, ]ועי' מש"כ בזה לקמן הערה שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.[, וע"כ דמפני ההתנאה הוצרכנו לזה, והיינו כי מעיקר הדין כח לה להתנאה לקבוע החיוב במאי דאתני בהדיה אלא שדין שו"כ ככסף מבטל ההצמדות לאותו מין ממש, ולזה הוצרכנו לקרא דבל תלין המחייב קיום מאי דאתני בהדיה.

[9] הנה האי דינא דערכין ופדה"ב שיעור חיובם לעולם בשיעור הסלעים אף אם הוסיפו עליהם, יתכן דאינו אלא עד אשר חל חיובם, אבל לאחר שחל חיובם, אפשר שכבר נקבע שיעורם ככל החיובים אשר אינם תלויים בשם המטבע, ומתקיים שם המטבע בהא גופא ששיעורו שבאותה שעה קבע שיעור חיוב הממון.

אלא דאכתי האי דינא גופא שבעת חלות החיוב יקבע הענין לפי שם הסלעים שבאותה שעה, מוכיח שדרישת הנך ענינים הוא שיהיה עבורם כו"כ סלעים, ואם חיובם בעצמותו חל או מתקיים בכל ענין ממון מדינא דשו"כ ככסף, הרי מהא גופא ניחזי שאף כאשר יש סיבה לחול חיוב במין מסוים לא יתקיים החיוב בצורה זו.

[10] ואפשר דלעולם צריך שהחיוב יתפס במין מסוים, כי אין משמעות לממון ערטילאי, וחיוב ממון בעלמא לא יהא בו כל תורת שיעור וקצבה, וע"כ יחול על מין מסוים להיותו נקצב בו ובשויו.

[11] ואמנם יתכן ויש מקום לבע"ד לטעון דאף דחוב שנתפס בכח דיני תמורה על מין מסוים לא יוכל לתבוע קיום צורתו דווקא, שבדיני ממון אין סיום מין בשעבודים, היינו דווקא כאשר כל מה שנתפסנו לאותו מין מסוים הוא רק מפני שמשום מה בו חל ונתפס החוב, דאז אמרי' דחלות החוב במין זה אינו מתפיס תורת ממון בזה אלא תורת שיעור בלבד, אבל כאשר היתה דרישה מסוימת שתהיה לו הנאה פלונית המסוימת במין זה אזי חל דין ממון בתביעת אותה הנאה ביחוד, כי תביעה זו לעצמה יוצרת דין ממון, שגם תביעה זו כתביעת דיני ממון היא, וכך הם דרכי השיעבודים שהחוב הדורש תשלום ונתפס במין מסוים אינו קובע אותו מין כיון שמין אחר כמותו בדיני ממון דתשלום ומתקיים ענין זכותו ושיעבודו בקיום כח הממון דתשלום בדיני החוב ויוכל להחליף המין במין אחר, אבל כאשר היתה לו תביעת מין מסוים ביחוד אותה הנאה הרי"ז תביעה המוכרת בדיני ממון כאשר תתבע, ולכן גבי מזיק שפיר הוא הענין אשר חייבה תורה ביחוד, משא"כ בכל חייבי כסף של"ה רצון מסוים שתהא להם ההנאה המסוימת דכסף ורק שהוא זה אשר נתפס כפורע וכמודד החיוב, ובזה אין מה שיקבע תורת ממון לדרישת מין זה, והא דבפועל שקצץ מין מסוים לא נימא שחידש לו תביעת הנאה זו, היינו מפני דכח תביעתו של פועל היא מדיני תמורה ובדיני תמורה אין שייכות לתביעת הנאה מסוימת אלא שיעור מסוים בלבד, ]ונתכוון הפועל לתמורה ולא לקנין התחייבות בעלמא, מה גם שאפשר ואין פעולה מהוה קנין להתחייבות ויבואר לפנינו[.

אלא שלא הועלנו בזה דבר כי הלא גם מזיק חיובו מדיני תמורה ומה שייך בו חיוב מיטב, שהרי ודאי דחיוב מיטב אף הוא שייך לדיני תמורה שגזרה תורה שבזה תהיה התמורה, שאל"כ הרי היה ענינו כקנס כיון שאין הוא על מה שהזיק, וע"כ שהוא שייך לעניני התמורה, ואם יש חיוב מסוים להנאת מיטב הרי ע"כ שיש ענין בתמורת דבר לקבוע מין מסוים, ועי' לקמן הערה שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.

[12] ואמנם מקור דין זה שאינו חייב להשכיר עצמו הוא מד' ר"ת שאין בעל חייב בזאת כדי לזון את אשתו, ]ואשר כ' הרא"ש בתשובה כלל ע"ח ס"ב דאף רבינו אליהו שנחלק עליו אפשר ומודה בשאר בע"ח[, ומאי דכתב בכתובה ואנא אפלח פר"ת עבודת הקרקע כמבואר בתוס' כתובות סג., ונראה מזה דלא מנעו ר"ת אלא מלהשכיר עצמו כפועל אבל לעבוד בשלו כדי לזונה חייב, וא"כ ה"ה טירחת המכירה דנכסים, אכן מד' השו"ע שאינו חייב לעשות שום מלאכה נראה שגם בזאת אינו חייב, ולפנינו בהערה שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת. יבואר הענין באר היטיב, ועי' חזו"א ב"ק סי' כ"ג סקכ"ח, ולקמן הערה שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת..

[13] ואי קשיא לך אכתי מה יחיל דין זה במזיק אם לא תביעת ההיזק אשר ענינה חיוב ממון בחיובי תמורה, והלא קבענו שאין בדיני התמורה שבתורה שייכות למין מסוים, ואין דינא דמיטב קנס אלא ממון, וכאשר הק' לעיל הערה שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.

לק"מ כי ודאי יש להבין שיהיה הרצון בדיני הממון לפצות הניזק בתמורה הגונה יותר ]אשר תחשב יותר מרצה למי שנחלף לו ממונו בע"כ[, ויחיל דין זה קביעת החיוב תמורה על אותם מינים אשר יש בהם מעלה זו, ולא יחשב ענין זה קנס אלא ממון כיון שאינו תביעת ענין אחר מהעמדת התמורה בצורה הגונה מסוימת, וכל טענתינו לעיל בהערה שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת. היתה על אשר בקשנו להחיל חיוב מסוים לתת הנאה מסוימת זו גם כאשר אמרנו שאין בדיני החיובים שבתורה תפיסת החיוב על מין מסוים, והיינו אומרים דמ"מ כאשר תהא תביעה מסוימת להנאה מסוימת הרי"ז בעצמו דין ממון, ואילו פועל לא יוכל לחייב כן בקציצתו כיון שכל כוחו לחייב הוא מדיני התמורה ואין ענין ממון זה משתייך לעניני התמורה, או אז נמצא שתביעת המיטב בזה הוא תביעה נוספת על עיקר תביעת התמורה שאינה קובעת את עצמות תביעת התמורה אלא מוספת עליה עוד חיוב לענין מסוים אשר אין בו בעצמותו אופי תביעת התמורה, וממילא אין כאן ממון על מה שהזיק אלא תביעה נוספת שענינה קנס, אבל כאשר אין ענין התביעה בכאן דרישת חידוש תביעת ממון מסוים אלא העמדת גוף תביעת התמורה בענין מסוים שפיר יחשב כדין ממון, כיון שענינו רק שהתמורה תהא בענין מסוים אשר הוא באמת יותר הגון לניזק, ודו"ק.

[14] והיינו שאין הענין נגמר בתביעת ענין מסוים דמיטב דבזה לא נתפס כל חוב אלא עבור שיהיה לו מיטב זיכתו תורה בקנין בגוף המחויב נגד המיטב.

[15] אשר אנו צריכים ליחוד ההשתעבדות לענין זה בין לסוברים דבכל חוב ליכא חיוב השגת מעות ובין לסוברים שחייב הוא בזאת וכמושנ"ת.

שמא תשאל הלא טעמייהו דהנך דס"ל שאינו מחויב לטרוח בגופו הוא מפני דרשת בגניבתו ולא בחובו שאין גופו משועבד לפריעת חובותיו כמבואר בתשובת הרא"ש כלל ע"ח ס"ב, ומה"ט מנע הרא"ש בכלל ס"ח סי' י' גם את המשתעבד להדיא לכך שאין ע"ע נוהג בזה"ז, וא"כ מה טעם דס"ד שבחיוב מיטב נאמר ענין קניית גופו באשר נתמעט מקרא דבגניבתו, ואטו לחיובא דמיטב ימכר זה לע"ע.

לק"מ, דהנה כבר עמדנו לעיל בהערה שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת. על הענין אשר הרא"ש תלה עצמו בד' ר"ת אשר פטר הבעל מהשתעבד לפועל עבור חיוב מזונותיה ופר"ת דאנא אפלח האמור בכתובה היינו שיעבוד בקרקעו להוציא מזונות, ועמדנו ע"ז דנמצא מבואר דחייב באמת לטרוח בגופו בכל מיני טירחא זולתי מהיות פועל אצל אחרים, ואילו בשו"ע כתב שבע"ח אינו חייב לעשות שום מלאכה כדי שיהא לו לפרוע חובו, ואף מתוך תשובת הרא"ש שבכלל ע"ח ס"ב נראה ברור שאינו חייב אף לעשות בשל עצמו שכל תביעת התובע שם היתה גם שיעשה פרקמטיא בשל עצמו עיי"ש, וכן תחלת ד' תשובתו בזה נראה שא"א לחייבו לשום מלאכה, )ועי' לקמן הערה שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.( והדבר צ"ב מתו"ד ר"ת.

ואשר יראה הוא דחלוק בזה המחייב עצמו לעבוד בשלו לבין מי שלא חייב עצמו בזה, כי הלא מה שנמנענו מלכוף גופו הוא מפני מיעוטא דעבדות והרי מבואר בתוס' ב"מ מח. בשם ר"ת דדינא דפועל יכול לחזור בו מפני קרא דעבדי הם ולא עבדים לעבדים אינו אלא בשכיר יום ולא בקבלן וחילוק זה מבואר שם עז. בגמ', ואף החולקים על דינו שחל ר"ת לא חלקו אלא מטעמים אחרים ולא בעיקר דבריו דקבלנות ראינה עבדות )ועי' אבאה"ז פי"ג ממכירה הלי"ח(, ממילא המתחייב לעבודה מסוימת אינו עבד דקבלן הוא ושפיר מתחייב ע"ז ורק מלהיות פועל בשל אחרים דהוא עבדות נתמעט, אולם כאשר באנו לחייבו בזה בממילא ע"י שיעבודו יחשב עבדות אף בענין זה כי עצם חלות שיעבודו של מלוה עליו בדיני ההלואה יחשב עבדות.

וטעמא דמילתא כי הנה עיקר חיובו של לוה אינו להמציא מעות למלוה, שאין בחיוב ההלואה שום חיובי פעולה וכיו"ב, ואין שם אלא קנינו של מלוה על הלוה למאה זוז, ומעיקר הדין ל"ש שיתבע המלוה מהלוה הבא לי מאה זוז אלא בכח קנינו עליו לוקח ממנו מה שקנוי

לו, וכאשר נרצה לשעבדו בגופו נצטרך לומר שקנוי הוא לו בגופו לשיעור מאה זוז, וכל כה"ג הו"ל עבדות, כי אף דמאה זוז יוכלו להחשב כקבלנות וממילא אינם עבדות, היינו כאשר עיקר חיובו היה שיעשה בגופו כו"כ דאז התפיסה בגופו אינה תפיסת קנין עבדות אלא תפיסת תביעת דבר מסוים, אבל לוה שלא שיעבד ביחוד דבר מסוים, אלא שע"י שיש בדיני הממון מחייב למאה זוז אבד הלוה את בעלותו לנגד המלוה בשיעור מאה זוז והמלוה שליט עליו בשיעור זה וכשם שאבד בעלותו בממונו לענין זה כך נרצה לאבדו בעלות גופו בשיעור זה לעשות המלוה בעלים עליו, תביעה זו בעיקרה הויא תביעת עבדות, שהרי מה שאנו תובעים הימנו הוא שמחייב הממון ישלוט בו ויקבע שהלה יהיה אדונו והיא תביעת עבדות, ומה ששיעור העבדות אינו זמן אלא ממון לא יפקיע מעיקר קנין זה תורת עבדות, דרק כאשר עיקר שיעבוד גופו הוא עצם ההתחייבות שנתן לפלוני בגופו קנין תביעת ענין מסוים כל כה"ג אין מהות הקנין תורת עבדות, משא"כ כשהקנין בא מחמת כח שליטת המלוה עליו לתבוע את חיוביו דשליטה זו גופא אדנות היא שמכח אדנות היא באה, והנה סיבת השיעבוד בזה תקבענו לעבדות.

מעתה מבואר מה דבחיוב מיטב ס"ד שנתחייב עצם השגת הקרקע שהרי כמושנ"ת לנו אין הנדון בזה שמתוך שיעבודו במיטב יתחייב גם להשיגו אלא דס"ד דבכלל האי דינא דכח לקיחת המיטב המסוים הקנתה תורה כח לניזק בגופו של מזיק להעבידו בהשגת מיטב, וכל כה"ג הו"ל כחיוב מסוים לפעולה מסוימת דמודה ביה ר"ת.

[16] ובחפץ מסוים פשיטא להו שיש בו מיעוטא דקנין, ודנו כן גם במין מסוים כיון שהדין מתייחס כלדברים מסוימים במה שיש לו למתחייב.

[17] ואף דמה"ת בלא"ה שייך להחיל הקנין מדינא דכסף קונה מטלטלין, מ"מ בקרא משמע דמצד קביעת שכרו חל הקנין, ובזה ל"ה תק"ח לבטל הקנין במטלטלין.

[18] ועי' קצוה"ח סי' ר"ג סק"ד משה"ק מד' הנמוק"י שיכול להתחייב מין מטבע מסוים ועיי"ש מה שיישב ודבריו צ"ע טובא, ועי' חזו"א חו"מ סי' ט"ז סק"ג ובליקוטים סי' ט', ובפשוטו דעת הנמוק"י דלא כד' הראשונים בע"ז אלא שיכול להתחייב במין מסוים גם ע"י דבר שאינו עושה חליפין דל"ב לזה תורת קנין מטלטלין, שהרי גם הרשב"א והר"ן שם בע"ז לא ברירא להו דגם במין מסוים איכא הך ריעותא, והרמ"א בסי' של"ב ס"ד לא הביא דבריהם אלא על חפץ מסוים ולא על מין מסוים ולכן בסי' ר"ג שתק לדינו של הנמוק"י.

[19] עיקר הענין דעכ"פ לקביעת יתר מכדי שכרו בעי' דרכי ההקנאה, הוא כמוכרח לכאורה מדינא דמשטה אני בך המבואר בב"ק קטז. בבורח מבית האסורין והעבירו אחד את הנהר בקציצת דינר דאין לו אלא שכרו בטענת משטה אני בך, והלא אם שיטה הבורח עדיין הפועל נתכוון לכך בכל מאודו, ולולא דניבעי לדיני הקנאה אזי אין הענין תלוי אלא בפועל, אשר קובע שאינו מסכים לעבוד אלא בכו"כ, כי אם החיוב הוא מעיקר דיני תמורה וכל דמי מקח, כי אז מה דמהני ביה קציצה היינו מפני שכך נקבעה תמורת המקח ע"י מה שאין המוכר מסכים לתת מקחו בפחות מזה והקונה מתחייב בלקיחתו כפי תנאי בעל החפץ, ואין הענין תלוי אלא במוכר לבדו, ומה מקום לטענת הלוקח משטה אני בך, וע"כ דחיובו התם מדיני הקנאה, וענין זה תלוי בדעת המתחייב, הרי דעכ"פ היתר על שכרו -אשר רק בזה איכא טענת משטה אני בך- בעי לדיני הקנאה.

ואף אי נימא דבמקח גם היתר על דמי החפץ מתחייב בדיני תמורה, וכמבואר במחנ"א ריבית סי' י"ד, עדיין יתכן דפועל שאני, כי מחייב

במחנ"א שם תלה זאת בענינא דלדידי שוה לי, אולם גם לדבריו לא נוכל לבאר ענין משטה אני בך ששיטה בו בלדידי שוה לי, כי הלא באמת שוה לו לבורח מבית האסורים העברת הנהר יותר משכר פועל ולא שיטהו בזה, ומדאמרי' משטה אני בך ש"מ דבעי' לענין הקנאת ההתחייבות והא ליכא, והנה במחנ"א שם מבואר שא"א לקציצת דמים יתירים אלא בדרך דמי תמורה ולא בדרך קנין התחייבות, וכפה"נ דעתו שהתחייבות דינה כמטלטלין שאינם נקנים בכסף, ועי' תוס' כתובות קב. ד"ה אליבא, ולשיטתו ה"ה בפועל הו"ל קציצת דמים ושלא כדברינו.

התמורה בעניני מקח הוא לכאורה מה שלא הסכים הבעלים על לקיחת החפץ בחנם ואשר ממילא תובע הוא תמורתו בטענת שלקיחת חנם

גזילה היא, וכפי אשר יקצוץ עבור הלקיחה ואשר איננו מסכים בפחות כשיעור זה יתחייב הלוקחו, וזה מבואר בחפץ מסוים אשר אף כאשר ישלם דמיו עדיין אינו מורשה לקחתו אלא בהרשאת הבעלים והרי לא הורשה אלא בדמים הללו, אבל פועל שלא לקח ממנו הבעלים מאומה זולת עצם ההשתמשות וההנאה אשר באה לו ממנו ואין שם איזה חפץ מסוים, כי עצמות גופו שעבד לא בא לידי הבעלים אלא שהלה תובע את ההנאה הבאה ממה אשר זה יצרה ותובע שכרו בה, נימא דבזה כל ששילם לו דמי הפעולה בשויים האמיתי שוב אין לו עליו דבר, שאין תביעתו עליו מעיקרה אלא תביעת דמים ובהשיבו דמיו אין לו אצלו מאומה, ]ולפנינו בסי' ד' יבואר בארוכה אם באמת זה ענינו של מחייב התמורה, עיי"ש[.

ואין ענין דמים השבת ערך החפץ דנימא דתביעת השבת הערך תתקיים לעולם בהשבת דמיו האמיתיים, אלא ענינם תמורת לקיחת החפץ והתמורה נתפסת על הגוף המסוים להיות תמורתו, ממילא מה לי בהשבת דמיו והוא תובע עבור הגוף אשר הלה אינו מורשה לחומסו בדמים, וע"י מה שאין לו היתר אלא בדמים הללו מתחייב הוא באותם דמים ככל דיני התשלומין אשר ענינם תיקון החסרון ומניעת ההפסד שבו, וכל גזלן ומזיק אין לו אפשרות אלא בתיקון הגזילה בתמורת דמיה ואשר בזה יהפך מגזלן לחמסן ויותר מכן אין בידו לתקן ואינו חייב כלל, ואילו כאן נתחייב בדמי הקציצה ע"י מה שבעבור זה הורשה וזולת זה יהיה כחמסן.

ואי קשיא לך א"כ כל אדם שרואה ממונו נגזל יאמר אם ישלם לי הגזלן מאה מנה הנני מרשהו ונמצא הגזלן מתחייב במאה מנה, לק"מ דהתם אין הדמים מתקני הגזילה ורק גורמי ריצוי הנגזל ואין בזה כדי לקבוע חיוב הדמים על הגזלן ואת ריצויו של הנגזל עליו להשיג ולא תשלומי אותם דמים, אבל במקח אשר כל עיקר לקיחתו היתה ע"ד חיוב זה ורק עבור שיתחייב בשיעור זה בא לו מקח זה נמצא שהלקיחה עצמה נתלית בתמורה זו בהעשותה עבור זה, וראויה היא לחייבו תמורה זו.

אולם באמת אם נסתמכנו על ענינא דמשטה אני בך, כי אז אף דבגמ' לא מצאנוהו אלא בפועל, הרי ברמב"ן יבמות קו. מבואר להדיא האי

דינא גם בקניית סממנים, וכ"ה בריטב"א לקמן ח. עיי"ש ובשו"ע יו"ד סי' של"ו ס"ג, ואין לנו כל סיבה לחלק בין מכר לפועל, ולדברינו אלה אזי גם דמי מכר היתירים על שומת השוק אינם אלא מדין התחייבות בעלמא, ועוד יבואר בכל ענין זה לפנינו בסי' ד'.

דע דבתשובת הרא"ש כלל ס"ד סי' ג' כ' דא"א להתחייב שכר על מה שאין נותנים שכר אלא בקנין, והביא לזה סוגיא דמשטה אני בך, והובאו דבריו ברמ"א סוס"י קכ"ט ועיי"ש בקצוה"ח סק"ח, ומבואר בדבריו דכל התחייבות יתר על שכרו תחשב כמשטה בכל מצב שהוא עד שיהא שם קנין

נפרד, והנה ענינו הוא משום טענת משטה כמבואר בדבריו, ]וכדמוכח גם ממשה"ק שם בקצוה"ח מהא דריש האומנין דבעה"ב מתחייב ד' לפועל גם כאשר שכר פועלים הוא בג' וכ' קצוה"ח דשכר טירחת פועל ניתן לשיקול דעת הקוצצים כי זה טורח יותר וזה פחות עיי"ש, וכ"ז סברא רק בדינא דמשטה אבל אילו נמנענו מעיקר הדין לקבוע קציצה יתר על שכרו ודאי אין לנו בזה אלא שומת ב"ד[, ולא לזה כוונו הראשונים שם בע"ז )ועיי"ש ברא"ש בע"ז פ"ה סי' ב'(, וגם דבפשוטו הרשב"א ]בעל האי חידושא בע"ז[ פליג ע"ע דינו של הרא"ש, שהרי דעתו בההיא דמשטה אני בך דאף קנין לא יועיל כאשר הביא שם בקצוה"ח והרי ודאי דקנין יועיל לחייב בעלמא בעה"ב יתר על דמיו, ובקצוה"ח שם כ' דמודה הרשב"א בעובדא דהרא"ש שאינו משטה בעשותו קנין ורק בההיא דהעבירני את הנהר וכיו"ב שחייב הוא לעשות לו כן אמרי' משטה אף בקנין, וכ"ז אינו מובן כלל שהרי מקור ד' הרא"ש הם מההיא דמשטה אני בך ואם נחלק בין האי משטה להאי משטה מנ"ל כלל דבגוונא דהרא"ש איכא טענת משטה, וע"כ דבהא גופא פליגי הרשב"א והרא"ש דלהרשב"א אין משטה אלא בגוונא דחייב לו ואף בקנין, ואילו להרא"ש לעולם איכא טענת משטה ורק עד שיעשה קנין.

[20] ונצטרך לומר בזה דלולא דינא דשו"כ ככסף היינו מחייבים אותו כסף אף דלא כתיב כסף בקרא, דמ"מ חיובי התורה בעיקרם לעולם הם בכסף, דהא חזי' דבהם נתלים כל החיובים שאם הוזלו פירות או הוקרו חייב לעולם כשיעור הדמים ולא כשיעור פירות הרי דבהם נתלו החיובים, וכמוש"כ לעיל אות א' דכ"ה פשטות הענין, והטעם בזה הוא כי כסף הוא המשלם האמיתי ע"י שהוא זה אשר מודד עצמו מול כל החפצים, ואין חפץ משתער מול חפץ במשא ומתן שבעולם אלא לפי שיעור הכסף המשוה ביניהם.

ואמנם ממה שכל החיובים נמדדים בכסף ואף חיוב פועל בכלל אין הכרח למש"כ שסתמו של שכר פועל הוא בכסף, כי יתכן דהאי דינא הוא באמת רק אחר דינא דמתני' דא"י לומר לו טול מה שעשית בשכרך אשר נאמר בזה באמת שחייב הוא בכסף מחמת ההתנאה, הא לולא זאת י"ל שאין כל סיבה לתלות הענין בכסף, ]וכן כל החיובים האחרים התלויים בכסף כמקח והלואה דינם באמת לפרוע לכתחלה בכסף[, אבל עיקר הענין יתכן מסברא שלעולם סתמו של חיוב מסתיים בכסף ומהטעם שכ' כאן, ועי' לעיל הערה שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת. ולקמן אות ג'.

[21] ואין המקרא מחייבו אלא כאשר הסכימה דעתו של בעה"ב עמו לחייבו כפי שקבעו ביניהם ולכן במשטה פטור.

[22] ומכאן ראיה למש"כ לעיל אות ב' דבכלל האי דינא דהרא"ש כל טירחא ואף טירחת מכירת נכסיו.

[23] ואף להנך דס"ל דאם ביקש ניזק זיבורית חייב מזיק לתת לו אף היכא דאית ליה עידית, מפני טענת נמצאת הורעת כוחן של נזקין אצל בינונית וזיבורית, ונמצא דבכלל עידית הוא כל מה שיבקש הניזק, עדיין אין זה אלא אחר דידענו דשו"כ ככסף אלא שזיכתה תורה לניזק לתבוע מיטב בהא אמרי' דכל מה שירצה הניזק הוא בכלל זכותא דמיטב, אבל כ"ז דאמרי' דשו"כ לאו ככסף אלא דמיטב שאני דביה אפשר לפרוע כי אז מה דלאו מיטב בגופיה לא מצינו בו כלל תורת פירעון, ומה לי שהניזק חפץ בו -בהעדר לו דבר אחר להפרע ממנו- הלא מ"מ אין כאן מעלת מיטב בגופיה להחשיבו פירעון.

[24] ואף ערכין ופדה"ב הרי הכסף כמשתער עבור המחייב המסוים אשר חייבם.

[25] וכסבור הייתי להוכיח כדרך זה דהנרצה הוא מעלת ההשתערות אשר ישנה בכסף, מהא דהתוס' כאן בקשו מקור להא דהקדש נפדה בשו"כ, ולכאורה יפלא כיצד ס"ד דהקדש לא יפדה אלא בשו"כ הלא אי אמרת הכי כי אז מה יעשה הקדש עם כל כספו הלא לא יוכל לקנות בזה דבר מצרכיו אשר כולם שו"כ, וכי למען צבירת הררי כסף בלא תכלית יעשה כן, ואם עוד ימצא לו איזה שימוש בכסף להתיכו לכלי שרת העשויים מכסף, אכתי כיצד יקנו הקרבנות ממחציות השקלים והם שו"כ בלבד, ובשלמא לראשונים אשר כ' דכל מה דבעי' קראי דשו"כ ככסף היינו לבע"כ אבל מדעתו פשיטא דמהני שפיר י"ל דכאשר אנו קונים הדברים הנצרכים להקדש הו"ל כמדעתו והקדש קונה שו"כ הנצרך לו אבל לא ידענו שהוא מתחלל על שו"כ בעלמא, אבל אנן קיימי' בשי' התוס' אשר לא חילקו כלל בין מדעתו לבע"כ, ]שמא תאמר כי הדברים הנצרכים בעצמותם להקדש אין בהם הגבלות דיני הפדיון כי ההקדש קונה אותם לצרכיו ולא פדיון יבקש אלא מקח הנצרך לו, אין הדבר כן שהרי מבואר מד' התוס' ב"מ נד. ד"ה הקדש דמטעם דינא דאין הקדש מתחלל על הקרקע ימנע הקדש מלקנות קרקעות הנצרכות לו, הרי דגם לזאת בעי' דינא דפדיון, אם לא דנימא דאף דכהיום אמרי' הכי מ"מ כ"ז שלא ידענו דשו"כ ככסף היה עדיף לן לחדש שיש מעלה בקניית הנצרך להקדש מלומר דשו"כ ככסף[.

ועלה בדעתי דכיון דנימא דריעותא דשו"כ לולא קרא דככסף דמי אינו מחמת שמעלת הנאת הכסף נרצית אלא מפני שזה הוא בעל ההחלפה האמיתית ממילא אף דכאשר פודה שו"כ צריך הוא לפדותו בכסף, כאשר פודה הוא כסף שפיר יפדנו בשו"כ כי נעשה כאן פדיון ומקח אמיתי של כסף בשויו, ושפיר ס"ד דשו"כ דהקדש אינו נפדה אלא בכסף ואז יקנה הקדש בכסף זה כל הנצרך לו.

אלא שאח"כ ראיתי במעילה כא. דתנן על השולח מעות הקדש לחנוני לקנות בו ונזכר עד שלא הגיע אצל חנוני נוטל פרוטה או כלי ואומר פרוטה של הקדש בכ"מ שהוא מחולל ע"ז שההקדש נפדה בכסף ובשו"כ, הרי דאף מה דפרוטה נפדית בכלי בעי' לדינא דנפדה בשו"כ ודלא כמוש"כ אלא דאדרבה לולא דינא דשו"כ ככסף היינו אומרים שאין די מעלה בשו"כ כדי לפדות בו, ואמנם אין משם הוכחה ברורה כי לא פורש שם להדיא דהנדון הוא חידושא דידן דשו"כ ככסף, מ"מ לעו"ז גם דברינו להוכיח להיפך מד' התוס' אינם מוכרחים כ"כ.

[26] ובשלמא בנזקין וחבריהם י"ל דההשתערות מול החפץ הניזק מסתיימת בחלות החוב, וכאשר חל החוב בכסף כבר נשתער המקח בהחלפה נכונה, ושוב דינא דאין קיום דיני ממון במין מסוים מועיל לפרוע חוב זה בכל אשר ירצה, אבל בע"ע ששעת הגירעון היא שעת ההחלפה לא יועיל לנו האי דינא שאין יחוד למין מסוים בדיני ממון לקבוע ענין החלפה בשו"כ, וע"כ דלא ס"ד כלל שמדיני ההחלפה ידרש כסף בדווקא.

[27] עי' בסמוך הערה שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.

[28] וענינו כי אין הגובה זוכה לעצמו בקרקע, אלא בכח שיעבודו מוכרו לאחרים ומקבל המעות ובהם מתקיים הפירעון, כי כשם שבעל השיעבוד זכאי לקנות לעצמו הנכסים כך זכאי הוא להקנותם מיד לאחרים כאשר יהא פירעון בענין זה.

ובפשוטו זה ענין הכרזה בגביית ב"ד אשר הקרקע נמכרת לאותו שיעלה בדמים מעל שומת הב"ד והרי בפשוטו שומת הקרקע עדיין כפי שומת ב"ד ולא נשתנתה השומא ע"י אותו לוקח המוכן להעלותה בדמים, שהרי המזיקה יתחייב רק לפי שומת ב"ד, וממילא אם תחלה יזכה המלוה באותה קרקע ואח"כ ימכרנה לאותו לוקח לא נוכל לפחות מהחוב אלא כפי שומת ב"ד אשר בזה לקחה המלוה כדין, אלא שהגבייה מתקיימת בהמכר הקרקע מיד לאותו לוקח המעלה בדמים והיא חלה בפרעון הדמים למלוה.

ותדע לך שהרי בשו"ע ריש סי' ק"ג מבואר דאם יש מי שחפץ בקרקע באותם דמים שהמלוה עצמו מוכן לקבלה יהבי' למלוה ומקור הדין הוא מבעה"ת אשר טעמו מפני שיש בזה רווח ללוה שמהמלוה יוכל לעשות שומא הדר משא"כ מהלוקח ועיי"ש בביאור הגר"א ובשער משפט, ומבואר דלולא הך טעמא היה מקום לתתה לאותו לוקח, ואי אמרת דבכל מכירה בגבייה צריך המלוה לזכות בה תחלה כדי שימכרנה כי אז מה שייך כלל לדון לתתה לאותו לוקח וכי נוכל לחייב את המלוה למכור הקרקע לאותו לוקח על לא דבר, וע"כ דענין המכירה היינו שכך מתקיימת הגביה ויש שתי צורות לגבייה האחת זכיית המלוה והשניה מכירתו מיד ללוקח והב"ד בוחרים בצורה הראויה ביותר ללוה ובזה הנדון איזו צורה ראויה יותר ללוה, ואכמ"ל עוד בזה.

ועי' שער"י ש"ה פכ"ה מה שביאר ענין הגבייה לפדיון ודבריו רחוקים.

[29] ואמנם יתכן היה לדון שיש בזה חילוק בין גבייה דשעה"ג לגבייה דשע"נ, כי אף כאשר אנו מחשבים קבלת הגובה במעות עדיין אצל בעל הקרקע הנגבית נתקיימה היציאה מרשותו בקרקע, ויש מקום לטעון שהפירעון יצטרך לחול בקרקע עצמה כי י"ל שאין לו רשות לקחת ממנו הקרקע אלא בכח קיום השיעבוד, וע"כ נתקיים שיעבודו בעצמות הלקיחה ובקרקע גבה, וזה הרי אי אפשר, וכיון שאי אפשר נימא דבטלה כל הגביה, כי אינו זכאי לקחת בשיעבודו ולהותיר החוב על מתכונתו, ואף אם אין שם איזה פסק זמן שהקרקע נלקחת והדמים לא באו לידיו אלא בב"א נעשה הכל עדיין בעיקר הענין קודמת לקיחת הקרקע לקבלת הדמים וא"א לה לחול בלא שתהא שם קיום הגבייה בזה, ובזה יתכן לדון שחלוקה גביית שע"נ מגביית שעה"ג, דבשע"נ אין ענינו עם הלוקח אלא עם הקרקע עצמה אשר זכאי בה לענין גביית חובו והנו משתמש בה לצורך חובו וזו אחת מההשתמשויות לקחתה ולמוכרה להשיג ממנה דמים ומה לו במה שהבעלים מפסיד בעצם הלקיחה כאשר לא ממנו הוא בא לגבות אלא בא לקיים את כוחו בקנינו בקרקע, משא"כ שעה"ג שענינו בכח תביעתו על המשועבד להעמדת חובו דבזה כל ענינו הוא להוציא מאותו משועבד מה שחייב לו י"ל שאין לו יכולת לגעת בפרוטה שלו בלא לקבוע בזה את הגבייה.

וממילא י"ל דההיא דפדה"ב דמיירי בגבייה מלקוחות בשע"נ וכמ"ד מלוה הכתובה בתורה כתובה בשטר דמיא וכמבואר שם שפיר מיקיימא גבייה בכה"ג, אבל דיני הגבייה דערכין אשר הכל מודים בהם אף מ"ד מלוה הכתובה בתורה לאו ככתובה בשטר דמיא וגם דמיירי בגביית מטלטלין וקיימא גם למ"ד שיעבודא לאו דאורייתא דבהנהו ליכא כל שיעבוד לא מה"ת ולא מדבריהם ואין שם אלא גבייה בשעה"ג בהא בעי' לגביית גוף הדבר הנלקח מהבעלים.

אולם אין ספק שלא כוונו התוס' בסתימתם לפלפול זה בהוכחת דינא דשו"כ בערכין.

ובעיקר הענין אם יש טענה כזו למנוע הגבייה לצורך פירעון כאשר היא גופא אינה פורעת יתכן שיש לדמותו לסוגיא דמדי בב"ק קג: אשר הנדון בה אם חייב להוציא הוצאות אחרות עבור הפירעון או שאינו חייב אלא את הפירעון בלבד עיי"ש, אלא דהתם ל"מ בגביה שיזכה בממונו של חייב אלא בחיוב וכפיית החיוב בעלמא, אולם עי' ספ"ק דגיטין לגבי לוה ששלח מעות למלוה ביד שליח שא"י לחזור בו אף שהחוב עדיין לא נפרע עד שיגיע לידי המלוה ושם דן הרא"ש בסי' י"ט אם יועיל תפיסה לענין זה, הנה יש לנו בזה גבייה שעדיין לא פרעה עד דמטיא לידיה, ואכ"מ בכ"ז.

[30] ולד' שער"י ש"ה פכ"ה א"ש אבל דבריו רחוקים.

[31] ואילו הביאו התוס' הא דאמרי' בסנהדרין טו. במתפיס מטלטלין לערכין עיי"ש, או מד"א התם דאם בא כהן לגבות מטלטלין מהמעריך צריך שומת שלשה ובקרקע בעי' עשרה, כי אז שפיר מבואר מהתם דהם עצמם נגבים, דלולא כן אין מקום לשומא אלא כפי אשר ימכרו ויתן הלוקח בדמיהם לפי שיעור זה ע"כ יהיה הערך, ]וגם בזה יש לפקפק ולומר דעבדי' שומא לידע בשיעור מה אין ראוי למכור ואם לא ימצא לוקח בשיעור זה נמתין עד שיהא שם לוקח הנותן לכה"פ כשומת ב"ד[, אבל סתימת דבריהם מונעת מלפרש כונתם לסוגיא זו, וכ"ש תוס' הרא"ש אשר ציין למס' ערכין.

[32] והא דאמרי' דמטלטלין כל מילי מיטב אין הכוונה שיש בזה ממש ענין מיטב, כי אילו כ"ה אזי אין המקרא מדבר על תורת שו"כ ככסף אלא על תורת מיטב, אבל הענין בזה דודאי שמעלת מיטב אין בהם כדי שייתבעו כדין מיטב אבל אין בהם הריעותא דאינו מיטב כדי שיתמעטו מדינא דמיטב, ולכן לולא קרא דישיב אין להם מהיכן להתרבות וכאשר ריבם הכתוב אין בזה סתירה לדינא דמיטב כי ראויים הם שלא להתמעט מחמתו.

האתר נעשה להגדיל תורה ולהאדירה אפשר להעתיק אך לא למטרות רווח
להצעות ייעול נתן להשאיר הודעה בצור קשר