פרשת מיטב.
עידית דנזקים, בינונית דבע"ח, זיבורית דכתובה.
ענינו
המלוה הכתובה בתורה שבפרשת מיטב שונה מהמלוה הכתובה בתורה שבעיקר החוב......................................................
סי' ב סוף אות א
בהא דלר"ש שהוא מפני תיקון העולם ל"ה קנס.................. הערה 5
אם ענינו שיוכל הניזק לקחת את אשר יחפוץ..................... עמוד 39
אם ענינו שיהא לניזק קבלת מיטב או שתהא נתינת מיטב מהמזיק סי' א אות א
קיום פרשת מיטב הוא בעצם זכייתו של ניזק בזכות בחירת המיטב...........................................
שם אות ב, ג, וראה סי' ה אות ב והערה 124
הא דלולא קרא דמיטב אין הניזק בוחר לו מיטב.............................
.......................................................
עמוד 41 - 43, וראה הערה 151
יתכן שכל מה שניזק זכאי בעידית הוא ע"י מה דמעיקר דיני גבייה י"ל זכות
בחירת מין גבייה.....................................................
הערה 146
אין מיטב מחייב פירעון שאינו ראוי להתבע בדיני השיעבוד.........
...................................................
סי' ב סוף אות א, וראה הערה 158
היש במיטב יותר מקביעת בחירת גבייה........................................
.......................................
עמוד 14, 46, הערה 146, וראה הערה 158
האם תביעת מיטב היא צורה בזכות הפירעון או תביעה לעצמה הערה 12, עמוד 6, וראה הערה 85
אם ענינו שקבעה תורה שרק עידית הויא פירעון הגון.....................
.....................................................................................
סי' ד אות א
אם תקנת בינונית היא שזיבורית אינה פירעון הגון..........................
.................................................................................
הערה 81, 162
המתחייבים בו
תורת מיטב ובינונית בחיוב הבא ע"י התחייבות..................... סי'
ד
ענינו בערכין [אילו היה שם דין זה]........... הערה 77 ד"ה אלא שיש
ענין חיוב בינונית במלוה שאינה כתובה בתורה................. עמוד 27
חוב דהתחייבות האם דינו בבינונית.................................. הערה
91
מאי דס"ד דינא דעידית במתחייב מנה להקדש אינו אלא בבאים לגבות ממנו..............................................................................
סי' ד אות ג
בהא דס"ד שאין דין מיטב אלא בנגבה בע"כ............................
שם
צורת חלותו
אם המיטב נדון כגוף החיוב בשם החיוב ממון................. הערה 95
בשי' רש"י בגיטין נ. בשפאי עידית לאחר הנזק..............................
................ עמוד
4, סוס"י ב, עמוד 27, 33, 44, הערה 146, 150, 157
הקובעת היא לד' רש"י גם בדיני השיעבוד בבחירת גבייה..............
..........................................................................................
עמוד 22
היש קביעת קרקע לשיעבוד גם במי שדינו זיבורית........... עמוד 23
האם אמרה רש"י לכו"ע או רק למ"ד בדמזיק שיימי'.....................
...................................................
סוס"י ב, עמוד 34, הערה 13, 108
הנחלקו עליו הראשונים בעיקר סיום קרקע בהשתעבדות או על מה שלא משתנה הענין
בהשתדף...............................................
הערה 156
הנחלקו עליו גם בקביעת שם מיטב, ומה דין נשתדפה עידית אצל הלוקח............................................................................
שם ד"ה ואם כן
הנחלקו עליו בקביעת שם בינונית לגבי נשתדפה העידית...............
........................................................................
שם ד"ה ואשר יראה
הנחלקו עליו גם בבע"ח שכ' מעידית דידיה................... הערה 126
בקו' תו' על רש"י מסוגית יוקרא דלקמיה.......... עמוד 43 - סוס"י ו
חיובו
במאי דס"ד דאי לית ליה מיטב אמרי' זיל טרח וזבין ואייתי כסף סי' ב
אם הכוונה בזה טירחא או רק הוצאת ממון....................... הערה 20
אם האי ס"ד היה גם לקניית מיטב.................................... הערה
16
במה שהתוס' בריש סוגיין לא הביאו סוגיא דדף ט. להוכיח שא"ח לקנות.......................................................................................
הערה 17
מאי קמ"ל קרא בפטור הטרח וזבין................................... עמוד
14
לסוברים דגזלן א"י לשלם בסובין היש עליו בזה חיוב טרח וזבין הערה 40
דינא דמדי במיטב........................................................
סי' ב אות ב
תורת ממון שבו
יש תורת שיעבוד ממון בחוב מיטב........................... עמוד
33 - 34
כיצד דין הנזקים בעידית מחיל שיעבוד ממון................. הערה 123
תפיסת שיעבוד מיטב אם במתחייב מאליו ואם במחויב מן הדין כחוב מין
מסוים......................................................
סי' ה, וראה עמוד 17
מה שייך ענין זה בעידית דמזיק.................................... סי'
ה אות ב
התורת ממון שבו הוא כח בחירת גבייה.................... שם, ועמוד
55
באין לו כדינו
בהא דאמרי' אי דלית ליה פשיטא...................................................
............................................................
הערה 77 ד"ה והנה לכאורה
באין לו מיטב והניזק רוצה להמתין................................ הערה
124
במה שהנפרע בזיבורית בהעדר עידית אינו זכאי להחליפה כשיהא למזיק עידית............................... הערה
85, וראה הערה 124, והערה 95
בד’ הרא"ש דלעולם בעי’ מיטב או דניזק או דמזיק.......................
.....................................................................................
סי' א אות ג
בהא דאם אין לו אלא פחות ממיטב ויתר עליה אינו חייב לתת את היתר............................................................
סי' ב אות ב, סי' ג, עמוד 27
בדין בינונית דבע"ח בזה..................................................
הערה 81
בהא דלקיחת יתר מדינו נחשבת לקיחה יתירה בדיני ממון, ואם הוא דווקא בבא מכח
דיני עידית או בכל בחירת שדה................................
..............................................................
סי' ג, עמוד 41, הערה 151
מניעת לקיחת יתר על דינו תתכן לחול בחלות השע"נ.....................
.........................................................................................
הערה 55
בהא דאם אין לו אלא עידית וזיבורית דינא דבע"ח בזיבורית..........
..........................................................................
עמוד 22, הערה 81
באין ללוה אלא זיבורית ולערב יש בינונית........................ עמוד
47
שומתו
ביאור הפלוגתא במי שמין...........................................
סי' א אות א
שיעור בדניזק הוא מה ראוי לו, ושיעור בדמזיק הוא עד כמה נשתעבד.................................................................
סי' א אות א, ב, הערה 131
בשומת מזיק לא נוכל לומר שבדין עידית נאמר שפחות מזה אינו פירעון הגון................................................................................
עמוד 27
אם שומת מזיק תלויה בסברת תיקון העולם........................ הערה
4
אילו שומת בדמזיק הוא בעיקר חיובו הו"ל קנס................. הערה 5
בד’ הרא"ש דלעולם בעי’ מיטב או דניזק או דמזיק.......................
.....................................................................................
סי' א אות ג
אם יש במיטב צורה מסוימת אשר בבינונית אינה מתקיימת כלל אף לא לעומת
זיבורית, ואם מיטב דניזק שונה בזה...................................
........................................................
הערה 10 ד"ה והנה, והערה 11
אם בעידית דניזק איכא ענינא דקפיץ עליה זבינא............................
.........................................................................
הערה 10 ד"ה והנה
עידית דניזק אף הוא שיעור ולא גוף מסוים....................... הערה 56
בד' הגרעק"א דמיטב אינו אלא במה שהי"ל בשעת הנזק...............
.....................................................................................
הערה 7, 16
מה ענין בדמזיק שיימי' אם בקרקעות המשועבדות או בקרקעות השייכות למזיק................................................
הערה 156 ד"ה ואשר היה
מכר את העידית היש עליה שם עידית דמזיק, ומה דין הבינונית בזה ובנשתדפה
העידית..............................................................
הערה 156
בהא דאיכא שם בינונית על הביונית אף בהיו שם נזקין שקדמו לבע"ח אם בגבייה
ואם בשיעבוד..........................................................
שם
סוגיית יוקרא דלקמיה
ביאור הסוגיא..........................................................................
סי' ו
טענת א"כ הורעת...............................................
עמוד 43 - סוס"י ו
התלויה היא במ"ד בדמזיק שיימי'.................................. הערה
146
טענת א"כ נעלת דלת.......................................................
הערה 153
בשי' הרא"ש באותה סוגיא............................................
סי' ו אות ב
ביאור ענין גלי דעתיה שחפץ למוכרה............................ הערה
155
בשי' השו"ע בפלוגתת רש"י והרא"ש............................. הערה
153
בתביעת יתר מדינו..................................................
שם והערה 136
הנדון בסוגיא שם בכתובת אשה...................... הערה 136, 140, 151
מה דין מטלטלין בכל ענין זה.......................... עמוד
42, הערה 151
כסף או מיטב
ענינו.............................................................................
הערה 9, 15
האם כסף הו"ל יתר מעידית [כעידי עידית]..................... הערה 138
אם שייך שיהא מ"ד מיטב ולא כסף............ הערה 95 ד"ה ולדברינו
בהא דמיטב דמזיק פוטרו מכסף בדינא דכסף או מיטב..................
.....................................................................................
סי' א אות ב
בהא דאם אין למזיק אלא קרקע אחת אין הניזק יכול לתבוע כסף [למ"ד בדמזיק
שיימי'].................................................................
הערה 9
אם מה שי"ל למזיק כסף יחשבנו כאית ליה עידית דניזק................
.........................................................................................
הערה 15
בי"ל מיטב והניזק תובע כסף או מטלטלין............. הערה 129, 138
במגבהו יותר ממה שחפץ
במש"כ רש"י דפשיטא דאם בעידית יפה כוחו של ניזק כ"ש בבינונית..................................................................................................
סי' ה
אם ד' רש"י קיימים גם כשבוחר לו קרקע מסוימת ולא מין מסוים הערה 139
בנדון אם יכול התובע למאן מלקבל יותר מדינו..............................
..........................................................
הערה 10, 65, וראה הערה 15
כאשר החייב עצמו מגבהו.............
הערה 10 ד"ה ואמנם, הערה 68
אם גם מי שדינו בזיבורית יוכל לעכב הגבאת יותר מדינו................
..........................................................................................
עמוד 23
סברת הרב המאירי והיש"ש דכל אשר יחפוץ בכלל מיטב תליא במ"ד בדמזיק
שיימי'............................................................
הערה 6, 130
סברתם תליא במה דמיטב הוא שיעור בשיעבודו של מזיק.............
...........................................................................................
הערה 6
במה שדנו היש"ש כעידי עידית......................................
הערה 130
בגובה מיורשים ולקוחות ובדחייתם זל"ז
בהא דאם מכר לג' לקוחות בב"א נכנסו כולם תחת הבעלים............
.......................................................
סי' ג אות ב, עמוד 48 - סוס"י ז
במכר או הוריש לאחד, ובהא דאמרי' ק"ו השתא בשלשה כולן נכנסו תחת הבעלים חד
מבעיא.................................
עמוד 23, 48, הערה 58
קנה ג' שדות בב"א ומכר העידית הצריך לוקח שני לדין מה מכר כדי לדחות בע"ח
מעליו................................................
עמוד 18 - 23, 65
בהא דבספק מי מהלקוחות קדם כ"א גובה כדינו............... עמוד 19
בהא דראובן שמכר כל שדותיו לשמעון ושמעון מכר בינונית ללוי אין לוי דוחה
בע"ח לעידית שביד שמעון................................. הערה
10
בהא דאם זבן לוי זיבורית והניח עידית אצל שמעון צריך לוי לטעמא דלהכי טרחי
לדחות הבע"ח..........................................
שם ד"ה ושני
טענת להכי טרחי מספק....................................................
עמוד 22
אי שייך טענת להכי טרחי אצל חד........................... הערה
58, 165
באחין שחלקו והאחד נטל בינונית היגבנה בע"ח אף דמיתמי דינו בזיבורית..................................................................................
הערה 64
חובות ממון ושיעבודיהם
שיעבודי ממון
הנדון אם שיעבודא דאורייתא שייך גם לשעה"ג.............................
................................
הערה 24, סוד"ה ויש לי והערה 93 סוד"ה הנה
האם תביעת חפצים מסוימים בשעה"ג שייך לעיקר תביעת החוב או אינו אלא תביעת
תמורה לעיקרו של חוב............................. הערה
87
שיעבודו של לוה הוא שיעבוד הוויית הממון ולא שהוא קנוי ללקיחת ממון......................................................................................
עמוד 6
שיעבוד הוויית הממון ענינו חוב הממון ולא חוב המצאתו.............
.........................................................................................
הערה 34
בהא דחוב אתן אינו מחייבו מדין פועל.....................................
שם
פלוגתת הראשונים אי למ"ד שעל"ד נחתי' לנכסי'............. הערה 23
במה שאין בע"ח חייב להשכיר עצמו כדי לפרוע חובו..................
.....................................................................................
סי' ב אות א
אף טירחא בשל עצמו וכל מלאכה בכלל...................................
שם
פטור הטירחא הוא ממה דנחשב עבדות............................ עמוד
10
בהא דגם פעולות קבלנות אינם משתעבדים בממילא........ עמוד 10
המתחייב בפי' לטרוח בגופו לפר"ח מהני רק אם נתחייב למלאכות מסוימות בצורת
קבלן............................................................
הערה 33
בואנא אפלח [לר"ת] למדנו כח שיעבוד לפעולות בשל עצמו.........
................................................................
הערה 35, וראה הערה 47
בהא דהלוה מחויב בפעולת הקנאת הממון....................... הערה 34
ביאור הנדון בהחובל פט. אם האשה חייבת למכור כתובתה בטוה"נ לשלם לניזק...........................................................
עמוד 7 ובהערה 25
בהא דאם אין שיעור שדה בראוי להגבות חייב המלוה למוכרה ולתת דמים....................................................................................
הערה 19
באם חייב הבע"ח למכור נכסיו לפרוע בדמיהם............... הערה 25
באם חייב הבע"ח לקיים מכירות נכסיו בשבועה......................
שם
באם הלוה חייב לקבל מעות כדי לפרוע בהם..................................
...........................................................................
הערה 24 ד"ה ועי'
בהא דחייב לטרוח בגופו לבא לדון בפני ב"ד מומחין....................
...................................................................................
הערה 44, 45
בנדון אם דמי שכירות משתעבדים בשעדר"נ.................... הערה 31
אם שייך שיהא אדם זכאי לגבות ולהתחייב דמים על גבייתו...........
.........................................................................
הערה 113 ד"ה ועי'
קנין שע"נ אינה זכות תביעת הנכסים אלא שליטה בהם לתבוע שם את חובו...................................................................................
עמוד 53
השייך קנין לראובן בנכסי שמעון להגבותם ללוי............ הערה 214
מלוה שאינה כתובה בתורה
ענין חיוב מלוה שאינה כתובה בתורה.............................................
............................................................
עמוד 6, 27, והערה 26, 113
מה בין דמי מקח לשכר פעולה..........................................
עמוד 36
ענין קציצת שומא בהם..............................................
עמוד 36 - 37
ענין דמי מקח דמי שכירות והלואה, הקציצה וההתחייבות שבהם, ואם צריך בהם
מתחייב בן דעת.............................
הערה 113, 118, 193
ענין דמי נהנה..........................................................
סוף הערה 113
זכייה מדין ספק ממון השייך בזה תביעת דמי מקח........................
........................................................................
עמוד 58, הערה 255
היש חיוב דמים במקח הנעשה שלא מדעת המוכר......... הערה 193
החלה ההתחייבות בקנין כסף.........................................
הערה 119
משטה אני בך במוסיף על השכר.................................... הערה
118
חיובו של ערב................................................................
הערה 119
היש בשכירות חפצים נדון דמתחילה ועד סוף................ הערה 113
משכיר שהוריש או מכר........................ שם ד"ה אבל לא
וד"ה ועי'
יורשי שוכר החייבים לשלם שכירות........................... שם ד"ה
ועי'
בהא דאין השוכר ויורשיו יכולים להשיב החפץ תוך הזמן ולהפטר מדמי
השכירות.................................................................................
שם
אם גזילה הו"ל מלוה הכתובה בתורה...................... הערה 113, 193
אם חיוב ממון במלוה שאינה כתובה בתורה נתפס רק בממון שיש לו...............................................................................................
עמוד 6
אימתי שייך נדון חיוב מדי במלוה שאינה כתובה בתורה................
.................. הערה
41 ד"ה ומאי דקשיא, וראה הערה 34 ד"ה ואמנם
הא דבשנים שלוו פרעונו של האחד פוטר את השני........................
...........................................................................
הערה 26 ד"ה עוד
תשלומי נזקים
בהא דלולא נכתבו נזקים בתורה ל"ה מתחייבים מדין מניעת הנזק הערה 27
משמעות תשלומי נזק הם תורת תמורה ומקח לחפץ הניזוק...........
..........................................................................................
עמוד 40
תביעת תשלום נזקים ענינה תביעת החפץ ולא תיקון הנזק בגברא מה שהזיקוהו
בחסרון ממונו...................................................
הערה 134
אין התשלומין מתייחסים לשימוש דמים שהי"ל בחפץ.................
.......................................................................................
הערה 135
חפץ שא"א למוכרו החייבים עליו בנזק..................... שם ד"ה
ועוד
הא דהפסד כתובה לאשה צריך שתוכל בפועל למכור הכתובה ולקבל עליה דמי
טוה"נ...........................................................................
שם
בהא דבעי' קרא דפחת נבילה דניזק................................ הערה
135
אם שייך תיקון הנזק בדמים בלא שיהא חיוב דמים מן הדין...........
.........................................................................................
הערה 27
תביעת תשלומי נהנה.........................................
הערה 87 ד"ה אבל
פרשת נזקים וכל מלוה הכתובה בתורה אינה מסתיימת בהחלת חוב אלא קיימת עד
התשלומין......................................................
הערה 26
צורת חלות החיוב ממון בפרשת נזקים......................................
שם
חלות הקנין ממון בשור תם.......................................................
שם
הא דגזל ובא אחר ואכלו רמ"ג רמ"ג........................... שם ד"ה
עוד
החוב ממון הנדרש מפרשת נזקים הוא שיהא לניזק על המזיק תורת תביעת ממון......................................................................
עמוד 9 - 14
הנדון בחיוב ללכת למדי, וביאור ארוך בסוגיית גזל מאחד מחמשה..........................................................................
סי' ב אות ב, והערה 41
בהא דחייב ללכת לא"י לעמוד בדין בב"ד מומחין............ עמוד 14
ענין תביעת מילוי החפירות ואם יש בה תביעת טירחת גוף............
.........................................................................................
הערה 30
היש חיוב טירחת גוף בנזיקין ובכל מלוה הכתובה בתורה..............
....................................................................................
סי' ב' אות א
בדין הגנב בזה..................................................................
הערה 31
בהא דחייבים הם בפעולת השבה................... הערה 34 ד"ה ואמנם
ענין המיעוט מטירחת גוף בפרשת נזיקין............................ עמוד
9
חייב בדיני שמים
ענינו...........................................................................
הערה 27, 42
אפשרות פרעונו.......................................
הערה 27, 42 ד"ה ובאמת
דין מדי לגבי החיוב בדיני שמים......................................
הערה 42
בחיובי קנס בגרמא ובקלב"מ....................... 42 ד"ה עוד יש לעורר
שומת התשלומין..............................................................
הערה 96
כסף ושו"כ ושומתם
במה שהמתחייב מנה פורע בשוה מנה..................... סי' ד אות א,
ב
ענין שו"כ ככסף..............................................................
שם אות א
מה היה לולא קרא דשו"כ ככסף, ובד' התוס' ריש קידושין..............
.........................................................................................
הערה 77
לולא שו"כ ככסף הניתן לגבות משו"כ בדרך מכירה וגביית הדמים, מנ"ל לתוס' שם
דשו"כ ככסף בערכין..............................................
שם
לולא דשו"כ ככסף הניתן לגבות משו"כ בלית ליה כסף...................
.....................................................................
שם ד"ה והנה לכאורה
אם שייך לפרש דתורת שו"כ הוא מדין תמורה.............. סי' ד אות
ב
אם תורת שו"כ ככסף ביטל תורת ממון מסיום מין..........................
.....................................................................................
סי' ה אות א
אם תורת שו"כ ככסף ביטל תורת שומא בסיום מין........... עמוד 36
האם כסף עצמו היה נפדה ונחלף בשו"כ גם לולא קרא דשו"כ ככסף..............................................................................................
הערה 82
מה היה הקדש עושה עם כספו לולא קרא דשו"כ ככסף............. שם
חיובי ממון שבתורה נתפסים בכסף....... עמוד 31, וראה הערה 137
מקור ד"ז.................................................
הערה 97, וראה הערה 82
אף מלוה שאינה כתובה בתורה כן.....................................
עמוד 32
אף כתובה כן.............................................
הערה 95 ד"ה ואי קשיא
אף שור תם כן, ובהא דא"א לסלקו בזוזי.................... שם ד"ה
ושור
במה שאין יוקרא וזולא בכסף................. עמוד 32, וראה הערה 100
שומת תשלומין שאין בהם שיעבוד ממון [חזרת ריבית וחיוב בדיני שמים]....................................................................................
הערה 96
במה דהיזק קרקע חשיב תביעת מטלטלין לענין שבועה................
.........................................................................................
הערה 94
משנת הזהב מחייב את הכסף............................................
עמוד 36
תורת מטבע שבפדה"ב [ובחיובים הקצובים בתורה].....................
..........................................................................
עמוד 24, הערה 95
אם שם המין מטבע בפדה"ב קיים רק במחייב שבו או גם בחוב ממון הנוצר על ידו,
והקיים הוא עד הפירעון.............................. הערה
74
מה דין אונס ומפתה ומוש"ר בהוספה על המטבע ועד אימתי קיים השם מטבע
בהם.........................................................
הערה 73, 74, 95
במה שדנים בחיובי התורה מה שהוסיפו על המטבע....... הערה 73
אם ההוספה מועלת גם לאחר שחל החיוב המסוים.........................
...................................................................................
הערה 74, 95
אין ההוספה מועלת לשומת דמים בעלמא אלא לחייב מין מטבע הערה 75
הא דלמ"ד דהבא טבעא נתלית שומת פדה"ב בדהבא ............... שם
בהא דגבי’ קרקעות בשיעבוד פדה"ב אף שאינו נפדה בהם............
.........................................................................................
הערה 77
שער ניסן ושער תשרי ביוקרא דלקמיה........... עמוד 43, הערה 143
חיוב מין מסוים
בד' הראשונים בע"ז סג. במתחייב מין מסוים לפועל בשכרו..........
.....................................................................................
סי' ה אות א
היש חיוב מין מסוים בצורתו לאחר דינא דשו"כ ככסף............. שם
תוכן חיוב מין מסוים בצורתו דווקא.................................. עמוד
28
היתכן להתחייב מין מסוים בתורת זכות בחירת הגבייה..................
.....................................................................................
סי' ה אות ב
הנוכל לפרש כן מה שפועל מחייב בעה"ב בזיל טרח וזבין.............
.......................................................................................
הערה 125
בסוגיא דארנקי חדשה.....................................
עמוד 33, הערה 114
המתחייב צורה מסוימת היש עליו שני חיובים חובת הדמים וסיום המין או אין כאן
אלא חובת המין............................................
הערה 85
הא דאם אין לו המין המסוים חייב את דמיו, ובמה שאם פרע דמיו אינו חייב
להחליפם באותו מין כאשר תשיגנו ידו............................
שם
במש"כ הר"ן שהמתחייב מין מסוים לפועל אף אם אינו חייב המין חייב דמיו, וכפי
איזו שעה ישתערו דמיו..............................................
.........................................................
הערה 78, 83, 85, 95 ד"ה ועי'
היתכן שיתחייב כו"כ מעות לשלמם בחטים...................................
...........................................................................
הערה 95 ד"ה ועי'
היש בזה נדון דברירה................................... הערה
78, 83, 98, 102
גביית חוב
בשעת גביית השע"נ נעשה המקח על החוב...................................
.................................................................
הערה 113 ד"ה ועי', 178
אם מעיקר ענין החוב היה ראוי שהניזק יקבע מאיזה מין יגבה.......
.......................................................
עמוד 41 - 43, וראה הערה 151
אם סברא זו שייכת גם בבחירת קרקע מסוימת...............................
..................................................................
עמוד 42, 45, הערה 153
מה שהבעלים קובע איזו קרקע יגבה..............................................
..............................................
סי' ט אות ב, הערה 52, 57, 106, 229
במה שכשהבעלים ממאנים לגמרי לפרוע אמדי' מאי ניח"ל טפי לעכב אצלם................................................................................
הערה 52
בכח הבעלים לבחור ממון לתפיסת משכון................... שם ד"ה
אם
אם גבו ב"ד שלא מהיכן שהסכימו הבעלים.................... הערה 106
אם שייך קנין ממון שיהא לתובע זכות בחירת הגביה.....................
.....................................................................................
סי' ה אות ב
אם יש לבע"ח כח גבייה כשהבעלים חפצים לפרוע......... הערה 93
כל גבייה ממקצת נכסים ענינה לדעת כמה ראשונים כחלוקת שותפות.....................................
עמוד 50, וראה הערה 166 מד"ה אלא שיתכן
בדעת רמב"ן בזה, ובמש"כ רמב"ן שאם שייר אצל לוקח פחות משיעור שדה אין הלה
כופהו לגוא"א.........................................
הערה 167
הבע"ח בעלים למכור הקרקע בשיעבודו בלא שיגבנה תחילה לעצמו, והוכחות
לזה......................................................................
הערה 25
הנכונים הדברים גם בגביית שע"ג.................... הערה 77 ד"ה ואולי
ענין הכרזה בגביה................... הערה 25, וראה הערה 77 ד"ה אולם
בהא דשטרות לאו בני גוביינא..........................................
הערה 25
גבייה מהפקר.....................................................
הערה 57 ד"ה ועי'
מה שא"א לסלק בע"ח בקרקע שאינה משועבדת לו......... עמוד 52
ערבות, וערבות דשע"נ
דינא דא"נ מערב תחילה יסודו אומדנא............ עמוד 48, הערה 160
היש דין א"נ מהערב תחילה בשע"נ, ואם יועיל הדבר להגבות מזיבורית...............................................................................................
סי' ז
בד' הרשב"א בזה..............................................................
עמוד 46
בד' הראב"ד בזה.............................................................
הערה 162
דינא דא"נ ממשועבדים במקום בנ"ח אין ענינו במקום שעה"ג אלא במקום שאין
עיכוב בעלים..................................................
הערה 203
זכותו של לוקח היא לעכב הגבייה כל עוד אין לבע"ח טענת אין לי קרקע.......................................................................................
עמוד 59
אילו יכול לוקח לסלק בקרקע דידיה היה מחיל עיי"ז טענת א"נ מנכסים משועבדים
וכו' ואפי' הן זיבורית.....................................
עמוד 54
אם שייך תורת גבייה דשע"נ במה שראוי לגבות בשעה"ג, ואם הגבייה מתייחדת בשם
שע"נ........................................................
הערה 93
אם הלוה והערב חד נינהו היהא דין א"נ מהערב תחילה............ שם
אם יש ללוה רק חצאי שדות היוכל לגבות מערב.............................
................................................................
הערה 166 ד"ה אלא שכל
כשבעלים קובע במכירת אחת הקרקעות שבע"ח יגבו מהשאר היחול עיי"ז ללוקח כח
לעכב גביית קרקעו................................... עמוד
66
אם יש ללוקח טענת מאי אפסדתיך................................. הערה
237
גב"ח משני יורשים לקוחות וערבים
במחלוקת הראשונים אם גובה לפ"ח או ממי שירצה ובביאור טעמיהם....................................................
עמוד 48 - 51, 67, הערה 64, 166
בדעת הרמב"ן בזה.........................................................
הערה 167
היש חילוק בזה בין יורשים ללקוחות......................... הערה
64, 71
ביאור מה שדימו הראשונים שני לוקחים לשני ערבים, ומ"ש בזה לוקח אחד משני
לוקחים...................................................
עמוד 48 - 51
אם נדון אצל לוקח אחד חלוקת ערבות בנכסים............... הערה 166
בד’ הרא"ש שבשני לוקחים זכאי לקחת שדה שלימה מהאחד, ובדעת שאר הראשונים
בזה....................................................................
שם
לסוברים דבשני ערבים גובה מכ"א מחצה ה"ה אם רק לאחד היה בינונית......................................................................................
עמוד 48
בהא דאין לוקח אחד דוחה אל חבירו........... סי' ט אות ב, הערה
57
כאשר לוקח אחד מוכן לפרוע היוכל חבירו לדחות אליו.................
..............................................................................
שם, והערה 234
בגוונא שאם יבא הבע"ח אל אחד מהם לא יוכל לדחותו לשני היוכל אותו שני לדחות
הבע"ח אל הראשון.....................................
הערה 57
בהא דאם מכר לוקח ראשון בינונית ושייר אצלו דכוותה צריך השני לדין מה מכר
כדי לדחות לראשון..................................... שם
ד"ה אלא
דחייה אל הפקר..........................................................
שם ד"ה ועי'
בהא דבספק מי מהלקוחות קדם ל"ח לטענת מה מכר [קו' הגרעק"א]............................................................................................
הערה 62
בספק מי קדם כשזמנו של האחד מבורר והספק בחבירו........... שם
הנחתי
אם ענינו הפקעת כח הגבייה או כח שילוח אל השדה האחרת, וענין אשתדוף
בנ"ח.................................................................
עמוד 67 - 69
בד’ הנה"מ דמה דלוה אלם ל"ח אשתדוף....................... הערה 237
בהניח אצל יתומים קטנים.........................................................
שם
אין ענינו נגמר בעת הקנייה אלא צריך הוא לזכותו של לוקח בעת הגבייה.....................................................................................
הערה 202
בהא דהזכות קיימת ללוקח שני אם צריך בזה למה מכר, ובד' תוס' תוס' להרא"ש
בזה............................................................................
שם
בהא דלדעת תוס' תוס' להרא"ש לוקח ראשון יכול לומר אי אפשי, ולמה לא יהא כאי
אפשי להוציא.............................
עמוד 70, הערה 221
בלשון הגמ' גבי מכר בינונית וזיבורית דליתנייהו גביה דמצי למימר להו גבו
מבינונית וזיבורית..............................................
עמוד 65, 69
בד' התו' בכתובות בזה דהבע"ח גובה ממי שירצה........... עמוד 65
הנחתי הפקר...............................................
הערה 57 ד"ה ועי', 203
ביאור שי' רמב"ן דבספק מי קדם יש טענת הנחתי ול"ה כאשתדוף עמוד 68
במה שחילק רמב"ן בין ספק מי קדם בו ביום לספק דכמה ימים הערה 238
בויכוחו של רמב"ן עם איכא מ"ד אשר דימה הענין לדיקלא לברת הערה 239
בספק הנחתי, ובחזקת מ"ק דבעל ה' בניסן נגד ניסן סתמא בטענת הנחתי [אם ענינה
טענה בין הלקוחות או טענה נגד הבע"ח]....
הערה 62
מי שי"ל שני חובות הבטל עיי"ז טענת הנחתי כלפי חוב מסוים כיון דממ"נ יגבה
מהלקוחות...........................................
שם ד"ה עוד רגע
היש טענת הנחתי חצאי שדה................... הערה 166 ד"ה אלא שכל
ענין א"א בתקנת הנחתי.....................................................
עמוד 69
היש תורת א"א בתקנת הנחתי כאשר אין בידו להגבות לבע"ח בע"כ אותה קרקע...........................................................................
עמוד 69
אם שייך לחזור מאמירת אי אפשי.......................... הערה
224, 230
אי שתקת
ענינו.......................................................................................
סי' ח
אם הוא ביטול זכות התובע או רק היתר לעבור עליו.......................
........................................................................
עמוד 59, הערה 204
אילו זכויות יכול הוא לבטל.............................................
הערה 200
אם הוא סילוק ב"ד בלבד...................................................
עמוד 52
אם הוא גם היכא דנעשית גזילה גמורה.............................. עמוד
52
אם הוא דווקא כשבטוחים אנו שכך יעשה......................................
.........................................................
עמוד 52, 54, וראה הערה 189
באופן שאין לחוש שיעשנה.......................... הערה
205 ד"ה ושמא
אין ענינו אלא כאשר זכות התובע היא מחמת העדר אותו דבר שהנתבע מאיים עליו
באי שתקת................................................
סי' ח אות ב
בקו’ רמב"ן דגם בקנה עידית לבד יאמר אי לא שתקת אתן זיבורית דידי
למוכר..............................................................................
עמוד 59
בהא דכל מזיק יאמר אי לא שתקת אמכור עידית ובינונית דידי.......
...............................................................................
הערה 188, 198
בד' התוס’ בכתובות שאין כח אי שתקת אלא למנוע הפקעת דינו שהיה ראוי קודם
שבא לידו......................................................
הערה 205
ענינו ממשפחת כופין עמ"ס.................... עמוד 62, הערה 199, 210
אי שתקת בהגבאת מה שאינו משועבד לו......................... עמוד
52
במניעת גביית העידית.......................................................
עמוד 54
ענין פוחתו מדינו, ואשר התוס' הזקיקו שיפסידנו באיומו יותר ממה שמבקש
עתה...................................................................
עמוד 55, 61
בד' הרשב"א שתלה זאת בפלוגתת קם דינא והדר דינא...................
..........................................................................................
סוס"י ח
בההיא דאבדה דרך שדהו.............
עמוד 55 - 58, 60, 62, הערה 205
בהא דבאתי מכח חד א"י לומר מזבנינא לד'........... הערה 204, 205
בהא דהאתי מכח חד א"י לומר אשיב שדה אחת למוכר.................
.........................................................................
הערה 205 ד"ה עוד
בהא דהאתי מכח ד’ מותר לו להשיבם אליהם................ הערה 204
בטענת אי לא שתקת מהדרנא והלה יזכה במה מכר........... עמוד 59
בשותף שקנה שני חלקים אשר יחדיו יש בהם כ"ח........................
................................................................
עמוד 54, הערה 185, 197
בשני יב"ש שלקח אחד שדה מחבירו............................. הערה
181
בכ’ ללוקח דו"ד אין לי עמך והלה מכרה...................................
שם
בישראל הבא מחמת עכו"ם......................................................
שם
במש"כ הרא"ש דאי לא טעין טעני' ליה......................... הערה
183
אי שתקת להוציא ממון...................................................
הערה 243
מה מכר ראשון לשני וכו'
הנו דין תורה...................................................................
הערה 232
ענינו בכללות................................................................
סי' ט אות ג
ענינו במכר לוקח ראשון לשני עידית האחרונה...................... סי'
ט
בביאור אריכות לשון הגמ' בזה.........................................
עמוד 65
בד' תוס' תוס' להרא"ש דמכר הבינונית ושייר אצלו עידית האחרונה שייך לתורת
מה מכר...................................................................
סי' ט
בכח לוקח לשלח אל קרקע שביד המוכר.................... עמוד 65, 67
כל היכא דזכה לוקח בכח מה מכר לשלח אל המוכר היש בידו להגבות משלו בע"כ של
בע"ח............................
סי' ט סוף אות א, עמוד 67
ומה דינו של לוקח שקנה שני קרקעות בזאח"ז............... הערה 232
מה מכר בזכות המוכר לאי שתקת.......................... עמוד
64, 66, 79
בביאורו של הראב"ד בענין מה מכר.............. עמוד 63 , הערה 228
הנחלקו עליו הראשונים...............................................
עמוד 64, 64
לביאורו של הראב"ד מה דין שנים שקנו בב"א................. הערה 59
החייב לוקח ראשון לד' הראב"ד להשיב הזיבורית למוכר כדי שלא יגבו נזקין
מעידית שביד לוקח שני.......................................
הערה 201
אי איכא האי דינא במה שהמוכר ל"ה מעותד לעשותו....................
..........................................................................
הערה 10 ד"ה כבר
היכא דבלא"ה אית ליה ללוקח כח זה בקרקעו מדין אחר הי"ל בזה גם כח מה
מכר......................................................................
הערה 232
ענין מה מכר בגזלן שחזר ולקח מבעלים הראשונים.......... עמוד 70
בבן לוי שמכר שדהו לישראל בב"ב סג.......................... הערה
247
בזכות לוקח להחזיק בשט"ח אחר שמחלו המוכר.......... הערה 245
בלוקח שני דבתי ערי חומה............... סי' ט אות ג, וראה הערה
270
בגזל ומכר והלוקח השביח........................ עמוד
72, 78, הערה 269
באבדה דרך שדהו............................. עמוד 72 - 76, 78, הערה 269
מה מכר בהנהגת ספיקות................................................
הערה 254
בקם דינא דספק ויבם......................................................
הערה 257
בשני יב"ש שלקחו שדה זמ"ז...................................................
שם
בהורשה....................................................................................
שם
בכוחו של לוקח לעמוד בדין עם עם המערער [תוס' ב"ב ל.]..........
....................................................................................
עמוד 76, 78
בבבע"ח שכ’ ללוקח ראשון דו"ד אין לי עמך............. עמוד 76, 78
בהרחקת נזיקים..............................................................
הערה 262
בכח מכירת פשוט קודם חלוקה................................................
שם
בנתן לבנו גוף מהיום ופירות לאח"מ ומכר הבן חלקו בחיי האב הערה 264
בשומא הדרא מהלוקח...................................................
הערה 265
בד’ נה"מ סי’ ע"ב סקמ"ג........................................................
שם
היש תורת מה מכר בקנין מצד הקונה............................. הערה
267
ספק בזכות מה מכר..........................................................
הערה 62
חיוב העמדת מקח
היש חיוב למוכר להעמיד המקח ללוקח ע"י שיגבה משלו............
...............................................................
עמוד 63, וראה הערה 246
השייך הוא להתחייבות בדבר מסוים.............................. הערה
215
בד’ הר"ש אשר חילק בין מוכר קרקע גזולה למטלטלין........... שם
החייב מוכר לעמוד בדין עם המערערים......... עמוד 63, הערה 217
נזקים
בהא דמזיק שיעבודו אינו מזיק גמור מחמת היזק השיעבוד...........
..................................................................
הערה 113ד"ה ועי', 178
הזורק חץ על כלי של אחר ועד שלא הגיע החץ מכרו בעליו לאחר הערה 113 ד"ה ועי'
המותר להזיק בגרמא היכא דבדידיה עביד......................................
...................................................................
הערה 181 ד"ה ובעיקר
בהא דמי שיש עליו טענת דרכי גבך אסור לו למכור לארבעה ולבטל טענה זו ע"י
דיני ספק ממון................................................
הערה 204
הניתן לחייב דמים את הגוזל קרקע כל עוד גזילתו קיימת...............
.......................................................................................
הערה 190
שותפות וחלוקתה [ותפוה"ב]
ענינה של שותפות........................................
הערה 262 ד"ה ואמנם
ענינה של חלוקה.....................................
עמוד 50, הערה 169, 262
תורת המקח שבחלוקה למ”ד כלקוחות הן......................
הערה 169
למ”ד כלקוחות הן אזי נדון כלוקח בכל החלק............ שם ד"ה
אבל
סוד ד’ רשב”ם שאין פשוט יכול למכור חלקו קודם חלוקה............
.................................................................................
הערה 26, 262
הזוכה מהפקר מחצה ואח"כ זכה חבירו במחצית השניה הי"ל לשני זכות חלוקה.........................................................................
הערה 262
הבא לחלוק עם שני שותפין............................ עמוד
51, הערה 170
שותף שמכר חלקו לשנים כיצד יחלקו עם שכנגדם.........................
..................................................................................
שם ד"ה והנה
שומת החלקים בחלוקה אם היא כלפי מה שהי"ל בשותפות או חלק מול חלק.............................................................................
הערה 169
בהא דבכור נוטל חלקו במקו"א................................. שם ד"ה
אבל
בהא דלא איכפת לן מה דחלקו של בכור שוה יותר מכפליים מחלקו של פשוט................................................................
שם ד"ה וכן מוכח
בהא דטול אתה שיעור ואני פחות אין שומעין לו............................
.............................
שם ד"ה וכן יש להוכיח, והערה 185 ד"ה ואמנם
אין חלוקה בנכסים הקנויים בקנינים שונים [נכסי האב מול נכסי האם]..................................................................................
סוף הערה 166
בד' מהר"ם בשותף שקנה שני חלקים אשר יחדיו יש בהם כ"ח......
..........................................................................................
עמוד 54
נבלל ממונו עם ממון חבירו היש שם חלוקת שותפות....................
......................................................................
הערה 191 ד"ה ומ"מ
פועל ושכרו
פועל הקנוי לשיעור ממון כקנוי לזמן................................ עמוד
11
בד’ הרא"ש דמה דפועל שנתחייב בקנין יכול לחזור בו הוא מדין גירעון כסף................................................................................
הערה 33
ענין חיוב שכר פעולה, וקציצת שומא בזה................ עמוד 36 - 37
בד' הראשונים בע"ז סג. לענין התחייבות מין מסוים לפועל בשכרו...........................................................................................
סי' ה אות א
במעלת חיוב מעות בזה................................... עמוד
37, הערה 121
בד' רש"י ב"מ קיח. בטעמא דאין בעה"ב יכול לומר לפועל טול מה שעשית
בשכרך................................................................
סי' ה אות א
בביאור דרשת בל תלין שברש"י שם...............................................
........................................................
עמוד 33, הערה 103, 117, 122
היש איסור בל תלין בשכר הנתחייב בדרך הקנאה...........................
...............................................................................
הערה 117, 120
מן הסברא שבל תלין מלמדנו שתביעתו גוף הפעולה ולא דמי נהנה................................................................................
הערה 117 ד"ה ודע
אם גם ליורשי פועל חייב ליתן דמים.............................. הערה
104
במה שבעה"ב חייב למכור נכסיו להביא מעות לפועל...................
.........................................................................................
הערה 21
אם בעה"ב חייב לעשות מלאכה כדי לשלם לפועל....................
שם
משטה אני בך במוסיף על השכר.................................... הערה
118
ספק ממון
בענין ס"מ לקולא...........................................................
הערה 258
ביאור ארוך בסוגיית גזל מאחד מחמשה.......................... הערה
41
הפורע בספק פירעון............................... הערה
41 ד"ה הדרך השני
מה בין מאן דכאיב ליה כאיבא לבין אוקי ממונא בחזקת
מריה
......................................................................
שם ד"ה אבל לדרכינו
בחזקת משפחה.........................................................................
שם
במה שבתקפו כהן יכול הבעלים לומר לכהן אחר אתננו..................
.........................................................................................
הערה 52
בהא דתפיסת בע"ח מהניא בספיקא ואין הבעלים יכול לומר לו ממון אחר אתן
לך.................................................................................
שם
בשני שטרות היוצאים על שדה אחת האחד זמנו מבורר ושל השני אינו ידוע.....................................
הערה 62 ד"ה והנה ד' וד"ה והנה דעת
בד' הרשב"א דלא אתחזק ישראל בספק בכור בהמה טהורה..........
..........................................................................
שם ד"ה והנה דעת
אם חזקת מ"ק נידונית כודאי בדינא דספק תקנה.............................
..............................................................................
שם ד"ה ומעתה
ענין חזקת מ"ק.................................................
הערה 191 ד"ה ועי'
ענין מוחזקות דדרד"מ......................... הערה
256 ד"ה אלא שעיקר
דמי מקח על קרקע מסופקת אשר המוכר מוחזק בה......................
.........................................................................
הערה 62 ד"ה והנני
מה שביקש ר"ה בסוגיית ת"כ למנוע קדושת בכור ע"י הספק ממון האם הוא גם
בגוונא דכדא"ג, ואמאי לא הביא ממתני' דשני זכרים דהשני ירעה עד שיסתאב......................................................................
הערה 191 ד"ה אח"כ
ביאור ארוך בסוגיית ת"כ................................................
הערה 256
ביאור מחודש באותה סוגיא שהנדון בה אם מוחזק זוכה בכח תביעה או רק בביטול
התביעות ממנו...................................... שם
ד"ה אולם
ענין הודאי במוחזקות אשר למדנו בסוגיית ת"כ דמהניא לגבי ההקדשה.................................................................
הערה 256, 62 ד"ה והנני
אם שייך שבתורת הכרעה תועיל הכרעת מוחזק לאיסורים היוצאים מדיני הממון...........................................
הערה 256 מד"ה אלא שעיקר
אין הכרעה זו קיימת לאיסורים שאין הנהגתם פגיעה במוחזק........
................................................................................
שם ד"ה ונראה
בהא דדין יהיה קדש מעכב חלות מעשר בהמה אף כשהוא חל בהכרעת מוחזק
דהישראל...................................... שם
מד"ה אלא דלכאורה
בד' הגבורת ארי בכח הישראל להפריש תרו"מ של דמאי...............
....................................................................
שם ד"ה אלא דלכאורה
לענין מה הנדון שם במעשר בהמה.................................................
......................................................
שם ד"ה אולם ומד"ה והנה בהא
בד' רש"י אשר הנדון הוא שמא יצא בעשירי..................................
.......................................................................
שם מד"ה והנה בהא
ספיקות הנכנסים לדיר הקרבים הם............................ שם ד"ה
אולם
אם התורת ודאי שייכא לדינא דשלו או לדינא דברשותו...................
...................................................................
שם סוד"ה והנה שרשם
הורשה הו"ל כקדושה הבאה מאליה............................... הערה
257
ספק נדר להקדש.............................................
הערה 87 ד"ה ועיקר
נתערב ממונו בממון חבירו היכול לתבוע חלקו בתערובת או רק דמים, [מו"מ בזה
במדומע ובבכור שנתערב]........................... הערה
191
הדנים אנו תורת שני שבילין למוחזק............... עמוד 55, הערה 191
שני שבילין למ"ק, ואם יכול המ"ק לברור לו אחד מהם..................
.........................................................................
הערה 191 ד"ה ועי'
היש תורת ס"מ לקולא בשני שבילין...............................................
............................................................
שם ד"ה ואמנם, והערה 258
התהא הכרעת רוב בשני שבילין בממון..........................................
....................................................
הערה 191 ד"ה ושמא, וד"ה אלא
רוב, וקבוע שאינו ניכר בממון................................. שם ד"ה
ושמא
חד דאתי מכח ד’ באבדה דרך שדהו......................... עמוד 72 - 76
האם תביעת דרכי גבך היא תביעת עשיית מקח..............................
...............................................................
עמוד 58, וראה הערה 257
תביעת דרכי גבך אין בה תביעת תשלומין......................... עמוד
55
אם ע"י זכיית הלוקח הבא מכח ד' בדינא דמה מכר יתחייב דמים לבעל הדרך..............................................................................
הערה 255
בהא באבדה דרך שדהו ילך לו בקצרה............................................
...................................................
הערה 191 ד"ה ולכאורה כן מוכח
בהא דתביעת דרכי גבך בעי גבייה ע"י ב"ד, ובהא דרבים א"צ ב"ד שם מד"ה והנה בב"ב ועי' סוף הערה
195
עוד בתביעת דרכי גבך.......................................................
סוס"י ח
אילו באנו לדון שם חלוקה............................ הערה
191 ד"ה ואמנם
האם תורת כדא"ג מישך שייכא בדינא דמוחזקות............................
............................................................
שם ד"ה ואמנם, וד"ה אח"כ
היש ס"מ לקולא בספק הפקר....................... הערה 205 ד"ה ושמא
במבואר בתשובת רמב"ן דשני שטרות היוצאים מכמה ימים אין בהם שודא
וחלוקה.......................................................
הערה 238 ד"ה גם
מתנו"כ
ענין ממון השבט............................ הערה
52 ד"ה אולם, הערה 134
ענין ממון שאין לו תובעין..............................................
הערה 134
היש ממון השבט בתרומה שבטלה ברוב......... הערה 191 ד"ה אלא
הניתן לעשות חלוקת שותפות עם ממון השבט......... שם ד"ה
ומ"מ
מ"ש דימוע ותערובת מתנו"כ משבולת לקט שנתערבה............ שם
היש טוה"נ לבעלים הממאן ליתן............... הערה 52 מד"ה ובעיקר
עניני מקח וממכר
כח הלוקח הוא בגוף קנינו בחפץ ולא שהמוכר מעמידו בכוחו.......
..........................................................................................
עמוד 78
כח מכירה דבעלים אם הוא נדון כדבר נפרד או שהוא יוצא מכח מה שי"ל בפועל את
החפץ לעצמו............................................
הערה 256
השייך בעלות לקנות חפץ חבירו.................................... הערה
261
אם קדושה הבאה מאליה תלויה בכח מקדיש אשר לבעלים או רק בשם בעלים.................................................
הערה 256 ד"ה והנה שרשם
אם בעי' בזה תורת ברשותו........................................................
שם
היש תורת מכר בשדה גזולה, ובד’ הנה"מ בזה בשם בעה"ת..........
..............................................
הערה 246, וראה הערה 62 ד"ה והנני
מכירת קניני גזילה.............................................................
עמוד 72
היש קניני גזילה בלא חיוביה..........................................
הערה 253
בתי ערי חומה
זכות גאולתם וענין חליטתם.................................... הערה
249, 250
זכות חליטה אינו דבר הנמכר.............................................
עמוד 71
ענין מה מכר אצל לוקח שני.............. סי' ט אות ג, וראה הערה
270
ענין זה דמה מכר אצל לוקח שני היועיל גם לעמוד נגד מוכר ראשון.............................................................................
הערה 249 ד"ה וכבר
למ"ד חלוט לראשון ולא לשני מה יהא בתום שנת ממכר שני, ומה דינו בכלתה שנת
שני לפני הראשון.................................. שם ד"ה
ויל"ע
היש זכות גאולה ללוקח שלו עצמו עדיין לא נחלט.........................
...............................................................
שם ד"ה ואמנם וד"ה אלא