x
בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
 
    הצעות טיולי עומק
    צור קשר
    תגובות מטיילים
    תן שם לדף
    תן שם לדף
    תן שם לדף
    תן שם לדף
    תן שם לדף

 

                                טיולי עומק

                                              

                                              עם שמוליק

 

 

 

 

 

 

            

                             

 

 

       סידרת טיולים  בתל אביב        חלק א'           

                                

    סיור  מספר 1

   בעקבות הישוב היהודי ביפו

 

    נתחיל את סיורינו  ליד ככר השעון

    משם נמשיך בעקבות  יוצר השעון  מויאל שתחת איומי הסולטן

    בנה את השעון המפורסם  מכספו .....

    נעבור דרך "הרובע הצרפתי" שכינויו ניתן לו בעדינות  ע"י גוטמן

    נמשיך דרך שער ירושלים בחומת העיר יפו

    ומשם דרך הסמטאות  נצא אל  הסביל  המפואר  שהיה בדרך לנמל  ונשאר ממנו 

     שריד   קטן מפארו

    נמשיך לכיוון  הטיילת ונעמוד על דרכי תנועת הרכבות  בתקופה העותמנית ביפו

       נעלה אל  כנסיית סנט פיטר  כשבדרך נתעכב  ליד חצר היהודים ....

       ומשם נמשיך אל סמטאותיה  הציוריות של  יפו העתיקה

       בדרכינו  לנמל  ,נעמוד על תוכניות הנמל  העכשוויות   כשבדרך ננסה

        להבין איפה השימור ואיפה רצון כרישי הנדל"ן

        נסיים  בחזרה בככר  בשעון
 

 

      סיור מס-2

      יציאה מחומות העיר

 

     נתחיל את סיורינו בכלבו שלום מאיר

     ליד הפסיפס העצום של גוטמן  שמתאר את תהליך שעבר על יהודי יפו ועד הקמת 

     אחוזת בית –ותל אביב

     נעבור דרך תערוכת בניינים וצילומים השייכים לעיר  בשנות ה-20-30

    עובר דרך  קולנוע עדן ,בית המשפט ,בית רומנו , הקיוסק הישן , ועוד ועוד  כשלכל 

     בית סיפור אישי  על 

     אותם   משפחות   שגרו בו

     נכנס לשכונת נוה צדק  ונעבור דרך בית רוקח ממקימי השכונה 
 
דרך בית שלוש ,

     גשר שלוש ,ואמזלג , וכן דרך

     בית     הסופרים , ונסיים בסוזאן דלל בבית הספר אליאנס

 

      סיור מס'  3

       בולוואר  -שדרות רוטשילד

         האנשים  החומר והרוח .....

 

                    השדרה אינה סתם רחוב ,לאורך השדרות הללו  נפרשת מגילה של

        סיפור מרתק , 

       סיפורה ההיסטורי ,  

       התרבותי של העיר החדשה  ומעל הכול הנוף האנושי

        סיורינו מתחיל  עם אותם מייסדים שחלמו  על עיר ירוקה ומרווחת  ,הגננים ששתלו 

      והתפללו להצלחת צמיחתם   

      האנשים הרגילים  אלה שבאו אל שדרה מוכנה  לפוש מעמל יומם ,

      פה ושם תינוק המחייך בעריסה בטיול  עם אימו , אנשי עסקים 

      ואפילו קבצנים החוסים בצילה של השדרה

      ננסה לעמוד על כל אלה בסיורינו  העובר דרך בתים מספרים

      כמו בית דיזנגוף , בית זילבר, בית פולק ,בית דינור, בית פוגל, בית חיסין

      בית לוין , בית מוזס , בית הפגודה  ועוד רבים  אחרים  שנזכירם  בסיורינו
 

                                               

      סיור  מס' 4

        לאורך הטיילת  בסנדלים על גשר הירקון

 

    נצא  לכיוון צפונה של תל אביב לאורך הטיילת ,כסיפורה של אוניית הנשק

    "אלטלנה " יעמוד בפיתחו של יום,

     נמשיך משם לאורך הים מתחת לקו המצוק הטבעי - גן העצמאות-  הבית האדום -

    התותח הקדוש ......

     נגיע לחוף "מציצים"  (חבורת לול )  

      נמל תל אביב הישן

     יריד המזרח –הגמל המעופף

     גשר ווקופ

      חלק מסיפורי  העיר  והתפתחותה    שזורים במסלול 

                          סיור מהנה

 

 

 סיור בפני עצמו ...

                             כן גם רמת גן  בתמונת הטיולים ......
 

סיור ברמת גן

 

בעקבות הנדיב הלא ידוע
ראה תמונה בגודל מלא

 

  יצחק לייב גולדברג  האיש  שהחליט להעלם מעל דפי ההיסטוריה  ולו בגלל אמונתו שצדקה ניתנת בסתר
 
אדם שנתן את כל כספו  לכלל  לדוגמא
מושבת הר טוב בהרי ירושלים שם מקים את חוות גולדברג
 

אונברסיטת הר הצופים -המושבה הר טוב - 8000 דונם לעירית רמת גן  ולאחר מות בנו בינימין מקים ישוב

שהפך לשכונה היוקרתית של רמת גן " תל בנימין"

ועוד רבים  מעשיו היו ברמת גן  ועליהם ננסה למקד את סיורינו זה

נתחיל בפרדס גולדברג  שליד מחלף ההלכה ומשם נמשיך רגלית לכיוון גינת  היסמין , נטפס על תל נפוליאון

ונרד לשבע תחנות שעל הירקון

נעבור דרך חוות  הנסיונות שהקים  ומשם דרך רחוב רוקח  נמשיך לשכונת תל בינימין  שקרויה על שם בנו  שנפל  במאורעות  תרפ"א

נדבר על שימחה חינקיס  הלוחם והבנאי  -נעבור ליד וילת שרת  ,שר החוץ - נראה את ביתו של מקדולנד השגריר האמרקאי  וכן את מרכז הריגול הסובייטי בתוככי רמת גן ...

ונסיים במגרש ביתו של ביאליק 

 

אורך הסיור  כ-3 שעות

 

 

           טיולי ירושלים 

           סיור מס-1

 

 

     בעקבות הישוב הישן שבתוך החומות

 

      נעמוד על אופיו ומנהגיהם השונים של היהודים  החיים ברובע

     הן הספרדים השולטים בכיפה  האשכנזים שמחולקים לחצרות חסידות  שונות

    ואפילו הליטאים (עליית ר' יהודה החסיד ) שחלקם גורש  ועבר  לצפת וטבריה

    ניכנס לחצרות  קסומות  שהן זכר לעבר  הלא כ"כ מפואר של יושבי הרובע

    כמובן שבדרך נשלב מסלולים קלאסיים  כמו הקארדו ,בית המידות, בית הכנסת הקראי

    וארמונות בית אומיא,וכמובן הכותל

 

 

      סיור  מס-2 

         

        היציאה מהחומות

        " ירושלים  שכונות סביב לה "
   

     

        מונטיפיורי  לא בנה מכיסו את השכונה הראשונה 

        עובדה זו מסתתרת לה איפשהו בין סימטאותיה של שכונת ימין משה  שנבנתה 30 שנה

        אחרי משכנות שאננים  אך ולו בגלל המרכבה .....

        להכיר את רוח וריח  התקופה  נועד טיול זה 

        נתחיל   בבריכת הסולטן  נטפס למשכנות שאננים   ומשם  אל ימין משה 

        נמשיך בהליכה רגלית  אל שכונת המוגרבים  נבקר במוזיאון מדהים ולא ידוע של

          יהודי המגרב

        נעבור  את בריכת ממילא  ומשם ניכנס לנחלת שבעה  על שלל דמוייות 

       האישים העושים במלאכת 

        בניית העיר כשע'יה ריבלין , מיכל פינס ,ועוד

        נסיים בכיכר ציון ליד הבית המקולל.........

 

   

         סיור מס-3

 

 

             " בעקבות הוזים וחולמים "

     

      נתחיל בככר ספרא  פרויקט  אדריכלי גרנדיוזי  שהשיב לחיים

         את הצבע ללחי האזור

        נכנס לבית העיריה  אל דגם מדהים של פיתוח העיר

        נעבור אל "המוסקביה" נעמוד על אחיזת המעצמות של אותה תקופה

       בירושלים  המתפתחת  של המאה  ה-        19 

        נמשיך אל אכסניית הנשים "הקישלה " נכנס לכנסיית השילוש הקדוש  ומשם

        נמשיך לבית סרגיי   
  

           נצא אל רחוב הנביאים  סיפור ארכטקטוני  מרשים של בניית ירושלים 

        שנשקף בחזיתות הבתים

         ביתו של פרומקין,בית קונרד שיק ,ביתה של רחל המשוררת ,בית אב"י,

       הכנסיה האתיופית ,

         בית  נשאשיבי

        ומשם נעבור לשכונת בית דוד  בית הרב קוק , בית טיכו ההוא שמרפא את העין

       של ציונה ........

        וכמובן סיפורם של אותם אישים הקשורים לבתים הללו  שיצרו את ירושלים הסוערת 

        שלאותם ימים

 

   

      סיור מס -4 

   

      " מנחלאות  אל שכונת הפחים "
                                               

 

       נחלאות ,משכנות, אהל,מזכרות, וכמה זיכרונות ....

       המשותף לכולם תחילת שמות השכונות שניבנו בסמיכות זו לזו

        שכונות ציוריות  משהו המשמרות מאוירת ירושלים הקטנה  שנשמרו בה בליל השפות

          והנעימות 

       ופה ושם קריצת עין , או חלילה שעת יגון  והתבשיל היחודי הזה אומר למטייל בוא כי

         ברוך אתה בבואך

       ואתה מבין מאיפה יצא מואיז  הקטן  או ר'שעיה "דשטיטל מאכר " וכן צדיקים יסוד

        עולם

        כר' אריה לוין ז"צל

        ובינהם יושב נער קטן ובולע בעיניו  את הצלילים והקולות הריחות  ומייצר  כעבור 

         שנים רבות את בוסתן ספרדי ....

            

        ומהצד השני  סטודנטים  חוזרים בתשובה  חוכמת חיים שמתגוללת בספסלי  הגן אצל

          זיקני השכונה

         כל אלו ממתינים למטייל  ......
 

   

 

       סיור מס -5 

  

     "מאלילות לנצרות "

 

     עיר שבה  המקדשים לאפרודיטי ולזאוס שולטים ברמה  עיר שבה שערי ניצחון של

    רומא  מפארים את רחובותיה 

      קארדו עצום הנבנה בליבה של עיר .....

     כל אלו מספרים את תקופת הזהר הביזנטית  אך כעבור שנים ספורות כנסיות מחליפות את

      המקדשים

     הנצרות  מחליפה את  הפאגניות

     כנסיית הקבר  ,כנסיית הניאה , כנסיית התחייה , ויה דלורוזה על שלל תחנותיה

     פאר והדר עם חילוקי דעות  בין זרמים כמו ארמנים ,יוונים אורתודקסים , אתיופים ,אשורים נסטוריאנים ,

     פרנקסיסקנים ועוד ועוד

     ננסה לעמוד בסיורינו זה על מהות הנצרות התפתחותה  ותוצאותיה היום בירושלים

 

חג  ומועד  ונופל ....
אדון הסליחות- תקופת  אלול
 
 
במקום שבעלי תשובה עומדים .....
סליחות  בירושלים בשכונות הישנות בהן קיים   
המנהג להקיש על החלונות עם אשמורת אחרונה של לילה  להעיר את המתפללים לבוא אל בתי הכנסת.
 
סיורי סליחות הינם טיולים הממחשים את אוירת המסתורין 
 
שי עגנון כתב:" ירושלים מיוחדת משאר הערים, שאין לך 
כל שכונה ושכונה בירושלים, שאין לה  אקלים משלה...."
 
ירושלים נבנתה לאחר היציאה מהחומות שכונות שכונות.
לכל שכונה ספור ייחודי ובתי כנסת שונים.
בטיול זה נהלך בין בתי הכנסת ונחווה את האוירה העולה מהם לעת לילה.
ובהמשך  נגיע  לרובע היהודי ולכותל המערבי
 
"ונתנה תוקף קדושת היום "
 
במה מדליקים   סיפורו של אור ועיר...
   
 
 
חג  החנוכה  או חג האור
נצא בעקבות החנוכיות בעיר בני ברק
בני ברק כעיר  חרדית   עוטה אור  בימי החנוכה
החל משקיעת החמה   פתאום  פסקה העיר מלכת
כל זקן וטף  ילד  ואישה מתכנסים בבתיהם  להדלקת נרות החג
כאילו על פי  אות מלמעלה  נדלקות החנוכיות לפירסומי ניסא מוצאות אל המרפסות הפונות לרחוב ,אל פתחי הבתים  חובת החג לספר על הנס הגדול שקרה ...
אכן נספר לא רק על הנס  של חנוכה  אלא על בני ברק המושבה החקלאית הציונית  שהיתה בחלומם  של קבוצת בית ונחלה חסידים ואנשיה מעשה שבראשם עמד   ר' יצחק  גרשטנקורן  , נספר על התפתחותה של מושבה  אל עיר  על הישיבות שבה על אישיה  ואפילו אולי נעמוד על כמה מסודותיה  הרבים ....
 
 
כמו כן  אפשר לטייל גם בסימטאותיה של ירושלים   בעקבות אורות החנוכיה
רק צריך להיות ער לטמפרטורות הסביבתיות בתקופה זו של השנה
 
 אל גוש עציון  -בעקבות הל"ה
סיורינו מתחיל  בישוב נחם 
נרחיב על פרשייה כואבת  שמספרת אודות הנדיב הלא ידוע -יצחק לייב גולדברג
 נמשיך  לבית שמש "על המשלט יושבת עיר "
ומשם נמשיך במסעם של הל"ה עד גבעת הקרב
ניכנס אל גוש עציון  אל חזיון האור קולי "הקרב האחרון"
נפילתו של הגוש  והחזרה לאחר מלחמת ששת הימים
נבקר בעיר אפרת -  גבעת הדגן אל בריכות שלמה  - מנזרי המתבודדים באיזור
 אל ארץ לא נודעת  יער יתיר
 יער יתיר  אחד מהמקומות שבהם אפשר  לראות מחזה  מרהיב
יער נטוע ענק בדודלו מתנשא מתוך בקעת ערד  אל רום גובה של 400 מטר
ובתוכו  חורשות עצומות של אורנים  כן אורנים על גבול הנגב ...
ובתוכם גדלים בר עצי פיסטוק (אלת הבוטנה ) עצי  חרוב   ובינהם מסתתר בעונה הנכונה
מרבדי חלמוניות ...
אך לא נשכח את מקום שיבתו של דוד  המלך בבורחו מפני שאול
"איש במעון ומעשהו בכרמל  והאיש גדול מאוד  ולו צאן שלושת  אלפים ושם האיש נבל ושם אישתו  אביגיל ... "
וכך חולפת המלוכה ואיתה תקופת ההתישבות המאוחרת  ומסתבר שעל ספר המדבר ישובים יהודיים  כמו מעון ,עניים ,כרמל וסוסיא  עם ממצאים של בתי כנסת  מערות רועים
ואפילו הישוב קריות   מקום מוצאו של אותו יהודה איש קריות ...
נלך בעקבות הממצאים הבוטניים וכן הארכאולוגים  של האזור
 
 
אל  ארץ אלף המערות
אנטיפטרוס -בר כוכבא  ושאר חובבי אפלילות ...
 
מרשה -העיר שהותירה את חותמה בהיסטוריה של ארץ ישראל
הכל מתחיל בעם אדומי שנדחק ממקום שיבתו ע"י  הנבטים
ומוצא מקום מקלט בגבולות בין ממלכת ישראל  למצרים ...
 
כשמתישבים במקום שבו המים הם מצרך נדיר מגיע המוח האנושי לפיתרונות מדהימים בורות מים הנחצבים מתחת לבתים בצפיפות יתרה יוצרים ברבות הימים מערכות בורות המשתרעות ע"פ  מאות מטרים של חללים עצומים המנקבים  ככברה את האזור
וכשמגיע תקופת המרד של בר כוכבא המקום  מקבל את אותם מערכות מיסתור  מסועפות
כך שאין אדם היכול להכנס ללא הכרות  מוקדמת אל אותם חורים
נחל את סיורינו בעקבות התנ"ך בתל עזקה
ומשם נחצה את פארק בריטניה  אל חורבת עתרי  ולאחר ביקור באחד הישובים היהודים
נמשיך אל בית גוברין (מארשה ) נבקר במערת הסוסים (קולמבריום )
נמשיך דרך המערה הפולנית  ונכנס אל מערכת המים הגדולה
לאחריה נגיע אל המערה הצידונית  ומערת המחוללים
ואיך אפשר ללא  מערות הפעמון העצומות  במקום
לאחר הפסקה קצרה נחצה את הכביש ונגיע אל הגילוי האחרון באתר
אמפי תאטרון ענק מושלם שהתגלה  במקום  על כל מרכיבו
ובאם העונה תתאים ננסה להגיע אל משטחי הפריחה באזור ..
 
 אל לכיש  נחישה ...
 
 
 
אולי התמצית של האזור טמונה במילים הללו
ישן  מול חדש
סנחריב המחריב....
 במאה ה-9 לפנה"ס  מגיע סנחיירב  ומחריב את ממלכת יהודה היושבת בלכיש  ואת עזקה  ובנותייה
ובכך קובע את  גבולות ההתישבות באזור
אך לא סנחרייב  ולא כובשים אחרים מרפים את ידם  של חבל ארץ זה , וכך עד תקומת מדינת ישראל ובכלל
המקום שורץ חיים חדשים  של עשיה  והתישבות
חבל שלם הנשען על חקלאות  תיירות ויופי  שלא מוכר למטייל
 
נתחיל את היום בחוות בודדים  אכן הראשונה מכולם  נמצאת בגבולו הדרומי של חבל לכיש
ישוב שהיה שייך לשומ"צ  והנה  חלפה לה תהילת התיישבות  ובמקומו  או על מקומו יושב ישוב דתי ...
בניה  עצומה  של ישוב חדש -"מירשם", צמוד  לאחד המקומות  הארכאולוגים החשובים  בארץ " תל בית מירסים "
שקף, אמציה ,חרוב ,  וגבעות חזן   כל אלו ישובים שעומדים על תילם  הנצאים בתוך נוף שאין כדוגמתו בארץ ,
יחודם של כל אלו שהחקלאות  (והתיירות עדיין רק בשאיפה ) משמשת עוגן  לפרנסתם של אנשי המקום
וממש צמוד  אליהם חורבות מהתקופה הביזנטית  שהשאירו את חותמם  ומיוחדת שבם חירבת בית לוויה  עם הפסיפס המדהים  שבה
 
ומעל כולם מתנשא תל לכיש 
 
"בבור עתיק - יומין היונים תהימנה
מנקיקיו - עורק - מים עוד נחפוש!
הו - הו - הו - הו עוד נחפוש!

במשטח הזרוע - להקות - ענף
אל התל תצפרנה,
וחופזות ביעף -
אל אדמות לכיש. "
 

                        סיור מהנה

                           שמוליק  כספי

                              0542131713

 

 

           

         בני אדם ?אין להם שורשים       עם כל רוח מצויה הם חולפים ועוברים.........

 

 

         בסדרת הסיורים הבאה ננסה להבין מי היה כאן ? למה דוקא פה ?

     

         סיור מס -1

              

 

           קיסריה  העתיקה

             

       עיר בעלת עוצמה כלכלית  ופוליטית  שנבנית ע"י הורדוס האדומי   ומשאירה את 

            עקבותיה

       בשטח חפירות עצום  שמכיל את בניני הפאר  -תאטרון -היפודרום -מרחצאות רומיים 

         -פסיפסים ענקיים 

                    כאות לעושרה  הרב ,ומעל כולם   הנמלה הרודיאני  המפואר

 

        אך שאלה  נשאלת  האם עיר כ"כ גדולה אינה צורכת כמויות אדירות של מזון ומים ,

          היכן יצרו את המזון   לעיר  ? 

        מהיכן הביאו  את מי השתייה ?

         ננסה לענות על כמה  משאלות אלו    תוך כדי בדיקה לעומקם של כמה אפשרויות

        שנשארו על פני השטח

 

       סיור מס -2

          לו הייתי הגנן של רוטשילד .....

גני הנדיב

גנים גדולים שניטעו כאחוזת קבר לברון בנימין אדמונד דה-רוטשילד,אבי היישוב והנדיב הידוע, שהקים ותמך ברוב המושבות שקמו בארץ ישראל בתקופת העלייה הראשונה ובהן: ראשון-לציון, זכרון יעקב מזכרת-בתיה, ראש-פינה בת שלמה

. במרכז הגן נמצאת מערת הקבר של הברון ורעייתו. פרט לקבר יש בגן צמחייה רבה המייצגת הן את הצומח בארץ והן בעולם. בגן מספר חלקים מעניינים: גן המפלים, גן הורדים, גן הדקלים, גן ריחות ועוד.

.

מסלול מגן הנדיב לחרבת עקב (מנצור אל-עקב)

יוצאים מהגן ופינה הדרום מערבית של הגן חוברים לשביל המסומן בצבע אדום. הולכים בשביל העפר כקילומטר עד לחרבת עקב. החורבה, הממוקמת בגובה 142 מטר מעל פני הים, נמצאת על מצוק חוטם הכרמל, חלקו הדרומי-מערבי של הכרמל. באתר שחזור של וילה מהתקופה הביזאנטית (מאות 4-7 לספירה) שנבנתה על גבי וילה מהתקופה הרומית שכנראה חיו בה יהודים. הוילה נעזבה ככל הנראה בזמן המרד הגדול (66-70 לספירה). מסביב המתקנים החקלאיים שישמשו לפרנסת אנשי הוילה (גתות, בית-בד וגורן) וכן בור מים ומקווה טהרה. על שפת המצוק יש רחבה עם תצפית נהדרת על הים, מישור החוף, הכרמל וצפון השומרון

לאחר הביקור בחרבת עקב, ממשיכים צפונה לאורך המצוק עם השביל האדום. לאחר חצי קמ ניגע למפגש עם נחל תמסח. אם נתבונן מנקודה זו מערבה תוכלו להבחין במעיינות גדולים בין מצוק הכרמל לים, אלו עיינות תמסח, מעיינות שהן זכר לביצות שהיו באזור זה לפני יבושו בשנות החמישים..

מסלול לעין צור

נצא מהגן ונמצא את השביל המסומן כחול היוצא מהפינה הדרום מזרחית של הגן. נתחיל ללכת בשביל ונהנה מתצפית מרשימה אל בקעת הנדיב,רמת מנשה והרי השומרון. תוך כדי ההליכה במסלול שאורכו כשני ק"מ נעבור בבית חורי, שרידי בית חווה מהתקופה העות'מנית, וכן דרך מכלול מבנים מתקופתו של הורדוס הכוללים: ארמון מבוצר ומרשים, מעיין, בריכת אגירה ובית מרחץ מרשים המאפיין בית מרחץ רומאי

אחרי הביקור בבית המרחץ, נגיע למעיין ששימש להשקיית גידולים חקלאיים באזור.כדי להגדיל את ספיקת המעיין, חצבו ניקבה הגיעה אל מקור הנביעה .. ניתן להיכנס וללכת בנקבה עד למקום בו מותקן שער ברזל. מבית המעיין זורם פלג המים לאורך המורד  עד להיקוותו  בבריכה   ולאחר שהייה  מהנה  נרד לסיום הטיול בחנית בי"ס אורט  .

 פארק שוני (שומי, פארק ז'בוטינסקי) - שוני היתה עיירת נופש רומאית שאליה הגיעו לחגיגות המים . מעיינות שוני הזינו בריכות מים גדולות, ספא, ובתי מרחץ. חגיגות המים היו מספר ימים של התהוללות בסיוע יין, מים ונשים. הכביש העובר  מבנימינה לשוני חותך למעשה את ברכות המים והנוסעים בו יכולים לראות מימין את הברכות שנתגלו בחפירות הארכיאולוגיות ומשמאל את המבנה היפה. המבנה עצמו הוא מהתקופה התורכית והוא בנוי על היסודות הרומאים. במבנה יש תאטרון. בתקופת המנדט שוני שמשה כבסיס האימונים המרכזי של האצל. וממנה אף יצאו לפעולות רבות כגון פריצת כלא עכו בשנת 1947. באתר היום יש מוזיאון של האצל, ניתן לתאם סיור ארכיאולוגי,

פארק אלונה (מי קדם) - בפארק אלונה נגלתה נקבת מים תת קרקעית שהובילה מים לקסריה . העיר שהולכת וגדלה ואיתה  הדרישה לכמות מים הולכת ומתגברת

לשם כך, נבנות אמות המים - תחילה האמה הגבוהה שחלקה המזרחי נבנה כפי הנראה ע"י הורדוס , והמערבי נבנה ע''י אדריאנוס בתקופת מרד בר-כוכבא - סביב 135 לסה''נ. על כך מעידות הכתובות המופיעות לאורכה ובה מצוין שמו של אדריאנוס ושמות הלגיונות - השני, השישי והעשירי. אורכה 17 ק''מ והיא מביאה מים ממעיינות שוני ומאזור העילי של נחל תנינים , מעינות שופעים שאיכות מימיהם טובה. אבל זה לא מספיק, צריך עוד מים, לכן במאה הרביעית לערך, נבנו הסכר שעל נחל התנינים ואמת המים הנמוכה, שהייתה בחלקה בנויה ובחלקה חצובה. אורכה כ5- ק''מ ומעניין לציין שכמות המים שהעבירה הייתה גדולה מזו של האמה הגבוהה!

 סיור -3

 

 

       בית שאן  וסביבותיה

 

      תיארו אותה  ה"סקיתים"  היושבת על פיתחו של גן העדן .....

      אכן לא היה רחוק התיאור 

       חישבו ,מים בכמויות אדירות  ,קור כמעט ולא קיים בכל עונות השנה , אפשרויות  

       לגידולי שדה נהדרות

       עיר בנויה לתלפיות  עם פאר והדר

      ישאל השואל  אם כך מדוע אינה קיימת  עוד ????  אכן שנה מקוללת היתה שנת 749,

           רעידת אדמה אחת  ,החריבה  את  היפה  שבערי הארץ

       והנה מתוך האדמה  צומחת לה עיר  עתיקה /חדשה וכאילו הזמן עמד מלכת ולא הועם

     יופייה .....

      נבקר במקורות המים של העיר  ,ואם התקופה תתאים  גם במרבדי וברובדי  הצומח 

        שמצויים סביבה

 

 

     סיור מס-4

 

 

       "ואשא  אתכם על כנפי  ........."

      מציפורי  לבית שעריים  בעקבות ר' יהודה הנשיא

     ציפורי -מדוע שמה הוא כך -עונים חכמים  "שצופה על סביבותיה ממעוף הציפור "

     אכן גבוהה היא ציפורי  ונישאת מעל הסביב הן בחומר והן ברוח

      פארה גדול היה , לעדות נשארו הוילה המפוארת - בית הכנסת היחודי  העתיק -פסיפס 

           הנילוס שאין דומה לו

        תיאטרון  -מערכת עצומה בגודלה להולכת מים ממרחקים

      ומשום  כך  מחליט גדול הדור דאז להתגורר בה  ושם נחתם ספר המשנה שמהוה  בסיס

    להלכה התלמודית

    אותו ר'יהודה הנשיא  מסיים את חייו במקום ומובא לקבורה  לא רחוק משם במערת 

     קבורה מפוארת בבית שעריים

    שהיותה  מקום מנוחה אחרון לשאר תלמידיו ואוהביו

 

      

כלניות רקפות ו..גרמנים
   

שמורת הטבע אלוני אבא היא חלק מיחידת נוף האופיינית לגליל התחתון המערבי. השמורה הכוללת גבעות קירטון נמוכות המכוסות בצומח רב בתצורת יער פארק. שטחה הינו 950 דונם והיא נמצאת בין שפרעם, שער העמקים וציפורי. שם השמורה ניתן לה על שם המושב השיתופי הסמוך - אלוני אבא. מושב זה הוקם על אדמות המושבה הטמפלרית ולדהיים. הביקור בשמורה הוא בשיטוט אישי בשבילים המתפתלים והוא מומלץ בחודשים יונאר – מאי, הכניסה ללא תשלום.

ממגרש החניה המסודר יוצא שביל מעגלי העובר בין עצי היער. השביל משולט ואין לסור ממנו כדי שלא לפגוע בחי ובצומח.

כפי שניתן לנחש משם השמורה, מין העץ השולט בה הוא אלון התבור  . יער האלונים אינו צפוף כמו היערות באירופה והוא מאפשר התפתחות של מיני צמחים, כגון כלניות רקפות  נוריות  צבעונים

שמורת אלוני אבא הינה השריד הגדול ביותר ליער  אלונים אשר כיסה בעבר את כל השטח שבין הרי נצרת וטבעון בצפון, ועד הירקון  בדרום. רוב רובו של יער זה נכרת על ידי התורכים במלחמת העולם הראשונה אך לא רק הם  כל העובר  והשולט בארץ ישראל לדורותיה  כרת  וקצץ את יער האלונים שבה ..

בית לחם הגלילית

לאחר העצירה בשמורת הטבע אלוני אבא, נמשיך וניכנס למושבה  וולדהיים  ונגיע אל הכנסייה  שלא בדיוק שייכת למסדר הטמפלרי ...
וכן אל מחנה המעצר הבריטי  במקום
משם נמשיך אל בית לחם הגלילית
 וניסע ברחוב הראשי, מכאן, נלך רגלית ברחוב הראשי ולאחר מספר דקות נבחין משמאלנו במבנה גדול ומרשים, זהו בית העם של המושבה.נמשיך אל חצרות הבתים  היחודים  למקום

הטמפלרים (חברי תנועת המקדש) הינה קבוצת נוצרים פרוטסטנטיים מגרמניה שנוסדה באמצע המאה ה-19 בדרום גרמניה. לפי אמונתם, קירוב הגאולה מתאפשר על ידי מגורים בארץ הקודש. במחצית השניה של המאה ה-19 קמו מספר ישוביים טמפלריים בארץ: בחיפה, בתל אביב -שרונה  ביפו-ואלהלה   ובירושלים ברמלה ובבני עטרות-וילהלמה   .

בשנת 1906 חלק מן המשפחות שגרו בחיפה החלו לחפש מקום חדש להתיישבות חקלאית. נוהל משא ומתן עם משפחת סורסוק בעלת אדמות בעמק יזרעאל, קבוצת הטמפלרים  ב 14 אפריל 1906 מגיעים  למקום, הקבוצה המייסדת לבחינת השטח, בינהם האדריכל, הארכיאולוג והמהנדס גוטליב שומאכר מזהה את המקום כבית לחם המקראית. על פי תפיסתו  האמונית , ישו נולד בבית לחם הגלילית הסמוכה לנצרת ולא בבית לחם אשר ביהודה.
נרחיב על הסגנון האדריכלי של המקום  וכן  מה קורה לאותם פינות שכוחות  של שנות ה-50 בימים אלו
נחתום את ביקורינו בחוות התבלינים  היחודית במקום

     סיור מס -5

      "האם  פרושים או שסיקריים "

      או סתם קיבוצניקים .....?
 

 

      סיורינו יחל מקומראן  מקום שבו ע"פ  המחקר  שוכנת כת יהודים יחודית  שחיה ע"פ

   מנהגים שונים  ואחרים מהסובב  אותה ויוצרת חיי קהילה מדהימים לאותה תקופה חיים

    של  פרישות     טוהר   וכה שישמע מוזר  חיי קמונה אמיתיים ....

        

      

     משם נמשיך  אל אחד ה"אתוסים"  שנמצאו בארצינו  "מצדה "

    אותו הר  שבו מצאו מחסה  אישים שונים  מתקופת החשמונאים  עובר דרך הורדוס 

    וממשיך  

         דרך המרידה הגדולה של היהודים ברומיים , דבר שהביא לסוף  האחזותו של העם

       היהודי  עד שנת 73 לספירה  

      

      * ניתן לשלב  את איזור עין גדי  על אפשרויתיו השונות

      

 
 
בעקבות השומרים
 
הכל מתחיל ביפו ...
בן צבי מחליט שאי אפשר להמשיך עם התנפלותם של  גנבי הסביבה על המושבות
והשארת אנשי המושבות בחוסר כל
בעליית חדרו בבתי וארשא ביפו מקים את" אירגון  בר גיורא "
  בעקבות גילגולו  של אותו אירגון  עומד סיורנו זה
כאמור נצא מיפו  אל חצר השומרים בסג'רה (אילניה ) נכנס לחווה של אנשי השומר
נעבור בין חצרות האיכרים "חאקורות "  ונמשיך אל בית הקברות היחודי הנשקף אל  "הפרוזדור היהודי "  משם נמשיך  אל כפר תבור  הלא היא מסחה  שם נוסד אירגון השומר 
 מסלול המוליך אותנו בעקבות בתים ואנשים ...
נמשיך אל בית קשת לצריפו של בן צבי המחודש  ונספר על עלי בנו שנהרג בקרב במקום
 
 
על גבעות שייך אבריק
 
 
 
אכן השם  אלכסנדר זייד השומר על הסוס  מוכר  לכולם  הגדיל לתאר   אלעזר שמאלי בסיפרו אנשי בראשית  את אלסנדר ואישתו  ציפורה
אך  באמת מה קרה שם 
נחל   את המסע בעקבות "אגודת השומרים " לא ,שלא תהיה פה טעות לא אנשי "השומר" אלא "אגודת השומרים "
את היום נפתח במסלול חביב בנחל השופט  שלידו  נרצחו השניים  יואש  ויצחק ...
"בהר אפרים ביוקנעם
יצאו שני רעים  לעזרת העם
יואש ויצחק  בחורים אמיצים
עת למעדר ועת לחצים ".....
 
משם נמשיך אל  אלרועי אמנם לא קשור במישרין אך אי אפשר לפספס
ולאחר מכן אל פיסלו של אלכסנדר זייד  הנשקף אל העמק ,ומכאן נלך בדרכו האחרונה של אלכסנדר באותו ליל רצח אל קיבוץ אלונים 
מקום המארב של  הרוצחים , ומקום מציאת גופתו של אלכסנדר ,
נכנס אל  בית הקברות של  אגודת השומרים  ושם  נגלה את האישים  המיוחדים וסיפורי התקופה מלאת ההוד כמו :
רבינא  ואברמסון  וכן יעקב ביי ,יונה רסין , ומצפון ,ועוד רבים  וטובים שנחים את שנת עולמם בין עצי אורן בבבית קברות יחודי אך ורק לאנשי אגודת השומרים
 
 
עדות וטעמים בגליל  
 
 
 
 
 

איך התפתח מיתוס חטיפת הנשים? לצורך מה נעזרו הפרשים בשיניהם?

ולמה יש חור במיטה של התינוק? מוזיאון קטן בכפר כמא מזמן הצצה נדירה לתרבות הצ'רקסית

הם מוסלמים אך אינם ערבים. הם כותבים באותיות קיריליות

, חיים בישראל

, אבל נאמנותם למדינה אינה מוטלת בספק ומתבטאת במשך שנים בשירות בכוחות הביטחון.

, מתפללים בערבית, מבינים עברית אבל משוחחים באדיגית. מתוך מיליוני בני עמם ברחבי העולם, שחיים בעיקר במדינות מוסלמיות

 נבקר על הבוקר  במוזיאון הצרקסי בכפר קמא  ונכיר תרבות ייחודית    החיה במדינה פה לידינו

נכנס לעין שרונה  מעיין שעבר לאחרונה שיקום

נמשיך משם  ליער שוויץ הנמצא על גבול  השבר הסורי האפריקאי

ונסע לאורכו של  היער עם נופי כנרת והגולן שילוו אותנו ,

נצפה על  ארמון בריקני   נדבר על התקופה  ועל השרידים  הארכיאולוגים

משם נמשיך  לארוחת צהריים  ....

ונסיים בקינוח מתוק במכוורת דבש בדבורת התבור

 

       
      

מסלולים ליודעי  לכת !!!!

  

יש דברים ניסתרים ....
אחד מהמסלולים  הלא מוכרים  במכתש רמון
נחל אדום  הקלדרה  עצים מבורזלים  רחובות גיאולוגים שהזמן  בהם קפא
כל אלו מחכים לך ההלך ...
נובמבר -דצמבר -ינואר  אלו החודשים הטובים להכנס אל המדבר
מכתש רמון   האחר ...

נגיע אל מצפה  רמון  ונרד אל נחל ארדון

נעלה על כתף גבעת חרוט ,ומשם נצא צפונה לכיוון הר ארדון  כשבדרך נפגוש את הדייקים האדירים של עמק אדום נכנס לקלדרה העצומה  ונבחין בתופעות גיאולוגיות

יחודיות למקום  כמו עצים מבורזלים –נגריה אדומה – צמחייה  מדברית

נגיע אל נחל אדום ( ומשם נצא אל נחל חרירים  או שנקצר דרכינו) למפל נחל אדום  שנשפך  נחל ארדון   ומשם דרך הדייקים החיובים נחזור אל הרכבים /אוטובוס
 
אורך המסלול  כ-4 שעות+
למטיבי לכת
הרבה מים (3 ליטר לאדם )נעלי הליכה  וכובע
 
מסלול  לאוהבי  הטבע  והרגל
מסלול   לחודש  ינואר /מרץ  או דצמבר

נחל מערה  מנס הרים עד מושב זנוח

מסלול העובר דרך חווה ביזנטית אשר עברה שיקום  נהדר  ע"י  תנועות נוער  וחשפה את בוסתניה  ומעינותיה  במקום משם נרד בתלילות לאפיק נחל מערה 
ובדרך  נחזור לילדות עם מגלשת סלעית שרק הטבע יודע  ליצור ..
הסיור עובר  בסופו ליד מערת התאומים

ומסיים ליד המושב זנוח

אורך המסלול הוא  כ4-5 שעות הליכה  נינוחה 

קושי המסלול  קל בינוני

מצריך נעלי הליכה  טובות  +מים אישים +כובע ...

 

 

  
                                            טיולי  עומק
                                                           עם שמוליק
                                                     
 
   תן שם לדף    תן שם לדף    תן שם לדף    תן שם לדף    תן שם לדף