x
בניית אתרים בחינם
 

              

פורום קונים/מוכרים | טיפים לנהג 
נייד: 052-2640850 ראשון לציון

           

   דף הבית    אודות    מידע כללי    צור קשר    טיפים לתלמיד במבחן המעשי
 
    דף הבית
    אודות
    מידע כללי
    צור קשר
    טיפים לנהג
    טיפים לתלמיד במבחן המעשי
    טיפים לנהג החדש
    מאמרים דעות
    נהיגה מעשית- נושאי לימוד
    רכישת הרגלי הסתכלות
 
 

הכרת הרכב : -

בדיקות הכרחיות לפני כניסה לרכב

לפני הכניסה לרכב בדוק:  צמיגים- תקינות ולחץ אויר, פגיעות חיצוניות  בגוף הרכב, מגבים, שמשות, פנסים קדמיים ואחוריים, לוחית זיהוי. 
כניסה ויציאה מהרכב

שמור על כללי בטיחות בכניסה לרכב -  התקדם מחזית הרכב עם הפנים לתנועה. לאחר בדיקת מצב התנועה פתח את הדלת ביד שמאל והיכנס לרכב. ביציאה בדוק במראות ובמבט ישיר מצב התנועה מאחור, ופתח בזהירות בשתי ידיים את הדלת- יד ימין בידית הפתיחה ויד שמאל בידית הדלת (למניעת פתיחה פתע של הדלת ע"י:  רוח חזקה, אוטובוס חולף, חנייה בשיפוע על מדרכה), צא ולך בכיוון התנועה לעבר ירכתי הרכב.

לוח שעונים ומנורות בקרה

שעונים ומנורות ביקורת, המחוברים לחיישנים ברכב ומציגים לנהג את מצב מערכות הרכב השונות ותקינותם. תפקידם לתת התראה במצב חירום או תקלה:
מד סל"ד-
  מציין את מספר סיבובי המנוע  לדקה. מסייע בהחלפת  הילוכים ונסיעה במעלה.
מד מהירות- מראה את מהירות הרכב ( לנהיגה במהירות המותרת).
מד דלק -  מראה את כמות הדלק במיכל הדלק. רצוי לתדלק כאשר המיכל מגיע לרבע.
מד חום -  מציין את חום המנוע. כאשר המחוג מתקרב לתחום האדום יש לעצור מיידית את הרכב בצד הדרך לכבות מנוע, לחכות להתקררות המנוע ולבדוק בזהירות את מצב המים ברדיאטור. להוסיף מים כאשר המנוע פועל ומזרים את המים בסירקולציה.                                  
מד לחץ שמן -  מציין את לחץ השמן במנוע. נורה דולקת במהלך הנסיעה עצור מיידית את הרכב בצד הדרך, כבה מנוע  ובדוק שמן ורצועות. אסור להמשיך בנסיעה עד פתרון הבעיה.
מד טעינה -  מציין את טעינת המצבר בזרם חשמלי ע"י הדינמו/האלטרנטור. נורה דולקת כאשר המנוע פועל מציינת שאין טעינת זרם. ניתן להמשיך לנסוע עד המוסך הקרוב.

מערכות בטיחות: - 

סך שמש -  למניעת סנוור.
מראות -  מראה מרכזית ומראות צד, לראות את התנועה מאחור ומצידי הרכב.
מגבים ומתיז מים -  לניקוי השמשה. הפעלת המגבים עם מים תמנע נזק לשמשה ולמגבים.
פתחי אוורור -  להחדרת אוויר צח לפנים הרכב.
מחווני כיוון - אמצעי תקשורת בין הנהגים שנועדו לתת מידע על כוונותיך בעת הנסיעה.
מתג הדלקת אורות -  נועד להדליק את האורות בזמן תאורה, יפורט בנהיגת לילה.
משענת ראש -  נועדה לתמוך את הראש בעת תאונה מאחור ולמניעת נזק למפרקת.
חגורות בטיחות -  לנהג ולנוסעים, למניעת הזרקות הנוסעים בתוך הרכב ומחוץ לרכב.
מפשיר אדים -  בחלון האחורי. בחלון הקדמי ההפשרה תעשה בעזרת המזגן.
מתג מחווני מצוקה -  הבהוב כל מחווני הכיוון לסימון רכב חונה או מקולקל.
בלם יד -  תפקידו לאבטח את הרכב בחנייה.
תרגול: התלמיד יפעיל את בלם היד, את המחוונים, האורות, ויכוון את המראות.

מערכות תפעול : - 

נועדו לתפעל את הרכב, בלעדיהם לא ניתן להסיע את הרכב.

דוושת תאוצה -  הימנית, באמצעותה ניתן להגביר או להאט את מהירות סיבובי המנוע.
דוושת בלם -  האמצעית, תפקידה להאט ולעצור את הרכב. 
דוושת מצמד -  השמאלית, תפקידה לחבר או לנתק את המנוע מתיבת ההילוכים. הרמת הדוושה בהדרגה  יוצרת חיבור של המצמד עם גלגל התנופה של המנוע בנקודת החיכוך. הניתוק יעשה ע"י דריכה מהירה על הדוושה.
מוט הילוכים -  משלב הילוכים ע"י חיבור של גלגלי שיניים ביחסים שונים בתיבת ההילוכים. הזזת המוט תעשה לאחר לחיצה על דוושת המצמד. קיימים חמישה הילוכים קדמיים, הילוך אחורי ומצב של הילוך סרק (ניוטרל).
בלם  יד -  משמש כעזר בטיחות בעת החניית הרכב, אך גם משמש כעזר תפעול בהתחלת נסיעה במעלה וכבלם בשעת חירום.
מתג התנעה -  תפקידו להתניע את המנוע לפני תחילת נסיעה.
ההגה -  נועד לשליטה על כיוון הנסיעה של הרכב. החזקת ההגה תהיה משני צדדיו, הידיים מעל ההגה יהיו במצב של 10-2 או 9-3  באחיזה רפויה. הפניית ההגה בשיטה  יד מעל יד. בכל מקרה אין לסובב את ההגה ב"חליבה" ואין להכניס ידיים ואצבעות לתוך ההגה.
 

איור 1: המצמד ותיבת ההילוכים

 
 

 

איור 2: תיבת הילוכים אוטומטית
 
P - אבטחת הרכב בחנייה
R - נסיעה לאחור
N - הילוך סרק
D - מצב נסיעה
2 - הילוך נמוך - בירידות ובעליות תלולות.
1 - הילוך נמוך מאוד - בירידות ובעליות תלולות.
 
תפעול תיבת הילוכים אוטומטית:
- דרוך על הבלם העבר ידית ההילוכים למצב הרצוי:
D - לנסיעה קדימה
R - לנסיעה אחורה

 



 
חזור | קודם | הבא