x
בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
 
 
 
בס"ד
א מ ו נ ה
האתר שלך לחיזוק האמונה  
                 
אני מאמין באמונה שלמה
 
   
 
   אמונה ודעת    אהבת הי    חידושי תורה    פרשת השבוע    חכמת האמת    אהבת ישראל    עת הגאולה    פינת ההלכה    תוכנות להורדה

 בהעלתך

מה זאת ענווה? מאת שמואל אטלי

בסוף הפרשה אנו רואים כי משה רבנו מוגדר כאיש  "עניו מכל האדם אשר על פני האדמה".

במסכת סוטה (מט:) מופיעה המימרא ש"משעה שמת רבי, בטלה ענוה ויראת חטא" ורב יוסף העיר לאותו אדם ששנה את זה לפניו ואמר לו "לא תיתני ענוה, דאיכא אנא".. (אל תאמר שבטלה ענוה, שהרי יש אותי).
השאלה צועקת כאן לעין - איזה עניו הוא רב יוסף, אם הוא מצהיר על עצמו שהוא עניו? הכרזה זו סותרת לכאורה את עצם הרעיון של הענווה!!

יש עונים בשם הגר"א כי רב יוסף לא התכוון לעצמו, אלא לאמורא המופע בתלמוד הירושלמי ושמו "אנא" - ואליו רב יוסף התכוון כשאמר שיש את "אנא". אבל כבר העירו רבים על החידוש הנ"ל שלא יתכן שיצא מפי הגר"א, כיוון שאין שום אמורא בירושלמי שנקרא כך (כך ראיתי בשם המהרי"ל דיסקין ועוד), וממילא חוזרת השאלה למקומה.

כדי לענות על שאלה זו, צריך לבדוק מהי הענווה..

הצורה היום-יומית שבה אנו משתמשים במילה זו היא ההפך מגאווה - אם גאווה הכוונה ל 'החשבה עצמית' אז ממילא ענווה היא חוסר החשבה עצמית..
אדם המתעלם מכישרונותיו וממעשיו הטובים בסגנון "אה, זה? ממש שום דבר.. אני לא שווה כלום", הוא נחשב העניו האמיתי..

זו היא טעות..  דבר כזה מוגדר פשוט כחוסר ביטחון עצמי ותו לא, ואין דבר טוב בבעיה זו.
משה רבנו העניו מכל אדם לא יכל להיות חסר ביטחון שכזה. תכונה זו היא הרסנית למנהיג אשר נוהג בבחינת שאול המתרץ את דבריו ב"כי יראתי את העם ואשמע בקולם", מנהיג חייב להיות חזק - וכדי להיות חזק חובה עליו לדעת בדיוק את דרגתו ומעמדו.

לכן, חייבים לומר כי הענווה האמיתית שונה בתכלית מהגדרה פסולה זו.
הגאוותן הוא האדם שלא מודע למקומו בעולם, הוא חושב שאין לו במה להשתפר והוא האדם המושלם בבחינת אני ואפסי עוד.

גם העניו יודע מה עשה בינתיים, ומהי דרגתו בעולם - ובתוך כל הדברים האלה הוא יודע האם הוא עניו או לא.. אבל - בניגוד לגאוותן - הוא אינו חושב שאין לו עוד מה לעבוד - להיפך.. הוא יודע כי הדרך לשלימות היא ארוכה וכמעט אינסופית, וכלפי הבורא ואותה שלימות הוא שפל רוח.

לכן רב יוסף קבע בוודאות שהוא עניו כל כך עד שאפשר לומר שהענוה לא בטלה.. אותה הכרה מדוייקת במעמדו בעולם ובמה שעוד עליו להשיג, היא זו שמגדירה אותו כעניו, והיא זו שגרמה לו לקבוע כך בצורה חדה וישירה.

לפי זה יובן בצורה יפה המעשה הבא :
כשהגיע ר' שלום מבלז לחצר החוזה מלובלין, הודיע החוזה לתלמידיו כי 'הגיע לכאן אברך שהוא עניו כמשה רבינו'.
החסידים מיד נפוצו לכל קצוות העיירה לחפש את אותו משה רבינו, ומצאו את רבי שלום לומד באחת מפינות בית המדרש ומתעלם מכל ההמולה שמסביבו..
ניגשו אליו ושאלו אותו האם יתכן שהחוזה התכוון אליו, והוא השיב שאם החוזה אמר אז כנראה הוא יודע מה הוא אומר..
אחד החסידים העיר לו שאם הוא רומז שהוא עניו.. אם כן היאך יתכן שהוא עניו כמשה רבינו?
ור' שלום ענה לו - כי אף משה רבינו בכבודו ובעצמו כתב על עצמו בתורה במפורש כי "האיש משה עניו מכל האדם אשר על פני האדמה"..

לפי מה שאמרנו המעשה מובן בצורה בהירה וצהירה - אין בהכרזה על ענווה לפגוע בענווה ולו בשבריר קטנטן. אדם היודע כי הוא יודע מה תפקידו בעולמו, מאין בא ולאן הוא הולך, עליו גם לדעת כי הוא עניו.

נסיים בחידוש המסביר לנו היכן אנו נכנסים בכל עניני הענווה..
בעל האהבת דוד שואל שסוף הפסוק לכאו' מיותר - היה לתורה לתמצת ולכתוב כי משה עניו מכל האדם, מדוע הוסיפה את "אשר על פני האדמה"? והוא משיב כי התורה באה לרמוז לנו, כי על אף שמשה היה עניו באותה תקופה מכל האדם, אין הדבר מחייב כי בהמשך הדורות לא יהיה עניו יותר ממנו, ובהחלט יתכן כי יקום אדם אשר יהיה יותר עניו ממשה..

שבת שלום


 

כח הענווה  מאת נתנאל אטלי

עשיית תפקיד חשוב בענווה
וַיַּעַשׂ כֵּן אַהֲרֹן אֶל-מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה הֶעֱלָה נֵרֹתֶיהָ כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת-משֶׁה
במדבר ח, ג

אומר רש"י על פסוק זה: "להגיד שבחו של אהרון שלא שינה".
מה הכתוב משמיענו, וכי יעלה על הדעת שאהרון לא עשה כאשר ציווה ה'? ומה משמיענו רש"י : "להגיד שבחו של אהרון שלא שינה", בודאי ובודאי, וכי יתכן שאהרון ישנה חס ושלום כחוט השערה ממה שנצטווה על פי ה' ביד משה?

אלא היה רבי מאיר מפרמישלן אומר - הכתוב מלמדנו שאף על פי שנתעלה אהרון במעלה עליונה להיות כהן גדול, לא שינה את דרכיו בקודש ונשאר כמקודם מעורב עם הבריות, מביא שלום בין איש לרעהו ומשכין שלום בין איש לאשתו, בא בין הבריות ומקרבן לתורה ולמצוות. כלומר "להגיד שבחו של אהרון שלא שינה" - שלא שינה את עצמו, את אופיו והמשיך להסתובב ולהשכין שלום בקרב העם.

טבעו של האדם הוא, שכאשר הוא מקבל תפקיד חשוב או עולה מדרגה ברמת חייו אז הוא שוכח את עברו, מהיכן הוא בא, הוא שוכח שיש אנשים שצריך לעזור ולתמוך בהם. אותו אדם עסוק בצרכיו הפרטיים ובתפקיד החשוב שהוא קיבל.

ולנו נותר ללמוד מדרכו של אהרון, שעובדה זו, שעלה לגדולה, לא שינתה אותו ואת אופיו ולא התגאה, אלא נותר עניו ושפל כמקודם.


ענווה אמיתית
וְהָאִישׁ משֶׁה עָנָיו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה  במדבר יב, ג
הקב"ה מעיד על משה רבנו שהיה "עניו מאד מכל האדם". כינוי מופלג זה, לא מצינו כמותו בכל המקרא על שום אדם אחר. דברים אלו נאמרו בעיצומה של פעילות ענפה של משה כמנהיג העם, ואף לאחר ששמע משה מפי הקב"ה, ציון לשבח זה, לא גבה ליבו ולא רמו עיניו.

אומר בעל ה"כתב סופר" שיש כמה סוגי ענווים. יש אדם המקווה להגיע בדרך הענווה אל הכבוד. אותו אדם סבור שמעשי הענווה שלו יעשו רושם על הציבור, וכך יעשה חשוב ומכובד בעיני הרבים. לעומתו יש אדם עניו לשם שמים. מעשיו נובעים מהמצווה שהורו לנו חכמים, שראוי לאדם להיות עניו ושפל רוח.

משה היה עניו מסוג אחר. משה היה עניו ללא שום טעם, אלא ענוותנותו נבעה מהכרה פנימית, שאין אצלו דבר שראוי להתגאות בו.

עניו אמיתי הוא עניו ללא שום סיבה חיצונית של כבוד או סיבה תורנית של ציות לדברי חכמים. עניו אמיתי מבין, שבאמת אין אצלו כל דבר הראוי לגאווה.
 
 
 
 
 
  ערך וליקט בעזהי"ת   דוד אטלי