מנשה רבינא
המשתלמות שערכו את הנושא על מנשה רבינא:
יעל אדרי (רכזת)
איריס שדה, איריס קריימרמן, פנינה נבון, שולי בידר, רחל ארואטי, דורית מלאייב, דבי גיל-און
מנשה רבינא
מנשה רבינא (1899 -1968), מנשה רבינא היה מלחין וסופר שפעל רבות להעמקת התודעה המוסיקלית בארץ. כתב גם ביקורת מוסיקלית בעיתון "דבר".
לימד תיאוריה והרמוניה כמו כן רבינא עסק בנושאים שונים בנוסף להלחנותיו, (הלחנה, ביקורת, יעוץ, ניתוח על מקהלות, ניהול המוסד להפצת מוסיקה בעם, מחקר, פרשנות וכו').
על היוצר והמלחין טרם פורסם מאמר ביוגראפי מקיף.
בספרו החדש "שיר, שיר עלה נא" של ד"ר נתן שחר ניתן ללקט חומר על פעילותו הענפה של רבינא בתחומים שונים כיוון שהוא מוזכר שם כמה עשרות פעמים.
בראשית שנות ה-50, הביצוע העיקרי של שירי ארץ-ישראל הוא, בערבי שירה בציבור, זוהי מסורת שבעל-פה יותר מאשר מוסיקה מוקלטת. רשימת המלחינים של התקופה המוקדמת של שירי א"י, כוללת את מנשה רבינא, שלום פוסטולסקי, יהודה שרת, חנינה קרצ'בסקי, אברהם צבי אידלסון, מוני אמריליו, דוד זהבי, מרדכי זעירא, ידידיה אדמון, נחום נרדי, מתתיהו שלם, דניאל סמבורסקי, יעקב הולנדר, יהודה שרת, עמנואל זמיר, סשה ארגוב, משה וילנסקי (כ-200 מלחינים שונים).
גיל אלדמע השלים בקונסרבטוריון של מנשה רבינא את לימודי התאוריה במוזיקה.
מנשה רבינא נולד ברוסיה (1968-1899), עלה לארץ ב1924 והשתקע בתל אביב.
מנשה רבינא היה מלחין וסופר, שפעל רבות להעמקת התודעה המוסיקאלית בארץ,
כתב גם ביקורות מוסיקאליות בעיתון "דבר" .
שיריו הראשונים שהתפרסמו, הוי אלה שכתב ללהקת הציזבטרון, להקת הבידור של הפל"מח, אפשר לומר בביטחון שאנו פוגשים כאן את אחד המודלים הראשוניים של הזמר הישראלי,
בשיריו ניכרת השפעה ממזרח אירופה ומיזוג ליסודות המזרחיים.
נפטר בהיותו בן 69.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
בעקבות השיר השקדיה פורחת
-
נקרא את השיר ונדגיש את הפעולות שקורות: פורחת, זורחת.
-
נתפזר במרחב ונדמיין שאנחנו עץ נטוע ונשנה בכל פעם תנוחה שונה של הגוף- תנוחה של עץ.
-
הגננת תאמר שם של פעולה מתוך השיר אפשר לצלצל בשליש או בפעמוניות עדינות והילדים יבצעו את הפעולה: לדוגמא ,זריחה.
-
נעצור ונחכה לפעולה הבאה.
-
נאזין לשיר בית פזמון ונצטרף לנגינה בפזמון.
-
ניצור פסלי עצים בעונות השנה המתחלפות בגופנו.
-
נתפזר במרחב חלק מילדי הגן יהיו עצי שקד
-
ולאט יצטרפו אליהם קרני שמש ארוכות מלטפות מחממות,
-
ציפורים.
-
נכין "תלבושת" לכל ילד אפשר מניר קרפ או מכל חומר אחר ולבסוף נקשט ענף עץ אמיתי בניירות קרפ.
-
-
נבחין בדמויות המשתתפות בשיר
-
נסתדר במעגל גדול ונבחר את הילדים שיציגו את הדמויות השונות
-
נסתובב במעגל עד המילים לה לה לה, בהן נעצור ונמחא כפים. בתיאור הדמויות השונות הילדים המציגים ימחיזו על פי מילות השיר
-
נכין תמונות של הירקות המופיעות בשיר ונניח אותן ע"פ סדר הופעתן
-
נעטר את הירקות ונוסיף להם איברי גוף בהתאם למסופר בשיר.
|