הנדון: העלאת נקודות יישומיות לשיפור החינוך המוסדות החינוך
בעקבות דוח 58ב' של מבקר המדינה- המאבק בתופעת הבריונות ואירועי האלימות במוסדות החינוך, התקיים בעניין דיון בכנסת בתאריך 14/7/08.
- הן דוח המבקר והן הדיון לא התייחסו לעקרונות החינוך. בשל כך מובא לעיל השוואות בין עקרונות החינוך של ספר משלי -חוכמת שלמה המלך, לבין ציטוטים מפרוטוקול הדיון. זאת בשאיפה ובבקשה להיעזר בהם לחיזוק החינוך והמוסר, בנפרד ממצוות דתיות גרידא.
"שבט ותוכחת יתן חוכמה". משלי: כט, 15.
עמ' 5 לפרוטוקול:
"הנוהל החדש יקבע סמכויות ענישה ברורות למנהלים ולמורים ויגדיר חד-משמעית את התנאים להתערבות לשם הגנה על תלמיד שהותקף וכן לצורך הגנה עצמית."
חושך שבטו שונא בנו ואוהבו שחרו מוסר. יג, 24.
עמ' 6: על המשרד ... תופעל תכנית מתאימה למניעת בריונות. מה שנמנע בגיל הרך, נוכל למנוע בצורה טובה יותר בגיל מבוגר וגם לחסוך הרבה משאבים.
אל תמנע מנער מוסר גם כי יכנו לא ימות. כג, 13.
...מנהלים אינם יודעים בשוק התכניות הפרוץ מה מתאים להם, מה יעיל להם, מה נכון להם, וחלקם פשוט בוחרים לא לעשות בעניין הזה דבר.
תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בתחום ההתנהגות ..., לא חויבו לקבל טיפול, לא חויבו ללכת למסגרות חוץ רגילות שבהן היו יכולים ללמוד כיצד לשפר את התנהגותם. לכן מנהלים ומורים צריכים להתמודד עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים בתוך החינוך הרגיל ללא הצלחה ניכרת.
אתה בשבט תכנו ונפשו משאול תציל. כג, 14.
כמעט שאין ילד במערכת החינוך שכאשר הוא הולך לגן או לבית-הספר לא נתקל בקללות, בעלבונות, בדחיפות, בבעיטות, בחבטות ואפילו מעבר לזה – בהטרדה מינית
אולת קשורה בלב נער שבט מוסר ירחיקנה ממנו. כב, 15.
השאלה היא שאלה כפולה: מה הגורמים לכך שיש אלימות, וכשיש אלימות – כיצד מתמודדים איתה.
תחת גערה במבין מהכות כסיל מאה. יז, 10.
עמ' 27: אני יכול לומר שבכל מקום שהמשטרה הכניסה שוטר קהילתי לבית-הספר, רמת האלימות ירדה פלאים. מדוע לא להרחיב את זה לכל הארץ? למה לא לעשות את זה תקני? אין שום סיבה שזה לא יהיה, כי למשטרה יש שוטרים קהילתיים. זה רק עניין של הקצאת שוטרים לבתי-ספר.
שוטר נכנס לכיתה של תלמידים ומסביר להם על הפעילות המשטרתית ולכן זה פועל בעיקר על האלמנט של ההרתעה.
חנך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה. כב, 6.
עמ' 28: יכול להיות ויכוח אם האלימות בחינוך היא תוצאה של אלימות בחברה או שהאלימות בחברה היא התוצאה של הכישלון של מערכת החינוך.
לץ תכה ופתי יערם והוכיח לנבון יבין דעת. יט, 25.
עמ' 24: מדינות שהכניסו אסטרטגיית התערבות שבה לא רק התעסקו באכיפה וענישה, אלא התעסקו בהעצמת אותם גורמי חוסן מרכזיים שאנחנו יודעים בדיוק מה הם: אלה המבוגרים המשמעותיים בחיי הילד, שלא רק מכילים ותומכים, אלא יודעים לכוון ולהציב גבולות ברורים מתוך מנהיגות, לא רק מתוך הפעלת סמכות חיצונית; כל הנושא של החוויה היום-יומית בבית-ספר, אשר גורמת לילדים להגיע לבית-הספר באמונה מלאה שהולך להיות להם יום דפוק ודרך העיניים האלה הם קובעים את ההחלטות ההתנהגותיות שלהם.
מדינות שגם חיברו בין החינוך הפורמלי והלא-פורמלי והקהילה ועשו משהו הרבה יותר מערכתי, הצליחו יותר. כל זאת כאשר יש איזון בין הטיפול בדברים של העצמת גורמי החוסן עם טיפול באירועים, מה שנקרא "מניעה שניונית ושלישונית", לבין הנושא של אכיפה חיצונית של משמעת.
- הצעות ליישום ושיפור רמת החינוך והמוסר:
- הקצאת שיעורים בנושא שיפור מידות האדם, הבחנה בין טוב ורע, העלאת המוסר האישי, לימוד פרטי מצוות בין אדם לחברו וערכם החברתי. העזרות בספרים כגון: אורחות צדיקים, משלי, בן סירא.
- הקצאת שיעורים לסיפורי התנ"ך. הצגת מערכי שיעור מעניינים המאפיינים את אופי האנוש, מרגשים שלעצמם וצמודים לאמת ההיסטורית. הבהרת הפשט והרמזים בסיפור - מומלץ לימוד משותף עם ספר שאושר במערכת החינוך - פירוש "דעת מקרא". ניתוח מוסר ההשכל, העונש והשכר ודוגמאות לתקופתנו.
- לימוד חינוך באמצעות שיעורי חינוך. בהם מוסבר מיהו האדם השלם, מהם השאיפות הנכונות, איזה כלים יש לרכוש בעולם ואיך מכירים סיבת כל גורם ודבר עד לתכליתו. העזרות בהרצאות וידאו בנושאי חינוך כגון הרצאותיו של זמיר כהן.
- גישתו של רש"י בפירוש החומש פרשת יתרו:
"בנשים וכ"ש בילדים אף זכרים כי אז מה שאומרים להילד הוא מקבל בשמחה ומכיר שהאב והאם רוצים בטובתו אף בדעת קטנותו, וכשאומרים לו מה לעשות ומה שלא לעשות עושה ברצון, וכשגדל מעט עד שמבין דברי טעם מסבירין לו גם טעם לפי הבנתו. ועיקר החינוך צריכים לחנכו באמונה בהשם יתברך ובתורתו, ושכל דבר שנותנים לו הוא מתנה מהשי"ת, שאז יקנה אהבה להשי"ת ולאביו ואמו השלוחים משמים ליתן לו, ואז יעשה באהבה כל מה שיאמרו לו שכן הוא רצון השי"ת ולא יצטרכו לענשו רק לפעמים רחוקות, וכשיענשוהו יבין איך שהיה זה לצורכו ולטובתו."
- הערה לתכנון הדיון:
היה נכון להזמין יותר מומחים העוסקים בחינוך, ביניהם בעלי שם וכותבים על ההתמודדות עם נוער אלים
ראשית, שאיפה למצב שבו ההורים והתושבים יהיו גאים במערכת החינוך בעירם קריית שמונה ויעדיפו לרשום את ילדיהם במוסדות החינוך בעיר.
- עידוד חוגים ושיעורי לימוד תרבותיים בקשת רחבה (כגון שח מט, ידיעת הארץ, ציונות, נוער למדע המדינה, תכנון ולבנייה וחקיקת חוקי עזר עירוניים תוך הענקת מלגות עירוניים לתכניות שהתקבלו במועצת העיר).
- תכניות הכנה ליחידות מובחרות בצבא (מודיעין ומחשוב): הכנה לבחינות פסיכוטכניות, עידוד לימוד ערבית, קורסי מנהיגות ופיקוד.
- טיפוח חטיבת הביניים ובתי הספר התיכוניים בעיר בשיתוף אנשי חינוך ונציגות הורים.
- מעקב ותמיכה של אגף החינוך אחר הבוגרים, להצלחה בבחינות הבגרות, מעקב במהלך שירותם הצבאי וקליטתם בעיר לאחר השירות.
- עידוד וקליטת מורים צעירים ואיכותיים בעלי תארים אקדמאיים בני קריית שמונה.
- עידוד חוגים ושיעורי לימוד תרבותיים בקשת רחבה (כגון שח מט, ידיעת הארץ, ציונות, נוער למדע המדינה, תכנון ולבנייה וחקיקת חוקי עזר עירוניים תוך הענקת מלגות עירוניים לתכניות שהתקבלו במועצת העיר).
- תכניות הכנה ליחידות מובחרות בצבא (מודיעין ומחשוב): הכנה לבחינות פסיכוטכניות, לימוד ערבית, מנהיגות ופיקוד.
- קיום מעורבות מתמדת של הנהגת העיר, אנשי חינוך ונציגי הורים בנעשה בבתי הספר. דגש על כיבוד המורים, הישגים לימודיים ,שילוב וחינוך בני הנוער בתרומה לקהילה.
- השקעה ועידוד למצוינות במערכת החינוך, מתן מלגות.
- שיפור מפעל ההזנה לבתי הספר וקיום יום לימודים ארוך.
- הכנת תוכנית להפעלה רחבה של המתנ"סים השכונתיים וחזרה לימי הזוהר שלהם. המתנ"סים, מיועדים לכלל הקהילה.
- הקמת מחלקת נוער בתוך אגף החינוך אשר תיתן מענה הולם, לצרכים החברתיים והמשפחתיים תוך שיתוף פעולה בין כל גורמי המקצוע השונים.
- הקמת מרכז יהדות ורשת תלמודי תורה לציבור הדתי.
- המשך עידוד ידיעת התנ"ך, ביצוע תחרויות עירוניות נושאות פרסים.
- הקמת מסגרות על אזוריות לגיל הרך (גנים ויסודי, כיתות א - ב) אשר יהיו פתוחים ליום חינוך ארוך משעה 6:30 בבוקר וצהרונים עד לשעה 16:30 , זאת ע"מ לאפשר לאימהות לצאת לעבודה.
- סיוע בהקמת כיתות למחוננים - מסלול מיוחד בשיתוף מכללת תל חי.
- בניית חצר פעילה בבתי ספר. תמיכה בחממות חקלאיות.
- כתוספת לתוכנית הלימודים - חוגי אהבת הארץ, הנפת דגל הלאום ושירת התקווה בבתי הספר.
\\\\\\\\
לתת לפתאים ערמה לנער דעת ומזימה: עידוד חוגים ושיעורי לימוד תרבותיים בקשת רחבה (כגון שח מט, ידיעת הארץ, ציונות, נוער למדע המדינה, תכנון ולבנייה וחקיקת חוקי עזר עירוניים תוך הענקת מלגות עירוניים לתכניות שהתקבלו במועצת העיר). תכניות הכנה ליחידות מובחרות בצבא (מודיעין ומחשוב): הכנה לבחינות פסיכוטכניות, לימוד ערבית, מנהיגות ופיקוד. חנוך לנער על פי דרכו.
\\\\\\\\
- חינוך ומודעות לשמירה על הכדור המדהים בו אנו חיים:
קידום נושא המיחזור ע"י בחירת שכונה כפיילוט לפרוייקט מיחזור עירוני (בקבוקי זכוכית, פלסטיק, נייר וקרטון).
הקמת מערך לניטור הזיהומים השונים ומניעתם.
סילוק לאלתר של מפגע הריח ממפעל עוף הגליל.
הקצאת משאבים לפרוייקט של סקר ותיעוד מקיף של אוצרות הטבע השונים בתחום שיפוט העיר ושימורם.
הקצאת משאבים לחינוך לאיכות הסביבה. מלגות ופרויקטים משותפים עם כיתות לימוד.
הקפדה על ניקיון בגנים ובפארקים. הנחת פחי אשפה בפריסה רחבה. פְּקַח עֵינֶיךָ וּרְאֵה: חלוקת קנסות למלכלכים ע"י פקחים.
ניסיונות להקים פרויקטים בחופש הגדול בתחום תיירות, פיתוח הסביבה ונקיון, תוך שת"פ עם היישובים סביבנו. נטיעת עצים ברחובות העיר, שיקום גנים ציבוריים ושטחי גינון.
עזרה בחיזוק תחושת הביטחון האישי בעיר ע"י הפעלת סיירות הורים בלילה, באחריות העירייה, והקפדה על תאורת רחוב בפארקים ציבוריים ואזורי מפגש.
מילגות להתנדבות בארגוני אהבת חסד לפי התאמת חתך גיל, כשרון, נושא וצרכי החברה פעילות ותמיכה בבית הקשיש.
יעבירו חוגים לילדי בית הספר בשעות הערב – יתכן אף תמורת שכר.
\\\\\\\\\\
ייזום פסטיבל תרבותי נושאי רב שנתי באחריות הרשות.
הקמת מתחם תרבות עירוני הכולל תיאטרון ואולם להופעות שיהיה גם בית להרכב מוזיקלי עירוני שיוקם. עידוד חוגים שירה ומוזיקה פרטיים לקבוצות בכיתות בתי הספר הריקות(והבלתי מנוצלות) בשעות אחר הצהריים.
לתת לפתאים ערמה לנער דעת ומזימה: עידוד חוגים ושיעורי לימוד תרבותיים בקשת רחבה (כגון שח מט, ידיעת הארץ, ציונות, נוער למדע המדינה, תכנון ולבנייה וחקיקת חוקי עזר עירוניים תוך הענקת מלגות עירוניים לתכניות שהתקבלו במועצת העיר). תכניות הכנה ליחידות מובחרות בצבא (מודיעין ומחשוב): הכנה לבחינות פסיכוטכניות, לימוד ערבית, מנהיגות ופיקוד. חנוך לנער על פי דרכו.
עידוד ואימוץ פעילויות תרבות מעיריית אחרות, ייבוא החוגים מילדים לזקנים (כמו בקיבוצים), החייאת חיי חברה (כמו ביישובים קהילתיים), עידוד מפעלים (עם הממשלה ויזמים פרטיים) להעסקת פועלים פשוטים, מוגבלים, זקנים וכו').
בהיכל התרבות בשביל הצגות ערב לצעירים, מופעי בידור, הרצאות העשרה וקומדיה, וגם אירועים שיערכו צעירים מרחבי הארץ לאחר שהזמנו אותם והכניסה תותאם לאותו קהל בחינם. ביום שבת - ניתן לרכז שיעור פרשת השבוע, לעשות מניין נודד של צעירים וגם לתמוך בהרצאות שיכינו צעירים על נושאים שיעניינו אותם: כמו הסבר הקבלה, התחדשות היהדות ע"י הציונות, אקטואליה פוליטית בהקבלה להנהגה מתקופת התנ"ך וכדומה. כדאי להכיר שיש ארגונים שמנהלים סדרי לימוד תמורת מילגה לסטודנטים, ואפשר להרחיב זאת גם לתלמידים.
המאמר מתעדכן באתר chok.up.co.il
פרויקטים לקידום החינוך ברשויות מקומיות:
- פתיחת בית ספר תיכון מקצועי שיהווה פיתרון ויפתח עתיד לנוער שלא ניגש בגרות.
- שילוב החינוך הבלתי פורמאלי: ניצול מבני ציבור וב"ס להעשרת תרבות הפנאי לילדים והנוער, החייאת תנועות הנוער והרחבת פעילותם בקהילה.
- הקמת מנהלת חינוך שתחליף את אגף החינוך בעירייה, ותכלול את המתנסים והחינוך המשלים.
- שקיפות מלאה של מערכת החינוך (כמו גם כל דיוני המועצה והחלטותיה).
- הקמת קיריית חינוך מפוארת בחינוך הממלכתי דתי. שיתוף פעולה עם ישיבת הסדר ק"ש.
- סגירת בית ספר יסודי אחד (כורך מיעוט תלמידים ובזבוז משרות) ורענון הנהלות בתי הספר היסודיים.
- הסדרת מערכת הסעות פנימית ואזורית (יחד עם שיפור התחבורה לעיל). הסדרת אזורי הרישום.
המאמר מתעדכן באתר chok.up.co.il
אימייל לתגובות: 7precedent@gmail.com