הרב ברויאר ז"ל, בכיר חוקרי כתבי היד של המקרא, כתב ספר חשוב ושמו 'כתר ארם צובה והנוסח המקובל'.
כמו-כן כתב מאמרים רבים בנושא הנוסח, כאשר העיקרון ההלכתי שהולכים על פי הרוב, מנחה אותנו גם היום. לא רק בזמן שלושה ס"ת שהיו בעזרה, אלא גם היום שידוע שהנוסח השתבש [ראה דברי רבי מאיר אבולעפיה שלקט ס"ת ישנים והכריע על פי הרוב מה הנוסח הנכון].
הנוסח אצל התימנים נתברר שהוא בעצם הנכון לפחות בתורה, אך גם במקומות אחרים יש לו משקל גדול.
חזרתי לפני שבועיים מכינוס בחו"ל בעניני המסורה, ואף שם ממשיכים לדון במה נכון.
המומחים היום בעיניי הם פרופ יוסי עופר, הרב דוד יצחקי ועוד בודדים.
כדאי לעיין בספר חדש ושמו "העולם הנפלא של נוסח התורה" של אהרן קסל. אמנם הוא מדבר על התורה, אבל כותב גם על כל המקרא אגב כך.
ברויאר כתב מאמר 'מקראות שיש להם הכרע" ועוד 'מקראות שאין להם הכרע". השאלה היתה כמה ניתן לסמוך על כתבי היד ה'בן-אשריים', וכן על הנוסח המקובל. הנוסח המקובל על מה הסתמך? על נוסח של יהודי שהמיר דתו?!
יש עוד מאמרים, אשר כולם מחזיקים מחרים אחרי ברויאר בכמעט כל מה שאי פעם כתב. [להוציא הגעיות, שפרופ' מחנם כהן הציע שיטה שנראית טובה יותר, וכן רפאל זר משתמש בכתבי-יד שלא היו ברשות ברויאר.
גילוי נאות: הנני עוסק בנושא כבר שנים רבות, והתיעמתי עם הרב ברויאר בעניני כתיבה וקריאה. כן אני עדיין בקשר עם כל האנשים כמעט שהזכרתי לעיל. אף יש לי חומר רב [כשמונים כרכים, ועוד מאמרים גדולים וקטנים] בנושא זה.
אליהוא
|