כתוב בראשונים שכאשר מפרידים בין הקלף לדוכסוסטוס בהתחלה, (קודם העיבוד, כמובא ברמב"ם- "ואם לקחו העור אחר שהעבירו שיערו, וחילקו אותו בעובייו לשניים, כמו שהעבדנין עושין, עד שייעשה שני עורות- אחד דק, והוא שממול השיער, ואחד עבה, והוא שממול הבשר- ועיבדו אותו במלח, ואחר כך בקמח, ואחר כך בעפצה וכיוצא בו:" הלכות תפילין ומזוזה וספר תורה, פרק א' הל' ז')- האפידרמיס (לנו קלף, לרמב"ם דוכסוסטוס) הוא דק; גם ה"נמוקי יוסף" כותב (בהלכות מזוזה) "(קלף ל) תפילין- אין צריכין שרטוט, לפי שהקלף דק הרבה" כנ"ל, הקלף הוא דק;
יתכן שע"מ לקבל קלף בעובי טוב, צריך להשתמש בעור ממקום עבה (עובי העור תלוי בחלקי הבהמה); האם בלתי אפשרי להשיג קלף כזה?
לקחת עור ממקום עבה, לחלוק באמצע, לקחת את האפידרמיס, לעבד בסיד, ואז ב"מליח קמיח ועפיץ". או שעדיין העור יהיה דק עד כדי חורים, ו/או שאינו ראוי לכתיבה?
ובכל אופן, גם אם לא נהגו בכך, אולי כך מהודר יותר, שאין סירכא של דוכסוסטוס (וודאי שכך זה לא פסול).
ומה שכתבת על ש"מה שעם ישראל עושה מדורי דורות זה בטוח טוב", זה נכון, אבל אולי רק בימינו התחילו לגרד את הליצה.
כנ"ל, המצב בעייתי, האם גדולי ישראל יודעים?
|