כשהיו חוקקים את גוף האות אז זהו חק ירכות אבל אם רצו שהאות תהיה בולטת (לא בכתיבה סטנדרטית כי זה עבודה יותר קשה) אז היו צריכים לחקוק את המסביב שבעצם הסביבות נהיה החלק הפנימי וזהו ה''תוכות'' של האות. ושו''פ תראה את זה בלשון רש''י שמצוטט שם ממש שפתיים ישק, שהוא מדבר בעצמו על חקיקת האותיות סביבותיה (לשון רש''י בצידיהן) על העץ והאותיות שבעץ נשארות באותו מקום שהיו מתחילה ורואים אותם רק ע''י חקיקת ה''תוכות''. יישר כח.
השאלה לא מדוע נקרא חק תוכות, אלא שהמילה ''תוכות'' בכלל לא נכונה, משום שכדי שיראו את צורת האות חייב לחקוק את כל סביבותיה כמ''ש שם ברש''י בפירוש שהרי מדובר בפלטה של עץ (שם בסוגיא) ואם דוגמא אני חוקק תוך הר' הרי שעתה יש באמצע הפלטה חור שהרי גוף הר' מחובר לכל הפלטה ואין ניכר כלל צורת ר' ולכן רש''י הדיש גם תוכות האות 'וצידיהן' ובהמשך כתב 'סביבותיה' כי לולא זה אין שום אות, וא''כ המילה תוכות לא נכונה, ולביאור הפשוט צ''ל 'חק סביבות' אבל לביאור עתה מובן גם הלשון תוכות כפשוטו. דרך אגב ראה שם במאירי בסוגיא וז''ל: ופירוש חק תוכות הוא שחקק ''סביב האותיות'' ונשארו האותיות בולטות מאיליהן עכ''ל. (יש עוד בראשונים סגנון כזה, וראה שם ברש''י האחרון בעמוד, ודו''ק) ולדבריו המפורשים מהו לשון תוכות? אלא ברור כמ''ש.
ר' ראובן תודה על ההארות שגורמות לרדת ממש לרחל בתך הקטנה, חזק ואמץ.
שלום, אני לומד עכשיו הלכות סת"ם- ורציתי לדעת מהנסיון שלכם מה עובי הקולמוס בהתאם ללמה שכותבים (לדוגמא תפילין "רגילות" מידה 33-34, תפילין פצפוניות וכו'), או אם יש איזה טבלה עם עוביי קולמוס שאפשר לשתף. תודה
האם למי שיוצא נגד המחק שלכם אין יראת שמים? לכם אין יראת שמים!
את אותו המחק ניתן להזמין באיביי ובחנויות יצירה ב30-40 שקל. מבדיקה שערכתי, המחק בדיוק אותו מחק ואף אותה חברה. ניתן להזמין גם חבילה של 60 מילויים למחק ב30 שקל גם כן דרך איביי. סה"כ 60 ש"ח.
אל תפלו בפח שלהם. הם מדברים כאילו מדובר במכשיר אלקטרוני מסובך. סה"כ מנוע פשוט בשווי חמשה שקלים עם מעטפת פלסטיק.
״ביקורות איכות״? אילו שטויות. כמו לכתוב ביקורת איכות לנורה ואז למכור אותה ב200 שח. זה מוצר חשמלי בסיסי מאוד. לא צריך שום בדיקה ושום נעליים. פשוט עוקץ! מי שרוצה מוזמן לחפש מחק חשמלי באתרים כדוגמת אייבי או אמאזון
מנורה מיוחדת במינה גודל 30\45 יפהפיה אין להשיג כאלה עבודת יד על קלף מהודר ע"י סופר מומחה יר"ש כל הקודם זוכה אין עוד כאלה... מחיר מבצע 800 ש"ח + אפשרות למיסגרת. 054-8477195
שמעתי פעם מסופר מומחה שהתלמד מהסופרים של הדור הקודם שיש בזה ענין של יופי בלבד ולא יותר ולכן במגילה מותר לעשות כן אבל בתפילין ומזוזות אין לעשות כן דאין להוסיף ולשנות מחמת עניני יופי בתפילין ומזוזות החמורות יותר ממגילה שבזה אפשר לשנות קצת כדי ליפות יותר את המגילה.
ומ"מ אם יש למישהו מקור אחר או שאוסר לעשות כן נשמח לשמוע על זה
רק סופרים ובשום אופן לא מעוניין לקבל פניות מסוחרים.
יש לי כמה דרישות:
* סופר מקפיד קלה כבחמורה, בעל תעודה ממכון מוכר, טובל במקווה לפני יום כתיבה. * כתיבה על קלף משובח ללא גידים, (ואם יש גידים לנקות היטב) *כתיבה על קלף דק, במיוחד פרשת קדש לי ווהיה אם שמע. *להשאיר גיליונות בכל הפרשיות לפחות חמישה סנטימטרים בסוף דווקא (בצד שמאל), בהתחלה להשאיר ככל האפשר. * אין למרוח על הקלף גיר/אבקה/מי קלף ולא שום מראין בישין. *יש להקפיד לכתוב ראשי שיטין ע''פ האר''י מתיקון מסודר (למעט כתב ב''י), להקפיד לא למשוך אותיות ככל האפשר. כתיבה בדיו ''לא'' סמיך ולא מבריק ולא צף על הקלף אלא מעט. *יתרון בכתיבת הפרשיות ע''י נוצה או קנה, בשום אופן לא ע''י ברזל/נירוסטה וכו'. *יתרון בתיוג תוך כדי הכתיבה בכתב אשכנזי/האר''י. *כתיבה בדיו שחור ואטום גם כנגד האור. *כתיבה ללא יציאות מהשורות, ללא מחיקות ניכרות *כתיבה ללא דיבוקים, אם יש דיבוק עבה לא להמשיך לכתוב אלא למחוק/לבטל צורה. *אם יש דיבוקים דקים (בודדים), לא להפריד בשום אופן. אפשר לסמן, הפרדות ייעשה על ידי לאחר שיקול דעת. *להקפיד מאוד בשינוי צורה לרגע (הזוי שצריך לציין את זה!!) * להקפיד שלא תכנס אות לאוויר האות האחרת אפילו כשלא משנה את צורתה (לרבות למ''ד לתוך צד''י פשוטה), וכן ראש הלמ''ד שלא ייכנס לשורה למעלה אפילו בין התיבות. *תגים יהיו עם זיונים, מחוברים, שחורים ללא פיסוקים. *להקפיד על קוץ התחתוןישיו''ד (המכונהקוץ דר''ת), שיהיה ניכר היטב ממרחק הקריאה אך קטן כמה יותר. *בכתב אשכנז להקפיד על ב' קוצים ללמ''ד ימני גבוה מהשמאלי. *להקפיד שהחיבורים יהיו מעט גסים ועבים "ולא כחוט השערה" (במיוחד באות אל''ף, מ''ם, צד''י, חי''ת, ש''ין) *להקפיד לכתוב את זי''ן קצרה במשהו משאר האותיות ואת אות וא''ו להאריך במשהו משאר האותיות. *ירך השמאלי באות ה''א להקפיד לעשותה קטן כעין יו''ד ולא יותר. *חטוטרת החי''ת להקפיד לכתוב עבה ונמוך ואין בעיה שיתמלא בדיו. *את הראש של הנו''ן פשוטה שבתוך האות קו''ף יש לעשות פחות מקולמוס (דק יותר) * נכון שיש קצת דרישות אבל עדיין לכתוב בשמחה ובשלווה.
עי' במשנ"ב באות בי"ת שכתב לכתוב מרובע, היינו ג על ג קולמוסין, ולכאורה מכאן שצריך להיות אורך האות ג קולמוסין, אלא א"כ זה יו"ד, ועי' בפרישה שכתב לא לעשות אות א גדולה וא קטנה.
אין לי עניין סתם להחמיר בכל חומרא, יש דברים שאני מעוניין להדר מתוך לימוד או שימוש חכמים (בד''כ דברים שיש להם מקור אצל הראשונים) או שיש בדברים האלה יתרון טכני כדי שהפרשיות יתקיימו יותר. כמובן לא רצוי לזלזל במי שרוצה להדר בדברים שרובם אלמנטריים לחלוטין וחבל בכלל שצריך להזכיר אותם
לכבוד הסופר החשוב so4r
לגבי הקלף, לא רציתי לנקוט שם של חברה/גוף כשרות בפומבי ולכן לא כתבתי שמות. בוודאי שיש לי העדפות לגבי הקלף וגם לגבי העובי המדוייק שלו וכשרות שלו.
לגבי מרעין בישין, לא רק למדתי את התיקון תפילין הזה אלא גם נסיתי להכין את המתכון הזה שהוא נותן. אמנם קשה מאוד להשיג "סיד חי". עכ''פ זה לא דומה לגיר פחם שנמכר בחנויות אומנות, לא מיניה ולא מקצתיה. המציאות מוכיחה ללא כל ספק שהדיו לא מתקיים על הגיר הזה (אם שמים שכבה), לא תמיד סופרים יודעים להשתמש בו ואז בקיפולים של תש''ר הכל נהיה שוד ושבר. גם אם נניח שזה היה לפי המתכון של ת''ת עדיין היינו דוחים אותו בשתי ידיים.
לגבי למד שלא ייכנס באוויר צד''י, מובא במשנת סופרים (פשוט שכך לפי הרמב''ן וכן פחד יצחק הרב למפרונטי ועוד אחרונים עיי''ש)
אכן תמוה לי מאוד ולא מובן לי, שהרי הוא עצמו מביא ר' עקביא איגר, ופרי מגדים, שפשוט אצלם שאות שיש לו רק ב' רוחות אין לו "תוך". ורק משום קושיתו חולק עליהם. ואין כאן המקום להאריך בזה.
גם מה שהרב שטרן מציין שם למשנת אברהם את תשובת הרב מז' היילפרין, הרי המשנת אברהם עצמו לא מזכיר את זה כלל בהפנים.