תלוי לאיזה מקום אתה שייך, איזה כתב אתה כותב, ותלוי מאוד בנתונים שלך, גם אישיים שלך וגם מבחינת הכתב.
בדרך כלל חנויות לא משלמות מחיר נורמלי, גם רוב הסוחרים מנסים לשלם מינימום ולקבל מקסימום, והם יודעים לנצל חוסר ביטחון של סופר מתחיל.
לפנות לשוק הפרטי זה גם לא כל כך קל, קשה להגיע ללקוחות, ולקוח זמן עד שאתה נהיה סופר מוכר ופונים אליך הרבה אנשים.
בדרך כלל הדרך היא להתחיל מכמה וכמה כיוונים, גם פרסום בעצמך בכל מיני מקומות, וגם לפנות לכל מיני סוחרים.
גם בדרך כלל בהתחלה מקבלים תשלום נמוך יחסית, גם כי לא מצליחים למצוא מישהו שמסכים לשלם וגם כי הכתב ברמה יחסית נמוכה.
אחת הדרכים הטובות היא שיש לך למשל סוחר שאתה כותב לו במחיר מסויים, ושם יש לך בסיס של פרנסה, ואז חוץ מזה אתה ממשיך לחפש עם ומבקש מחיר הרבה יותר גבוה, וממשיך כל הזמן לחפש אז שמישהו יסכים לשלם, ולבנתיים את לא לחוץ כי יש לך את הסוחר הבסיסי.
אשמח לחוות דעת מומחים {מדובר במזוזות ראשונות שאני כותב } כל הערה תתקבל בשמחה ויהיה לי תועלת מרובה וכן אשמח לדעת מה המחיר לפרטי ולסוחרים מדובר במזוזה גודל 12 תודה מראש לכל מי שטורח להביע דעתו מהניסיון
שלום רב . אני סופר מתחיל המעונין לקנות שולחן מקצועי ביותר ומעונין להשקיע אם צריך. שמעתי על שולחן מלכות המשווק ע"י מרכז הסטנדר בירושלים . הם מונים מספר יתרונות בשולחן הזה על פני ינאי .1 . המרווח בין הכרית למשטח הכתיבה לא גדול כבשולחן ינאי , מה שיותר נוח ליד . 2. עוצמת האור יותר חזקה וניתנת לויסות בשולחן האור. 3. משטח הרגלית לרגליים בגובה נוח יותר מינאי .אם מישהו התנסה בשולחן מלכות, או שיש לו להוסיף משהו על ינאי אשמח לתגובה במייל /או פה תודה רבה. כמו כן סופר שיש לו ינאי ומתגורר באיזור ביתר שאוכל להתרשם ממנו ,אודה לו מאוד אם יוכל ליצור עימי קשר במייל תודה.
כותב עליו חצי שנה. הוא בסדר. מבחינתי הגודל הקטן לא יתרון, וגם לא הרגליים. אהבתי את העובדה שהוא מתכוונן עם מנגנון, אבל גם לזה יש חיסרון, שלא ניתן לדייק את הזוית. אבל הוא בסדר.
ואני מדבר מנסיוני האישי. בתחילת דרכי כסופר, כתיבתי הייתה מאופיינת בהרבה משיכות קולמוס. הרבה תנועות. הדבר יצר אצלי רושם מוטעה שאני כותב מהר.
מאחר ומאד השתדלתי להשתפר, אז נהגתי בימים ההם ללכת להתבונן באופן כתיבתם של סופרים מעולים בעלי שם. הרושם שקיבלתי הוא שהכתיבה שלהם איטית. כי משיכות הקולמוס אצלם היו איטיות, וזו הייתה טעות אופטית. כי משיכות הקולמוס אמנם היו איטיות אבל מעטות והמילים שיצאו בצורה מושלמת היו בסופו של דבר מהירות. הסתכלתי על השעון וראיתי שהם מסיימים שורה בס"ת בחמש שש דקות. ואת מה שראיתי יישמתי בכתיבתי. בדרך הזו הצלחתי בעז"ה להגיע לרמה גבוהה ולהינות מהכתיבה. אני אף פעם לא בודק את זמן הכתיבה שלי בשעון. יש תנאים אובייקטיבים שמאיטים את הכתיבה וצריך להתייחס לכך בהבנה ובסבלנות.
אגב, המחיקות שלי הן מושלמות. לא נשאר שום סימן של מחיקה. למה? כי אני לא ממהר. אני מקפיד לקחת את הזמן באיזי ולעשות את המחיקה עד לתוצאה מושלמת.
אחרי ניסיון רב ומר אם אתה מקפיד על משולש הזהב כלומר קולמוס טוב קלף טוב ולחות טובה כבר אתה ברווח אדיר ובפער של מהירות.
ואסביר, אני כותב רק בקולמוס קרמי אחרי 4 ניסינות של סוגי קולמוסי קרמי עד שהגעתי למיוחל (אגב בוטרא מאשקלון עשה לי אותו. פגז של קולמוס)
מקפיד מאוד מאוד ועוד כמה פעמים מאוד לכתוב רק על קלף איכותי במקרה שלי רק נפרשטק למרות מחירו הגבוה אבל אין עליו בעולם ואני אומר את זה מניסיון ארוך ומיגע.
דבר נוסף וחשוב מאוד זה נושא הלחות בחדר שזה גורם מספר אחד לדעתי למהירות בכתיבה. מכשיר אדים אחד לחדר שמפזר אדים באופן כללי ועוד מכשיר אדים שמוציא אדים חלשים ש"מלטפים" את הקלף מלמעלה בקטנה (וכמובן מכסה את העמודות הכתובות וגם אז צריך זהירות רבה לא להגזים.!!!) עכ"פ כל עוד שלא הגעתי ל65 אחוז לחות ומעלה אני לא נוגע בקולמוס!!!!
הקפדה על שלושת הכללים הללו ושמירה על דיו נקי עם סמיכות רגילה הביאו אותי לשורה בכתב ספרדי ממוצע של 5 דקות שורה לכמעט 2.5 דקות ללא ירידה ברמה וביופי הכתב ואדרבה בלחות טובה קולמוס טוב וקלף איכותי הכתב הרבה יותר יפה והתשלום עליו בהתאם.
כמובן שיש טכניקות בצורת הכתיבה עצמה כמו למשל אני סתם נותן דוגמא, אות ה"א (ספרדי) אות נו"ן כפופה וכדו' אפשר לכתוב בשלשה חלקים ואפשר בב' חלקים וכמובן שזה בסך הכללי גם מקצר את המהירות אבל קודם כל הבסיס - משולש הזהב קולמוס קלף לחות!!!!!
שאלה - 239283 לכבוד הרב שלום רב אנחנו עושים ב"ה ס"ת,הציעו לנו לקנות את הקלף שהוא מעובד בעבודת יד, האם יש עיניין בדבר בפרט שזה מחיר גבוהה יותר? תשובה בהחלט לא.
שאלה - 227548 לכבוד הרב מוצפי שליט"א האם הכתב שכותבים הספרדים סת"ם הוא כתב האריז"ל והרש"ש? תשובה זה הכתב שהיו גדולי הרבנים הספרדים ומרן הבית יוסף כותבים מאלף שנה
שאלה - 226184 לכבוד הרב האם מותר לכתחילה לכתוב מגילה, תפילין, ספר תורה עם קולמוס של מתכת או נרוסטה? תודה תשובה לא תהא ידי עמהם
במחילה מכבודו של הרב מוצפי שליט"א אבל לא הבנתי למה השיב על השאלה האם יש ענין בקלף עבודת יד והשיב "בהחלט שלא".
במנחת יצחק (ח"ט ס"א) ובשבט הלוי ח"י סימן ד תורת השלמים (סי י"ח) אור לציון "ח"ב עמוד ל"ד כתבו שיש ענין להדר בזה גם הרב מועלם כך אומר שאמנם מכונה זה בהחלט מהודר אך עבוד"י תוספת הידור
שלום לכבוד הרב דעת כבודו חשובה,האם כשר, פסול, או מהודר,לגבי קולמוס מנוצה,פלסטיק,חרסינה,נירוסטה,או קנה,וכתב לא יפה תודה רבה תשובה הספרדים נהגו בקנה כל השנים.
שאלה - 216270 לכבוד הרב הרב כתב שפטום הקטורת על קלף אסור לכתיבה וקריאה! במחילה ראיתי ש במידה ואת הפסוקים סופר כותב עד 3 מילים בכל שורה, כך שלא יוצא כותב שורה שלימה של פסוק מהתורה. זה מותר? תשובה מרן הרב עודיה יוסץ זצ"ל ביטל את הסברא הזאת בשיעורו בזמנו בבית הכנסת ביזדים במוצאי שבת
שאלה - 169210 לכבוד הרב מוצפי שליט"א כתיבת תפילין עם קולמוס ברזל יש פוסקים שאינו לכתחילה, מה הדין בשאר מתכות? כי מצאתי סופר מומלץ שכותב בקולמוס אלומיניום תשובה לא מומלץ כלל
הרבה ברכה והצלחה . תשובה אינה בדיעבד. אך אינה מהודרת. אני כותב מזוזות, מותר להפעיל רדיו ברקע? תשובה הידעת כמה כופרים, עמי ארצות, רשעים, מבטלי תורה, מדברים ברדיו? והרי בהלכה אסור לך בתור סופר תפילין ומזוזות לשמוע שום שיחה זרה, השם ישמרך לנצח ידידי.
שלום לכבוד הרב סופר הסת"ם שלי כותב אות ח' עם גג ישר ולא שני זני"ן וחטוטרת בטענה שכך היה המנהג בתקופות קודמות וכו' האם כדאי להזמין ממנו תפילין? תשובה בהחלט לא
שאלה - 112982 כבוד הרב האם אדם פרוד או גרוש יכול להיות סופר סת"ם? תשובה רק בדיעבד.
שאלה - 110713 לכבוד הרב הספרדים הולכים אחרי מרן הב"י וגם קיבלו חלק מהנהגות האר"י ז"ל אז למה בכתיבת סת"ם דווקא האשכנזים כותבים בכתב ב"י והחסידים בכתב האר"י ולספרדים כתב אחר? יישר כח תשובה זה לא כתב הבית יוסף, ולא זה כתב האר״י ז״ל, אלה רק כינויים שנשתרשו בטעות. המסורת של הכתב נמשכת למעלה מאלף שנים
שאלה - 27495 שלום לכבוד הרב האם מותר למתייג/סופר סת"ם (שכותב ע"י שקופיות על שולחן אור) לשמוע דרשות במהלך העבודה? בברכת חזק ואמץ ושנזכה להגדיל תורה ולהאדירה! תשובה מתייג כן, כותב לא
באמת נכון שהרב עובדיה אמר שפיטום הקטורת אסור לכתוב אפילו ג' תיבות בשורה? מישהו שמע את השיעור הזה?
כי כבר ברמב"ם כתוב שמותר לכתוב פרשה מהתורה באופן כזה, אולי הכוונה שבכה"ג אין את הסגולה?
לגבי שמיעת שיעור תוך כדי כתיבה עזרת לי, כבר כמה זמן שאני רוצה להקל בזה בזמן התיוג (בזמן הכתיבה אני מקפיד שלא לשמוע כלום) וחיפשתי אם אחד הפוסקים מחלק ככה. ברוך תהיה
אם הקלף לא טוב (ובכל יריעה יש איזורים כאלו, שאי אפשר לשפר אותם לרמה הכי גבוהה) או שאין לחות, או בעיה בדיו וכו', אז אתה חייב מדי פעם לעשות שיפוצים, אין שום אפשרות אחרת. אם לא יצא לך הקו כמו שצריך אתה לא יכול להשאיר אותו ככה.
לכם הדבר הראשון הוא לקנות קלף איכותי וגם מאוד כדי ללמוד איך לשייף וכדו', אחכ לדאוג שהלחות והדיו יהיו טובים, וכן לדאוג שכל התנאים יהיו טובים עד כמה שאפשר מכל הבחינות.
אח"כ צריך לעבוד על כל אות בנפרד (עדיף לך כל פעם לקחת אות אחת או שניים ובהם לצמצם תנועות עד שתתרגל ותמשיך הלאה) ובצד לצייר אותה במינימום תנועות.
אני סובר שלפעמים עדיף להוסיף תנועה אם צמצום התנועות גורם לחוסר ביופי או חוסר שליטה או לאריכות הזמן (לפעמים הרצון לצמצם תנועות גורם שהסופר ינסה בתנועה אחת לסיים חלק מסויים, ויוצא שכרו בהפסדו)
אם תעשה אות ב7 תנועות למשל, במקום ב5 תנועות, אבל זה יצא יותר מהר ויותר יפה אז מה אכפת לך מהתנועות?
גם תדע שאין כזה דבר להצליח תמיד לעבוד במינימום תנועות, הענין הוא לצמצם עד כמה שאפשר.
הבדיקה נעשית לפי עובי הקו שנעשה ע"הקולמוס ולא לפי עובי הקולמוס עצמו, וצריך שיכנס לפחות 6 קולמוסים בשורה ויש כאלו שאוהבים גם6.5 או אפילו 7, כל הענין הוא שיהיה מקום לאות שמתחת לעלות כמו למד, ולאות שמעל לרדת כמו ך' ף'.
יש כאלו שבודקים ממש בפועל כמה נכנס להם בשורה קו מתחת קו (אפשר גם בצורת מדרגות ), והיותר מדוייקים (בעיקר יצרני קולמוסים) בודקים עם עדשה מגדילה את עובי הקו שצריך להיות 1.66 אם רוצים 6 קולמוסים בשורה (ואם רוצים בשורה עושים 10 לחלק ל6.5 או 7 בהצלחה)