כבר תקופה ארוכה שאני מסופק למה נתכוונו האחרונים הספרדים (בעלי הסוד)שהתגין יהיו זיינין ושראש התג יעבור משני צדדיו ולא אני מקפיד לעשות את שלשת התגין באופן שהראש יעבור משני הצדדים ולא כמו שיש עושים שהימני והשמאלי פונים כל אחד לצד ורק האמצעי עובד משני הצדדים.
ותמיד הסתפקתי האם כוונתם לתגין מרובעים כמו זיינין או עגולים רק עובר משני הצדדים וכמו שכל העולם נוהג וגם בכתבי הסת"ם העתיקים נראה שנהגו כן, אבל אתה עושה את התיגין מרובעים האם מצאת לזה מקור? מה דעת הרב כחלון בנושא? (בעבר שמעתי ממנו שיעורים לכן חשובה לי דעתו)
אם אפשר להעלות תמונה ישרה כי גם הפוך וגם גלי כמו בועה זה מאוד מטעה אז בבקשה אם תוכל לשלוח תמונה ישרה זה יהיה לתועלת כולם כפי שנראה על יופי הכתיבה אין מה להתווכח על הפן ההלכתי אולי יש שלח תמונה ישרה ונחליט בבית דין של שלושה...
לגבי המרווחים, אני נוטה לכתוב בצורה צפופה דוקא, ככה גם אני לא נצרך לרווח גדול בין המילים. בגלל איך שהקולמוס שלי בנוי, אני כמעט לעולם ב''ה לא מגיע לדיבוקים. לדעתי זה גם יפה יותר. יכול להיות שבתמונה הרווחים מעט מטשטשים.
לגבי הרגל השמאלית של הה'א, הרב יחזקאל צוה עלינו שתהייה מעט לפנים ולא שוה עם הגג. כך גם אני מלמד לתלמידי. אמנם עכשיו שהערת, ראיתי שבמקומות מסויימים חרגתי איזה שמינית או רבע קולמוס קולמוס יותר מידי. תודה שהערת את תשומת ליבי. רק מההערות ניתן להגיע לשלמות.
אנחנו כותבים לפי הזמנת הלקוח (כל עוד יש על מי לסמוך ע''פ ההלכה)
בעקרון גם חי''ת של רש''י וגם של ר''ת נחשבות היום כמהודרות ע''פ רוב הפוקים.
דעתי האישית היא שלספרדים עדיף לכתוב חי''ת של רש''י כי כך היא המסורת של הספרדים. או לכתוב חטוטרת ר''ת באופן שתינוק מזהה ח', כי אם לא יזהה, לכאורה לא כשר לשיטת רש''י. (ע''פ המרדכי על מנחות, ועוד אחרונים).
כך גם מורה להלכה מו''ר הרב יעקב כחלון, כך גם שמעתי שמורה הרב שמואל טל לקהילה שלו.
גם ראיתי בזוהר שצורת חית היא 3 וואווים (כרש''י). ולא זכיתי למצוא בדברי האר''י מקור לשיטת 2 זיינין הנהוגה כיום.
עכ''פ, זה אינו כישרון מולד, אלא שילוב של טכניקות שפיתחתי בעמל רב.
אם אתה מעוניין אני גם מלמד את השיטה שלי, גם מעביר קורסים לתייגנים שיוכלו לתייג ככה (לאחר שראיתי כמה תייגנים יכולים להרוס, אני סבור שגם לזה צריך לימוד רציני אם בנאדם מחליט שזה המקצוע שלו).
לבוא ולצלם. תחכה ליום שיזדמן לך להגיע לאזור. זה בסביבות חצי שעה נסיעה מהמרכז בכביש 6. לא סוף העולם.
איני מתעסק בצילומים ואין לי את האמצעים לכך.
לגבי התגים, עד שתמצא ראיה לתגים מרובעים, עליך למצוא ראיה בכלל שהתגים הם כפי שאנחנו עושים כיום. בכל הכתבים העתיקים מזמן בית שני ועד ובכלל תקופת הגאונים, אין תגים על האותיות, אלא ראשי האותיות הם כמעויינים עם 3 שפיצים לימין שמאל ומרכז. כשיטת בעלי התוספות (כמדומני).
תנסה לערקוב אחרי הכתבים באלף שנה אחרונות, ממוקדם למאוחר, ותראה כיצד ראשי האותיות אט אט מוטים באלכסון, (ומתחילים להופיע עליהם תגים) עד שמתיישרים לגמרי (בכתב האשכנזי כבר לפני מאות שנים, ובכתב הספרדי יותר לאחרונה).
כרגע נראה שלשיטתנו הנהוגה כרבנו הרמב''ם ועוד ראשונים, אין מסורת מבוססת מכתבים קדומים, לצערי.
אבל זה גם בסדר, כיוון שזה כבר התקבל ע''י כלל ישראל.
לא זו היתה כוונתי בשאלה ידוע לי מה שכתבת לגבי התגין והתקופות ויש לי את הצילומים של האותיות מתקופת בית שני ועד ועד זמנינו
וודאי שמזמן מהר"י אבוהב ומהר"ם זבארו יש תגין די זהים לתגין שלנו, ואם תשאלני, סברתי ששינוי בצורתם ממה שנהוג כיום היא בעיקר (לא רק) בגלל תנאי הכתיבה והקולמוס של זמנם רואים את זה גם לגבי צורת האותיות כי כן נראה עיקר הרעיון של התגין (רק הדיוק והסימטריות אינם שווים).
בכל מקרה מה ששאלתי זה כיון שמוזכר ברבותינו המקובלים הקדמונים לעשות התגין כזיינין והקול יעקב כתב שיהיה עובר משני צדדיו (ואין להביא ראיה מהמקובלים שבתקופת האר"י כי ממילא רואים שהם לא נהגו כמו שכתב הוא בחלק מצורת האותיות) האם יש לך מקור מסויים שהבין שזה אמור להראות כמו זין יותר מרובע מאשר עגול, אני שואל אותך בגלל שאני רואה שכך אתה נוהג, ומסברא באמת כך זה אמור להיות, פשוט חיפשתי שמישהו יגיד את זה או שמפרש כך בדעתם. בקיצור מי החליט היום שהתגין עגולים ולא מרובעים, אם סתם נהגו או שיש מקור לזה.
אין מקור בתמונות של כתבי רבותינו לתגים מרובעים, אבל כן רואים שהקפידו שיעבור העיגול משני צדדים. כנראה התגים היו עגולים מחמת נוחות, במיוחד שבעבר רואים שהקפידו על ראשי תגים קטנים מאוד, מה שקשה לעשות בנוצה. לכאורה גם תגים עגולים אבל עוברים משני צדדים יקראו זינין, אבל אין להתכחש שאם רוצים לדקדק וללמוד מלשונם, אז לכאורה זין צריך להיות מרובע ממש, וכך הוא זין ולא כעין זין. אם אתה מעוניין ברב מומחה לסת''ם בימינו, יש את מו''ר הרב ברוך כחלון מבני ברק שמורה כך לעשות, וכך נוהג מורי הסופר הדגול הרב יחזקאל יחזקאל. ממה שזכור לי שדיברתי עם מו''ר הרב יעקב כחלון בנושא, הוא סובר שתעשה מה שנוח אבל שיעבור משני צדדים.
אני אישית מתייג מרובע מכיוון שאני מתייג בנוצה וככה קל לי יותר, גם ככה הם יוצאים לדעתי שווים יותר בגודלם.
מחילה מכבודו אבל ממש לא כל דיו כשר כיוון שצריך שיהיה מן המותר בפיך
ומצוי ששמים בדיו שאלק שאינו כשר לאכילה וכן שמעבבים בו אלכהול שיש בו חשש של סתם יינם ולכן צריך לבדוק כל דיו לגופו
לגבי דיו לרפידוגרף של חברת רוייטינג וכן של חברת שטדלר נבדק ממרכיבים אסורים ונמצא ללא חשש (אומנם יש הטוענים שגם בדיו הזה יש בעיה כיוון שמכיל שאלק וזה דבר שלא בדקו אותו ולכן כל אחד ינהג כרבותיו)
כל דיו שלא ידוע לנו מקורו חייב בדיקה במעבדה כיוון שהוא עלול להכילשומנים מהחי, גליצירין אלכהול וכן שלאק שהם חומרים שאינם כשרים ולכן יש בעיה מצד זה שצריך שיהיה מן המותר בפיך