אני למדתי במכון עליה אצל הר' קוזליץ ואני לא חושב שהוא נופל משום קורס הפרטי המחיר שוה לכל נפש מקבלים ציוד והשיעור מועבר ע"י מצגות בצורה ברורה ומובנת. בסופו של דבר הכל תלוי בך כמה אתה תתרגל ותתעקש לא נראה שכ"כ משנה היכן תלמד בכל מקרה עדיף להיבחן על ההלכות בעוד מקום ע"מ למקסם את הידע בהל' הסת"ם הבסיסיות מאחל לך המון בהצלחה
ואני מצטרף להמלצה. כל מי שרוצים ללמוד במכון עליה ונבהלו ממה שכותבים פה על המכון אולי זה נכון לגבי חלק מהמרצים אבל הר' קוזליק הוא מיוחד ואם אתה רוצה ללמוד אצלם כדאי שתבקש את הקורס שלו בדווקא גם אם זה אומר ליסוע לעיר אחרת
ראיתי את התגובות על מכון עליה, כבוגר שלמדתי שם , ותמיד חשבתי שצריך שנתיים ללמוד סתם , ובאמת ב4 חודשים הייתי אחרי מגילה ראשונה , ויש לי אליהם הכרת הטוב גדולה, כי זה בסוף הוציא אותי ממצב כלכלי דחוק שהייתי בו , ואסביר הקורס שלהם מאוד זול וזה קבוצה גדולה ולכן זה דורש טיפה יותר מאמץ מצידך , אבל מבחינת רמה מול חבר שלי שלמד אצל מורה פרטי הגענו לאותה רמה , וגם מבחינת ציוד היה משיהוא שכתוב שמקבלים סכין וקולמוס, זה שקר ולא יפה , כי הם מביאים מלא ציוד ובמהלך הקורס כל תלמיד מקבל למעלה מ15 קולמוסים ומלא דיו , וגם הבריסטולים האלךו זה פיתרון גאוני במקום השיירי קלף שקשה נורא ללמוד על זה .
ראיתי צורך להגיב משום שיש לי הרגשה שמי שלא מצליח מחפש לתלות את זה בכולם חוץ ממנו ,
בסוף פר המחיר זה שווה מאוד!! והקורס מראש בנוי בצורה כזאת שאין צורך לשבת עם המרצה יותר מ5 דק בכל שיעור כי הכל מועבר במצגות והקרנות משוקעות .
אני סופר מתחיל וודאי שככל שאכתוב הכתב ישתפר וע"כ אמרתי שזה תלוי בתלמיד.
אני כותב בצמוד למורה שעדיין עונה ומתייחס ולא היו לו שום הערות על השין אני לא חושב שיש בה איזו שהיא בעיה ראיתי הרבה מאוד סופרים שכותבים כך ושוב אחידות היא עניין של תרגון וזמן.... בכל מקרה אשמח אם תאמר לי בדיוק מה לדעתך צריך לשנות בשין אשמח לשמוע
בקשר לגובה האות אני כותב עם שרטוט כפול מדוייק ועם קולמוס פלסטיק שכידוע משנה זוית בכל חידוד מקוה בקרוב לעבור לקרמי ע"מ לשפר כמו שאמרת (וגובה האותיות הוא ג' קולמוסים ע"פ הידוע לי בכתב ספרדי וכך הם גם כאן אולי בתמונה זה נראה יותר עבה)
א. הבעיות בשין הן מושב ארוך מידי, ירידה שמאלית עבה מידי, שפונה ומתעגלת מידי לימין, ובעצם השין מורכבת מיודין ולא מ-ואואין', וזה כמובן מהקולמוס העבה שאתה כותב. גם באופן כללי השין קצת גבוהה משאר האותיות, אל תתאמץ להשוות אותה בגובה לאות בי"ת למשל כפי שנראה בכמה מקומות.
ב. יש אותיות שאתה כותב 2 וחצי קולמוסים, תסתכל בחלל הבי''ת שלך, הוא בקושי חצי קולמוס. גם הלמדי''ם שלך לפעמים כעין יוד''ין בגלל זה, זה בדיעבד.
ג. הירידה של הנו''ן עבה מידי, אל תטה ככה את הקולמוס, זה לא יפה, במיוחד כשהכתב כזה דחוס.
ד. בעין, הירידה הימנית דקה מאוד, והשמאלית עבה, תנסה לתת יותר פרופורציה.
ה. בכתב ספרדי חטוטרת החי''ת עבה בצד אחד, או אפילו בשניהם, (מבלי לדבר על חי''ת רש''י שככה כל הספרדים כתבו במקור). אל תעשה אותה ככה דקה משני הכיוונים.
ו. אל תוציא את הרגל השמאלית של הה''י מהגג. תכניס אותה כלפי פנימה יותר.
ז. כתב ספרדי הוא בערך 3 וחצי, תסתכל בספר של הרב מועלם בכתבים הספרדים הקדומים יותר. אני מודע לזה שהרבה מהסופרים המתחילים כותבים צפוף יותר, זה יוצר כעין בלאגן בעין שמסתיר מומים בכתיבה. אבל הכתיבה שלך היא יפה יחסית למתחיל, אתה לא צריך לזה.
אני יעלה לך עמוד במגילה האחרונה שעשיתי, הקלף בעפצים. שים לב לעובי הקולמוס והמרווחים ולסגנון המזכירים את הכתב הספרדי האוטנתי.
היום לכל כתב שאין בו שפיצים או כל דבר מיוחד, ויוד הפוכה בצד''י וכו', קוראים כתב ספרדי, למרות שאינם מזכירים כלל כתב ספרדי במקורו.
רוב הבעיות הם כמו שאמרתי בגלל הקולמוס פלסטיק שמאוד איתגר מבחינת העובי והפרופורציה מקוה בקרוב לקנות קרמי שישמור על אחידות. בקשר לשאר אני יעבוד על זה תודה.
מעניין אותי האם החית שלך היא רש"י כי אני מכיר חית של רש"י בצורה אחרת.
נכתב בזה אין סוף חומר, רק בפורום הזה יש בזה דיונים ארוכים.
צריך לדעת שהרבה ממעבדי הקלף עפצים של היום עושים אותו עם שאלות הלכתיות חמורות.
דעותיהם ההלכתיות שונות מהפסיקה המקובלת בכמה נקודות (צדדי הקלף והגירוד, נקבים, שרטוט ועוד) ולכן מי שפוסק לפי פוסקי הספרדים והאשכנזים כפי המקובל בציבור צריך מאוד להיזהר. כי רוב הסיכויים שיצא שכרו בהפסדו.
לגבי המכון עליה בקשר ללימוד סת"ם אני למדתי שם בתקופה האחרונה וחוץ מלהיות עם כל תלמיד במשך דקה על כתיבת האותיות (3 אותיות כל שיעור) לומדים משנ"ב וקצת תוספות אבל חוץ מזה אין שום ידע פרקטי לא לגבי הקלף ולא לגבי הקולמוס (מלמד ב4 דקות בסוף הקורס איך מכינים קולמוס נוצה) לדעתי לחובבן ולמי שמתעצל ללמוד משנ"ב זה המקום וכאן המקום להודיע שאם כך צורת הדברים הסופרים היוצאים ממקום זה צריכים לעיין בהם.
הדברים נאמרים לתועלת בלבד אולם הקורא מלל זה אין לו להסתמך על הכתוב אלא ישאל לקרוביו וחביריו (מכון עליה דאג שהוא יהיה בפריסה ארצית כך שאין לחשוש) מה תחושתם וידעתם בנושא.
הבעיה היא שאלו שלומדים במכונים האלה, לא יודעים כמה שהם לא יודעים, עד שהם באמת הולכים למישהו שיודע, ומגלים.
בגלל זה ביקשתי שיעלה צילום של הכתב שלו.
תשווה פעם אחת מגילה "ראשונה" שנכתבה ע''י אחד מהיהודים היקרים מהמכונים האלה, לבין מגילה ראשונה של תלמיד של רבי הסופר המומחה הרב יחזקאל יחזקאל שליט''א. גם בכתב, גם בתיקונים, גם בתגים. תוכל להבין מזה הרבה.
דבר ראשון הידע ההלכתי הוא דבר שכל אחד פשוט חייב לפתוח ספר וללמוד וללכת ולהבחן בעוד מקומות זה תלוי בכל אחד, דבר שני הידע המקיף בעינייני סת"ם שרכשתי בקורס הוא הרבה מעבר למה שהייתי לומד אצל סופר פרטי הן בידיעות הן בפרקטיקה, וחוץ מזה אל תשכחו שגם המרצים בעליה הם סופרים ....
לגבי הזמן שהמורה משקיע בך, אני לא יודע מה עם אחרים כל שאלה שהייתה לי ויותר מכך כל אות שלמדנו שאלתי את הרב במקום, בפלא' במייל והוא תמיד היה זמין וענה בחפץ לב.. ושוב אני מדבר על הרב קוזליץ בלבד אני לא מכיר את האחרים.
בכל מקרה כל אחד לגופו קטנתי להורות לאחרים ורק מנסיוני אמרתי. בהצלחה לכולם!
במכון עליה לומדים טוב פרקטיקה וע"ז ההמלצה בעניין ההלכות ודאי שא"א לסמוך על תעודה של שום מכון
וחוץ מזה אין לי מושג איפה קראת אבל ציון 70 כבר נתון להחלטת המורה רק ציון 75 ומעלה עובר ובכל המכונים כולל יד רפאל ומשמרת סת"ם הציון העובר הוא 85 ככה שאם אין אני לי מי לי בכל מקרה ראיתי את הכתוב באתר וזו כנראה טעות.
מצ"ב פירוט הציונים הרשמי של מכון עליה כפי שמחולק בתחילת הקורס.
אני בעצמי למדתי במכון הזה.אני למדתי דווקא עם הרב חיים פינטו שבאמת מעביר בצורה מדהימה את החומר העיוני, אבל המכון לא עומד בשום פנים ואופן כראוי על הפן המעשי של הסת"ם מהסיבה הפשוטה שאין זמן לכל אחד חוץ מדקה שתיים אצל הרב לביקורת על המעשי כי הרי יש 40 איש כל קורס כי כל מי שרוצה מכניסים העיקר שישלם...זה לא נכון בכלל ומי שעומד בראשו זה חבורת עסקנים שמחפשים רק כסף ותו לא...הציוד הוא מאוד זול ולא אמור לעבור את 30 השקלים(עיין מעט אליאספרס) הקלפים עליך רק דיו הם מביאים ו 2 קולמוסי פלסטיק...עדיף לשלם לקורס של גוף תורני כמו משמרת הסת"ם או יריעות שלמה שלא עוברים את ה 10 נרשמים וללמוד כראוי להוסיף 1000 שקל כולה ולהיות רגוע או בפרטי למי שיש לו את הכסף (מלמדים כמו:מרדכי רובנשטיין,ישראל בורנשטיין,דוד אנשין)הכוונה ללמוד את העיוני עם חברותא או סופר ותיק ולהוציא תעודה ואת המעשי ללכת למקצוענים אני יכול להגיד על עצמי שהלכתי לפרטיים ולסופרים מנוסים וחקרתי כלכך הרבה וראיתי ובדקתי אנשים שכותבים ומגיהים שביקרו ועזרו איך להתנהל בשוק כי חוץ מצורת האותיות לא יוצאים שם עם כלום ומי שמבין יש הרבה יותר מזה ...ודרך אגב התעודה שמקבלים מהם לא מקובלת על כולם בכלל בגלל השם המסחרי של הקורס והרבה לקוחות וסוחרים לא לוקחים רק משמרת הסתם או הרב מועלם ויש עוד משהו לשכת משהו... שכחתי.
סך הכל אחרי שיצאתי מהקורס קיבלתי אחרי חצי שנה+ סכום קבוע על כל מזוזה מסוחר ואחרי שהלכתי לשיפור (אצל ישראל בורנשטיין במקרה שלי) שילשתי את הסכום כמובן מסוחר... ככה שזה הוצאה כדאית למי שרוצה להתקדם ולא להישאר ברמה נמוכה-בינונית...
באמת את כל זה כתבתי רק לזיכוי הרבים כי כואב לי הפירצה הזאת שבמקום להכשיר אנשים כראוי הדבר הפך למסחרה!!!
טוב, השאלה כללית וכמובן שהדבר הראשון שצריך לעשות זה לעבור על הפרק המתאים בספר של הרב מנדלוביץ מופיע כאן בראשית הפורום
לגופו של עניין אכן לדעתי הרבה ממהירות הכתיבה מושפעת מהכישורים הבסיסים של הכותב לא כל סופר מסוגל לכתוב בדקות ספורות לשורה ולא כל מבנה של אישיות מותאם לכתוב מהר
עם זאת תמיד ניתן לבחון האם קיים דבר בסיסי שניתן לשפר כמו למשל הדברים הבאים 1. לחות בחדר חובה שיהיה כמות לחות מספקת 2. דיו תקין ללא גושים ולא סמיך מדאי 3. שיטת לימוד אצל מורה מוסמך ולא לימוד עצמאי חובבני שגורם לפעולות רבות בכל יצירת אות במילה אחת ! כל אות יש מספר קבוע של פעולות ואפי' פירור נוסף לא נצרך 4. זוית הקולמוס 5 . צורת ישיבה 6 . סוג השולחן 7. מצב רוח כללי עייפות וכדומה .
וכמו שהתחלתי לא כל אדם מסוגל לכתוב מהר, בסופו של דבר הכתיבה צריכה להיות ריוחית לך, לא משנה אם יש מישהו שגומר ספר תורה בחודשיים זה עדיין לא אומר כלום לשיקולים הפרטיים.
כפי הידוע לי קלף אייל מנתניה גם מייצר גויל, יכול להיות אבל שזה גוויל בעיבוד סיד. תבדוק
יש עוד כמה יצרנים. תשאל סופרים תמנים, חלקם יודעים
ישנם כמה בעיות בגוויל לפי הפסיקה הרגילה, הגירוד (הם מגרדים את הגוויל, ושמעתי מפוסקי סת"ם גדולים של הפסיקה המקובלת שזה שאלה של פסולים) והשרטוט וכן יש יצרן שמבחינתו אין לו בעיה עם חורים (וצע אם יש חשש שהוא סותם אותם)
תברר טוב לפני מה שלא תעשה, שלא יצא שכרך בהפסדך
צריך גם לדעת איך לכתוב על זה, אם למרוח קטירה או לא, וכן תלוי בדיו שאתה משתמש
לגבי הסוג הרגיל של (כ1500 שח, המחיר משתנה לפי הנתונים) שמעתי כל סופרים שזה מאוד עזר להם ושמעתי על כאלה שלא.
זה לכל גיל, וזה עוזר במיוחד כשמתבגרים (מעל גיל 40)
עכשיו יצא משהו חדש שזה משקפי מנתחים או רופאי שיניים שהם עשויים עם שבירה של זווית של כ45 מעלות.
אתה מסתכל קדימה ורואה כלפי מטה
אפשר לבחור את ההגדלה וכן את המרחק (למשל אפשר לבחור הגדלה פי 5 שזה המון ומרחק 40 ס"מ מהכתב)
המחיר בהתאם , כ8000.
יש עוד יצרנים של המשקפיים האלו, המחירים בין 5000-13000, תלוי בהמון גורמים.
ככל ששדה הראיה גדול יותר אז המחיר גבוהה יותר (אחד היצרנים שדיברתי איתו יש לו 3 אפשרויות של שדה ראייה, המחירים- הקטן 6500 הבינוני בערך 9 והגדול בערך 12)
הוא יכול להגיד לך מה גודל השדה ראייה.
לדעתי כדאי לקנות מיצרן או סוכן מוכר שמבין את צרכי הסופרים, כמו למשל אברהם ליפץ
המדובר במשפקפים שפיתח ר' אברהם ליפץ והוא מקבל המון סופרים באופטיקה לוקינג בבית שמש והוא טוען שהפיתוח שלו יכול לעזור לכל סופר זה לא משקפי פריזמה סטנדרטיים הם יותר מדוייקים
והוא טוען שכל סופר שהכתיבה שלו לא מספקת אותו כפי שהוא היה רוצה צריך להבדק לראות אם זה לא בעיה בשדר של העיניים למוח ובזה הוא מטפל ע"י המשקפיים שהוא פיתח
כמובן לשיטתו
לכן שאלתי אם למישהו יש ניסיון עם זה גם כאשר אין בעיה מיוחדת
הדרך הכי נוחה שלימדו אותי שתכניס נוצה בתוך הנוצה וככה יש לך שליטה על הסכין וגם יש לך משטח לחתוך עליו וגם אפשר להקריב לאור לדייק בצורת החיתוך.. ולגבי הקוצץ גם הסכינים של הסתם 11 ו15 וכל השאר מיוצרים לניתוחים ולא בשביל תשמישי קודש
אם משהוא מכיר מוכר של בתי תפילין ברמה טובה במחיר טוב בבני ברק? אני מתכווין לבתים ברמה של אות לישראל למי שמכיר אני מרוצה מהם אבל קצת יקר. עדיפות ישר מהמפעל אם הוא מוכר לסופרים..וכמובן בפיקוח טוב ומוכר בציבור תודה מראש.
אני כותב מזה מספר שנים וברוך ד' מצליח להתמודד עם רוב הקשיים העולים בכתיבה.
ישנו קושי אחד שתמיד מקשה עלי, ואשמח לשמוע מבעלי הנסיון האם יש איזו עצה או דרך שאינה ידועה לי.
מדובר באותיות למד ונון כשמופיעות בסמיכות כגון במילים לנו, כולנו, ובעוד מקומות.
אני כותב בגובה שורה של 6 מ"מ, וכשאני מגיע לאותיות הנ"ל קשה להכניס תג ימני לאות נון מבלי שייפגש עם הקוץ היורד מראש הלמד. (מאמין שבכתב גדול יותר ניתן יותר להמנע מכך, אבל בכתב קטן מדובר על עשיריות המ"מ,)
או שהבעיה שהתגים גבוהים או שראש הלמד קצר וזה גם בעיה הלכתית או שהבעיה שהראש של הנון צמודה מדי לאות למד. תנסה להרחיק טיפה את הנון ולמשוך קצת יותר את גוף האות לאחור. בהצלחה.
דרך אגב האות ז' של המילה ''עזים'' (ממש בסוף העמוד) היא ממש ספק פסולה, שאלת תינוק רצינית של ן' סופית, היא כמעט באורך של האות ע' שלידה וזה אומר שהיא כמעט ד' קולמוסים שזה פסול, אם תסתיר את האותיות שלידה זה יותר דומה לן' מאשר לז'.
אופן התיקון הוא כמובן לגרר את כל הרגל (אפשר להשאיר פחות מקולמוס שאז זה גם לא ז') ואז לכתוב רגל קצרה של ז' ולהרד''ך יש לגרור את כל האות