התלמוד פוסק להלכה בעירובין שהלוקח תפילין ממי שאינו מומחה, בודק 3 קציצות, ואם טובים מוחזק הבנאדם בכשרות.
ומובא בפוסקים שזה מכיוון שכאשר רואים שיש דקדוק בדברים הנארים לעין, מניחים שהסופר דקדק גם בדברים שלא נראים לעין...
ובמגילה על אחת כמה וכמה, פשוט ניתן לקרוא אותה ולראות שהיא כשרה. איזה מצב אתה מכיר שייתכן שהיא פסולה יותר מחציה ואנחנו לא יכולים לראות בעיניים על כל פנים חשש? מחיקות של חשש חק תוכות, כל שכן עד חציה, ניתן לראות רושם... וכן כתב שנעשה בדפוס...
גם ב"לשמה", כל סופר שרוצה למכור מגילה, יודע שהוא כותב לצורך מצוותה וזה נקרא לשמה על כל פנים במחשבה שבמגילה זה כשר לכתחילה, כל שכן שהרב עובדיה זצ''ל פוסק שאפילו לא לשמה כשר.
בלא להזכיר שמות, ראיתי שמורי הוראה ומלמדי סת''ם דגולים, מתירים למתלמדים לכתוב נגילה וגם למכור עוד לפני שהוציאו תעודה.
תראה את התגובה הנוספת שכתבתי, אם כתבת את זה אחרי אז יש למישהו כאן בעיה בתפיסה /בהבנה או / בחוסר דעת מוחלט, סוג של קלות דעת ו"עם ארציות" גמורה, זה לא ענין של האם ישנה מגילה שכתבה אשה בדיעבד מה דינה, יש כאן ענין של תפיסת עולם של חכם הרואה את הנולד התמקדתי בזה שהתגובה לא קשורה לנושא של המזמין, וגם על הפורום הצבורי שהוא כתב את הענין זה, כנראה שאתם עדיין צעירים ולא מבינים מה קורה בדור שלכם, כמה מכשולות, כשת"ח כותב תשובה לענין דיעבד (שגם זה צריך זהירות היום בגלל חסרי דעת) אנשים עושים מזה פסק והלכה ומורים כן בראש כל חוצות, נראה לך שהרב עובדיה היה מורה כיום לאשה לכתוב מגילה?! ולמה כתב שאם יש מגילה אחרת הכשרה לכל הדעות צריך להעדיפה על מגילה שכתבה אשה (יביע אומר ח"ח), חוץ מזה מי אמר שאותה אשה שומרת תורה ומצות ואולי דינה כמומר וכד' שגם המגילה ספק כשרה או פוסלה ודאי, חוץ מעוד בעיות. כשביקשו להגר"מ פיינשטיין לעשות פסקים מהאגרות משה הוא התנגד בכל תוקף, כי איך אפשר לעשות משו"ת, מתשובה שהשיב עם הרבה פרטים הלכה למעשה, הרי צריכים להיות התנאים שנזכרו בתשובה כדי שהדבר יהיה מותר. מי שיראת ה' נודעת ללבו יודע מה זה להוציא מפיו מותר או אסור, וכ"ש וק"ו שלא תצא תקלה שיאמר על מותר אסור וכו'.
אבל לא זה הנושא כעת, רק התפיסה וההוראה, כשיש מכשול גודרים גדרות, שים לב למכתב שכתב הרב משה שאול קליין בשם הרב וואזנר (הוא ביריעות שלמה ח"א הע' 35) הנני להודיע בשער בת רבים שדעת מרן הגר"ש ואזנר לאסור לסופר לכתוב סת"ם ומגילות בשום פ"ו אך ורק ע"י רב מוסמך או ע"י אישור של המכון וכו'. למה הוסיף מגילות מה הוא לא יודע את כל מה שהזכירו כאן?! בקיצור זה מייגע להאריך בנושא ויש עוד הרבה מה לומר בחלק ההשקפתי, העמדת הדין בכל מצב גרם לחורבנות, השקעתי מזמני לכתוב את זה רק כדי שלא יהיו מכשלות תאמינו שלי שזה ממש לא מענין אותי מה הדעות של כל אחד לעצמו, רק כשזה מתחיל להתפרסם מתחיל להיות מכשלות. ותן לחכם ויחכם ופושעים יכשלו בה.
הוא כתב בתגובה שלו "מי אמר שלא כתבה את זה אשה"....
בכל אופן, אף אחד לא אמר לך לקנות ממי שאתה לא מכיר, או בלי לבדוק. הוא אמר שהסופר לא חייב תעודה לכתוב מגילת אסתר. אני קניתי מגילה מגיסי שלמד סת''ם אצל אחד המוצ''ים של הרב מועלם שגם עברה הגהה אצלו, לפני שהוציא תעודה אצל הרב.
ככה זה שמוציאים תעודה ממכון עליה. הוא אוסר לכתוב מגילה בלי תעודה והוא בעצמו כותב בלי תעודה
כמו שהדגשתי גם אם הכל בסדר יש כאן פירצה וחשש, אתה יודע כמה ערבים ומחללי שבת כותבים ה' ירחם כמה סטודנטים (וסטודנטיות) לצערנו כותבים, אני עוד לא מדבר על ידע ההלכות שלא הכותב אלא על הפירצה והמכשול, לפחות שמישהו יראה את הסופר שהוא שומר תורה ומצות אני לא מדבר על יותר מזה, זה כבר הקונה יבחר.
מלמדי הסת"ם שמתירים לתלמידים לכתוב מגילות זה חוסר הדעת של הדור, כבר צווחו עליהם כל גדולי עולם ואת המקורות אתה מכיר, נכון שהם לא אמרו את זה על מגילות, אבל זה הפתח, ובטוחני שאותם אנשים שמסוגלים לכתוב אות אחת בסת"ם ללא תעודה (אפ' במגילה) ימשיכו לכתוב בלי תעודה בתוקף אפ' אם הם מנוסים שנים, וזה יתן להם פתח גם לכתוב סת"ם בלי תעודה או בלי תעודה בתוקף, וגם זה מראה על חסרון יראת שמים של הכותב
כמה צריך לחזור כל הזמן על ההלכות כמה מכשלות צצים בכל יום שצריך לשאול על דברים קטנים שמי שנבחן פעם כבר לא שם על לבו שישנה שאלה במה שהוא עושה, דברים פשוטים שאין צריך לאמרם!!
ולעצם הנדון ההלכתי, כאן לא מדובר שישנה מגילה שנמצאה ויש ת"ח הביא בהלכותיה שיראה האם הסופר היה בקיא, מי אמר שזה לא מודפס מי אמר שלא אשה כתבה וכו' וכו', אנו לא בדור של פעם שעוד היו אנשים נורמטיבים (וגם אז היו בודדים שנכשלו והכשילו וכבר צווחו עליהם המש"ב ר' חיים פלאג'י והחיי אדם), יש מכשולות שלא היו מעולם, כאן אנו מדברים על אדם שבא לקנות מחפש מגילה כדת וכדין לא שסומכים על חזקות שכמו שהזכרתי יכולים להיות עם ריעותא גם בלי לשים לב, אדם מוכן לשלם 3000 למגילה ואתה משיב לו למה צריך תעודה, וחוץ מזה הוא מחפש עם תעודה מה קשורה התגובה הזו שכולם רואים ולומדים הלכה למעשה שאין צריך תעודה למגילה. בקיצור אם השבתי לך שזה רק לא מתאים לך, כעת בחומרא יותר. נראה מה הרב יעקב כחלון היה משיב על תגובה כזו, לא מאמין שהוא היה מתבטא ככה, גם עם הרבה בטחון עצמי. חכמים הזהרו בדבריכם!!
היו זמנים שכתבו מזוזות ומכרו, כיום איני יודע כי נהיה הקפדה יתרה של כל מיני מכונים שמפרסים את הענין ואת הכותבים, אבל אפשר לשמוע ממשמרת סת"ם וביד רפאל כל מיני סיפורים הזויים בענין. וכיום מישהו אמר לי ממקור ראשון שיש מחלל שבת שכותבים (אמנם לא מחללים בפרהסיא), ואחד שאשתו מתייגת לו (אני לא נכנס כרגע לחלק ההלכתי רק על הרעיון) ובהמשך למה שכבר כתבתי בהודעות הקודמות אם נתיר לאשה לכתוב מגילה היא יהיו גם שיכתבו שאר כתבי הקודש, כי הרי כל אשה תוכל לכתוב בכתב אשורי ללא אישור ממכון, אז יהיו גם כאלו שאינם שו"מ או אף גרוע מזה ואז יכתבו כל דבר, והנה פתח לרפורמים וכד' וגם יפתחו מכונים שיכשירו נשים כי הרי "שוויון זכויות" וקבלה לעם ומבחני רבנות לנשים וכו' וכו' ונחרב העולם!!!
כתב האורח: "אם נתיר לאשה לכתוב מגילה היא יהיו גם שיכתבו שאר כתבי הקודש, כי הרי כל אשה תוכל לכתוב בכתב אשורי ללא אישור ממכון, אז יהיו גם כאלו שאינם שו"מ או אף גרוע מזה ואז יכתבו כל דבר, והנה פתח לרפורמים וכד' וגם יפתחו מכונים שיכשירו נשים כי הרי "שוויון זכויות" וקבלה לעם ומבחני רבנות לנשים וכו' וכו' ונחרב העולם!!!"
מרן הרב עובדיה בחזון עובדיה פורים עמוד רלה' פסק שאשה שכתבה מגילה- כשרה!! ועיין שם במקורות באריכות.
ולא כתב או הזכיר דיעבד או חששות מכל מה שכבודו כתב.
וכי כבודו גדולה יראתו מפוסק הדור מרן זצ''ל שר התורה והיראה, שפסקת בסכינא חריפה לאסור ח''ו שאשה (שומרת תו''מ) תכתוב מגילה, אטו אשה חילונית, אטו חילוני, אטו רפורמים, אטו ערבים, אטו נחרב העולם?!
אתה רוצה לחלוק תחלוק אבל בצורה מכובדת, למה להשמע כמו איזה מפגין נגד הרפורמה?!
טעית בהלכה עלית על עץ גבוה ואינך יודע איך לרדת, במקום להודות שטעית הגדלת לעשות עד שגזרת גזרה לגזרה לגזרה שלא חלמו עליה גדולי רבותינו נגד מרן פוסק הדור ז''ל.
לעצם הענין כבר לא אענה, כל אחד יעשה מה שהוא רוצה גם ככה אני לא מאן דאמר לשנות או להדריך את הדור, אמרתי והייתי צריך כ"כ להאריך את ההשלכות שיכולות להיות, אם תרצה תחשוב שחזרתי בי כן או לא זה כבר לא מעניין, הקוראים יבחנו ויחליטו הרי הם בכלל הדור שעליו אני מדבר,
בכל מקרה מה שכן הפריע לי שגרם לי להוסיף עוד תגובה זה הכותרת וההבנה שמה שכתבתי קשור עם בזיון גדול הדור, לא יודע אם אני צריך להסביר אבל מה הקשר?!
איך הגעת לשטות זאת גם אם הייתי חולק עליו, ממתי זה הופך להיות בזיון?! ועוד שאמרתי משהו שהוא פשוט לא דיבר עליו, אם אני יסביר אני מניח שתהיה שוב הבנה מוטעת כי הרי מתחילה לא הבנת אז למה אני יסביר מדוע אין קשר לבזיון גדול הדור.
אבל סתם שאלה מדוע כיום כל רב לא יסכים שאשה תנהג חומרא בעצמה ותניח תפילין הרי אין איסור ואפ' יש דעות המתירות, והיו נשים מעולם שכן הניחו, מדוע היום זה ברור שאם נראה אשה כזו נחמה בידה, שם קצת מונחת התשובה למבין כמובן.
הצורה שבה אמרת את הדברים, זה לא נשמע טוב, גדולי הדורות התירו אשה וקטן בכתיבת מגילה, גם אם זה נשמע שקצת בדיעבד זה בגלל שחששו לאוסרים אבל אף אחד לא חשש שזה יחריב את העולם זכותך לחלוק אבל שחולקים על גדולי עולם שחיו וחיים בדורך לא מוחים בצורה כזאת כאילו מסתתר כאן איזה חורבן שהם לא שמו לב אליו ורק אתה "רואה את הנולד".
לגבי מה ששאלת, אשה לא חייבת בהנחת תפילין ואין סיבה שתניח ותסתכן באיסורים מיותרים של חילול קדושתם שהיא מן התורה, מה שאין כן במגילה שהיא חייבת בקריאה ואין בה שמות השם וחשש חילול קדושה. אם גדולי הדור התירו מי כבודו שישלול ממנה את הזכות שנתנה לה על ידם משום גזרות שלא שיערו גדולי הדורות ודורנו זה? אתה מאמין שבציור כזה שאשה שנמצאת נגיד במקום שאין שם מגילה כשרה ואין להשיג כרגע, והיא יודעת לכתוב, נגזור עליה שלא תכתוב?
אולי תמצא רבנים שיסכימו איתך על כלליות ההשקפה אבל בטוח שלא על דרך האמירה, יש לכבד את הדעות שראית בברור שלא חששו לכל הטעמים שלך, ואל תקשה על גדולי רבותינו מקושיות הבל כאלו של דאורייתא על דרבנן, מבר חיוב ולא בר חיוב. ממה שראיתי מתחילת התגובות שלך, עצה אישית שלי אליך, תעזוב את הסוגייה הזאת עד שתלמד אותה כמו שצריך.
ראיתי את הנכתב כאן וממש הצטערתי, ואני לא רוצה להכנס לעצם הנידון והראיות שדיברו כאן כי רובם לא מדוייקים ונכונים, ובפרט שהתחילו בנידון האם יכתבו בלי תעודה והמשיכו 'לריב' על כשרות אשה, אז בקיצור לענין האשה פשוט שמדובר בנכתבה כבר, וזה שכתב הרב 'מגילה שנכתבה' וכו' שזה לשון דיעבד ולא כתב 'אשה כשרה לכתוב מגילה' שזה לשון לכתחילה, ראו שם בהערה בהרחבה. ומה שמישהו כתב שהרב עובדיה כתב 'לכתחילה' שישים לב שזה נכתב על החלק הנוסף בהלכה ואין צורך להאריך.
אבל מה שגרם לי להצטער מאוד ולצערי זו לא הפעם הראשונה כשמדברים בנידונים הללו, זה (חוץ מהזלזול שהיה פה אחד כלפי השני שזה כלל לא קשור ולא מעצם הענין - הרי אמרו קבל האמת ממי שאמרה) חוסר החשיבות והערכה למקצוע הקדוש הזה, ואני יספר לכם סיפור על דבר קל ממגילה (יש לי עוד מלא סיפורים בענין ועוד חזון למועד) ומה החומרה שלו, מסופר בשבחי הבעל שם טוב הקדוש שפעם הגיע לבית כנסת וראה שם על הקיר ליד הרב תלוי למנצח בצורת המנורה, מיד הבעש''ט הורה לשמשו להסיר משם את הלמנצח (שלזה ודאי לא צריך תעודה, וד''ל), ואחרי התפילה שאל רב בית הכנסת את הבעש''ט מה ראה על ככה, והשיב לו הבעש''ט שבכל תפילה יש לאותו רב כוונות זרות וזה בגלל שאת הלמנצח הזה כתב אדם עם מחשבות זרות (יש שם כמה גירסאות אם שיחק עם כלב או אדם רשע, לא זוכר מדוייק). דהיינו שסופר צריך לדעת שבכתיבה שלו הוא משפיע אורות עליונים ושמירה ברוחניות וגשמיות לטוב או למטב חס וחלילה, וכשאדם מבין את זה (כאמור יש עוד הרבה מעשיות עם דברים חמורים מזה לא עת האסף) הוא מבין מה האחריות המוטלת על כתפי הסופר, ואחד מהדברים זה אחריות ללמוד את הכל כדבעי וללכת להוציא תעודה, שהרי אם הוא עצלן להוציא תעודה מי אמר שהוא לא יתעצל ללכת לשאול את הרב בשאלות אחרות?
וכאן צריך להשים לב לחלק את זה לשניים, הסופר תמיד יבוא בשאלה, מי אמר שצריך תעודה אני הרי יודע הכל? ואיתו קשה יותר לדבר כי יש לו נגיעות... אבל הלקוח שבא לקנות צריך שידע תפילין דבי בר חבו משכח שכיחי ולמה יכניס את עצמו לבעיות כשיש משהו אחר עם קצת יותר רצינות...
ועכשיו אכתוב קצת מהבעיות, דבר ראשון כמו שאמרנו אם אתה יודע למה שלא תבחן? וכנראה אם אתה לא נבחן אתה יודע למה!
דבר נוסף פעם הביאו לי מגילה לראות וראיתי שורה שלימה ללא שרטוט כי אותו סופר שכמובן היה ללא תעודה!! לא ידע שצריך לשרטט מגילה, פשוט עם הארץ, זה דינא דגמרא!!!
וכן היה מקרה שהגיע אלי מגילה לראות וראיתי שם מלא גירודים בין רגל הה''א לגגה וכן בק' ומ' (ללא להכנס למחלוקות שיש בזה) והוא סיפר שהוא מגרד בחופשי!! אמרתי לו מה עם חק תוכות, והוא התחיל לעשות פרצוף תם. ה' ירחם, וכן על זה הדרך.
ומה שאנשים טוענים שעד חצי מגילה בחק תוכות כשר, דבר ראשון מדובר בדיעבד וכמובן שיש פה בעיה של גזל כי הקונה דעתו על לכתחילה, כן גם ב3000 ש''ח, הכסף של הלקוח לא גודל על העצים, הוא לא זורק אותו על דיעבד, אתה לא מאמין לי, נראה אותך מספר ללקוח שלך ב3000 שהמגילה כשרה בדיעבד, אם הוא לא יזרוק אותך מכל המדרגות. (וכן דעת משנת הסופר להודיע לקונה)
דבר נוסף יש מחלוקת גדולה באחרונים על אף שהיא כשרה האם כשרה בדיעבד אם עבר וקרא בה שלא יצטרך לקרוא שוב, או שכשרה באין לו אחרת וכדו', (הרב עובדיה סתם בזה להכשיר, ובכל זאת כתב 'כשרה בדיעבד'! ובאין לו אחרת!!!!! מתיר לברך עליה ראה ביבי''א) על כל פנים נמצינו למדים שגם שהיא כשרה זה לא לכתחילה כלל.
ואדם שאין לו תעודה 'חזקה' עליו שנכשל בכמה דברים וודאי שאין למגילה הזו חזקת כשרה לכתחילה, דכל מילתא דלא רמיא עליה דאיניש לאו אדעתיה. ומה שכתבו לעיל שיש חזקת כשרות גבי תפילין וכו', יש חילוק עצום מהדור הזה והדורות הקודמים לזמן הגמרא בגלל כמה וכמה סיבות, וכבר כתב החת''ס על מה שכתוב בגמ' שסתם סיפרא דייני מגמר גמירי וסתם אנשים העוסקים בשחיטה מומחין הם בזמנינו אין להם חזקת כשרות עד שלא ידעו ויבררו מי הם היכן למדו ומי הכשירם, ישורים ממשרד הבריאות? מה הבעיה אני מכיר אותו והוא יודע מצויין את המלאכה? סת''ם זה הרבה יותר
לדניאל, בשביל תגובה כזו היה ראוי לסגור את הפורום הזה לחלוטין, עד היום היית ליצן וכת ליצנים אינה רואה פני שכינה וליצנות אחת דוחה מאה תוכחות לכן מסתמא יהיה לך עוד איזה תגובה 'מיוחדת' להגיב על זה.
איני נכנס כלל לתוכן התגובה כי ודאי אינך ראוי לזה בלשון המעטה ואל תוכח לץ וכל מה שתרצה, אבל כיום הוכחת שמעבר לליצנות אתה פשוט...
גם לו היית צודק בעצם הענין אתה הוצאת שם רע ודברת לשון הרע בפרהסיא על אדם שכולם מכירים מהמדיה.
חבל שאיננו יודעים את הפרטים שלך שנתרחק מכל דבר של מלאכת שמים שאתה כותב מסכן מי שכבר רכש ממך סת"מ, איני חושב שאתה כלל שומר תורה ומצות, ממש תגובה של חילוניים, פשוט בושה! חבל לי גם שאני מבזבז את זמני לכתוב תגובה אבל זה היה מוכרח. חבל שאי אפשר לחסום אותך אתה מבייש את הסופרים בכלל ואת שומרי תו"מ בפרט.
מסתמא אדם גרוש וממורמר או שאשתו עדיין סובלת ממנו סליחה על הרמה, אבל אם על מה שכתבו כך הגבת גם א' ב' בשלום בית אתה לא יודע כל שכן בבין אדם לחבירו וכו' וכו'. ואינך שווה עוד תגובה
יש הרבה סופרים שקשה להם לכתוב עם משקפיים ולכן הם מורידים אותם.
ככל שהמספר יותר גבוה כך צריך יותר להתקרב.
ישנם פתרונות, הרבה סוגים של משקפי מנתחים (יש כאלה גם עם זווית) מתוכננות כך שתוכל לראות רק במרחק מסויים, הטווח הסטנדרטי למנתחים הוא 450 ממ (45 סמ, פשוט תמיד כתוב במילימטרים) וזה יותר מדי לסופר, ואי אפשר להתקרב (יש טווח של בערך 8 סמ למשל בין 480 ל400) ורק בטווח הזה אפשר לראות.
לדעתי הטווח הנצרך הוא 15-25, ולא יודע אם יש להשיג.
חוץ מזה יש כמה מומחים להתאמת משקפים לסופרים, כמו ליפץ (הוא גם מוכר משקפי מנתחים וגם משקפי פריזמה ועוד)