x

רשימת אזכורי מקומות
    רשימת אזכורי אנשים
    מונחים ומושגים

ב- 29 ביולי 1941 הושג הסכם בין בנות הברית, אמריקה, אנגליה, קנדה, אוסטרליה ועוד רבות אחרות עם רוסיה. לברית הצטרפה גם פולין ובתור אזרחים פולנים לאחר כשנה בסיביר שוחררנו  מהמחנה לאסיה הרוסית. אסור היה לנו לגור בערים רק בכפרים ובקולחוזים באסיה הרוסית וכך הגענו לאוזבקיסטן לעיר סמרקנד.

אוזבקיסטן וסימון העיר סמרקנד

ירדנו מרכבות, הוכנסנו לגן ענק שהיו בו עצים רבים ושוב התקבצנו כל משפחה בנפרד. מהר מאד גם כאן התחיל להציק לנו הרעב ומנגנון ההישרדות הפנימי שלי שלח אותי לעיר הגדולה לחפש מזון, הגעתי למאפיה ענקית ואני רואה תור ארוך של אוזבקים משתרך מהכניסה, וכל אחד בידו תלושי מזון, נותן אותם ומקבל מעין פיתות צהובות אשר התברר לי לאחר מכן שהן עשויות מגרעיני תירס, הריח שעמד באוויר היה מגרה מאד אבל תלושים לא היו לי. בחנתי את הסביבה בניסיון למצוא פירצה פנימה אך ללא הצלחה, בלית ברירה נעמדתי בתור, הגעתי לשולחן החלוקה, פתחתי את ידיי לרווחה והראתי להם שאין תלושים לתת למרות זאת האישה שעמדה שם, שמה בידי פיתה לוהטת ששרפה את ידיי ואמרה לי ברוסית להסתלק מהר משם. שוב האיר לי המזל פנים, הפיתה שקלה בערך קילו אחד, טעמתי ממנה חתיכה קטנה וטעם התירס היה לי טעים, רצתי מהר בחזרה לגן למשפחתי ואכלנו יחד. חזרתי שוב למרכז העיר בקרבת המאפיה היה שוק ובו דוכנים מלאים בפירות יבשים ובכל דוכן גבר ואישה אבל בכל פעם שהתקרבתי צעקו לי "ז'ולִיק, תסתלק".

כסף לא היה לי, הסתובבתי בשוק והגעתי לדוכן גדול שעמדו בו זוג מבוגרים, הם הסתכלו עלי ולא אמרו דבר, שאלתי אותם אולי הם צריכים עובד והאישה אמרה לי לקחת את הארגזים הריקים לסדר אותם ובכל פעם שיתרוקן ארגז לפנות אותו הצידה מהדוכן. הם נתנו לי לאכול פיתה עם גבינה מיובשת בצורה של ביצה ונתנו לי מים לשתות מג'רה. אחר הצהריים התחלנו להחזיר את הפירות שנשארו לארגזים ולהעמיס אותם לעגלה שהייתה רתומה לחמור ובסוף העבודה נתנו לי שתי פיתות ענקיות ופירות מיובשים, שאלתי "לבוא מחר שוב ?" והם אמרו לי "כן", לאחר מספר ימי עבודה הם הירשו לי לקחת באופן חופשי פירות ופיתות ולשתות תה עם צימוקים מסמובר ענק, תוך מספר ימים התחלתי ללמוד מילים ראשונות באוזבקית, בעיקר מילים כמו בבקשה ותודה, הרוסית שלהם הייתה עילגת מאד אך כך גם הייתה האוזבקית שלי. התפקיד שלי היה להעמיס את הארגזים הריקים על העגלה ולפרוק את המלאים ולשמור על הסחורה מגניבות. התפקיד לא היה קשה מדי והרגשתי שאני מרוויח את לחמי בכבוד.

בינתיים בגן שבו שהו המשפחות הרשויות רשמו את כולם והתחלנו לקבל תלושי מזון ללחם והחלה גם חלוקה של מזון חם, היינו שם כחודשיים עד אשר הגיעו אנשי ממשל, לבושי מדים והחלו לחלק את המשפחות ולשלוח אותנו לקולחוזים.